Extreme WiFi bridging: tips gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• choking_duck
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 18:30
Beste tweakers,

Allereerst een TL;DR
Wifiproject met drie bruggen dat wegens gebrek aan andere internetbronnen is opgezet en een beetje stabiel moet gaan lopen. Valt nu vaak weg/accespoint/router bokt/loopt vast en/of ip-adressen intern zijn een bende omdat ik een nitwit ben op dat gebied.
Wie heeft tips om dit stabiel te laten lopen? Zie plaatje onderaan voor een illustratie en hieronder voor uitgebreide situatieschets.

De situatie
Mijn ouderlijk huis staat op een locatie waar de buren ongeveer een anderhalve km verderop wonen.
Kabelinternet en ADSL zijn op elke wijze onmogelijk want geen kabelaansluiting en een telefoonlijn van 7,3 km lang.Glasvezel zou in de aanleg 40.000 euro kosten.
Satelliet/schotel vraagt een investering van 600 eu minimaal, is per maand zo nog 60 eu, geeft latencies van 800ms en heeft, tenzij je voor de freezone ('s nachts vrij leechen) bij wil betalen, nog datalimieten.

Daarnaast moet er geskyped worden, is uitzendinggemist een graag geziene website en wordt er verder nog weet ik wat gestreamed. Ook is er klein bedrijfsmatig gebruik als (facturen) mailen etcetera. Probeer internetloos je belasting nog maar eens te doen. ;)

De 'oplossing'
Tot dit jaar was dat de 2,5 Mbit ADSL van onze buren (rechts op het plaatje) die zonder duidelijke reden 1,5 Mbit werd en waar de provider niks meer voor kon doen.
Dit vereiste al twee bridges: van hun huis naar een hoge schuur en van die schuur naar mijn huis.
Dat werkte prima met een simpele speedtouch die al het DHCP werk deed. Gebruikten hier twee Tranzeo panelen voor en twee Engenius EOC-2611jes.
Tranzeo is oerdegelijk, maar ongeveer 250 euro per paneel. En te zwak wegens begroeiing dus opzij gelegd.

Toen deze buren af begonnen te haken - en terecht, het was hun ADSL, waar ze zonder te delen wellicht nog wat aan hadden - moesten wij verder zoeken en bleken mensen uit het dorp bereid te helpen.

De huidige situatie...
...draait nu met 3 'bruggen' maar geeft nogal wat problemen met het kort wegvallen van de verbinding, of het compleet stilvallen van een accespoint dat vervolgens na de instellingen veranderen of een reset weer werkt. Het meeste in het 'midden' bij het toegangspunt dat naar mijn huis kijkt en vandaag de WR-1043ND. Ook lijkt de ASUS router die bij de bron staat te bokken. Die moet soms gereset worden en geeft dan dezelfde melding als na een firmware upgrade of rigoreuze wijziging in de instellingen en reageert niet op ping. Opvallend is dat iedereen die voor het midden zit dan nog wel gewoon internet heeft. De mensen bij de bron hebben dus nergens last van.
Ook moet ik aan de 'uiteindes' wel een router extra neerzetten. IP toewijzen lukt de eerste router wel, maar internet is er dan bijvoorbeeld niet. En het kan zelfs verschillen per PC.

Voor de duidelijkheid: de signalen via WIFI zijn goed; op alle plekken is er minimaal 65% signaal, voor zover dat iets wil zeggen. Het is in de omgeving zo rustig dat er praktisch geen interferentie/storing is. Ik wissel kanalen af tussen 1-6-11. Ook de powerline lijkt zijn werk goed te doen.

Mijn vraag
Heeft iemand tips over hoe ik het boeltje in kan stellen zodat het een beetje goed blijft werken, er liefst één DHCP server loopt om bijvoorbeeld port forwarding mogelijk te houden en de verbinding stabiel blijft?

Het is nu qua IP-adressen wellicht rommelig omdat ik daarbij simpelweg niet precies weet wat wat beïnvloedt en wat het beste werkt. Liefst zou ik het deel van mij thuis, en het deel van de buren afschermen op enige wijze, zodat dat wel zelfstandige netwerken zijn en allerlei windows shares en printers niet bij iemand anders in huis verschijnen. Dat gebeurt nu dmv extra router die een ander ip-bereik uitdeelt.
Compromissen zijn mogelijk. Stabiliteit gaat voor alles, aangezien de mede-gebruikers dit niet zelf kunnen.
Ook tips voor apparatuur die dit (beter) kan zijn welkom, maar wel als laatste optie.

Links naar apparatuur
TP-Link TL-WA5210G
TP-Link TL-WA7210N
TP-Link WR1043ND
Asus RT-N65U
Zyxel PLA4201
Engenius EOC-2611

Plaatje bij het praatje

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/16m4w2s.jpg

Het oude plaatje

Bij voorbaat dank. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door choking_duck op 14-01-2014 07:56 . Reden: Plaatje ]

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Welke internetsnelheid hebben je buren in:
-hun koeienstal
-hun huis
-hun schuur

hoezo zit er 1,5 km tussen hun internetaansluiting en hun huis? Het lijkt me sterk dat ze daar nog 60mbit over hebben :) in je verhaal lees ik trouwens enkel iets over adsl, niets over kabel.

Ik zie dat je 2 subnetten hebt, 1 voor de buren en 1 voor jou. Wil je dit wilt houden, ook al betekend dit dat jij bij het hele netwerk van de buren kunt?
Als je 1 subnet wilt wat ik uit je verhaal opmaak dan kan iedereen bij alle apparatuur.
Volgens mij is het lastig om 2 gescheiden netwerken op te zetten zonder andere routers aan te schaffen. Je hebt maar 1 extern IP-adres dat gedeeld moet gaan worden.Je hebt dan een router nodig met wat VLAN ondersteuning oid.

• choking_duck
Ik heb het plaatje en de benamingen in het plaatje even gewijzigd. Via de rode lijn komt er nu een verbinding bij mij.

Bij de bron - de internetburen - zit een kabelabonnement.
Na de 1500 meter zijn het andere buren. Dat is wat onduidelijk, dat zal ik eens even aanpassen.
Niemand zit 1500 meter van zijn eigen aansluiting af. Linksboven zijn andere buren. ;)
Die hebben trouwens een non-wifi, non-router Ubee modem dat Ziggo weigert te vervangen omdat het apparaatje nog wel tot 150Mbit mee kan.

Bij het paaltje heb ik 30-40 Mbit gehaald,
in hun huis rond de 14
en bij mij thuis wisselt het sterk met nu consequent 9, maar eerder ook zo 13-14.

Twee subnetten is het ergste niet, ook als dat betekent dat ik nog wel in het primaire netwerk kan kijken.
Als ik de storingen er maar zoveel mogelijk uit krijg, want nu is het te vaak raak en er is niemand anders die het op kan lossen.
(Dus het korte pakketjesverlies en het vastlopen van accespoints etc, mits dat met deze apparaatjes te doen is.)

Edit: hier nog even een speedtestje. BBned gaat iets vlotter, maar deze test doet gelijk alles. Qua snelheid zou ik er voor de lol nog wel meer uit willen, maar dit is echt al een gigantische verbetering versus het delen van 1,5 Mbit zoals dat voorheen ging.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/5bqk3n.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door choking_duck op 14-01-2014 07:57 . Reden: speedtest, verduidelijking ]

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Waarom UTP kabels over die lange afstanden en geen glasvezel?
Ik ga er even vanuit dat in zo'n buitengebied ook wel de middelen zijn om zelf te graven? Als je de kans hebt dus zelf een geul graven en glasvezel aanleggen voor de verbindingen.

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

De engenius connect naar de WR1043ND toch? Wat voor instelling heeft die nu, volgens mij zit het knelpunt hier. Als de dhcp optie aanstaat zet die uit, en plug de inkomende internet kabel niet in de wan, maar in de lan poort. Dit zorgt ervoor dat de WR1043ND alleen als wireless acces point dient en niet gaat routeren.
Hoe staan de WA5210G eigenlijk geconfigd? Als point to point bridge, allebei in als ap toch, zo niet, dan is dat de beste optie. Dan zal degene in jullie huis alleen een lan adres hebben. Dan kun je als je zelf een subnet wilt hebben je wrt54g in moeten stellen, dus wan op een adres dat buiten de dhcp range ligt van de asus, en als lan 192.168.2.1 ofzo, en dan wel dhcp aanzetten.
Zo kun je thuis connecten naar je wrt54 met dhcp, en jullie rechter buren naar hun wrt54g met dhcp en de rest met de dhcp van de asus.
Zorg wel dat van alle andere apparaten de dhcp uitstaat en dat de ip adressen van die apparaten niet binnen de range liggen van een dhcp server. Hmm hoop dat ik een beetje begrijpbaar ben.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• choking_duck
De WR1043ND staat al als brug, met de kabel op een LAN poort.
De 5210G is aan de buren-kant als accespoint en aan de andere kant als WISP client ingesteld. Daarmee wordt ie een router waarmee de WIFI kant WAN wordt, en de bedrade kant LAN. Ik heb 'm aan de verste kant (thuis) ook als client gehad, wat mondjesmaat werkt. Ook als bridge werkte 't beperkt. En de WA5210G ondersteunt dan geen WPA/welke beveiliging dan ook, dus dat lijkt me geen goed plan.

De EOC-2611 staat als client/bridge.

(De 7210n ondersteunt wel bridge met beveiliging, maar die geeft ook nooit problemen - tot dusver.)

Glasvezel vergt hele andere apparatuur. En voor 80 meter max volstaat CAT5e prima.
Ook zit er tot twee keer toe een openbare weg tussen, dus de langste stukken overbruggen met glas wordt ook niks zonder door land van zowel de gemeente als 4 á 5 verschillende eigenaren te moeten graven.

Op dit moment heb ik de accespoints/bridges een IP gegeven in het beginnetwerk, zodat ik ze ook kan benaderen via de webinterface. (dus 192.168.1.x) Zou dit eventueel nog problemen kunnen geven, of maakt het niks uit?

Bedankt voor jullie denkwerk :)

[ Voor 4% gewijzigd door choking_duck op 14-01-2014 18:40 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
misschien handig om bv het bridgen zelf op 5GHz te laten gebeuren (bv op de A-variant) terwijl je 'lokaal' op b/g/n (op 2.4 GHZ werkt ?

denkt eraan: wifi = radio: als er te veel tegelijk praten stuikt op hetzelfde kanaal stuikt het in elkaar.
(tenzij in de n-variant misschien)
en als je 3 volledig draadloze bridges hebt tussen jou en de aansluiting dan mag je volgens mij blij zijn als je 1/6 haalt van de bronsnelheid... als je bv alles op 801.11g doorstuurt...

als je lokaal op 2.4 werkt en het bridgen op 5GHz doet (of omgekeerd, maar bridge best hoogste snelheid geven) dan storen die elkaar al minder en kan het op iets hogere snelheid gebeuren allemaal.

speel maar eens 'man-in-the-middle' met walkie-talkies (als je dat nog kent uit je kindertijd):
de conversatie loopt alles behalve vlotjes tussen de eindpersonen

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Wat is de afstand door het bos van jou huis naar het eerste huis?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
5Ghz geeft misschien wel de hoogste snelheid maar kan veel minder ver stralen. Muren en bomen zijn echt niet goed voor 5Ghz.

Ik zie een hoop merken en consumentenspul voorbij komen, en je zal het allemaal vast wel werkend kunnen krijgen maar wellicht moet je investeren in een glasvezel of sterke zenders van bijvoorbeeld Mikrotik of Ubiquiti. En het liefste dan ook allemaal hetzelfde zodat je geen config gedoe hebt.

Het voordeel van sommige Mikrotik routers is dat je voor een paar tientjes per router al een SFP poort hebt en je goedkoop glasvezel kan gebruiken.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dat is inderdaad zo, maar dan draai je in mijn tip lokaal en bridge-freq. om eh:
bridge op 2.4 en lokaal op 5GHz

voordeel op 2.4 vind je meer materiaal om echt afstanden te overbruggen.

glasvezel gaat problemen geven:
je mag als particulier namelijk niet de openbare weg gaan uitbreken om een kabeltje te trekken,
van elke kabel die onder de openbare weg zit moet de plaating aangevraagd worden en correct op een plan staan, zodat anderen er niet per ongeluk doorgraven als ze bv een gasleiding plaatsen of riolering,...
Je kunt het door weilanden trekken, maar dan heb je ook een probleem: dat moet diepgenoeg zitten - zeker bij akkers: een boer ploegt er wel eens doorheen anders, en zodra je ruzie krijgt over die kabel is er snel iemand met een schop doorheen gegaan.

en ja routers lopen wel eens vast als je teveel drukke trafiek veroorzaakt.

Misschien moet er even afgestapt worden van het 'uitzending gemist' streamen zolang je via de buren en deze harrewar-opzet werkt en het internet gebruiken waarvoor het echt _noodzakelijk_ is:
zakelijke mails, belastingsaangifte, ... af en toe iets opzoeken

en wacht met de luxe zoals "uitzending gemist" tot je toch een eigen aansluiting hebt
en leer in de tussentijd te werken met een HDD/dvd-recorder
--err geen adsl en geen kabel aansluiting: tv via dvb-s dan eh of dvb-t en dat ev. opnemen...

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 14-01-2014 19:21 ]

Verwijderd

Als je vrij zicht hebt, kan je met WiFi schotels (straalverbinding) gaan werken. Die halen makkelijk 60-90 MBps op een kilometer of 2 afstand (bij VRIJ zicht!!!)

• choking_duck
Er is vrij zicht op de lijn die uitgetekend is. Er staan echter wel (gesnoeide) bomen, dus vandaar dat ik sowieso liever op 2,4 Ghz blijf. Dat heeft nog net iets minder moeite met bladgroen dan 5Ghz.

De TP-Link apparaten zijn richt/paneelantennes. Dat is het subtiele equivalent voor de schotel en dat geeft al een prima bereik.

Afstand door het bos (zitten ook 3 openbare wegen en een fietspad plus een hoop huizen tussen) is denk ik ook ongeveer 4 km. De huizen die er tussen zitten zijn buitengebied, dus ook niet interessant in de zoektocht naar internet. ;)

De eerste brug is een N-brug, de tweede AP (de wr1043ND) is ook N, en vanaf de EOC2611 is het G.
Maar het gaat me ook niet in eerste instantie om de datarate. 10Mbit/s is echt al fantastisch, om de doodsimpele reden dat het eerst 1,5 Mbit/s delen met de buren was.

Er gebeuren rare dingen: een router krijgt wel IP toegewezen, maar 'binnen' is er dan geen internet, terwijl de hoofdrouter wel gewoon te pingen is. Ook heb ik windows PC's gehad waarbij de één prima netwerk/internet had en de ander bleef hangen op 'identificeren' terwijl alle IP-adressen netjes toegewezen werden.
Dat, en het vastlopen van de router aan het begin - en pas ook de WR1043ND, zou ik het liefst zoveel mogelijk afvlakken. Maar als ik het goed begrijp is de apparatuur daar gewoon te simpel voor? :)

Dan ga ik kijken of ik op termijn naar iets als Mikrotik kan overstappen. Die dingen zijn redelijk betaalbaar, hoewel een stuk duurder als ik ook losse antennes aan moet schaffen.
http://www.mikrotik-winke...oup_id=11&aid=363&lang=NL
Maar met zoiets kan ik wel voort, zeker als ze een beetje stabiel zijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je kan beter kijken naar een all-in-one oplossing, dus met een flatpanel of schotel erin.

En kwa prijzen zit je bij Interprojekt een stuk voordeliger (scheelt bijna de helft)

Met een SXT (link ben je in 1x klaar, geen losse AP + antenne.

Je kan ook bij Ubiquiti kijken, bijvoorbeeld Nanobridge M5
Dat is een stuk krachtigere antenne. Hoe sterker de antenne, hoe gerichter. Daardoor heb je vaak minder last van interferentie omdat je veel gerichter zend/ontvangt.

Maar in jouw geval zou de 2.4Ghz band misschien ook kunnen, al is mijn voorkeur de 5Ghz.

Bedenk wel dat je het officieel goed moet afregelen. De hierboven genoemde Mikrotik icm een goede antenne bied in potentie een enorm zendvermogen, veeeele malen hoger dan wat toegestaan is.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
Tja, tips.

Als je de boel zo extreem gaat daisychainen is het vroeg of laat wachten op dit soort problemen, en als je dan ook nog eens consumentenmeuk gaat gebruiken is het probleem heel moeilijk op te sporen.

Wifi door een bos heen is zo goed als onmogelijk, boomjes obsorberen wifi signalen heel goed.

Oplossing 1: Met een kabel provisorisch dwars door het bos leggen/hangen. Niet ideaal, maar nog altijd beter dan deze contraptie.

Oplossing 2: Ga eens op pad en kijk eens hoe de zichtlijnen lopen. Heb je drect zicht op de koestal, zo niet waarop dan wel? En heb je van dat punt weer zicht op je internet toegangspunt?
Probeer een driehoek van zichtlijnen te maken, en koop dan 2 sets antennes (bv Ubiquiti Airmax) met een managed switch er tussen en ga zo in slechts 2 stappen om het bos heen.

Vanaf de managed switch in het midden kan je dan de andere netwerken aftakken. En door middel van het management van de switch kan je eventuele storingen of fouten goed opsporen.

Alle buren zou ik de router wegnemen, en er een switch zetten, en ze allemaal hun eigen VPN geven.

Ik snap dat je het liefst geen geld wil uitgeven. Maar een stabiel netwerk krijg je op deze manier niet, er zitten te veel apparaten op die niet betouwbaar zijn.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

choking_duck schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:01:

Afstand door het bos (zitten ook 3 openbare wegen en een fietspad plus een hoop huizen tussen) is denk ik ook ongeveer 4 km. De huizen die er tussen zitten zijn buitengebied, dus ook niet interessant in de zoektocht naar internet. ;)
Hoe kan de afstand door het bos 4 km zijn als de andere afstanden opgeteld nog geen 3 km zijn?

Signatures zijn voor boomers.

• choking_duck
Toch maar even Gmaps er bij gepakt, aangezien mijn schematische weergave iets te schematisch is. Dit had ik wellicht gelijk moeten doen. Dan is duidelijk te zien dat door het bos een kabeltje leggen geen optie is. ;)
Dit is een globaal overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/282djr8.jpg

Dit is een overzichtje van het 'midden' bij de tweede buren. Dit is ook het lastigste stuk.
Rood is WiFi, geel is powerline, en zwart is UTP.
Overal ligt beton, dus graven is geen optie, evenals 'bovenlangs' niet omdat de buren dat niet willen/er gigantische machines rondrijden die kabels stuktrekken.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/33vdrig.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door choking_duck op 15-01-2014 12:53 . Reden: plaatjes, aanvulling ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom ga je op die tussenlocatie zo lastig doen? Kun je niet daar waar de lijn uit de bron aankomt direkt doorsturen naar je huis?

Heb je trouwens geprobeerd ADSL aan te vragen en wat voor snelheden krijg je? Want volgens de postcodecheck is het wel beschikbaar.

Heb je WDS al eens overwogen? Dan zou je geen sores met verschillende IP-ranges meer hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door Maasluip op 15-01-2014 13:24 ]

Signatures zijn voor boomers.

• choking_duck
ADSL is geprobeerd en we hebben de ISP - Planet Internet en KPN - destijds goed bezig gehouden. De verbinding liep op 128/256 kbit/s (down/up) wat de technicus niet geloofde tot hij het zag.
Met iedere snelheidsupgrade werd een verbinding vervolgens onmogelijk.
Door de snelweg zitten we niet in het dorp aangesloten, maar in het naastgelegen Overloon. Dat levert een telefoonlijn van 7,3 kilometer op, die iets fijngevoeligs als ADSL op werkbare snelheid niet mogelijk maakt.

Direct doorsturen kan maar moeizaam omdat we rekening moeten houden de eigenaar(s) van het land en de stroom daar naartoe. Er staat nu namelijk een paaltje in de slootkant met stroom daar naartoe in het land van diezelfde buren. Eén meter naar voren staat ie aan de overkant van de sloot - die met zware machinerie uitgebaggerd wordt - in het land van de naastgelegen aardbeienkweker.

Dus ik vrees dat er 3 hops moeten blijven. Ik ga wel even kijken naar WDS, en Mikrotik spul, want dat is uiterst betaalbaar.
yzf1kr schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:04:

Oplossing 2: Ga eens op pad en kijk eens hoe de zichtlijnen lopen. Heb je drect zicht op de koestal, zo niet waarop dan wel? En heb je van dat punt weer zicht op je internet toegangspunt?
Probeer een driehoek van zichtlijnen te maken, en koop dan 2 sets antennes (bv Ubiquiti Airmax) met een managed switch er tussen en ga zo in slechts 2 stappen om het bos heen.

Vanaf de managed switch in het midden kan je dan de andere netwerken aftakken. En door middel van het management van de switch kan je eventuele storingen of fouten goed opsporen.

Alle buren zou ik de router wegnemen, en er een switch zetten, en ze allemaal hun eigen VPN geven.
Zou je hier nog iets meer over willen vertellen? Ik ben amper bekend met managed switches (merk, wat ik dan kan managen, etc) en VPN's.

Bedankt! :)

[ Voor 31% gewijzigd door choking_duck op 15-01-2014 15:45 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens naar SkyDSL. Neem daarnaast een router waar je een 4G dongel op aan kan sluiten. Bulk data kan je dan via de satelliet laten lopen. Latency gevoelige data (zoals Skype) kan je via 3G doen. (Of 4G in de toekomst.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
choking_duck schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:42:
Dus ik vrees dat er 3 hops moeten blijven. Ik ga wel even kijken naar WDS, en Mikrotik spul, want dat is uiterst betaalbaar.
3 hops is al minder dan de 7! die je er nu hebt.

Een managed switch heeft software aan boord die het verkeer regelt en eventueel controleerd.
Zo kan je bijvoorbeeld op afstand poorten uitschakelen, om zo te kijken op welke poort het deel van het network zit dat de problemen oplevert.

Ik zou eerlijk gezegd toch eens kijken of je niet met bijvoorbeeld een airMax antenne setje door het bos heen komt. Per antenne + basis station ben je ongeveer €100 kwijt (bestellen in Polen). Dus voor €200 kan je al een werkende verbinding hebben.

28dBm is heel wat power. :P

http://www.ubnt.com/airmax#airgrid

[Edit] Na wat zoekwerk, lijkt de NanoBride M900 de oplossing te zijn. 2,4Ghz gaat nou eenmaal slecht door bomen. 900Mhz heeft daar veel minder problemen mee.

[ Voor 8% gewijzigd door yzf1kr op 15-01-2014 19:10 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
.

[ Voor 98% gewijzigd door Miyamoto op 15-01-2014 22:03 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik krijg zo het idee dat je met een (ouderwetse) sd19 en een senao bridge aan beide kanten op een paal een heel eind gaat komen....

Ik bedoel dus bij de bron en jou

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• choking_duck
Ik ga niet door een bos lopen kachelen met antennes. Dat gaat sowieso niet werken.
Op 900 Mhz. waarschijnlijk wel, maar die kan InterProjekt niet leveren. Is die frequentie licentie-vrij?

Bedankt voor alle tips. Ik ga me waarschijnlijk een setje Ubiquity of - en die kans is groter - mikrotik aanschaffen met een mooie router en 4 tot 6 SXT's op 2 Ghz. Het is goed betaalbaar materiaal dat in ieder geval qua mogelijkheden enorm uitgebreid is. Aangezien het eerste stuk met de 7210N van TP-Link nooit bokt, gaan die er als laatste uit.
Tegen de tijd dat het zo ver is zal ik mijn bevindingen nog eens posten, voor de liefhebber. ;)
Schotel of 4g wordt het voorlopig niet.
Liever wat meer werk en lagere kosten: door het delen betalen we straks 15-20 euro per maand aan de mensen bij de bron. Dan leg ik graag nog 15 euro per maand opzij voor de investering in nieuwe apparatuur. ;)

Briljante ideeën voor stabiliteit hoor ik graag nog. En iedereen (nogmaals) bedankt voor het denkwerk en de tips!:)

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 10:10
900mhz is niet toegestaan in Nederland, dus daar houd het al op.

Ik werk zelf vrij veel met ubiquiti spul en ook een heel klein beetje Mikrotik.
Met jou kennis niveau zou ik eigenlijk weg blijven bij de tik's gezien die lastiger te configgen zijn.

Wat ik wel zou doen is zorgen dat je Ubiquiti Nanostation's m5 koopt,
deze hebben namelijk 2 lan poorten erop zitten (vrij te configgen) met PoE passthrough optie.

Je maakt dan ook de volgende situatie.
Locatie 1: AP1 plaatsen, P2P verbinding met AP2 naar de plek waar die nu ook hangt.

Op de tussen locatie hang je AP2 en AP3 op dezelfde paal, volgens je google maps plaatje zou je namelijk een zichtverbinding naar je huis moeten hebben.
omdat je 2 lanpoorten hebt op de Nanostation kan je heel simpel direct AP3 hierop aansluiten (PoE kan je doorlussen mits je een iets sterkere PoE injector erbij koopt), op die manier kan je nog de aftakking voor die bewoners maken (maar kan je de netwerken tussen koeienstal en schuur elimineren)

AP4 plaats je gewoon thuis.

De router die bij de internet verbinding staat zou je kunnen vervangen voor een ander willekeurig model wat wel stabiel werkt, zoveel mogelijk static instellen met ip adressen en de rest evt wifi en je bent klaar en hebt een hoop ellende geëlimineerd.

edit: je kan als je besparen wilt ervoor kiezen om maar 1 setje ubiquiti Nanostations M5 te kopen, de TP links gebruiken namelijk ook passive PoE, dus je kan een TPlink AP koppelen aan de Nanostation

Dus bridge 1 (Ap1 en Ap2) nanostations, op AP2 poort 1 naar woonhuis, poort2 naar TP Link.

[ Voor 10% gewijzigd door Powermage op 16-01-2014 22:14 ]

Join the club

Pagina: 1