[Win 8.1] Geluid shift naar links na openen youtube video

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:33
Allereerst mijn specs:

Lenovo y500 met een USB geluidskaart Soundblaster 5.1 Surround X-FI Pro USB
Logitech Z5500 analoog in 5.1 surround aangesloten met laatste drivers van creative site.

Het probleem is als volgt:

Wanneer ik muziek luister via winamp en zet de logitech Z5500 op 6channel direct komt alles mooi uit de boxen en zowel links en rechts staan gelijk. (ik zit op de ideale positie om het te horen)

Ook films met 5.1 audiobron wordt perfect afgespeeld en zelfs gamen op PS3 via DTS (optisch aangesloten) is perfect. Dus het probleem ligt niet in de kabels of de boxen zelf.

Wanneer ik echter een youtube video bekijk verschuift het geluid precies naar links. Dit wil zeggen dat linksvoor en links achter meer volume creëren dan rechtsvoor en rechts achter. Ze zijn niet volledig geluidloos maar aanzienlijk minder. Ik heb vervolgens restore defaults op creative drivers gedaan, dat hielp niets. Reboot hielp ook niets. Wanneer dit probleem zich voordoet en ik test de logitech boxen met de afstandsbedieningknop "test" blijkt alles wel goed te werken. Duidelijk een software probleem dus?

Ik heb de drivers van creative eraf gesmeten, gereboot, drivers opnieuw geinstalleerd, gereboot, en alles werkt wel weer normaal. Wanneer ik dan weer een youtube video open (voornamelijk muziek) verschuift het geluid weer naar links?

Het is echt belachelijk irritant en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Iemand een ander idee? Want nu speelt alles waar geluid uitkomst met geluid verschoven naar links

Windows Media Player ook getest en hetzelfde probleem.
Wanneer het probleem zich voordoet is het effect bij mijn films met 5.1 audiobron ook naar links verschoven.

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 21:52
Wellicht even een youtube filmpje afspelen en onderstaande controleren.

http://www.nextofwindows....dio-balance-in-windows-7/

Klinkt alsof de balans niet goed ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
Bij mij zijn er 5 balkjes die allemaal op 99% staan. Dus de balans is goed. Ook vreemd dat wanneer ik sound test in windows doe, ook de linkerkant vooral vanachter veel luider is dan de rechterkant. Bij de logitech boxen zelf de test doen (dus zonder windows tussenkomst) zijn de volumes wel overal gelijk.

Heb trouwens weer drivers geherinstalleerd, maar nu blijft het probleem zich voordoen. Er komt gewoon meer volume uit links achter dan rechts achter.

Heb zelfs de boxen al verwisseld van plaats maar dat geeft hetzelfde effect.

Ik herinner me dat dit bij windows 7 niet voorkwam. Windows 8 had ik dit probleem volgens mij wel al, maar toen stonden boxen niet ideaal, ik kan er geen zekerheid over hebben. Maar nu ik het doorheb stoort het enorm.

[ Voor 16% gewijzigd door Unrealiac op 14-01-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:41
er kan ook iets mis zijn met de aansluiting, de hardware is niet goed gekalibreerd in de fabriek, etc.

ik zou toch even met die balkjes spelen totdat je het perfecte geluid gevonden hebt. wat heb je te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
xFeverr schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:36:
er kan ook iets mis zijn met de aansluiting, de hardware is niet goed gekalibreerd in de fabriek, etc.

ik zou toch even met die balkjes spelen totdat je het perfecte geluid gevonden hebt. wat heb je te verliezen?
Wat heb je te verliezen? :)
Ik zou eerst kijken of je dit via de garantie kan regelen - als het natuurlijk een hardware issue is en niet een software/driver issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
Het is een software issue. Dat heb ik al kunnen vaststellen. Met de PS3 werkt alles naar behoren. In windows 7 ook. (al kan ik dat nu niet meer testen want ik heb geen zin een andere windows erop te zetten) Ik zal het morgen eens op een andere pc aansluiten, eens kijken wat daar het effect is.

Update: Ik ben gaan eten en kom terug en alles is weer normaal (voorlopig). Ik begrijp er helemaal_NIETS_ van. Zelfs na het bekijken van een youtube video. Ik vraag mij af welke nare instelling hierachter zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Unrealiac op 14-01-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:41
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een instelling 'random de balans verschuiven' is... Misschien dat er net een Windows update is doorgekomen, lijkt me onwaarschijnlijk zonder herstart maar je weet het niet.

ik zou het sowieso direct op een andere pc uittesten zodra het weer gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
Zal ik sowieso doen, maar dat zal voor morgen zijn. Al genoeg tijd verloren die ik eigenlijk beter had besteed aan studies. Wordt ongetwijfeld vervolgd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 11:28
het lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik had de zelfde problemen met mijn X-Fi extreme music kaart. Bij mij was het een geval van de 2e videokaart die te warm werd en mijn geluidskaart zat daar enkele mm vanaf.
Maar omdat ik zag dat je een USB versie hebt denk ik dat het een driver probleem is
Zelf gebruik ik de kaart niet sinds ik 8.1 heb. kan het wel weer eens proberen of het probleem zich nog steeds voordoet

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
Grappig want ik heb inderdaad ook een 2e videokaart (Lenovo y500 SLI versie, dus een 2e gt650m) Maar idd, het is de USB versie. Voorlopig is het nog altijd goed, maar heb ben dan ook niet actief bezig geweest met geluid. Van zodra het probleem zich weer voordoet (vanaf morgen) test ik het op andere computer.

Hitte sluit ik alleszins al uit want mijn kamer is alles behalve warm. De boxen zelf zijn wel al zo'n 5 jaar oud denk ik. De geluidskaart nog maar een jaartje.

Pagina: 1