ledstrips in m'n aquarium

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 17:30
Ik zou m'n energie slurpende TL verlichting in m'n aquarium willen vervangen door enkele (lees minstens 2m maar wss. 4m) SMD5050 ledstrips (60leds/14W/m)

Ik zou hiervoor niet-waterdichte exemplaren willen gebruiken, omdat ik gelezen heb dat de waterdichte variant z'n warmte (door die siliconen bescherming) niet echt kwijt geraakt...

Deze zou ik op een alu U-profiel willen lijmen, een doorzichtige plexi bescherming wordt dat er tegen gelijmd (of siliconen, dat zie ik dan nog wel)

Maar de vraag is: (ja ik ben een leek op electriciteit...) is die achterkant van zo'n strip 100% geïsoleerd, want stroom en water is niet echt gezond herinner ik me van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 13:39

Baggeraar

Wat een gebagger..

Vergeet niet dat wanneer je waterplanten hebt deze onder andere ook UV licht nodig hebben, daarom worden ook zogenaamde 'full-spectrum' TL lampen gebruikt speciaal voor aquaria.
Als je geen waterplanten hebt kan het normaal geen kwaad om gewone lampen (cq LED lampen) te gebruiken.

Als de strip waterdicht is kan je ervan uitgaan dat deze ook elektrisch geïsoleerd is waardoor je 'm in een vochtige omgeving kan gebruiken, natuurlijk moet je 'm niet gaan onderdompelen.
Overigens kan het geen kwaad mocht het elektrische circuit in contact komen met het water aangezien deze LED's veelal op een zeer lage spanning werken (5V) waardoor er eigenlijk geen gevaar is voor elektrocutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
Baggeraar schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:23:
Vergeet niet dat wanneer je waterplanten hebt deze onder andere ook UV licht nodig hebben, daarom worden ook zogenaamde 'full-spectrum' TL lampen gebruikt speciaal voor aquaria.

Als de strip waterdicht is kan je ervan uitgaan dat deze ook elektrisch geïsoleerd is waardoor je 'm in een vochtige omgeving kan gebruiken, natuurlijk moet je 'm niet gaan onderdompelen.
Overigens kan het geen kwaad mocht het elektrische circuit in contact komen met het water aangezien deze LED's veelal op een zeer lage spanning werken (5V) waardoor er eigenlijk geen gevaar is voor elektrocutie.
Daar heb je gelijk in, daarom zou ik ze combineren met een bestaande TL (zgn. "plantenlamp"), al dan niet een paar uur/dag. Al is zijn er wel degelijk mensen die beweren dat het allemaal niet zo belangerijk is, als er maar licht is. Zelf zou ik RGB strips nemen, die hebben toch al een wat breder spectrum.

Ik wil net de NIET-waterdichte gebruiken, wegens bovengenoemde reden (slechte warmte verspreiding door siliconen, wat de levensduur serieus inkort). Dus geen laagje siliconen ter bescherming aan de achterkant!

En deze werken op 12V, max 1A dus wel degelijk een mogelijk gevaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 01:29

TNW

Ik heb die strips met aan de LED zijde siliconenrubber ook in gebruik, deze werken prima maar je moet ze wel op een warmtegeleidend oppervlak plakken. Ik heb hiervoor hobby alu plaat van de ijzerhandel gebruikt, werkt prima. Als je ze op hout plakt sterven ze gewoon langzaam af.

Het lijkt me trouwens sterk dat er ledstrips met siliconen achter de leds zijn, deze zouden zichzelf per definitie slopen door slechte warmteafvoer.

[ Voor 27% gewijzigd door TNW op 13-01-2014 14:34 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
TNW schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:31:
Ik heb die siliconenstrips ook in gebruik, deze werken prima maar je moet ze wel op een warmtegeleidend oppervlak plakken. Ik heb hiervoor hobby alu plaat van de ijzerhandel gebruikt, werkt prima. Als je ze op hout plakt sterven ze gewoon langzaam af.
Dus de waterdichte op een alu profiel?
Welke lijm heb je hier voor gebruikt?

Als dat goed werkt neem ik gewoon de waterdichte, geen gedoe meer met afschermen enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Die strips die ik had hadden zelfklevend tape aan de onderkant, dit heb ik gewoon goed vastgedrukt. Afhankelijk van hoeveel vermogen de LED's hebben is het vooral belangrijk dat er goed mechanisch contact is tussen de strip en het metaal. Het is in mijn ogen ook belangrijk dat het aluminium of ander metaal een zo groot mogelijke oppervlakte heeft en zelf ook weer goed contact maakt met het materiaal waar het aan vast zit geplakt.

Je hoeft geen dikke heatsinks te gebruiken maar de strip moet gewoon contact maken met een goed warmtegeleidend materiaal met een zekere massa.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
TNW schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:44:
Die strips die ik had hadden zelfklevend tape aan de onderkant, dit heb ik gewoon goed vastgedrukt. Afhankelijk van hoeveel vermogen de LED's hebben is het vooral belangrijk dat er goed mechanisch contact is tussen de strip en het metaal. Het is in mijn ogen ook belangrijk dat het aluminium of ander metaal een zo groot mogelijke oppervlakte heeft en zelf ook weer goed contact maakt met het materiaal waar het aan vast zit geplakt.

Je hoeft geen dikke heatsinks te gebruiken maar de strip moet gewoon contact maken met een goed warmtegeleidend materiaal met een zekere massa.
Dan let ik bij aanschaf er op dat er van die tape aanhangt, en bevestig ik ze aan een plaatje alu ipv. u-profiel.

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Vind dit een interessant topic. Wat mij op valt is dat de grote aquaria accessoires fabrikanten wel led aanbieden voor rond de 400 euro. Deze zou ook geschikt zijn voor de planten? Kan je dit ook zelfs na maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Standaard verlichting zonder enige eisen qua spectrum ( bij mij zijn het schildpadden en guppies) kan erg goedkoop als je het zelf maakt.

Het zal me niets verbazen als er ledstrips met speciaal licht voor aquaria te krijgen zijn en je daar mee goedkoper voor goede verlichting kan zorgen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136725

Wellicht dat dit je zou kunnen helpen wat betreft waterproof en uv licht: http://www.ebay.com/bhp/ultraviolet-uv-led-leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 11:44
Qua spectrum zou ik mijzelf niet zo druk maken; afgelopen weekend wat in zitten lezen in het led gebeuren voor aquaria en volgens mij is het veel belangrijker om genoeg licht te hebben dan wat voor licht.

Uiteraard gaat het wel om (warm)wit licht, en niet knalrood of groen licht. Ook het lumen/liter verhaal schijnt nogal achterhaald te zijn.

Ik heb via eBay een 20 tal 3w 6000K leds besteld, om de boel bij mij om te kunnen bouwen. Andere posts met een soortgelijke opstelling rapporteerden eigenlijk geen slechte dingen, ook niet na 3-4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
Anoniem: 136725 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:05:
Wellicht dat dit je zou kunnen helpen wat betreft waterproof en uv licht: http://www.ebay.com/bhp/ultraviolet-uv-led-leds
Mja UV is het laatste dat je in een plantenbak wil, dit stimuleert enkel algen...
De tl's die ik nu heb (dennerle) hebben zelf een UV filter.

Ik denk dat de prijs gewoon zo hoog is omdat het:

allemaal vrij nieuw is
niemand er echt iets over weet (op lange termijn dan)

gecombineerd met een echte tl, en RGB strips moet he toch voldoende spectrum hebben (planten hebben vooral rood en blauw aandeel nodig, wat van die roze lampen oplevert maar die niemand mooi vindt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Even een shameless plug, maar wie weet heeft iemand er wat aan... Ik heb nog 6 led strips liggen van Kitelight van 52cm met een easy time controll (programmeerbare timer, zonsopgang, ondergang, nachtverlichting etc.) 2x 15 led warm wit, 2x 15 led RGB en 2x 30 led RGB.

Ooit eens aangeschaft voor een kweekstelling, maar tot op heden nooit gebruikt, gezien het kweekstelling project nooit wat geworden is. Ik zou het al een tijdje geleden te koop zetten, maar wie weet heeft iemand hier belangstelling?

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
waarom niet combineren met uv led strips, die bestaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
FiXeL schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:07:
Even een shameless plug, maar wie weet heeft iemand er wat aan... Ik heb nog 6 led strips liggen van Kitelight van 52cm met een easy time controll (programmeerbare timer, zonsopgang, ondergang, nachtverlichting etc.) 2x 15 led warm wit, 2x 15 led RGB en 2x 30 led RGB.

Ooit eens aangeschaft voor een kweekstelling, maar tot op heden nooit gebruikt, gezien het kweekstelling project nooit wat geworden is. Ik zou het al een tijdje geleden te koop zetten, maar wie weet heeft iemand hier belangstelling?
grrr heb nu net zo'n easy control in China besteld... kon je nu geen weekje eerder zijn? ;)

Tevreden van? Makkelijk te gebruiken? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Programeren vond ik een beetje vaag gezien de software in engrish geschreven is, (gebrekkig chinees engels voor mensen die de term engrisch niet kennen) maar helaas geen ervaring mee omdat ik alles nooit gebruikt heb. Alleen een keer de controller geprogrammeerd om te kijken hoe dat ging.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:37
Interessant topic over led-verlichting in een aquarium. Twee maanden terug ging het TL-armatuur van mijn aquarium kapot. Vervanging daarvan zou ca. € 100, - gaan kosten. Ik vond dat nogal veel geld en vroeg mezelf af of het niet het juiste moment was om mezelf te bezinnen op led-verlichting. Ik heb toen bij Ledstripkoning.nl een complete set van twee strips 5050 RGB en helder wit gekocht. Bij de set zit ook nog een time-controller, die via de USB-aansluiting van de PC is te programmeren. De strips zijn waterdicht. Ik heb ze met kabelbinders vastgemaakt aan de oude TL-houder en zo boven het water gehangen.
In de controller heb ik een nacht-dagschema geprogrammeerd compleet met zonsop- en ondergang.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn als volgt.
- Warmteontwikkeling is niet te merken. Bij de oude lampen was de kap altijd warm, maar nu niet meer. Dat zal dus wel enige besparing op de stroomkosten opleveren.
- Mijn oude buizen waren al langer aan vervanging toe , maar vergeleken met eerder is de bak prachtig helder verlicht, terwijl ik helderheid van de leds op 80 % vermogen heb ingesteld.
- De blauwe leds laat ik 's morgens en aan het einde van de avond moonlight in de bak schijnen. Dat geeft een bijzondere sfeer aan het aquarium en is veel mooier dan een onverlichte bak.
- Algengroei is stukken verminderd. Eerder moest ik elke twee weken behoorlijk wat draadalg verwijderen, maar nu is er weinig algengroei meer. Dat scheelt onderhoud.
- Planten groeien goed.
- Het geleidelijk aan laten gaan van de lamp is voor de vissen misschien ook wel prettiger dan het aanflitsen van TL's.
- De vissen kleuren ook heel mooi dankzij de RGB-strip.
- In de bak was het een voortdurende strijd tegen eendenkroos, maar ook dat is verdwenen. Of dat verband houdt met de ledstrips weet ik niet, maar het is wel een prettige bijkomstigheid.
- De leds gaan waarschijnlijk stukken langer mee dan TL's die ongeveer elk jaar vervangen zouden moeten worden.

Kortom, ik ben erg positief over de led-verlichting en kan het alleen maar aanraden.

Nadeel zou de prijs kunnen zijn. Ik was ca. 120 euro kwijt. Ik had het armatuur en de TL's sowieso moeten vervangen en daarbij zou ik eenzelfde bedrag kwijt zijn geweest. Voor mij maakte die prijs dus niet veel verschil, maar bij wie het armatuur goed werk ligt dat uiteraard anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653376

spam

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:21 ]

Pagina: 1