Fx 8150 + asrock 970 extreme4 overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan83
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 22:16
Goedemorgen tweakers,

Ik heb gister mijn nieuwe pc afgemaakt, alle drivers enz geinstaleerd. Daar naast heb ik ook nog een oud videokaartje gevonden hier. Namelijk de Palit gtx 550ti.

Ik ga vandaag een aantal games proberen op deze nieuwe pc, en nu vroeg ik mij af.. wat zijn nou een beetje redelijke milde overclock om mee te beginnen te clocken. De video kaart red ik me wel mee, maar cpu overclocken, en werkgeheugen is nieuw voor mij. Ik heb dit vroeger wel een beetje gedaan, maar dat was met een oud 939 socket.

Mijn systeem is als volgd:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8150 Black Edition€ 144,99€ 144,99
1ASRock 970 Extreme4€ 74,70€ 74,70
1Cooler Master Force 500€ 31,50€ 31,50
1Cooler Master V8€ 65,99€ 65,99
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 73,35€ 73,35
1Seasonic M12II 620W€ 62,-€ 62,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,03

Als iemand hier wat ervaring, inzicht of tips in heeft, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 18:59

Nemesizz

Untouchable

Ik zou eerst maar eens testen op stock speeds op full load. Asrock heeft nogal een aantal borden met matige VRM's en dan gaat de CPU al throttelen op stock speeds onder full load (Extreme 3 en Pro3 hadden er regelmatig last van).

Als ik de specs kijk heeft de Extreme 4 ook slechts 4+1 phase VRM's, terwijl voor 8-cores toch wel 6+2 of 8+2 phases word aangeraden (helemaal voor overclocken).

Asrock beweerd dat het bord 140W TDP cpu's ondersteund, maar heb de afgelopen tijd zoveel van die borden langs zien komen die gewoon een FX 8000 serie zelfs of stock nog niet konden trekken.
Vandaar dat ik zeg eerst eens goed stressen op stock speeds, en hou je clockspeeds in de gaten, want in veel gevallen gaat ie throttelen (en dat heeft te maken met de VRM's en niet zozeer met je CPU temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan83
Oke, dan ga ik hem vanmiddag eers wel even aan wat test onderheven. Tips om de CPU clocks bij te houden?
Wellicht kan dat ook wel via het asrock overclock programma, daar kom ik vanmiddag/vanavond wel even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

CPU-z is ideaal om de clockspeeds in de gaten te houden kun je heel snel zien of die throtteled of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan83
Dat komt mooi uit, want die had ik gister al geinstaleerd :P

Trottelen, dat betekend zo iets als dat de cpu te weining spanning krijgt en daar door terug geregeld word?

Want ik heb even gekeken, en dit moederbord heeft inderdaad maar 4+1 phase VRM heeft, terwijl de meeste game gerichte moederborden 8, 10 of 12 hebben. Dus zo als ik het zie, ga ik vanmiddag stres testen doen, kijken of de cpu stabiel bijft in CPU-z, proberen over te clocken. En als ik dit wat serieuzer wil zal ik toch echt een ander moederbord moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Throttelen gebeurt meestal omdat een of andere beveiliging ingrijpt.

Meeste mensen kijken alleen naar hun CPU temp, en verwachten dat als ze maar onder het maximum blijven dat de CPU niet throtteled. Echter, de VRM's, die de voltage regelen voor de CPU kunnen ook te warm worden of te zwaar belast en dan grijpt de beveiliging (als het goed is) ook in, en hoe worden de VRM's ontlast? door de CPU te throttelen naar een lager pitje.

De meeste fabrikanten die 'slechts' (is opzich niets slechts aan) 4+1 phases gebruiken zetten op hun CPU support list t/m 95W TDP cpu's, omdat hoger probelemen kan veroorzaken. Alleen Asrock (zover ik zo weet) zet er doodleuk neer dat 140W TDP CPU support worden (ja, het werkt, het start op, maar heb al vaak zat gezien dat de CPU gaat throttelen op hoge/volle belasting).

Voorheen wilde het nog wel eens gebeuren dat de VRM's doorbrandde bij m-atx bordjes met een AMD CPU (m-atx had vaak die 4+1, en dan had je mensen die er een zware quad of hexa core CPU in de socket drukte). Nu zitten in de meeste borden gelukkig ook beveiliging in voor de VRM's.

Nu kan het zijn dat je geluk hebt (zijn er wel meer) dat het bord toevallig wel stabiel blijft op stock, maar die VRM's zijn degelijk wel iets om in de gaten te houden want de kans is erg groot dat vroeg of laat er problemen gaan komen (instabiliteit of throttelen), helemaal bij het overclocken van een hexa of octa core AMD FX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 19:26
Ik heb een FX-8320 en een Asus M5A97 EVO R2.0 mobo en bij 4.5 Ghz en 1.45V begon mijn cpu ook te throttelen terwijl de CPU temps nog in orde waren :) Een fan gericht op de VRM's en het probleem was opgelost. Dit mobo heeft een 6+2 phase design. Met jouw mobo moet je dus niet te veel gaan verwachten denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Linus_BE op 14-01-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan83
Ik heb gister mijn procesor in ASRock Tuning Utility 5 mhz verhoogd, en de voltage 1 stapje hoger gezet. draaide alle games prima op maximaal (Skyrim, Metro...). Nu wil ik het nog eens proberen, maar dan een iets zwaardere game en prime95, en op een 2e monitor HWmonitor oid draaien. Kijk ik daar uit wel hoe ver ik het kan pushen.

En anders wordt het toch een iets degelijker moederbord, want ik vind het wel jammer dat ik mijn procesor ,met opzich wel overclock potentieel, niet echt goed overclocken kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Johan83 op 15-01-2014 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Even testen met een programma die echt alle 8 cores belast, veel games doen dit niet echt (niet langdurig) en kun je moeilijker nagaan of de boel stabiel is.

Gewoon van die benchmark programma's gebruiken zoals Prime of Burnin test (Burnin kan soms erg zwaar zijn wat ik heb gehoord). Gezien je 2 monitors gebruikt, gewoon HWMonitor en CPU-z naar het 2e scherm slepen en dan kun je de boel goed in de gaten houden.
Pagina: 1