Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslekniws
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 19:32
Heb een Engenius ECB350 en ingesteld op de Access Point mode. Er draait nu 1 SSID op. Ik wil echter een gast netwerk instellen en wel zodanig dat mijn bezoek op een andere SSID binnenkomt en niet bij mijn eigen netwerk kan. Weet iemand hoe dit moet en is dit uberhaupt wel mogelijk? Krijg je dan b.v. een IP nummer van een andere IP reeks zodat je niet bij mijn IP reeks komt van mijn eigen netwerk? Ik heb al een paar dingen geprobeerd (o.a. isolation aangezet op een tweede SSID) maar ik krijg geen contact. En als ik wel contact krijg kan ik gewoon bij het IP nummer van mijn NAS komen. Niet echt veilig lijkt me. Of zou het gewoon niet kunnen wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Het is een accesspoint. Die doet nogal weinig met ip's uitdelen enz.

Als je een router hebt die dat ondersteunt kun je gewoon een 2e netwerk aanmaken met een vlan, en daar een 2e SSID op laten uitzenden. In je router bepaal je dan wat onderling wel en niet met elkaar mag komen.

Isolation heeft overigens betrekking tussen de wifi clients onderling. Maar dat staat ook in de handleiding van dat ding beschreven. Als je 2 afzonderlijke netwerken wilt zul je toch een router moeten hebben die dat bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Het is een combinatie van router en AP. De AP zendt de tweede SSID uit op radio gebied, en de router doet de IP adressering en routering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslekniws
Bedankt DJSmiley en haik01 !!
In mijn situatie heb ik een Linksys E2000 waar ik custom firmware op heb draaien (Tomato). Op de Linksys heb ik de Wireless uit staan. Direct op de LAN poort van de Linksys zit mijn Engenius in AP mode. Als ik dan een tweede SSID aanmaak en ik geef hem een VLAN tag mee met als nummer 2 zou dat dan gaan werken als ik zoiets ook op de router kan instellen? Om moet er echt een tweede router bij komen die speciaal zich ontfermt over dat VLAN met deze tag in in een separate IP range zit?
Sorry voor mijn onwetendheid maar daar is dit medium natuurlijk ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knatzer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06-2021
Gewoon station separation aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslekniws
Station separation voorkomt niet dat Wifi devices contact kunnen maken met andere LAN apparatuur. Alleen kom je dan niet op Wifi devices die ook verbonden zijn met hetzelfde draadloze netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
Je wilt een 2e netwerk maken, en ieder netwerk heeft een router nodig om andere netwerken te kunnen bereiken. Als je Tomato-router meerdere netwerken aankan dan is heb je daar voldoende aan.

Als die Engenius-firmware nog steeds zo werkt als anderhalf jaar geleden dan is het alles tagged, of maar één netwerk. Zet dus van de Engenius de management-interface op VLAN 1, je bestaande SSID ook, en je nieuwe SSID op VLAN 2. Zet vervolgens de poort van je Tomato-router (ik lees custom firmware, dus het lijkt me dat dat wel kan) op tagged 1 en tagged 2, PVID (of net hoe ze het noemen) zou ik op 1 laten.

Vervolgens bepaal je in het firewall-gedeelte van de router welke adressen waar naartoe mogen. Als ik het zo lees mag men dus op VLAN 1 overal naartoe en op VLAN 2 alleen naar internet.

Hoe je dat allemaal exact instelt weet ik niet, geen ervaring met Tomato :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslekniws
Harstikke bedankt Paul. Ga er mee vogelen. Als het me lukt koppel ik het nog terug!
Pagina: 1