Upgraden PC

Pagina: 1
Acties:

• MystSpecimen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-02 09:27
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik het onderstaande lijstje in bezit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 179,-€ 179,-
1Asus Sabertooth P67 Rev 3.0€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GX 650W€ 0,-€ 0,-
1Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666, CL7, HyperX, Intel----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,-

Ik begin echter steeds vaker te merken dat 'ie trager wordt naarmate hij wat langer aanstaat, maar ook in het opstarten en laden van diverse dingen. Speel momenteel vooral World of Warcraft, niet de meest vragende game. Echter met oog op de toekomst ben ik van plan het een en ander te upgraden/vervangen.

Iets wat sowieso gaat gebeuren is een SSD toevoegen, wat eigenlijk al had moeten gebeuren. De Samsung 840 EVO 250GB komt in meerdere Best Buys naar voren als de huidige winnaar voor een leuke prijs.

Wat zeggen jullie als ervaringsdeskundigen? Waar ligt mijn bottleneck (met visie op de huidige generatie games en toekomst) en wat is eigenlijk nog wel goed voor de komende (paar?) jaar..? Heb nog niet gekeken naar overclocken e.d., aangezien ik daar nog niet in thuis ben. Wel van plan naar te kijken komende tijd, dus daar ligt eventueel ook nog wat voor het oprapen aan prestaties..

Thanks in advance, hoor graag jullie meningen!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 17:17
Denk dat het ook vooral belangrijk is dat je je budget verteld :+
SSD is verder de beste upgrade.
Je CPU kan nog prima mee.
Je GPU is niet de best meer, maar als je alleen WoW speelt is het eigenlijk niet nodig om die te upgraden.
En dus ligt je bottleneck bij je RAM, dit is ook wel duidelijk te zien, je hebt nu 2x2GB, ik wil je adviseren om voor 8GB te gaan, dus of nog is 2x2GB erbij(je hebt ook nog twee lege DDR slots, je hebt overigens ook een prachtig moederbord ;) ) of 1x4 zodat je in de toekomst nog is kan upgraden ;)

En verder van alle belangrijke bestanden een backup maken en dan windows opnieuw installeren doet wonderen ;)

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-02 15:36

Momentumlol

Car Fanatic

Met een SSD wordt vooral het doorgaansee werk een stuk relaxter.

Als je wil gamen, dan is je GPU + je RAM de bottleneck. Je GPU kan daarbij nog best prima door hoor.

Ik weet niet aan hoeveel je zat te denken in geldtermen voor een upgrade?

[ Voor 10% gewijzigd door Momentumlol op 13-01-2014 21:20 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• MystSpecimen
@Levik7 Moederbord was toendertijd ongeveer #1 wat te krijgen was (zonder echt met enorm veel geld te smijten) voor gaming, dus ja. Ben ik ook echt blij mee!

Ah natuurlijk, het budget. Wil vooral waar voor m'n geld en niet met het probleem zitten dat ik er over een jaar wéér geld tegenaan mag gooien om een nieuw spel te draaien. Ergens tussen de 400 en 500eu als het gaat om nieuwe GPU, RAM en SSD. Is dit redelijk?

De BBG Januari er op nagekeken en de RAM en SSD daaruit leken me prima opties voor niet te veel geld (goh, niet voor niks in de BBG). Hou dan dus ~200-300eu voor GPU over.
Neem echter aan dat de RAM Niet samengaat met mijn huidige, dus ga er 4gb op vooruit terwijl ik betaal voor 8gb. Slim of beter nu 2x2gb erbij pakken en over X jaar volledig eruit en alles x4 erin?

Hou dus zo'n 200-300 over voor een videokaart upgrade, al ben ik bang dat ik dan over 1-2 jaar weer een nieuwe aan kan schaffen..?
Kan ik beter nu ~375eu uitgeven aan die R290 met een fatsoenlijke koeler zoals ie ook in de BBG staat?

Daarnaast - Zijn mijn huidige componenten geschikt voor overclock + is het 't waard?

Vind dat m'n PC nu al vaak veel lawaai maakt, zonder dat de Mugen echt hard moet werken (als ik tests herinner toen ik 'em nieuw had, kwam de temp. niet boven de 75-80graden uit met maximaal 50% inspanning van koeler.. Zal overclocken dit 'probleem' erger maken?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Overklokken moet opzich wel kunnen, al zijn CM GX voedingen volgens mij niet heel erg geweldig.

Als SSD is een 240GB M500 een leuk idee, heb je nu voor 120 euro. Is betrouwbaarder dan een Evo.

Als RAM zou ik gewoon een setje van 2x4 erbij kopen, heb je totaal 12, wellicht een beetje overkill, maar ach.

WoW is volgens mij niet heel erg videokaart gelimiteerd, maar een 280x kan een leuke upgrade zijn.

People as things, that’s where it starts.

• MystSpecimen
VasZaitsev schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:50:
Overklokken moet opzich wel kunnen, al zijn CM GX voedingen volgens mij niet heel erg geweldig.

Als SSD is een 240GB M500 een leuk idee, heb je nu voor 120 euro. Is betrouwbaarder dan een Evo.

Als RAM zou ik gewoon een setje van 2x4 erbij kopen, heb je totaal 12, wellicht een beetje overkill, maar ach.

WoW is volgens mij niet heel erg videokaart gelimiteerd, maar een 280x kan een leuke upgrade zijn.
Wat is er mis/niet zo goed aan de voeding? Kan het niet aan als ik overclock? (Sorry, ben redelijk nooby als het om dit soort dingen gaat, haha).

Lees juist goede dingen over de EVO en de M500 wordt juist vaak afgeraden ten goede van de EVO. Enig idee waarom?

Setje van 2x4 erbij is prima, maar werkt dat zo maar, die oude van mij en de nog te kopen nieuwe? Moet ik met bepaalde dingen rekening houden of maakt 't allemaal geen moer uit?

Zal de benchmarks van de videokaarten nog eens langs elkaar leggen, heb er weinig zin in om nu een 'leuke' upgrade te kopen a 200euro om die vervolgens over een goed jaar/anderhalf weer te vervangen.
De grote vraag: Nu goed investeren, een 'leuke upgrade' of nog even uithouden en wachten tot de prijs van bijv. R290/R290X daalt (waarschijnlijk als nieuwe generatie wordt aangekondigd, eventueel die ook in overweging nemen)? Wat is prijstechnisch het slimst naar uwer mening?

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-02 15:36

Momentumlol

Car Fanatic

Icekonijn, met betrekking tot het geheugen:

De specs van je moederbord zeggen:

4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 1866/1800/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture

Due to CPU behavior, DDR3 1800 MHz memory module will run at DDR3 1600 MHz frequency as default.

Dus je kan bijv prima: PC3-12800 (DDR3-1600) kopen, dat past. Dit is bijvoorbeeld prima RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Wat heb je er nu in zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Momentumlol op 13-01-2014 22:28 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• MystSpecimen
Wat ik er nu in heb zitten is niet meer terug te vinden op Tweakers of 4launch (waar ik ze besteld heb). Zo staan ze bij 4launch in mijn bestelling van toen:

Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666, CL7, HyperX, Intel

Heb de doos/verpakking helaas niet meer, dus kan ook geen andere serienummers o.i.d. terugvinden :-( Enig idee of ik ze via een command o.i.d. kan opzoeken?

De RAM die je linkte is overigens die uit de BBG die ik al in gedachte had! :-)

EDIT: KHX1333C7D3K2/4GX is het typenummer denk ik (Google, I love you)

[ Voor 7% gewijzigd door MystSpecimen op 13-01-2014 22:37 ]

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 17:17
Ja, je kan die Crucial RAM er gewoon bij doen, en dat setje wat momentumlol linkt is inderdaad prima, je moet even na denken of je 8 of 12 GB wil, met 8GB kan je WoW spelen, muziek afspelen tegelijk een HD film afspelen en 20 tabbladen open hebben inclusief youtube video's. Dus je moet echt je best doen wil je die 8GB vol krijgen. Dus ik persoonlijk zou het niet doen en dat geld besparen.

Over de Evo en M500, opzich zijn ze beide prima, de M500 heeft een extra dat hij al je gegevens bewaard bij plotselinge stroom uitval en de Evo heeft een iets langere leeftijdsduur. Maar op zich zijn ze alle twee aan te raden, voor meer details verwijs ik altijd naar:
CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

En over je GPU is wel een lastig verhaal, je kan twee dingen doen:
1. Deze houden want hij is echt nog gewoon goed voor nu, je hebt echt nog geen betere nodig. En met het geld wat je nu bespaard kan je over 2 a 3 jaar gebruiken om dan een nieuwe GPU plus eventueel een nieuwe CPU en misschien nog is 4GB ram te kopen.
2. Je GPU nu tweedehands verkopen omdat hij nu nog echt wel wat waard is en ik ben bang dat hij over 2 a 3 jaar ernstig in prijs is gezakt. En met het geld wat je daarvan krijgt plus nog is 200 a 300 investeren in een nieuwe GPU.

Dat is dus weer een afweging die je zelf moet maken :+
Denk daarbij aan:
Is mijn GPU nog in goede staat?
Heb ik het bonnetje (met misschien garantie) en/of doos nog?
Heb ik het idee dat mijn computer het grafisch niet altijd trekt(lijkt me sterk maar kan voorkomen)?
Wil ik extra grafische kracht om NU zwaardere games te draaien? Of wil ik misschien altcoins gaan minen?

• MystSpecimen
levik7 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:50:
Ja, je kan die Crucial RAM er gewoon bij doen, en dat setje wat momentumlol linkt is inderdaad prima, je moet even na denken of je 8 of 12 GB wil, met 8GB kan je WoW spelen, muziek afspelen tegelijk een HD film afspelen en 20 tabbladen open hebben inclusief youtube video's. Dus je moet echt je best doen wil je die 8GB vol krijgen. Dus ik persoonlijk zou het niet doen en dat geld besparen.

Over de Evo en M500, opzich zijn ze beide prima, de M500 heeft een extra dat hij al je gegevens bewaard bij plotselinge stroom uitval en de Evo heeft een iets langere leeftijdsduur. Maar op zich zijn ze alle twee aan te raden, voor meer details verwijs ik altijd naar:
CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

En over je GPU is wel een lastig verhaal, je kan twee dingen doen:
1. Deze houden want hij is echt nog gewoon goed voor nu, je hebt echt nog geen betere nodig. En met het geld wat je nu bespaard kan je over 2 a 3 jaar gebruiken om dan een nieuwe GPU plus eventueel een nieuwe CPU en misschien nog is 4GB ram te kopen.
2. Je GPU nu tweedehands verkopen omdat hij nu nog echt wel wat waard is en ik ben bang dat hij over 2 a 3 jaar ernstig in prijs is gezakt. En met het geld wat je daarvan krijgt plus nog is 200 a 300 investeren in een nieuwe GPU.

Dat is dus weer een afweging die je zelf moet maken :+
Denk daarbij aan:
Is mijn GPU nog in goede staat?
Heb ik het bonnetje (met misschien garantie) en/of doos nog?
Heb ik het idee dat mijn computer het grafisch niet altijd trekt(lijkt me sterk maar kan voorkomen)?
Wil ik extra grafische kracht om NU zwaardere games te draaien? Of wil ik misschien altcoins gaan minen?
Denk dat ik het qua RAM het liefst in 1x goed aanpak en 8gb erbij doe en later als het weer nodig is, de oude 2x2 dan weer vervang met 2x4 oid?

SSD hangt nu naar de M500 na het lezen van de blog. Nooit last gehaald van gezever met mijn spullen, wil dit ook zo houden. Extra safety is dan ook welkom! ;)

Je zegt dat mijn GPU nog echt wel wat waard is. Prijs en aanbod en pricewatch geven geen indicaties, enig idee wat ik er nu ongeveer voor kan vragen? Vond de prijs van videokaarten momenteel wat hoog voor wat ik wou (kwam makkelijk 200eu boven budget uit), misschien kan dit de pijn verzachten :)

Zal er mijn bonnetjes (als ik ze nog heb) en dergelijke op na moeten kijken maar volgens mij eind 2010/begin 2011 gekocht. Doos nog in goede staat, compleet met alle geleverde boekjes etc.
Van de week kast open maken om schoon te vegen. Nooit grote verhuizing gedaan dus staat van apparaatje zal prima zijn nadat ik wat stof verwijder ;)

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-02 18:26
Denk dat je tussen 90-120 euro ervoor vangt.
Pagina: 1