Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 17:14
Zorgverzekeringen en stilzwijgende verlenging

Eerst de feiten
  • Zorgverzekeringen sturen (een beknopte) brief ieder jaar met de wijzigingen in de zorgverzekering.
  • Hierdoor vind de regering dat zorgverzekeringen (in tegenstelling tot autoverzekeringen en alle andere verzekeringen) niet onder de wet stilzwijgende verlenging valt en is een zorgverzekering dus niet maandelijks (alleen maar jaarlijks) opzegbaar.
Nu komt een deel wat veel eigen meningen bevat die mogelijk op waarheid berusten maar zoals gezegd het zijn meningen omdat ik er geen bewijs voor heb.

Zorgverzekeringen gedragen zich als particuliere instanties:
  • Ze doen zo veel mogelijk om geld te verdienen
  • Ongeacht de consequenties die dit voor hun klanten heeft
  • Klanten hebben hier niets op in te brengen en al zouden ze dat hebben geeft een zorgverzekering daar geen gehoor aan
  • Ze weten dat klanten hun brieven lezen dus stoppen daar niet alle informatie in. De wijzigingen in de brieven (op z’n hoogst 2 pagina’s in mijn geval 1,5 pagina’s) van zorgverzekeringen zijn over het algemeen beknopt, er staat in dit en dit is gewijzigd dus jullie (klanten) zijn verplicht dit en dit te doen. Om uit te zoeken wat precies de regels omtrent de genoemde dit en dit zijn moet je bij je zorgverkering een minimaal 14 pagina’s tellend pdf bestand downloaden (in mijn geval om de wijzigingen omtrent vergoedingen van medicijnen voor diabetes).
  • Niet iedereen heeft internet vooral bij sommige ouderen (onder ander mijn opa en oma van 1 kant) dus die krijgen de wijzigingen die ze niet kunnen opzoeken stilzwijgend door hun strot gedouwd. Aangezien internet nog geen vereiste is om te overleven (afgezien dat het handig is) zal het niet zo zijn dat iedereen internet heeft. Zoals eerder gezegd zal dit vooral voor de oudere generatie zo zijn gezien de jongere generatie internet thuis heeft en internet op hun mobiel (over het algemeen).
Wat is mijn doel hiermee
Kijken wat de rest van GoT vindt van de verzekeringen en de opzegtijd van een jaar en vooral het niet tussentijds kunnen overstappen van verzekering. Verder wil ik graag meningen horen en discussies starten over of jullie vinden dat deze naar mijn mening particuliere instanties moeten vallen onder stilzwijgende verlenging (waardoor ze dus nadat ze 1x verlengd zijn, dus na een jaar maximaal maandelijks opzegbaar zijn).

Naar mijn mening is het wel zo vooral doordat je als klant van de zorgverzekering beknopt geïnformeerd word door de brieven van de zorgverzekering (je krijgt geen boekwerk van 212 pagina’s thuis of in je mail over wat precies alle wijzingen zijn en alle voorwaarden die daar aan vast zitten). En verder heeft niet iedereen de beschikking tot deze informatie.

Wat voor de rest met dit topic gebeurt, is waarschijnlijk niet zo heel veel want ook al zijn wij een community van tweakers het is niet alsof we met z'n allen naar het recht gaan (of kunnen gaan) om dit te laten wijzigen (als de regering het al accepteert).

Sidenote: Ik weet niet hoe geweldig mijn spelling en of grammatica is in dit document op en of aanmerkingen mogen gemeld worden en ik zal zien of ik het document daar op kan afstemmen.
Sidenote2: Ik weet niet zeker of deze topic in deze forum hoort maar gezien hier ook een topic is over zorgverzekeringen 2014 neem ik aan van wel.
Sidenote3: Ik weet dat ik deze topic ook plaats omdat ik geïrriteerd ben over mijn eigen zorgverzekering maar ik dacht ik wil weten wat meer mensen hier over denken dus laat ik maar is een topic starten hierover.

[ Voor 3% gewijzigd door Starke op 14-01-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is nu het probleem dat zorgverzekeringen een beknopte samenvatting sturen wat mensen goed compleet kunnen lezen, of dat het online 14 paginas is wat teveel is? Of vind je nu dat ze een 200 pagina lang boekwerk moeten sturen wat geen hond ooit leest?

Is het probleem nu dat er bij jouw een wijziging over vergoeding van een diabetes medicijn is verandert, en dat hele verhaal van geen internet is een compleet hypotetische situatie die niks met jouw situatie te maken heeft. Maar je zou nu alsnog willen overstappen omdat je dus niet de wijziging in de gaten hebt gehad? (Welke was dat dan, en hoe was dat op het papiertje dat je in de post kreeg omschreven)?

Anyway een probleem wat ik al direct zie, zorgverzekeraar moet iedereen voor basisverzekering accepteren. Oftewel dan neem je maximaal eigen risico, en als er wat gebeurd waarvoor je het ziekenhuis in moet, maar niet direct spoedeisend is, dan zeg je eerst je oude op, neem je er één zonder eigen risico, en ga je dan het ziekenhuis in. Tuurlijk dat kan nu ook per 1 januari als het zo uitkomt, maar per maand is dat wel een stuk makkelijker.

Oftewel ik weet niet precies wat de reden is dat zorgverzekering per jaar is, maar ik ben wel benieuwd wat nou de echte reden achter dit topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

imho is een stilzwijgende verlenging per definitie niet meer stilzwijgend als je er vooraf over geinformeerd bent.... En daarmee gelden er voor de zorgverzekering helemaal geen andere regels dan voor die autoverzekering waar je het over hebt, en daarom snap ik je betoog over particuliere instanties ook niet zo goed.... Het 'verbod' op stilzwijgende verlenging is / was ook vooral bedoelt om iemand te wijzen op het feit dat een termijn afloopt zodat je niet nét te laat erachter komt dat je mogelijk had kunnen overstappen.

Voor de rest gewoon oneens met je betoog: Er zijn legio mogelijkheden om zonder internet achter de wijzigingen in de zorgverzekering te komen. Een persoon zonder internet zal doorgaans geen internetzorgverzekering hebben afgesloten, dus áls zo'n iemand niet al gewoon standaard een folder met alle wijzigingen thuisgestuurd krijgt (inclusief de nieuwe polis, die voor niet-internetverzekeringen voor zover ik weet gewoon nog per post opgestuurd worden en leidend zijn voor wat er wel / niet vergoed wordt), dan zal een belletje naar je zorgverzekering hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn om die pdf met wijzigingen gewoon opgestuurd te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 14-01-2014 10:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Sissors schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:24:
Is nu het probleem dat zorgverzekeringen een beknopte samenvatting sturen wat mensen goed compleet kunnen lezen, of dat het online 14 paginas is wat teveel is? Of vind je nu dat ze een 200 pagina lang boekwerk moeten sturen wat geen hond ooit leest?
De in de brief bij mij staat kort gezegd je krijgt een diabetesmeter (glucosemeter) die wij willen dat je gebruikt?! Zonder dat daarbij gekeken is naar de kwaliteit van de meter maar naar de kosten daarvan. Deze krijg je vergoed.

Voor de rest geen informatie over kosten die je nog vergoed krijgt rond deze diabetes in de brief zelf (als je wil kan ik deze wel even inscannen).

Maar ter vergelijking moet je om te zoeken naar de kosten naar de hoofdzorgverzekering waar jouw verzekering onder valt (in mijn geval CZ). Om te kijken wat ik nou helemaal vergoed krijg en moet ik een 14 pagina lang document gaan doorspitten wat ik nou werkelijk vergoed krijg.

Verder krijg je omdat je bij de apotheek je herhaalrecepten inlevert geen informatie wat betreft de prijs van deze herhaalrecepten waardoor je dus niet kan uitzoeken als je, je eigen (beste van vorig jaar) glucosemeter gebruikt of je dan met de teststrips boven het genoemde bedrag komt in het 14 pagina lange document.
Maar je zou nu alsnog willen overstappen omdat je dus niet de wijziging in de gaten hebt gehad? (Welke was dat dan, en hoe was dat op het papiertje dat je in de post kreeg omschreven)?
Als ik de keuze had gehad ja, maar je zit nou eenmaal een jaar aan je zorgverzekering vast.
en dat hele verhaal van geen internet is een compleet hypotetische situatie die niks met jouw situatie te maken heeft.
Niet met mijn situatie maar nog steeds een situatie die in Nederland voor ouderen bestaat waardoor die dus niet alle informatie hebben en een deel dus stilzwijgend (gewijzigd) verlengd krijgen.
200 pagina's was hypothetisch (waarschijnlijk wat overdreven :D).
Oftewel ik weet niet precies wat de reden is dat zorgverzekering per jaar is, maar ik ben wel benieuwd wat nou de echte reden achter dit topic is.
Sidenote3? Mijn annoyance naar mijn verzekering en voor de rest staat het in de topic ik ben vooral benieuwd naar wat GoT vind van het maar jaarlijks kunnen veranderen van de verzekering en de maar kleine informatie die je voorgeschoteld krijgt waar je voor verdere eisen online moet.
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:57:
imho is een stilzwijgende verlenging per definitie niet meer stilzwijgend als je er vooraf over geinformeerd
Dan moet er wel volledig over deze wijzigingen geïnformeerd worden en minimaal de maximaal vergoede/veranderde bedragen gegeven worden IMO.
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:57:
En daarmee gelden er voor de zorgverzekering helemaal geen andere regels dan voor die autoverzekering waar je het over
Vandaar dat je op Internet gewoon kan vinden dat het voor een zorgverzekering stilzwijgende verlenging niet geld en voor een autoverzekering wel?! bron (niet dat ik ooit een dingetje over gevolgen van verlenging van mijn verzekering heb gehad :o)

[ Voor 32% gewijzigd door Starke op 14-01-2014 11:19 . Reden: verkeerde bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Heeft dit alles niet te maken met het kunstmatige karakter van de "concurrentie" en "marktwerking" in de hele zorgsector? Sowieso heb ik het altijd belachelijk gevonden dat iedereen uitsluitend in januari van verzekeraar kan wisselen. Het zou veel beter zijn om net als elke andere verzekering gewoon in te gaan op een willekeurig moment en op een willekeurig moment ook weer op te zeggen. Op die manier hebben verzekeraars het hele jaar werk i.p.v. 1 hele drukke maand, en hoeven ze ook niet in december hun hele advertentiebudget te spammen, om vervolgens de rest van het jaar niets van zich te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Starke schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:01:
[...]

Vandaar dat je op Internet gewoon kan vinden dat het voor een zorgverzekering stilzwijgende verlenging niet geld en voor een autoverzekering wel?! bron (niet dat ik ooit een dingetje over gevolgen van verlenging van mijn verzekering heb gehad :o)
Waar staat dat het verbod op stilzwijgende verlenging niet geld voor de zorgverzekering dan? :? Zoals ik al eerder aanhaalde, een bericht om je te wijzen op het feit dat je binnenkort je verzekering kunt opzeggen is voldoende om je eigen verantwoordelijk te triggeren om alles uit te gaan zoeken. Kun je dit niet / heb je hier geen verstand van, dan zijn er voldoende tussenpersonen die dit voor je kunnen regelen.

Zelfs een volledig overzicht van wat er verandert aan je huidige polis zou niet voldoende informatie zijn om een weloverwogen beslissing te nemen of je wel of niet opzegt, want hiervoor heb je ook alle informatie nodig van de concurrenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Zrogverzekeraars zijn particuliere instellingen. Ik zie niet in hoe dat een discussiepunt kan zijn.

Ook het tussentijds op kunnen zeggen is geen discussiepunt. De aanname is dat dit recht voor alle verzekeringen geldt. De ZVW regelt het echter expliciet anders in Artikel 7.1a. Bijzondere bepalingen gaan boven algemene bepalingen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:13:
[...]

Waar staat dat het verbod op stilzwijgende verlenging niet geld voor de zorgverzekering dan? :? Zoals ik al eerder aanhaalde, een bericht om je te wijzen op het feit dat je binnenkort je verzekering kunt opzeggen is voldoende om je eigen verantwoordelijk te triggeren om alles uit te gaan zoeken. Kun je dit niet / heb je hier geen verstand van, dan zijn er voldoende tussenpersonen die dit voor je kunnen regelen.

Zelfs een volledig overzicht van wat er verandert aan je huidige polis zou niet voldoende informatie zijn om een weloverwogen beslissing te nemen of je wel of niet opzegt, want hiervoor heb je ook alle informatie nodig van de concurrenten...
Argh verkeerde bron anyhows (kon de oorspronkelijke bron die ik had helaas niet terugvinden) bron nu gewijzigd:
Gelden de regels voor alle verzekeringen?

Nee. De nieuwe regels gelden alleen voor particuliere schadeverzekeringen. Dit zijn bijvoorbeeld:
- autoverzekeringen
- aansprakelijkheidsverzekeringen
- reisverzekeringen
- inboedelverzekeringen

Per 1 juli 2010 gelden de regels ook voor particuliere inkomensverzekeringen. Dit zijn bijvoorbeeld:
- individuele WIA-aanvullingen, zoals het WGA-hiaat
- betalingsbeschermers, zoals woonlastenbeschermers en krediebeschermers
- individuele ongevallenverzekeringen
particuliere schadeverzekeringen?! :o dus zorgverzekeringen niet :/

En nog een beter bronnetje wettelijke opzegtermijnen.
Opzegtermijn verzekeringen (autoverzekering, zorgverzekering)

In de overeenkomst of de algemene voorwaarden is de opzegtermijn opgenomen. De meeste voorkomende wettelijke opzegtermijnen zijn 1, 2 of 3 maanden voor de afloop van de overeenkomst.

Bij verzekeringen geldt vanaf 1 maart 2010 dat na de eerste stilzwijgende verlenging de opzegtermijn 1 maand bedraagt.

Voor zorgverzekeringen geldt dat u deze jaarlijks op kunt zeggen per 1 januari, mits ook voor 1 januari bekend gemaakt. Dit is vastgelegd in de Zorgverzekeringswet.

[ Voor 18% gewijzigd door Starke op 14-01-2014 11:26 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik snap niet zo goed waarom dat zo'n belangrijk punt voor je is, maar zelfs dan nog voldoet Imho de zorgverzekering gewoon aan die regels voor stilzwijgende verlengingen, omdat ze niet stilzwijgend verlengen. Dat iemand niet de moeite neemt om de nieuwe polis door te nemen, hoeft imho niet afgevangen te worden door versoepeling van de overstapregels :) .

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 14-01-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Starke schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:01:
[...]

De in de brief bij mij staat kort gezegd je krijgt een diabetesmeter (glucosemeter) die wij willen dat je gebruikt?! Zonder dat daarbij gekeken is naar de kwaliteit van de meter maar naar de kosten daarvan.
Hoe kom je tot die conclusie?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
CyBeR schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:34:
[...]

Hoe kom je tot die conclusie?
Voor nu een voorlopige conclusie op basis van wat de apotheek al eerder heeft gedaan (nee gebruik geen merknaaldjes meer maar ons eigen merk als je dan 20% kans heb op een naadje dat gebogen is of niet goed insuline doorlaat tegenover het merkspul dat je gebruikte BD waar dit op z'n hoogst 2 keer per jaar voorkomt als je pech hebt). Weet ik vanmiddag meer over want dan moet ik langs de apotheek maar het is moeilijk om m'n verwachting hoog te houden als je nu de meter hebt die vorig jaar het beste was en nu naar een ander merk meter gaat die mij nog nooit is aangeraden door de diabetesverpleegkundige.

*gereserveerd voor na vanmiddag*
Okay schaamt zich nu al :X
Ik ben uiteindelijk naar de apotheek gegaan met een brief van Bayer (de fabrikant van m'n huidige meter) waar in staat dat er nog een bepaalde meter vergoed wordt door de OHRA/CZ/welke ander daar onder valt. Deze meter gebruikt ook nog dezelfde teststrips als m'n huidige meter gebruikt (maar er worden ook geen bepaalde eisen gesteld aan wat voor teststrips je gebruikt kennelijk, ook al willen ze waarschijnlijk dat ik de meter die zei aanraden gebruik).

Ik krijg nu dus in ieder geval gewoon de teststrips die ik had en als ik extra daarvoor zou moeten betalen kan ik altijd door de diabetesverpleegkundige wat uit laten schrijven dat het onder speciaal medicijn diabetes valt en ik dus nog extra er voor vergoed zou krijg.

Mijn probleem dat ik ermee heb lijkt hiermee opgelost behalve dat ik nog naar de diabetesverpleegkundige moet.

Dat daargelaten vind ik nog steeds dat je maandelijks zou moeten kunnen wisselen van een zorgverzekering (zoals eerder hier gezegd) hebben ze ook wat te doen.

Na nalezen van m'n gelinkde pdf document klopt die berekening die ze geven trouwens ook niet gezien ik alle teststrips waar ik prijzen van kan vinden boven hun dagprijs bedrag uitkomen (groot vraagteken hier dus) maar goed ik zie wel hoe het loopt.

[ Voor 45% gewijzigd door Starke op 14-01-2014 14:42 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja als 't daadwerkelijk inferieur is dan kost 't je verzekering meer geld en daar komen ze vanzelf wel een keer achter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:11
Je feiten kloppen niet :) Die beknopte brief laten zien wat er gaat veranderen in jouw huidige polis.

Je moet ook elk jaar rond november begin december zorgverzekeringen goed nakijken dat is een plicht die je voor je zelf moet stellen. Volgend jaar is het verplicht meer duidelijkheid wat de wijzigingen inhouden naar de mensen te versturen.

Probleem is vaak dat een verzekering 1001 regels heeft. je moet dus zelf kijken wat verwacht ik van een verzekering. Heb ik die zorg misschien nodig dit jaar of zal dat wel meevallen?

Ik heb zelf vorig jaar geen fysio genomen ik dacht dat het niet nodig was.. Nu heb ik dus vanaf april tot nu al fysio. In December heb ik dus ook een nieuwe verzekering genomen die wel Fysio aanbied omdat ik van April tot december 90 Euro per maand betaalde aan fysio. Zelfde met tandheel kunde. Heb je dit extra nodig?? Heb je een brug of een kroon zeg ik ja. Veranderd wat in de polis die bepaalde dingen niet meer vergoed. Moet je dit goed vergelijken met andere verzekeringen.

Het internet is daar een goed medium voor, maar je kan ook polis voorwaarde per post aanvragen.

Je moet gewoon goed opletten bij het afsluiten of verlengen van je verzekering. Het is belangrijk en voor je het weet heb je het mis..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

To_Tall schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:51:
Probleem is vaak dat een verzekering 1001 regels heeft. je moet dus zelf kijken wat verwacht ik van een verzekering. Heb ik die zorg misschien nodig dit jaar of zal dat wel meevallen?
Dat ja. Ik vind het eerlijk gezegd al overdreven dat er iets over jouw (de TS') glucosemeter in de brief staat. Of alles, of niets gepersonaliseerd. En alles specifiek op jouw situatie kan niet: dat weten ze helemaal niet. Of is enorm veel te duur (en privacy-schendend) om jaarlijks handmatig uit te zoeken. Dat er ook als extraatje even wordt gekeken naar reguliere zorguitgaven in jouw geval is een bonus. IMHO.

Voor jou is diabetes relevant, voor een ander zwangerschap, voor een derde een zenuwziekte en een vierde een combi van die, plus revalidatie en veel onderhoud aan het gebit. Iedereen is anders, en vanwege het belang zou iedereen moeten willen weten hoe en wat in precies hun situatie (en dan nog is een verzekering er juist voor de onverwachte zaken zoals die enge ziekte die opeens volgens jaar bij je wordt ontdekt). Dus dat boekwerk is nodig.

En polisvoorwaarden vele jarenlang gelijk houden kan vast alleen als je accepteert dat de verzekeraar er rekening mee houdt dat de wereld de komende N jaar in negatieve zin kan veranderen. En om de risico's te dragen dus meer geld vragen voor minder dienstverlening. Liever niet.

Als je geen internetverbinding hebt dan kan je vast een papieren versie opvragen (geen idee eigenlijk, ik ken niemand die geen toegang heeft tot internet).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Goed maar een lang verhaal kort, je zorgverzekering valt onder specifieke wetgeving waar instaat dat deze enkel per 1 januari gewijzigd kan worden, er wordt niet stilzwijgend verlengd want je krijgt een brief ruim op tijd. Daarnaast is het bij mijn verzekering zo dat ik een folder met alle vergoedingen bijgesloten bij de nieuwe polis kreeg. Een zorgverzekering is nu eenmaal complex dus ja je moet wat informatie door om uit te zoeken wat vergoed wordt. Maar ik zie het probleem nu niet wat jij hebt.

Overigens is het kenmerk van een verzekering dat je je verzekert tegen onverwachte kosten en/of kosten waarvan je weet die je niet zelf kan dragen. Nu kan je bij chronische ziektes weten wat je aan kosten gaat maken (en dat dus makkelijk uitzoeken of het nu 1, 14, 200 of 1001 pagina's regels zijn) onverwachte kosten blijft natuurlijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:31:
Ik snap niet zo goed waarom dat zo'n belangrijk punt voor je is, maar zelfs dan nog voldoet Imho de zorgverzekering gewoon aan die regels voor stilzwijgende verlengingen, omdat ze niet stilzwijgend verlengen.
Dat is niet correct. Het 'stilzwijgend' slaat op de klant, niet op de andere partij. Het gaat om het verlengen van contracten zonder dat er actie van de klant is geweest: zolang de klant zwijgt, loopt het contract door.

Verder vind ik het een probleem, vooral ook omdat het bepaald niet makkelijk is om de gevolgen te overzien. Je hebt als consument bv (en dat stipt Starke terecht aan) geen enkel inzicht in de manier waarop tarieven tot stand komen of welke afspraken er nou precies zijn met de apotheek tot het zover is. (Bijvoorbeeld, er werd een middel in het preferentiebeleid gebracht - maar wat mensen niet konden voorzien was dat het alternatief in een keer 100% zo duur werd.)
Het doorrekenen is verder voor veel mensen simpelweg onmogelijk (niet voldoende scholing en capaciteit) En dat is dan natuurlijk geen vrije keuze.

Vorig jaar is er zelfs nog een heel gedoe geweest omdat een aantal contracten nog niet bekend was op het moment dat je de verzekering af moest sluiten.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Starke schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:29:
Zorgverzekeringen gedragen zich als particuliere instanties:
De politiek heeft zelf besloten om de markt te privatiseren (bijzonder dat bijna niemand zich meer de drama van de ziekenfondsen herinnert).
• Ze doen zo veel mogelijk om geld te verdienen
Veel grote zorgverzekeraars zijn coorporaties, die hebben dus niet tot doel om winst te maken. Daarintegen willen ze wel op de lange termijn blijven bestaan.

Voorbeeld Achmea:

Waar zie jij de gigantische winsten? Kijk eens voor de grap bij Ahold, Shell etc.
• Ongeacht de consequenties die dit voor hun klanten heeft
Er wordt wel degelijk gekeken naar de consequenties (situaties die verergeren kosten alleen maar meer geld). Wel moet er kritisch gekeken worden naar welke zorg ingekocht moet worden en tegen welke prijs. Ook wordt er meer gekeken naar onterrechte declaraties etc.
• Klanten hebben hier niets op in te brengen en al zouden ze dat hebben geeft een zorgverzekering daar geen gehoor aan
Het staat je elk jaar vrij om naar een andere verzekeraar over te stappen, sterker nog dit doen +- een miljoen mensen per jaar. Daarmee kan je wel zeker invloed uit oefenen. Ook zie je steeds meer gebruik van de (sociale) media.
• Ze weten dat klanten hun brieven lezen dus stoppen daar niet alle informatie in. De wijzigingen in de brieven (op z’n hoogst 2 pagina’s in mijn geval 1,5 pagina’s) van zorgverzekeringen zijn over het algemeen beknopt, er staat in dit en dit is gewijzigd dus jullie (klanten) zijn verplicht dit en dit te doen. Om uit te zoeken wat precies de regels omtrent de genoemde dit en dit zijn moet je bij je zorgverkering een minimaal 14 pagina’s tellend pdf bestand downloaden (in mijn geval om de wijzigingen omtrent vergoedingen van medicijnen voor diabetes).
99% van de klant neemt niet eens de moeite om de voorwaarden door te nemen, is het dan niet zonde om wel 14 bladzijdes te sturen per klant? Daarbij kun je voorwaarden online benaderen en je opa en oma kunnen nog gewoon bellen!

• disnix
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 22:00
Zorgverzekeraars zijn afzetters, laat staan de farmaceutische industrie.
De nieuwe corrupte ''banken'' aka geldgraaiers, tenminste dat vind ik.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:52

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Omdat het mogelijk maken van maandelijks wijzigen van zorgverzekeraar de verzekering en administratie onnodig complex maken. Ik denk dat we er over eens zijn dat dat onwenselijk is.

Denk hierbij aan naar rato verrekenen eigen risico, maximale jaarvergoedingen voor sommige behandelingen. De rompslomp voor de zorgverlener om te controleren bij wie ze declareren. Uiteindelijk zou het alleen maar meer geld kosten.

Ninety percent of everything is crap.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Een 3 jaar oud topic kicken met een rant van 2 regels heeft niet veel zin. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.