Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
hallo, ik ben opzoek naar een (betaalbare) server verzie van windows.
ik wil hem gebruiken voor:

data shares (momenteel 11 hdds en wordt nog uitgebrijd naar 22 wanneer mijn financieele situatie het toelaat)
webserver (met php en mysql)

ook wou ik graag weten of het geen probleem is als ik een oem verzie koop, gezien ik nog wil uitbrijden...vervaldt dan niet de licentie? en hoe zit het met de CALs? snap er niet veel van

zelf was ik aan het denken aan:
pricewatch: Microsoft Windows Server Small Business 2011 Standard 64bit NL 1pk UCAL

alvast bedankt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sander.jansen op 13-01-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
'versie' ;)

Zolang je het moederbord en/of de processor niet vervangt mag je van alles upgraden of uitbreiden, maar daar was je vast zelf ook al achter. Ik neem tenminste aan dat je al gezocht hebt op de beperkingen die op een OEM- of System Builder-licentie liggen?

Met de versie die je linkt mag je tot 25 unieke gebruikers bedienen. Je webserver mag dus niet open staan naar het internet, aangezien 6 miljard groter is dan 25. Daarvoor heb je de Web Edition nodig.

Als je PHP en MySQL gaat draaien en verder vooral diskspace deelt, waarom dan niet een Linux-distributie met Samba, of een NAS-appliance zoals FreeNAS, NAS4Free etc etc?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
bedankt voor de snelle reactie

mijn websites staan open naar internet ja, dus dat wordt hem al niet...ik heb inderdaad gedacht om over te gaan op linux...probleem is dat ik een windows baby ben en niet echt veel van linux af weet...ik kan enigsinds overweg met ubuntu zolang het allemaal gui blijft maar daar houd het ook ver op...

ik had inderdaad al het licentie gebeuren opgezocht...maar had eerst de post gemaakt en toen verder gezocht...stom, weet ik

als imand zin/tijd heeft om te helpen met een linux verzie op te zetten zou dat erg fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

sander.jansen schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:35:mijn websites staan open naar internet ja, dus dat wordt hem al niet...ik heb inderdaad gedacht om over te gaan op linux...probleem is dat ik een windows baby ben en niet echt veel van linux af weet...ik kan enigsinds overweg met ubuntu zolang het allemaal gui blijft maar daar houd het ook ver op...
Het basic gedeelte valt opzich wel mee. Overigens zou ik je aanraden niet ubuntu te gebruiken. Ondanks de enorme userbase lukt het mijzelf nog steeds niet om dingen daar net zo makkelijk voor elkaar te krijgen als in bijv fedora 8)7 . Verder kun je de meeste commando's op internet bij elkaar googelen en het mooie van een werkende linux installatie is dat het weinig onderhoud nodig heeft. Dedicated NAS distributies lijken mij een prima oplossing voor jouw toepassingen. Er zijn er zou een paar die gwn vanuit een webinterface beheert kunnen worden en redelijk veilig en veelzijdig zijn. FreeNAS lijkt me een prima begin (overigens is dat geen linux :P ) Ook lichter en sneller dan windows :9

Ik zou zeggen probeer het eens :)

[ Voor 5% gewijzigd door Achilles op 13-01-2014 16:51 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Naast de bekende FreeNAS zijn er ook alternatieven. FreeNAS (en andere alternatieven die ZFS gebruiken) stellen vrij hoge eisen aan je hardware, maar je kunt je schijven natuurlijk altijd nog in UFS gebruiken. Voor FreeNAS moet je (voor zover ik heb kunnen achterhalen) wel een ZFS-pool hebben om plugins (zoals MySQL) te kunnen draaien, hoe dat bij de alternatieven zit weet ik niet.

Maar zo heel lastig is het gelukkig niet, ook niet als je het zelf doet. Omdat je niet bekend bent met de materie is het veel uitzoekwerk, maar miljoenen mensen zijn je al voorgegaan en hebben de weg voor je geplaveid ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
ik heb freenas wel eens geprobeerd...mijn probleem is dat ik al mijn schijven in ntfs heb en niet de tijd en ruimte heb om alles een voor een leeg te kopieren, te formateren en vervolgens weer alles terug te zetten...

vandaar dat ik eigenlijk voor een windows optie aan het zoekken was...of ubuntu...die wel ntfs understeund...er zullen vast meer linux verzies zijn die ook ntfs ondersteunnen maar die weet ik zo even niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
NTFS onder Linux / BSD, welke dan ook, is niet echt aan te raden. Lezen gaat redelijk, schrijven is gewoon Russische roulette met je data :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
hmmm klinkt niet zo handig ... heb momenteel alles draaien op een windows 7 ultimate (illigaal) maar wil wel graag dat ik ook updates en alles binnen krijg omdat het wel zo vijlig is ... misschien een windows 8 verzie...die zijn inmidels niet meer zo heel duur?

of heeft imand een gemakkelijke manier om al mijn schijven om te zetten naar iets linux vriendelijks zonder dat me data verloren gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch ernstig overwegen om over een ander filesystem te gaan gebruiken. Misschien kan je je NTFS volume verkleinen en zodanig 1 of meerdere schijven vrijmaken, vervolgens van de nieuwe schijven een nieuw ZFS of btrfs volume creëren. Data dan zo vel mogelijk overzetten zodat je uiteindelijk al je data overgezet hebt.

Ik denk dat je het best uitkomt met een NAS achtige oplossing zoals bijvoorbeeld FreeNAS. Alternatieven zijn bijvoorbeeld: OpenmediaVault en ZFSGuru.

Als je vooral Windows clients gaat hebben, dan zou je voor een Samba server kunnen kiezen. Een van de mogelijke opties die ook nog eens zeer eenvoudig te beheren valt via een grafische webinterface is Zentyal (neem vooral de 3.2 versie en niet de huidige 3.3 versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
ik heb freenas eens geprobeerd...maar was er niet zoiets als dat freenas alleen raid kaarten ondersteund...de uitbrijdingskaart wat ik erin heb is volgensmij zonder hardware raid...

het is echter wel het proberen waard...kijk alleen op tegen het omzetten van al de data...en heb geen flauw idee hoe ik programma`s moet installeren in freenas...ga eens wat uitproberen in een VPC ... eens kijken of ik eruit kom...en als ze een live verzie hebben wil ik wel even testen of mijn uitbrijdingskaard ondersteund wordt of niet

en ja ik gebruik geen raid...en ook niet vanplan vanwegen de hoeveelhijd data die ik heb en de indeling van idere hdd voor een specifiek type media zoals films, series, anime enz...per schijf

[ Voor 15% gewijzigd door sander.jansen op 13-01-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
FreeNAS heeft juist graag dat je controller zo 'dom' mogelijk is, dat komt omdat ze graag hebben dat je ZFS gebruikt. Degene die alleen echte raidcontrollers snapt is VMware vSphere Hypervisor :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
hmm dat klinkt al goed...heb net even nagekeken...ik zou weg kunnen komen met een lege schijf om alles over te zetten...nou moet ik alleen nog weten hoe ik programma`s installeer op freenas zoals: serviio, jalbum, torrent downloader en als het kan zoiets als airdc++ en een werkende fancontroll omdat die van de bios zuigd...

owja en hoe ik mijn websites op freenas kan laten draaien

[ Voor 8% gewijzigd door sander.jansen op 13-01-2014 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
het ziet ernaaruit dat mijn hdd controller niet ondersteund wordt...geen een hdd op die controller wordt herkend of weergegeven...dan maar eens opzoek naar iets anders wat wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Welke contoller heb je? Meestal zijn er wel drivers om dat werkende te krijgen. Miss kun je dat ook in het bios regelen als hdd's die daarop zijn aangesloten bootable zijn.

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
het zit zo: ik heb mijn ssd met OS op het moederbord zitten samen met nog 4 hdd`s en een cd op een 2 poorts uitbrijdingskaart, dit werkt allemaal.

Vervolgens heb ik de volgende 8 hdd`s op een 2 poorts sas controller zitten. die vervolgens in de behuizing omgezet wordt naar 2x 4 sata banken. maar goed...de sas controller wordt niet herkend...echter heb ik wel een cd van de fabrikant met windows en linux drivers...weet alleen niet hoe ik de drivers inlaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is geen antwoord op de vraag :P 'een twee-poorts SAS-controller' kan van alles zijn, een 'HP SmartArray P410' of 'Areca ARC-1882i' of 'IBM ServeRAID M1015' is wel specifiek :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
sorry...was inderdaad vergeten de link te plaatsen:
pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8
Pagina: 1