Ramon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:30:
[...]
Wat is precies die complexiteit die het toevoegt dan? Je kan het exact zo gebruiken als CSS, de enige complexiteit die het dan toevoegt is die van het moeten compilen, dat kan ik nou niet echt complex noemen, vergeleken met de voordelen van nesting, mixins enzo. Zeker als je Compass gebruikt krijg je een hele hoop kant en klare mixins die het allemaal erg leuk maken om te css'en, vind ik.
De complexiteit die het toevoegt is dat er compilers geinstalleerd en geconfigureerd moeten zijn, er extra documentatie nodig is (zie onder), je dingen als source maps nodig hebt om weer normaal te kunnen debuggen, projectcode een stuk ontoegankelijker wordt, tientallen developers er een taal bij moeten leren, de kans op fouten toeneemt, etc.
Tuurlijk kun je normale CSS schrijven in SASS, maar dat neemt het hele idee wel een beetje weg natuurlijk

Dat weet je wel hoor, sass/compass heeft een debug mode waardoor je in de inspector van je browser exact kan zien in welk scss bestand en regel de css-rule wordt gedefinieerd. Met andere woorden je kan je inspector én je sass tegelijkertijd gebruiken waardoor je nog meer tijd bespaard
Source maps dus. Dat voegt weer een hoop problematiek toe, die helemaal niet nodig was om mee te beginnen.
Nog iemand die blijkbaar fout geïnformeerd is

als het zo was dat je inspector niet meer bruikbaar zou zijn, was ik het totaal met je eens, sass zou dan zeer onhandig zijn, maar dat is dus niet zo..... Dat de tijdsbesparingen minimaal zijn ben ik het ook totaal niet mee eens. Alleen het nesten al scheelt een hele hoop hersen-dodend typewerk.
Een goede IDE scheelt je net zoveel, zo niet meer hersendood typewerk. En niemand ontkent dat een precompiler je typewerk scheelt. Alleen blijkt het in sommige omgevingen (zoals bij Johnny of bij mij) uiteindelijk op andere punten juist veel tijd in te leveren. En dan moet je een afweging maken.
Kwestie van afspraken maken. En al een backender de compiled files gaat editten ipv de sass heb je dus a) slechte project documentatie en b) is hij gewoon zijn veranderingen kwijt bij een nieuwe compile, dat lijkt me de snelste manier om te leren....
Was het maar zo simpel. Ik neem voor het gemak even aan dat je niet bij een erg groot bedrijf werkt, want "even afspraken maken" en/of "wat extra documentatie" is wel een erg simplistisch beeld. We hebben alleen al een service afdeling van 30 man ofzo die werken aan honderden projecten van de afgelopen jaren (zij maken niet zelf de sites). Dit kan alles zijn, Sharepoint, .NET, php etc.
Ik snap dat mensen graag blijven steken bij wat ze kennen maar in dit geval vind ik dat echt zonde, zonde van je plezier in het css'en, zonde van de tijd die je bespaart en zonde van al de mooie dingen die je kan doen met nesting, mixins, variabelen, etc.
Ik snap heel goed dat het voor veel mensen en/of omgevingen prima werkt en zelfs tijd bespaart. Maar ik denk ook dat je zelf even verder moet kijken dan je neus lang is en moet accepteren dat een precompiler geen heilige graal is.