• Tiic
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Als ik in de BIOS ook maar 1 instelling verander dan heeft de moederbord al "meer" tijd nodig om door te starten.
Nu zet ik er wel "meer" tijd neer maar dit is ongeveer 6-7 seconden.

Als ik em op de factory defaults zet heeft ie maar 1 secondes nodig.

De BIOS is redelijk uitgebreid, ik kan er zelf ook de POST aan/uit zetten.
De gerelateerde instellingen die ik zelf heb kunnen vinden zijn:

POST - Staat op disabled (default is Enabled)
POST Delay- Staat op 0 Seconds (default is 3)
Hold at error - Disabled (default is Wait for F1)

Zelf pas ik zowiezo niet al te veel aan maar wat een must is: De boot up volgorde.

De BIOS versie is niet de aller nieuwste(geen fan van flashen :/), maar de oudste versie is het zeker niet( Augustus 2013).

Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)

Verwijderd

En jouw vraag is?

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
waarschijnlijk vind de topicstarter dat het posten te lang duurt en wil dat het sneller gebeurd

probeer de bios te updaten naar de nieuwste versie
met sommige moederborden kan je in de bios kiezen voor fastboot of iets dergelijks
probeer dat te vinden en in te schakelen als het in de bios staat

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Je bios is gemakkelijk te flashen, asus heeft daar inmiddels genoeg handige programma's voor die je op de website kunt downloaden: https://www.asus.com/ROG_ROG/RAMPAGE_IV_FORMULA/#support

• Tiic
  • Niet online
Nou ik wil er dus voor zorgen dat ie wat sneller door de POST heen gaat, zoals ie dat doet op de default settings.
pummetje schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:25:
waarschijnlijk vind de topicstarter dat het posten te lang duurt en wil dat het sneller gebeurd

probeer de bios te updaten naar de nieuwste versie
met sommige moederborden kan je in de bios kiezen voor fastboot of iets dergelijks
probeer dat te vinden en in te schakelen als het in de bios staat
Er staat inderdaad een optie "Fast Boot" tussen, deze stond gewoon op enabled
JustwilliamNL schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:38:
Je bios is gemakkelijk te flashen, asus heeft daar inmiddels genoeg handige programma's voor die je op de website kunt downloaden: https://www.asus.com/ROG_ROG/RAMPAGE_IV_FORMULA/#support
Ik zal dit morgen eens proberen, en hopen dat het goed gaat :)

Na 2 dagen geen berichtje van me gezien? Stuur me een reminder! Vergeet wel eens te reageren :)

Verwijderd

Wat hangt er aan de usb poorten?
En hoe verschillen de factory defaults van de situatie waarin het trager gaat?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Daarnaast kan je ook nog wat onnodige meuk uit zetten, dat scheelt ook ietsjes. Zoals bijv firewire als dat er op zit.

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-02 01:24
Heb je getest of dit niet slechts 1 maal is na het aanpassen van de instellingen? en hij daarna weer snel is (dat de bios even 1x alle checks doet, en daarna weer fast boot doet)

Of blijft het langzaam?

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

analogworm schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 01:16:
Daarnaast kan je ook nog wat onnodige meuk uit zetten, dat scheelt ook ietsjes. Zoals bijv firewire als dat er op zit.
Klopt.

Ik draai met een externe geluidskaart bv. en in de POST staat de interne dan ook uit evenals alle onnodige poorten zoals de 3rd party SATA poorten.

SMART check uitschakelen en alle niet gebruikte dingen uit je boot order list op Disabed zetten (bij mij staat alleen m'n SSD er maar in) scheelt enorm.

Mijn ASUS P8Z77-V Pro, vergelijkbare BIOS, start in 2 seconde door de POST heen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Tiic
  • Niet online
De snelheid van de POST is ondertussen weer normaal, blijft nog geen seconde in beeld :)
Wat heeft geholpen is:
- SMART check uitschakelen
- Alle ongebruikte sata poorten uitgeschakeld
- Boot up BIOS logo uitgeschakeld

Maar nu is er wel iets anders aan de hand namelijk:
Als ik de PC aanzet springen alle ledjes van de fans aan, maar duurt het zo'n 5 seconde voordat er beeld is en de toetsenbord/muis aan springen...

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Zo gek is da toch niet? Bij mij gaan dr ook eerst wat fans draaien en what not voordat ik beeld heb..

• Tiic
  • Niet online
analogworm schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:46:
Zo gek is da toch niet? Bij mij gaan dr ook eerst wat fans draaien en what not voordat ik beeld heb..
Normaal gesproken niet nee maar wel als dit eerder niet het geval was :)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
T!m3r schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:57:
[...]

Normaal gesproken niet nee maar wel als dit eerder niet het geval was :)
Wellicht dat de update van je BIOS er voor heeft gezorgd dat er voor de post extra controle is.

Je kunt overigens heel gemakkelijk in je BIOS onder de instellingen 'boot' een aantal instellingen veranderen waaronder: "Usb support", "PS/2 Keyboard/Mouse support", "Post Delay Time" aanpassen om tijd te verkorten ;). Aangezien ik aanneem dat je geen gebruik maakt van de PS/2 interface op je moederbord kun je deze op disabled zetten.
Pagina: 1