Hulp nodig bij samenstellen zwaar systeem

Pagina: 1
Acties:

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-02 09:22
Hallo Tweakers,

Bij het samenstellen van mn vorige systeem heb ik erg veel gehad aan de adviezen op dit forum, dus hier ben ik weer. Ik ga beginnen aan een project met erg zware software en het is van groot belang dat alles soepel loopt dus ik bereid flink te investeren, maar als ik ergens kan besparen zonder iets in te leveren qua prestatie dan hoor ik dat graag. Er komen btw 3 schermen aan te hangen.

Helaas kan ik niet precies vertellen welke programma's ik ga draaien en hoe zwaar ze precies zijn. Het is namelijk custom software en daarnaast moeten nog een groot aantal programma's draaien. Ik heb wel een lijst met "system requirements" gekregen van de programmeur, maar die was op zn minst gezegd erg vaag:

at least 16GB RAM

500GB SSD

(at least) two graphics cards that have at a minimum the benchmark results of
the Radeon HD 7870
2GB RAM at least for each graphics card

one additional normal Harddisk 1-2TB for backup

a CPU with at least the benchmark result of Intel Core i7-3930K @ 3.20GHz, we would recommend getting the i7-4930k

Ik ben tot deze lijst gekomen door reviews te lezen, deze lijst kan eventueel helemaal omgegooid worden als dit niet erg optimaal is allemaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,50€ 498,50
1Asus Rampage IV Extreme€ 334,95€ 334,95
2Club3D Radeon HD 7870 royalKing€ 145,50€ 291,-
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 462,05€ 462,05
1Dell Ultrasharp U3014 Zwart€ 1.009,-€ 1.009,-
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,05€ 264,10
1OCZ RevoDrive 3 PCI-Express SSD 480GB€ 636,81€ 636,81
1Samsung 840 EVO 500GB€ 283,20€ 283,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.779,61

Ik heb er 2 SSD's bijgezet. Het verschil in snelheid en prijs is erg groot, dus ik vroeg me af of je dit verschil heel erg merkt.

Verder wil graag weten welke voeding ik moet halen, welke koeler, welke harde schijf, of er extra fans in moeten en welke kast er omheen kan. Ik moet nog even kijken bij welke webshop ik het goedkoopst uit ben. Als er erg grote prijsverschillen zitten door wat "zeldzame" componenten, dan zou het kunnen dat ik voor de één na beste optie ga. Zijn deze schermen goed btw? Ik las goede verhalen over de pixelgarantie bij Dell.

Excuses voor het vage verhaal, ik ga morgen even vragen of ik wat meer info over de software kan krijgen die ik moet draaien. Is het handig om een print screen van de task manager te vragen van iemand die alles heeft draaien?

[ Voor 1% gewijzigd door Bolletje op 14-01-2014 12:50 ]

• WeakAtTweaking
Ik heb de programmeur even gesproken en hij heeft gezegd dat de CPU en RAM voldoende zijn. Hij zei dat ik wel even moest kijken of alles op het moederbord zou passen, kunnen jullie dat zo zien? De SSD wordt het meest gebruikt voor externe software en die adviseren de dure variant, dus ik moet er maar aan geloven.

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Tja als de 4930K de vereisten zijn dan is daar niet echt aan te sleutelen denk ik.

Het moederbord is al best oud, en ondersteund deze processor pas na een bios update die je zelf zal moeten doen.
Daarom raad ik je de ASUS X79-Deluxe aan, dit moederbord is pas uitgekomen ten gevolgen van de nieuwe processor reeks en is meteen compatible met deze proc. Hij heeft ook meer USB 3.0 en SATA 600 poorten, alswel 2 ethernet poorten. Doet precies wat ie moet doen voor minder dan de IV Extreme.

Je hebt nu de 32 GB van de Ballistix Tactical maar voor minder heb je al de Ballistic Sport, heeft iets meer cas latency maar dat zal je niet gaan merken. (Btw schijnt deze wel lekker overclockbaar te zijn, hmm ik dwaal af). Met 32 GB zit je ruim over de recommended specs en de 4 reepjes werken mooi in quad channel dus dat zit wel snor.

Het verschil met de Revodrive en een goede 'normale' SSD is alleen te merken als je specifieke taken doet waar juist de Revodrive in uitblinkt, speciale database structuren etc. Bij het normale gebruik, opstarten van je systeem bijvoorbeeld, is hij helemaal niet sneller dan bijvoorbeeld de toenmalige 830 van Samsung (Revodrives zijn al oud, van 2011 dus ik denk ook dat OCZ niet lang doorgaat met support eerlijk gezegd).
Bron . Hier staat ook wat meer uitgelegd, zij gebruiken trouwens de x2 versie, de snellere en duurdere variant. Voor dat geld kun je zelfs twee 840 in raid 0 zetten. ( En dat zou ik ook nog niet eens doen want.)
Maar het is maar de vraag of dat verschil het waard is, dus of de programma's erg afhangen het lezen en schrijven. Ik zou het laten bij de 840 EVO en als je t geld eraan uit wilt geven de 840 PRO.
De tijd van het opstarten van een programma ligt vooral aan de snelheid van je SSD, hoeveel programma's je tegelijk kun laten lopen ligt vooral aan de hoeveelheid ram die je ter beschikking stelt. Dus als jouw programma niet telkens een bestand op de ssd nodig heeft (bijvoorbeeld een video-editing programma) Dan werkt het programma niet beter/sneller met een snellere ssd.

Als processor koeler kan ik je alleen de Cooler Master 412s aanraden, stille compacte doch efficiente koeling, zeker als je niet van plan bent om te gaan overclocken werkt deze voor zijn prijs perfect. Is ook compact genoeg om geen probleem te vormen bij het plaatsen van het ram.

Als backup / extra HDD krijg je met de Seagate Barracuda 7200.14 het beste waar voor je geld.

Een kast is ook per persoon verschillend, ikzelf heb de Cooler Master CM 90 II Advanced, het is een stevige goed koelende kast. Maar als je van stil houdt dan is de Fractal Design Define R4 Pearl ook een goede keus. In deze kasten zit de voeding ook aan de onderzijde, beter voor de airflow in de kast. Daarover gesproken deze kasten komen met fans en normaal gezien koelt dit voldoende, extra fans zijn leuk als je de herrie niet vervelend vindt. (Ik heb zelf 10 fans erin hangen, en niet de stille versie :X leuk en aardig maar het is toch alsof ik een stofzuiger naast me heb staan, ook letterlijk helaas :X )

En is het 2 videokaarten die bij elkaar de specs hebben van een 7870 of moeten ze allebei die specs hebben. Als dat zo is moeten het er 2 zijn of mag het ook één videokaart zijn met de specs van 2 x 7870? Moeten het AMD kaarten zijn?

De voeding van het geheel redt je het met een 600 watt voeding denk ik. Persoonlijk zou ik je een Seasonig G-Serie 650 watt aanraden, omdat het een modulaire voeding is, alle kabels die je niet gebruikt plug je zo eruit en het heeft een 80+ gold certificering wat het een efficiënte voeding maakt. Een voeding van een goed merk is zeer zeker aan te raden, hoeft uiteraard niet van dit merk te zijn, maar je voorkomt een hoop ellende om van een goed merk een voeding te kiezen. (Denk aan Seasonic, Be quiet, Corsair, en meer die ik nu vergeet.)

Over de schermen kan ik niet zoveel vertellen, dat is toch meer een persoonlijke kwestie, maar om het dubbele te betalen voor die 3 inch extra zou ik persoonlijk niet doen. Verder lees ik dat de u2713 een heel goed scherm is mits je het geluk hebt dat jouw scherm geen mankement heeft, backlight bleeding in de linker onderhoek en kapotte pixels zijn de meeste problemen.

Het is trouwens heel aardig van je dat je een bedankje of lokkertje wil aanbieden, maar ik vind dat dat voor mij niet hoeft, ik vind dat het doel van dit forum niet moet zijn om mensen te helpen die een leuke reward hebben, maar gewoon over je hobby te hebben, en als je mensen kunt helpen is dat toch alleen maar leuk?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Ik sluit me compleet aan bij MB113 hierboven.
Hij geeft alle advies wat je nodig hebt. Geef nog even antwoord op de vraag over de videokaart(en) en het plaatje wordt compleet.

Lokkertjes/bedankjes vind ik overbodig op tweakers. Mensen die niet gratis willen reageren heb je niet nodig. Goeie adviezen komen wel.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik vind het wel knap, je gaat "zware" programma's draaien, maar je weet nog niet welke....

En door de zwaarte van die mysterie programma's is een computer van 5000 euro vereist.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00

henwy

Meh

Qua SSD is misschien ook de pricewatch: Crucial 2.5" M500 480GB een optie. Deze is iets trager, maar biedt wel meer veiligheid bij stroomverlies.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:57

Flappiewappie

Hier nog meer

Koopdan gewoon een MacPro.

Hier staat wat

• SuperSjoerd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-01 20:43
Aan dit soort advies heeft de TopicStarter helemaal niets. Onderbouw eens waarom hij een MacPro zou moeten kopen. Buiten dat is de kans ook nog eens aanwezig dat de custom software niet draait onder MacOSx.

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
Zonder te weten wat het systeem precies moet doen is het erg lastig (onmogelijk) te zeggen wat de beste koop is.
Waarom bijvoorbeeld geen dual (xeon) cpu setup?
Waarom geen nvidia quadro videokaart?
Moet er geen ECC geheugen in?
Wat betekent het (voor het bedrijf) als de pc niet meer werkt?
Wat is het budget? Hoe gek wil je het maken?

Ik zou sowieso ook bij Dell of HP een offerte opvragen.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47

AzzKickah

06-CENSORED

Inderdaad. Een Precision T5600 met 2 Xeon's, 2 Quadro's en 32GB RAM(of tot max 128GB 8)7 ) bijvoorbeeld.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Reepje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:22:
Ik vind het wel knap, je gaat "zware" programma's draaien, maar je weet nog niet welke....

En door de zwaarte van die mysterie programma's is een computer van 5000 euro vereist.
Uit de startpost:

Helaas kan ik niet precies vertellen welke programma's ik ga draaien en hoe zwaar ze precies zijn. Het is namelijk custom software en daarnaast moeten nog een groot aantal programma's draaien.

Ik vermoed dat de software door de programmeur getest is op een systeem wat aan de genoemde eisen voldoet?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
Maar maken de programma's gebruik van de processor? Voornamelijk singlethreaded of multithreaded?

Minimaal 2x 7870 benchmark, maar is dat opencl/opengl? (Professionele) Quadro/Firepro kaarten doen sommige berekeningen VEEL efficienter dan 2 7870's, terwijl 2 7870's andere dingen weer sneller doen.

Is het belangrijk dat er geen fouten sluipen in de berekende resultaten? Of wil hij gewoon zo snel mogelijk data en als daar een foutje in voorkomt is het niet zo erg?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat hierboven ook gezegd word, wat voor soort berekeningen gaat het om? Lastig advies geven zo :)
MB113 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 06:08:
Het moederbord is al best oud, en ondersteund deze processor pas na een bios update die je zelf zal moeten doen.
Daarom raad ik je de ASUS X79-Deluxe aan, dit moederbord is pas uitgekomen ten gevolgen van de nieuwe processor reeks en is meteen compatible met deze proc. Hij heeft ook meer USB 3.0 en SATA 600 poorten, alswel 2 ethernet poorten. Doet precies wat ie moet doen voor minder dan de IV Extreme.
Het stomme is wel dat van die 8 sata 600 poorten er maar 2 echte intel poorten zijn en de rest marvell en asmedia.. Volgens mij zijn er geen moederborden met x79 die meer dan 2 intel 600 poorten hebben. Zal wel aan de chipset liggen ofzo..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 14-01-2014 13:19 ]

specs

• WeakAtTweaking
MB113 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 06:08:
Het verschil met de Revodrive en een goede 'normale' SSD is alleen te merken als je specifieke taken doet waar juist de Revodrive in uitblinkt, speciale database structuren etc. Bij het normale gebruik, opstarten van je systeem bijvoorbeeld, is hij helemaal niet sneller dan bijvoorbeeld de toenmalige 830 van Samsung (Revodrives zijn al oud, van 2011 dus ik denk ook dat OCZ niet lang doorgaat met support eerlijk gezegd).
Bron . Hier staat ook wat meer uitgelegd, zij gebruiken trouwens de x2 versie, de snellere en duurdere variant. Voor dat geld kun je zelfs twee 840 in raid 0 zetten. ( En dat zou ik ook nog niet eens doen want.)
Maar het is maar de vraag of dat verschil het waard is, dus of de programma's erg afhangen het lezen en schrijven. Ik zou het laten bij de 840 EVO en als je t geld eraan uit wilt geven de 840 PRO.
De tijd van het opstarten van een programma ligt vooral aan de snelheid van je SSD, hoeveel programma's je tegelijk kun laten lopen ligt vooral aan de hoeveelheid ram die je ter beschikking stelt. Dus als jouw programma niet telkens een bestand op de ssd nodig heeft (bijvoorbeeld een video-editing programma) Dan werkt het programma niet beter/sneller met een snellere ssd.

En is het 2 videokaarten die bij elkaar de specs hebben van een 7870 of moeten ze allebei die specs hebben. Als dat zo is moeten het er 2 zijn of mag het ook één videokaart zijn met de specs van 2 x 7870? Moeten het AMD kaarten zijn?

Het is trouwens heel aardig van je dat je een bedankje of lokkertje wil aanbieden, maar ik vind dat dat voor mij niet hoeft, ik vind dat het doel van dit forum niet moet zijn om mensen te helpen die een leuke reward hebben, maar gewoon over je hobby te hebben, en als je mensen kunt helpen is dat toch alleen maar leuk?
De SSD is tijdens gebruik constant aan het lezen en schrijven voor de programma's Holdem Manager 2 en notecaddy. Als je vluchtig dit forumtopic doorleest krijg je misschien een idee wat deze programma's precies doen.

Over de videokaarten: Ik heb niet het idee dat de programmeur een hardware expert is, dus wat dat betreft luister ik liever naar jullie advies. Hij wil iig 2 kaarten met 7870 specs. Ik denk niet dat het perse AMD kaarten moeten te zijn, is er een reden waarom je alleen AMD zou willen hebben?

Het "lokkertje" was meer een beetje nederigheid van mijn kant. Ik kom hier eens in de zoveel tijd om advies te vragen of te zoeken en geef daar verder niets voor terug aan het forum omdat ik geen verstand van zaken heb. Vandaar dat het me eerlijk leek om zo iets terug te geven, maar ik merk wel dat er een goede sfeer is op het forum en dat dat misschien niet nodig was.
Reepje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:22:

Het is voor mij ook een vrij vreemde situatie moet ik zeggen, ik moet zonder al teveel info van hun kant een relatief grote investering doen :P Ik kan me voorstellen dat het raar klinkt allemaal.

Wat ik kan vertellen is dat het om online poker gaat. De software die ik noemde toen ik het over de SSD had is al redelijk zwaar. Momenteel speel ik op deze setup:
Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache
ASRock B85M-HDS
Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition
Crucial Ballistix Tactical - 8 GB : 2 x 4 GB
Crucial M500 - Solid state drive - 240 GB

Deze setup heeft er al redelijk moeite mee, programma's bevriezen af en toe etc. Naast deze software ga ik meerdere pokersites draaien, dit worden er waarschijnlijk een stuk of 6 tegelijk. Pokersites zijn niet heel zwaar voor je computer, maar het telt wel op natuurlijk. Daarnaast ga ik de custom software draaien, deze software is continue andere software aan het scannen. Daarnaast gebruikt de software ook nog hotkeys om het gebruiken van meerdere sites naast elkaar soepeler te laten verlopen.
mitsumark schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:49:
Zonder te weten wat het systeem precies moet doen is het erg lastig (onmogelijk) te zeggen wat de beste koop is.
Waarom bijvoorbeeld geen dual (xeon) cpu setup?
Waarom geen nvidia quadro videokaart?
Moet er geen ECC geheugen in?
Wat betekent het (voor het bedrijf) als de pc niet meer werkt?
Wat is het budget? Hoe gek wil je het maken?

Ik zou sowieso ook bij Dell of HP een offerte opvragen.
Ik hoop toch wel voor €4000 klaar te kunnen zijn haha, ik wil er ook niet onnodig veel aan uitgeven terwijl het niet nodig is. Wat zou ik bij Dell in de offerte aanvraag moeten zetten? Ik zie dat die workstations op het moment wat aanbiedingen hebben, maar op de site staan vooral de "basic" setups zoals deze waar ik nog veel aan toe moet voegen.
Gadgeteer schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:02:
[...]
Ik vermoed dat de software door de programmeur getest is op een systeem wat aan de genoemde eisen voldoet?
Er zijn andere mensen die met een soortgelijke setup alle benodigde software draaien, dus het is inderdaad getest.
mitsumark schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:06:
Maar maken de programma's gebruik van de processor? Voornamelijk singlethreaded of multithreaded?

Minimaal 2x 7870 benchmark, maar is dat opencl/opengl? (Professionele) Quadro/Firepro kaarten doen sommige berekeningen VEEL efficienter dan 2 7870's, terwijl 2 7870's andere dingen weer sneller doen.

Is het belangrijk dat er geen fouten sluipen in de berekende resultaten? Of wil hij gewoon zo snel mogelijk data en als daar een foutje in voorkomt is het niet zo erg?
Hier heb ik zelf erg weinig verstand van en ik heb niet het idee dat de programmeur een hardware expert is. De snelheid van het ophalen van data is in ieder geval erg belangrijk.

Ik hoop dat jullie met deze info wat kunnen, alvast erg bedankt voor de adviezen _/-\o_

• Reepje
  • Niet online
WeakAtTweaking schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:20:
[...]

De SSD is tijdens gebruik constant aan het lezen en schrijven voor de programma's Holdem Manager 2 en notecaddy. Als je vluchtig dit forumtopic doorleest krijg je misschien een idee wat deze programma's precies doen.

Momenteel speel ik op deze setup:
ASRock B85M-HDS
Ik ken dat wereldje niet, maar ik heb eens naar dat forum gekeken waar iemand ook een upgrade zocht.
Deze gast speelde met "more than a milllion hands" en 6-8 tables in "a zoom".
Ben geen expert, maar daar wordt volgens mij veel zwaarder getrokken dan jij nu van plan bent.
Hij krijgt daar het advies om voor een i5 te gaan, maar er zijn ook lui die dan voor een i7 zouden gaan.

Wat jij nu hebt is al stukken en stukken sneller als daar wordt aangeraden (logisch we zijn ook weer 2 jaar verder).

Mijn gok nu is, je hebt al een overkill systeem,maar je hebt een slechte internet verbinding. Misschien is het handig eens uit te kijken naar glasvezel.

Mocht de processor die je hebt daadwerkelijk een bottleneck vormen, kan je dit simpel vaststellen door deze te overklokken: je zou dan minder last hebben van de lags.

• WeakAtTweaking
Reepje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:08:
[...]

Ik ken dat wereldje niet, maar ik heb eens naar dat forum gekeken waar iemand ook een upgrade zocht.
Deze gast speelde met "more than a milllion hands" en 6-8 tables in "a zoom".
Ben geen expert, maar daar wordt volgens mij veel zwaarder getrokken dan jij nu van plan bent.
Hij krijgt daar het advies om voor een i5 te gaan, maar er zijn ook lui die dan voor een i7 zouden gaan.
More than a million hands is een referentie naar zn database aan gespeelde handen die het programma gebruikt om statistieken weer te geven op de tafels dmv een heads up display. En Zoom tafels dat zijn een speciaal soort tafels waar je de data elke hand opnieuw moet laden, waar je bij een reguliere tafel alleen de nieuwe informatie van de vorige hand hoeft te laden.
Ik wil gaan spelen op meerdere sites en deze sites hebben ook slechter geprogrammeerde software dan de site waar Zoom poker wordt aangeboden. Dus ik denk dat het wel een stuk zwaarder zal zijn om die software te draaien en daarbij komt dus nog de custom software die ook veel vergt van je computer.

Ik heb momenteel glasvezel van KPN en heb dat via een stroomnet adapter verbonden met mijn computer, verlies je door een dergelijke adapter veel aan snelheid?

• Reepje
  • Niet online
WeakAtTweaking schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:45:
[...]

Ik heb momenteel glasvezel van KPN en heb dat via een stroomnet adapter verbonden met mijn computer, verlies je door een dergelijke adapter veel aan snelheid?
Dank je voor de uitleg, weet ik ook weer wat meer.

Je hebt langzamere en sneller stroomnet adapters. In combinatie met jouw aansluiting is daar weinig over te zeggen, maar je kan het even nakijken door bijv naar speedtest.nl te gaan. Je kan daar up,down en ping testen.

• maratropa
  • Niet online
Als je een database hebt op een SSD waar een hoop naar geschreven gaat worden dan kan ik me voorstellen dat je er misschien een wat duurdere "pro" ssd in wil zetten die niet snel inkakt qua snelheid en die een hoop writes aankan.

Een EVO zou ik sowieso niet doen, als je die stevig continu belast met writes zakt de schrijfsnelheid heel erg in. Maar zoiets als een intel s3500 is wel wat duurder...

specs

• WeakAtTweaking
HM2 schrijft kleine tekstbestandjes of xml bestandjes, het is dus geen hele zware data. Het lezen is veel belangrijker wat de SSD betreft, want het programma moet wel graven in een database om statistieken te vinden.

Verwijderd

[...]
Deze setup heeft er al redelijk moeite mee, programma's bevriezen af en toe etc. Naast deze software ga ik meerdere pokersites draaien, dit worden er waarschijnlijk een stuk of 6 tegelijk.
Maar dan kun je zien welk onderdeel het zwaar heeft. Heeft de CPU het zwaar? Te zien in o.a. taakbeheer. Wordt al het geheugen gebruikt? Ook te zien in Taakbeheer. Wordt de videokaart vol belast? Te zien in GPU-z.

• Reepje
  • Niet online
Hoe groot is die database? In plaats van om op een SSD te leunen zou een ram disk wel wat voor je zijn: de database wordt dan in zijn geheel in het geheugen geladen. De snelheden die dan behaald worden, daar verbleekt een ssd bij.
Je hebt dan wel meer Ram nodig, maar als ik zie dat je al een revo overweegt ben je veel beter uit met een flinke hoeveelheid RAM met daarin een RAM disk.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
[...]
Wat ik kan vertellen is dat het om online poker gaat. De software die ik noemde toen ik het over de SSD had is al redelijk zwaar. Momenteel speel ik op deze setup:
ASRock B85M-HDS

Deze setup heeft er al redelijk moeite mee, programma's bevriezen af en toe etc. Naast deze software ga ik meerdere pokersites draaien, dit worden er waarschijnlijk een stuk of 6 tegelijk. Pokersites zijn niet heel zwaar voor je computer, maar het telt wel op natuurlijk. Daarnaast ga ik de custom software draaien, deze software scant continue de lobby van elke pokersite voor het vinden van tafels waar ik kan kan spelen. Daarnaast gebruikt de software ook nog hotkeys om het gebruiken van meerdere sites naast elkaar soepeler te laten verlopen.
Voordat je tig-duizend uit gaat geven moet je natuurlijk eerst uitzoeken waar de bottleneck ligt met je huidige systeem door in task manager en andere tools te kijken wat er op 100% zit, misschien kan je het met een upgrade of kleine tweak ook wel oplossen.....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het misschien een optie om een tweedehands 19" Enterprise server aan te schaffen? Een tweedehands HP DL380G6 bijvoorbeeld hoeft de hoofdprijs niet meer te kosten doordat die dingen op veel plaatsen nu (al) uit gefaseerd worden vanwege het feit dat de servicecontracten aflopen (3 jaar) en daar ziiten de grootste kosten vaak in bij verlenging/aanhouden.

Aangaande die Powerline adapters: Het kán werken maar in de meeste gevallen doet het dat niet optimaal (ik heb er hier overigens ook een DL380G5 als HYPER-V Host achter liggen maar ik gebruik dat zuiver om een internetontsluiting op die bak te genereren vanwege updates en dergelijken, niet om iets naar/op het internet te hosten). Een Stukje CAT5E/6/7 kabel direct naar je router is stabieler.

Een G6 is niet eens zo'n grote stroomverbruiker, een G5 pakt op 2 voedingen ongeveer 250W/h (idle, en dat draait zo'n ding bijna altijd, afhankelijk van je software) en een G6 doet daar in die toestand nog maar de helft van. Qua geluid zijn de G5 en G6 versies redelijk stil (al wil je ze uiteraard niet op je slaapkamer óf in de huiskamer hebben liggen).

Bovenstaande gaat (standaard) niet werken als er zuiver op GPU kracht gedraaid wordt, maar welke database/site draait er op GPU's? Je kunt in zo'n bak uiteraard wél de nodige GPU's monteren maar....

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 14-01-2014 20:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• WeakAtTweaking
Ramon schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:39:
[...]
Voordat je tig-duizend uit gaat geven moet je natuurlijk eerst uitzoeken waar de bottleneck ligt met je huidige systeem door in task manager en andere tools te kijken wat er op 100% zit, misschien kan je het met een upgrade of kleine tweak ook wel oplossen.....
Ik zal zo even een testrun draaien op mn huidige setup. Je moet wel begrijpen dat ik de nieuwe pc niet koop voor de huidige software die ik run, maar omdat er veel meer software naast wat ik nu run gaat draaien.

Wat betreft suggesties over een RAM disk of een Enterprise server; hier weet ik helemaal niks vanaf dus het is voor mij lastig te beoordelen of ik er baat bij heb. Net zoals dat voor jullie lastig is om te beoordelen omdat het onduidelijk is hoe zwaar alle software is en wat het precies doet.
Maar ik denk dat de benodigde snelheden etc wel in relatie staan met de requirements van de programmeur, dus dat het waarschijnlijk niet nodig is om overal top notch componenten voor te halen.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Kan niet geloven dat ik dit zeg maar voor deze setup is de nieuwe mac pro echt totaal niet gek, je koopt de 6 core versie met 512gb ssd en upgrade de ram dan zelf naar 32 gb (want de upgrade kost 400 euro). En hebt dan wat je nodig hebt voor 4300 euro. Je blijft natuurlijk met de upgrade problemen zitten maar de 2de hands waarde na een paar jaar is wel een stuk beter.

Maar ik haat mac dus laat alsjeblieft zien dat het zonde van je geld is en je voor veel minder dezelfde specs hebt :P

• WeakAtTweaking
Ik ben ook geen fanboy, h5 :p De meeste software draait niet op een mac, dus dat is sowieso geen optie

• maratropa
  • Niet online
Qua basis is de vraag denk ik of ECC het waard is. Ja het zorgt voor meer stabiliteit, maar aan de andere kant zijn er zat mensen met een (overclockte) 6 core en 32GB die nog geen crash gehad hebben dit jaar (zoals ik :) )

Speel je het safe en wil je toch niet overclocken, dan is een C60x moederbord met een xeon E5 1650v2 en 32GB ECC de tegenhanger van een x79 moederbord met een 4930k en 32GB non ECC ram. Kost niet leip veel meer denk ik.

En je 2de issue is dan de videokaarten. Ik neem aan dat er "gerekend" gaat worden. Maar wat je precies dan kiest hangt af van de software lijkt me. Als je geen snelle 64bits floating point berekeningen nodig hebt dan zijn Firepro's, Quadro's of een Titan minder interessant. ( ik neem even aan dat bij AMD de gamekaarten ook geen FP64 doen.) En dan is de vraag draait het op CUDA op OPENCL? En is de hoeveelheid VRAM nog belangrijk?

specs

• WeakAtTweaking
@matropa
Zou je dit eens in Jip en Janneke taal kunnen vragen? :p Of eventueel de vragen formuleren in het Engels zodat ik ze aan de programmeur kan voorleggen.

De videokaarten zijn nog wel iets waar ik over twijfel, ik ga zo even een testrun draaien en wat screenshots maken in de task manager en even googlen waar ik de GPU-z vind.

Ook vind ik een RAM disk erg goed klinken, is dit volledig ter vervanging van een SSD of "moet" er een hardeschijf naast geplaatst worden? Als jullie me dit uit kunnen leggen en misschien wat product voorbeelden kunnen geven zou dat erg mooi zijn :)

edit:
CPU usage schommelt bij normaal gebruik rond de 25% met wat uitschieters tijdens het opstarten van de programma's richting de 80/90%. Het fysieke geheugen schommelt rond de 50%.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EMkb8j2.png

edit2: ik ga mijn computer dus wel een stuk zwaarder gebruiken dan dit, alleen weet ik dus niet precies hoe zwaar precies (ik kan alleen afgaan op de system requirements van de programmeur)

[ Voor 26% gewijzigd door WeakAtTweaking op 15-01-2014 20:58 ]

Verwijderd

Videokaart wordt dus totaal niet belast, geheugengebruik is redelijk laag. CPU op 25% is waarschijnlijk één core die vol wordt belast terwijl de anderen niks doen. Dus of de software is slecht geprogrammeerd of het gebruik van meerdere core's is vrij lastig te realiseren voor het gebruik.

RAM disk heeft een extreem groot nadeel, RAM verliest de data als er geen stroom op staat, dus na een reboot of uitzetten PC is alles weg. PCI-e SSD lijkt mij dan interessanter als je de snelheid nodig hebt.

• Reepje
  • Niet online
Zoals je nu (in ?) ziet, staan je cpu en gpu nu uit hun neus te vreten. Misschien kan je zelf op basis van deze "load" beslissen of een zwaardere setup voor deze onderdelen zin heeft......

Ik zou zeggen, voor wat betreft deze 2, is je huidige systeem al veel te zwaar.

• WeakAtTweaking
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:04:
RAM disk heeft een extreem groot nadeel, RAM verliest de data als er geen stroom op staat, dus na een reboot of uitzetten PC is alles weg. PCI-e SSD lijkt mij dan interessanter als je de snelheid nodig hebt.
Dat klinkt niet echt handig. Welke PCI-e SSD's zijn aan te raden?
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:04:
Zoals je nu (in ?) ziet, staan je cpu en gpu nu uit hun neus te vreten. Misschien kan je zelf op basis van deze "load" beslissen of een zwaardere setup voor deze onderdelen zin heeft......

Ik zou zeggen, voor wat betreft deze 2, is je huidige systeem al veel te zwaar.
Ik draai nu nog maar een fractie van de software die ik moet gaan draaien. De custom software zal het zwaarste zijn. Ik heb een vraag bij de programmeur neergelegd of hij wat meer kan vertellen over hoe zwaar de software is, ik hoop daar zo meteen op terug te kunnen komen.

• maratropa
  • Niet online
Dus je kunt uit je huidige belasting dus helemaal geen conclusies trekken? Dan moet je maar afgaan op wat die programmeur zegt..

Je moet hem o.a. vragen

- Heeft de gpu software CUDA of OPENCL nodig?
- Heeft de software "double precision" / "FP64" nodig?
- Schaalt het goed op 2 GPU's? (ik neem het aan want hij vroeg om 2)

Wat gaan die GPU's doen eigenlijk? Via hun parallelle power extreem veel mogelijke voorspellingen doen ofzo?

specs

• Reepje
  • Niet online
Zwaar offtopic, en waar bemoei ik me mee. En ik kan het mis hebben, maar het volgende komt vaker voor dan je denkt. Ik kan me enigszins voorstellen dat deze programmeur je een sterk en zwaar programma wil verkopen. Daarom is het ook zo duur............En daarvoor heb je dan ook die gigantisch zware machine nodig. Klinkt bijna logisch. Het kan natuurlijk ook gewoon een slecht programma zijn, dat daardoor van geen meter loopt.

• WeakAtTweaking
maratropa schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:35:
Dus je kunt uit je huidige belasting dus helemaal geen conclusies trekken? Dan moet je maar afgaan op wat die programmeur zegt..

Je moet hem o.a. vragen

- Heeft de gpu software CUDA of OPENCL nodig?
- Heeft de software "double precision" / "FP64" nodig?
- Schaalt het goed op 2 GPU's? (ik neem het aan want hij vroeg om 2)

Wat gaan die GPU's doen eigenlijk? Via hun parallelle power extreem veel mogelijke voorspellingen doen ofzo?
Hij zegt dat de CPU en videokaarten echt nodig zijn voor de custom software. Hij heeft er ervaring mee, dus ik vertrouw erop dat deze setup geen overkill is. Ik weet niet precies wat je met voorspellingen bedoelt, maar de software heeft iig niks te maken met het spelen van poker zelf, dat zal ik zelf moeten doen (met behulp van verzamelde statistieken van eerder gespeelde handen in de heads up display en mijn eigen kennis van game theory).

"The software is heavily multithreaded", dat is wat hij wel kon zeggen.

Ik heb wat van je eerder genoemde termen genoemd maar daar had hij geen verstand van, hij heeft al eerder mensen met hun setup geholpen dus ik verwacht niet dat er hele speciale componenten nodig zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,48€ 498,48
1Asus X79-Deluxe€ 309,99€ 309,99
2Club3D Radeon HD 7870 royalKing€ 144,99€ 289,98
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,50€ 68,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 458,-€ 458,-
1Dell Ultrasharp U3014 Zwart€ 1.009,-€ 1.009,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 93,-€ 93,-
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 378,-€ 378,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.325,03

Ik wil dus toch voor zoiets gaan, aangezien dit voldoende is en ik hiervan volledig begrijp wat ik allemaal in huis haal. De behuizing daar kijk ik nog even naar.

Enige waar ik nog over twijfel is het soort SSD, zijn er beduidend beter draaiende SSD's die niet heel veel verschillen in prijs met deze PRO?

• WeakAtTweaking
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:40:
Zwaar offtopic, en waar bemoei ik me mee. En ik kan het mis hebben, maar het volgende komt vaker voor dan je denkt. Ik kan me enigszins voorstellen dat deze programmeur je een sterk en zwaar programma wil verkopen. Daarom is het ook zo duur............En daarvoor heb je dan ook die gigantisch zware machine nodig. Klinkt bijna logisch. Het kan natuurlijk ook gewoon een slecht programma zijn, dat daardoor van geen meter loopt.
Dat zou goed kunnen, maar dat kan ik niet beoordelen. Het programma wordt door meerdere mensen gebruikt en die zijn er erg tevreden over. Ik koop het programma overigens niet, ik ga op contractbasis spelen voor een bedrijf.

• WeakAtTweaking
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y5l24vJ.png

Ik zal waarschijnlijk op Azerty uitkomen voor het bestellen, daar hebben ze deze opties binnen van rond de 500gb onder de €1000. Wat een bedragen zie je daar langskomen zeg, een SSD voor boven de €17k 8)7

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Neem geen OCZ SSD's. Tenzij je zin hebt om 2x per jaar alles opnieuw te installeren omdat er weer eentje dood is.

• WeakAtTweaking
http://tweakers.net/produ...ci-express-ssd-240gb.html

Kwam deze review al tegen, deed me al twijfelen.

Als mn huidige Crucial M500 net te kort komt, is een Samsung 840 series Pro dan genoeg of zit hier weinig verschil tussen?
Het aanbod is vrij mager qua PCI-e SSD's, dus als daar niet een duidelijke verbetering tov van de Samsung tussen zit kies ik liever voor de Samsung.

edit:

http://tweakers.net/nieuws/91290/mushkin-introduceert-scorpion-deluxe-ssds-tot-1920gb.html

deze comments maar even doorlezen

edit 2: Ik kom er maar moeilijk uit wat de verschillen nou zijn.

"Idd. En als je dan toch zo graag meer doorvoer wilt, dan kun je beter een degelijke raidcontroller kopen en wat losse SSD's. Ik denk dat je met de juista sas controller en een aantal EVO's een snellere en betrouwbaardere opstelling in elkaar zet dan dit."

Wat moet ik me hier bij voorstellen en hoe zit dat qua prijs?

[ Voor 39% gewijzigd door WeakAtTweaking op 15-01-2014 22:56 ]

• Reepje
  • Niet online
Waar je naar moet kijken, is de 4k random read, als ik afga op je info dat er constant intensief in een database gesnuffeld moet worden, die blijkbaar zo groot is dat die niet in het geheugen past.

Je huidige ssd heeft al 72.000 iops en dat is gigantisch hoog. De andere ssd komen tot de 100.000 iops en de revodrives weer 10% meer.

Ter vergelijk, een harde schijf heeft ongeveer 100 iops, en het is maar de vraag of een ssd dan dus 10.000 keer sneller is dan een hdd. Maar dat zou dus wel moeten zijn, als je die 100.000 iops echt gaat gebruiken.

vergelijk hier de iops tussen jouw ssd en de andere kandidaten:
http://tweakers.net/price...;325166;324570/categorie/

• WeakAtTweaking
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tt0hRCT.png
Wat is het verschil tussen deze 2 dingen?

Dat lijkt in deze vergelijking het enige "grote" verschil te zijn tussen de 2 Samsungs. De 2 jaar extra garantie is misschien ook wel de moeite waard als ik er intensief gebruik van ga maken.

• maratropa
  • Niet online
Wat anderen ook al zeiden, blijf weg van revodrives en uberhaupt "nep" pci-e ssd's op dit moment. Wat je later kan doen is een nieuwere "echte" pci-e SSD kopen zoals in dit item staan:
nieuws: Kingston en Plextor kondigen pci-e-ssd's aan

Wat Reepje ook zegt, ik zou ook niet meteen naar SSD's in raid ofzo kijken, hou het eerst gewoon bij 1 snelle goeie SSD; samsung 840 pro, M500 of intel SC3500 bijv. EVO zou ik niet doen, prima ding maar meer een consumenten ssd.

Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is waarom er 2 redelijke capabele gpu's in moeten, als er alleen op de CPU gerekend wordt? Of wordt er wel wat 3D versneld of gerekend op de gpu?

specs

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

maratropa schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:51:
die nog geen crash gehad hebben dit jaar (zoals ik :) )
Dat is makkelijk: dit jaar is pas 2 weken oud... :D

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

PilatuS schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:33:
Neem geen OCZ SSD's. Tenzij je zin hebt om 2x per jaar alles opnieuw te installeren omdat er weer eentje dood is.
Mijn ervaring is (gelukkig) toch heel anders. Ik heb al een jaar of 3 een Revo Drive, eerste versie. En die loopt nog steeds als een zonnetje...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
WeakAtTweaking schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:53:
[...]

"The software is heavily multithreaded", dat is wat hij wel kon zeggen.
Dus een Dubbele Xeon is nog veel beter als ik het zo lees. Als je een server koopt kan je bv een 2 x 12 core nemen. Of op zoek gaan naar een moederbord die een dubbele Xeon kwijt kan.

Nog steeds wordt de eis voor 2 videokaarten mij niet helemaal duidelijk maar oke het zal vast wel zijn redenen hebben.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Voor een paar pokersites en "custom software" een CF setup met twee HD7870's nodig?

Sorry, maar dat doet mij aan een "broodje aap" verhaal denken.

Zou weleens wat meetresultaten van je "grote vriend de expert" willen zien O-)

Sorry dat ik kritisch ben, maar ik wel meer mensen die oplossingen zoeken bij de verkeerde zaken. Zo iemand die een videokaart aanschafte "zodat zijn youtube filmpjes vloeiender afspelen". Het probleem was echter niet zijn IGP maar zijn brakke WiFi verbinding met een usb-WiFi stick. Maar nee, de voor de hand liggende keus voor een WiFi kaart met antennes nam hij niet over 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door Madrox op 17-01-2014 12:58 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• WeakAtTweaking
Tja, ik weet het ook niet :p Dan ga ik liever af op het advies van degene die de software heeft gemaakt en heeft getest op verschillende systemen. Als ik alles heb draaien zal ik nog een zo'n testrun doen om te kijken hoe zwaar alles belast wordt.
Ik denk niet dat het te vergelijken is met het Wifi verhaal, want ik ben dan ook weer niet zo koppig om te denken dat ik het zelf allemaal beter weet haha.

• Reepje
  • Niet online
Weet je Weakattweaking, het klinkt allemaal heel erg raar.
Vanaf een prille begin gingen we aan de gang met de "echte" uitdagingen van de computer, het namaken van -een soort- intelligentie. Dat gaat oa in de vorm van games en natuurlijk Schaak. In de jaren 80 was ik daar wel mee bezig. Een subgroep waren natuurlijk ook de kaartspelen, om een computer te gebruiken en zo te winnen speelde natuurlijk gelijk tot de verbeelding van velen. Nu zijn kaartspelen computertechnisch erg simpel (dit in tegenstelling tot schaak). De computer is meestal wel wat beter dan de mens, omdat de computer precies weet welke kaarten er al uit zijn (bij poker liggen er een paar omgekeerd toch, dat is dan een variabele) en voor de vervolgkaarten uitsluitend de statistische kans hoeft te berekenen waar die kunnen terechtkomen. En dat alles zonder emotie maar puur statistisch waardoor de winkans uiteraard vergroot kan worden. Perfecte programma's daarvoor waren al beschikbaar eind jaren 80. Ik kan me niet voorstellen dat er verdere hokus pocus is ontwikkeld, behalve snellere -simpele- statistische bewerkingen.

• WeakAtTweaking
Ik denk dat je je daar nog wel eens in kan vergissen wat poker betreft. De software die ik ga gebruiken heeft niets met spelen van het poker zelf te maken en is ook niet te vergelijken met bv een schaakcomputer, dus wat ik ga typen gaat niet over de software die ik zelf ga gebruiken.

Als je een schaakcomputer gebruikt dan is dat een computerbot die ze hebben geprogrammeerd om zo goed mogelijk te spelen. In het schaakspel komen ze steeds dichter bij een oplossing van het spel (zoals bv boter kaas en eieren of 4 op een rij zijn opgelost).
Bij NL Holdem poker zijn ze nog niet heel erg in de buurt gekomen omdat de gametrees gigantisch groot kunnen zijn. Er zijn wel mensen mee bezig simpelere vormen van poker op te lossen zoals limit holdem met 2 spelers en daar zijn ze wel redelijk in de buurt aan het komen. Voor NL Holdem heb je waarschijnlijk een supercomputer nodig die je heel lang moet laten draaien voor je in de buurt kan komen van theoretisch correct spel.
Je kan sowieso niet alle kaartspellen over één kam scheren, het ene heeft veel grotere gametrees als het andere. Ik wil niet te ver afdwalen, dus als je hier bent geïnteresseerd zou ik even googlen op "solving poker" of "poker game theory". Er is redelijk wat informatie beschikbaar, ook mooie stukken van grote universiteiten die er mee bezig zijn.

De software die ik ga gebruiken kun je meer vergelijken met software die daytraders gebruiken om verschillende markten in de gaten te houden. Software die constant andere software aan het lezen is en een seintje geeft als er ergens een goede trade te vinden is of als er iets geks gebeurt op de markt. Die informatie moet allemaal verwerkt worden en worden omgezet in bruikbare informatie voor de pokerspeler.
Nou heb ik geen idee hoe zwaar dat mijn computer gaat belasten en als jullie gelijk hebben dat het allemaal een overkill is dan zal ik dat ook zeker komen toegeven. Het is voor mij belangrijk dat alles goed gaat omdat er veel geld mee gemoeid is, dus ik speel liever op safe door een paar honderd euro extra uit te geven.

• WeakAtTweaking
Hoe zit het met connectoren van fans? Ze komen niet overeen met het moederbord, maar ik lees dat je ze wel aan kunt sluiten. Is het beter om een converter te kopen?

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Je kunt een 3 pins fan op een 3 en 4 pins moederbord connector plaatsen, alsook een 4 pins fan op een 3 pins moederbord connector plaatsen. Als de pinnen niet overeenkomen betekend dat je de fan niet door PWM kan bedienen, niet dat zo'n ramp is. Je kunt t trouwens niet verkeerd aansluiten er zit een lipje dat voorkomt dat je t om de verkeerde pin heen schuift.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Pagina: 1