Hallo allemaal,
Omdat het alweer een goede 5 jaar geleden is dat ik mijn PC gekocht heb en het een en ander begint te haperen
ben ik van plan een PC te bouwen die ook weer goed 5 jaar mee mag. De nadruk ligt bij mij tegenwoordig op kracht, stabiliteit en stilte. Ik heb 1400 euro budget beschikbaar, maar als er grote besparingen mogelijk zijn zonder al te veel in te leveren op prestatie is dat altijd welkom. Ik wil over twee weken een bestelling plaatsen in verband met mijn vakantie. Als het een te lange lap tekst lijkt, onderaan staat een korte samenvatting!
Het Doel
De computer zal gebruikt worden als werksysteem, dus voor basistaken als Chrome, LaTEX en Office, maar vaak ook als gameplatform. Omdat ik vooruit kijk en verwacht dat ik vaker te maken ga hebben met proffesionele software, zoals SolidWorks, Matlab en Premiere denk ik dat het nuttig is om de pc nu al voor te bereiden op die taken. Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan overclocken of het bescheiden houden, omdat ik stabiliteit belangrijker vindt dan kracht.
Het Systeem
Ik heb als uitgangspunt de BBG mainstream gamesysteem van januari gepakt, maar daar de nodige (en misschien een aantal onnodige) veranderingen in aangebracht. Zo heb ik het geheugen verdubbeld, omdat ik daar zelf veel vooruitgang mee merkte bij het renderen in Solidworks, maar vooral Premiere Pro in mijn laptop (4GB -> 12GB). Ook heb ik toch voor de i7 gekozen, omdat ik Dit is het systeem tot nu toe:
Zoals jullie misschien is opgevallen is er geen videokaart aanwezig. Hier ligt nog een mooi potje voor klaar in mijn budget. Ik ben zelf fan van Nvidia, vanwege de mogelijkheid om met CUDA te werken. Alleen zijn de kaarten van ATI op dit moment veel beter geprijsd en ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen rondom Mantle. Kunnen jullie me advies geven rond de 300~400 euro, ik weet dat de ATI kaarten slecht verkrijgbaar zijn en ik wil graag een stille kaart. Misschien dat deze problemen opgelost zijn over twee weken, maar ik reken er niet op.
De kaarten moeten voorlopig alle huidige games aankunnen (moet kunnen binnen budget) en drie schermen (2x 1920x1200, 1x 1920x1080 (TV, niet altijd aan)) aansturen. De twee schermen via DVI (desnoods DP) de TV via HDMI.
Mijn oog valt nu op de GTX770 of GTX780 (mag nog net in budget
) vanwege de aanwezigheid van CUDA, maar misschien dat jullie daar andere meningen over hebben. Ik heb bewust niet naar een Quadro gekeken, omdat deze naast de prijs ook minder geschikt zijn voor gaming (wederom ervaring met laptop).
Als jullie nog tips hebben wat betreft specifieke uitvoeringen die qua geluidsproductie of performance uitblinken hoor ik het graag!
Audio
Ik heb mijn huidige computer aangesloten op een Onkyo 5.1 Receiver (TX-SR607) met een Auzentech 7.1 Prelude kaart via S/Pdif over COAX. Ik gebruikte DTS connect (een live encoding techniek) om 5.1 vanuit games te kunnen doorsturen. Dit wil ik echter niet meer met de huidige opstelling, omdat dit de geluidskwaliteit nadelig beïnvloed. Ik kan helaas ook geen gebruik maken van analoog multi-channel out, omdat mijn receiver daar geen inputs voor heeft. Alle Optische inputs zijn ook al vergeven aan TV en XBOX.
Mijn wensen zijn als volgt:
Samenvatting
edit: "Ik kan dat horen, hè? d-t fouten."
Omdat het alweer een goede 5 jaar geleden is dat ik mijn PC gekocht heb en het een en ander begint te haperen
Het Doel
De computer zal gebruikt worden als werksysteem, dus voor basistaken als Chrome, LaTEX en Office, maar vaak ook als gameplatform. Omdat ik vooruit kijk en verwacht dat ik vaker te maken ga hebben met proffesionele software, zoals SolidWorks, Matlab en Premiere denk ik dat het nuttig is om de pc nu al voor te bereiden op die taken. Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan overclocken of het bescheiden houden, omdat ik stabiliteit belangrijker vindt dan kracht.
Het Systeem
Ik heb als uitgangspunt de BBG mainstream gamesysteem van januari gepakt, maar daar de nodige (en misschien een aantal onnodige) veranderingen in aangebracht. Zo heb ik het geheugen verdubbeld, omdat ik daar zelf veel vooruitgang mee merkte bij het renderen in Solidworks, maar vooral Premiere Pro in mijn laptop (4GB -> 12GB). Ook heb ik toch voor de i7 gekozen, omdat ik Dit is het systeem tot nu toe:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 284,- | € 284,- |
| 1 | Asus Z87-A | € 116,95 | € 116,95 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 68,50 | € 68,50 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,04 | € 84,04 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 35,- | € 35,- |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 105,54 | € 105,54 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 14,- | € 14,- |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 140,- | € 140,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 910,03 | |
- De i7 toch in 'K' versie, omdat het prijsverschil niet enorm is en ik graag de mogelijkheid houd.
- Het moederbord is nog een lastige. Ik heb voorlopig nog het BBG mobo aangehouden. Meer hierover later
- Ik gebruik meestal niet veel storage op mijn pc. Daarom gewoon 2TB zodat ik vooruit kan.
- Fractal Design gekozen vanwege de goede geluidsprestaties en het design voor een eerlijke prijs
- Scythe Mugen, omdat deze stiller is dan de stock koeler en ruimte laat voor overclocks
- Crucial Ballistix, omdat het de goedkoopste oplossing voor 16Gb DDR3-1600 is
- De DVD-drive, wellicht ga ik deze dubbel nemen
- De voeding is een tikje zwaarder dan de versie in de BBG, omdat ik een iets zwaardere processor (en GraKA) neem en aangegeven is dat de 520W versie geluidsoverlast kan veroorzaken
- Samsung 840 EVO. Ik heb nu de 830 in mijn Laptop hangen en ben hier tevreden over. De Pro lijkt me te duur voor wat ik eraan heb
- Muis. Ik wil graag de G500(s) omdat de G5 die ik nu heb goed bevalt. Deze is echter aan de prijs en moeilijk te krijgen. Wacht hier nog even mee denk ik, of iemand moet een goed alternatief hebben.
- Toetsenbord. Ben nog aan het kijken. Wil graag een versie van het Logitech media keyboard dat ik nu heb, maar nog niet gevonden. Game-toetsenborden en mechanisch heb ik niet bekeken, vanwege prijs en tevredenheid met mijn huidige toetsenbord.
- Schermen (Dell U2412M
) heb ik eerder al eens vervangen en kunnen door naar de nieuwe rig.
Zoals jullie misschien is opgevallen is er geen videokaart aanwezig. Hier ligt nog een mooi potje voor klaar in mijn budget. Ik ben zelf fan van Nvidia, vanwege de mogelijkheid om met CUDA te werken. Alleen zijn de kaarten van ATI op dit moment veel beter geprijsd en ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen rondom Mantle. Kunnen jullie me advies geven rond de 300~400 euro, ik weet dat de ATI kaarten slecht verkrijgbaar zijn en ik wil graag een stille kaart. Misschien dat deze problemen opgelost zijn over twee weken, maar ik reken er niet op.
De kaarten moeten voorlopig alle huidige games aankunnen (moet kunnen binnen budget) en drie schermen (2x 1920x1200, 1x 1920x1080 (TV, niet altijd aan)) aansturen. De twee schermen via DVI (desnoods DP) de TV via HDMI.
Mijn oog valt nu op de GTX770 of GTX780 (mag nog net in budget
Als jullie nog tips hebben wat betreft specifieke uitvoeringen die qua geluidsproductie of performance uitblinken hoor ik het graag!
Audio
Ik heb mijn huidige computer aangesloten op een Onkyo 5.1 Receiver (TX-SR607) met een Auzentech 7.1 Prelude kaart via S/Pdif over COAX. Ik gebruikte DTS connect (een live encoding techniek) om 5.1 vanuit games te kunnen doorsturen. Dit wil ik echter niet meer met de huidige opstelling, omdat dit de geluidskwaliteit nadelig beïnvloed. Ik kan helaas ook geen gebruik maken van analoog multi-channel out, omdat mijn receiver daar geen inputs voor heeft. Alle Optische inputs zijn ook al vergeven aan TV en XBOX.
Mijn wensen zijn als volgt:
- Signaal via HDMI of COAX, desnoods analoog
- Geen Prestatieverlies door CPU te gebruiken
- Geen compressie voor Receiver
- Bij voorkeur mogelijkheid voor 5.1 in games
Samenvatting
- Kunnen er onderdelen goedkoper/beter? Alle tips zijn welkom!
- Weet iemand een mooie muis te vinden, in de richting Logitech G5?
- Weet iemand een mooi toetsenbord, in de richting Logitech Media Keyboard?
- Welke Grafische kaart zouden jullie aanbevelen?
- Hoe kan ik mijn audio goed versturen naar de receiver? Liefst met 5.1 en zonder kwaliteitsverlies.
edit: "Ik kan dat horen, hè? d-t fouten."