Hallo mensen,
Ik weet niet helemaal of ik helemaal in het goede topic zit maar deze leek me het best geschikt.
Al enige tijd heb ik een nogal raar probleem met mijn harde schijf. Op willekeurige momenten wordt deze schijf onbereikbaar. Lezen en schrijven naar deze schijf toe lukt dan niet meer en programma's geven meldingen van timeouts. Programma's die nog niet draaien en op de harde schijf staan kunnen niet meer worden opgestart en ook File Explorer blijft hangen. Een indicatie dat het probleem zich voordoet is te zien doordat Task Manager laat zien dat de disk 100% bezig is, zoals te zien op het plaatje:

Enkele feiten op een rijtje:
Ik weet niet helemaal of ik helemaal in het goede topic zit maar deze leek me het best geschikt.
Al enige tijd heb ik een nogal raar probleem met mijn harde schijf. Op willekeurige momenten wordt deze schijf onbereikbaar. Lezen en schrijven naar deze schijf toe lukt dan niet meer en programma's geven meldingen van timeouts. Programma's die nog niet draaien en op de harde schijf staan kunnen niet meer worden opgestart en ook File Explorer blijft hangen. Een indicatie dat het probleem zich voordoet is te zien doordat Task Manager laat zien dat de disk 100% bezig is, zoals te zien op het plaatje:

Enkele feiten op een rijtje:
- Het is een Seagate ST1000DM003-9YN162 met de laatste firmware (CC4H)
- De S.M.A.R.T. status is goed (na een lange test met SpeedFan en HDTune Pro)
- Het is iets van de laatste tijd (denk enkele weken)
- De harde schijf is op dat moment niets aan het doen
- Het probleem valt niet goed te reproduceren, dus ik denk niet dat het door een specifiek programma komt
- De schijf is ruim 1 jaar oud
- Het probleem doet zich voor onder Windows 8.1, en waarschijnlijk ook onder Linux maar dit heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen
- De performance van de schijf, mits bereikbaar, is goed (CrystalDiskMark zegt lees/schrijfsnelheden van ~190MB/s)
- Schijf formatteren lost het probleem niet op