Seagate ST1000DM003 onbereikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:04
Hallo mensen,

Ik weet niet helemaal of ik helemaal in het goede topic zit maar deze leek me het best geschikt.
Al enige tijd heb ik een nogal raar probleem met mijn harde schijf. Op willekeurige momenten wordt deze schijf onbereikbaar. Lezen en schrijven naar deze schijf toe lukt dan niet meer en programma's geven meldingen van timeouts. Programma's die nog niet draaien en op de harde schijf staan kunnen niet meer worden opgestart en ook File Explorer blijft hangen. Een indicatie dat het probleem zich voordoet is te zien doordat Task Manager laat zien dat de disk 100% bezig is, zoals te zien op het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mNnFZee.png
Enkele feiten op een rijtje:
  • Het is een Seagate ST1000DM003-9YN162 met de laatste firmware (CC4H)
  • De S.M.A.R.T. status is goed (na een lange test met SpeedFan en HDTune Pro)
  • Het is iets van de laatste tijd (denk enkele weken)
  • De harde schijf is op dat moment niets aan het doen
  • Het probleem valt niet goed te reproduceren, dus ik denk niet dat het door een specifiek programma komt
  • De schijf is ruim 1 jaar oud
  • Het probleem doet zich voor onder Windows 8.1, en waarschijnlijk ook onder Linux maar dit heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen
  • De performance van de schijf, mits bereikbaar, is goed (CrystalDiskMark zegt lees/schrijfsnelheden van ~190MB/s)
  • Schijf formatteren lost het probleem niet op
Mijn grote vraag aan jullie is: wat moet ik hiermee? Is dit een bekend probleem en kan ik er iets aan doen? Of moet ik hem terugsturen en garantie claimen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zou een kabelfout kunnen zijn. Zou een voedingsfout kunnen zijn, wat voor voeding heb je, rest specs?
Je kan de schijf ook op een andere poort aansluiten (op welke zit die nu?)
En tenslotte laat eens een screenshot van je smart zien. Overigens wel vaag dat die goed was na een lange test, want smart komt er gewoon a la seconde uitrollen.

• fiftyhillswest
Ah dat stond er misschien een beetje raar. De SMART status kwam er wel meteen uitrollen maar SpeedFan heeft de mogelijkheid om een "Extended Test" te doen en die zei dat alles goed. Kabels en voeding omwisselen ga ik straks proberen. Hij is nu aangesloten op SATA3 op mijn moederbord. Verdere specs:
  • Be quiet 530W voeding
  • Intel i5-2500K
  • ATi Radeon HD6950
  • Asrock P67 Pro3 SE
  • 8GB DDR3 PC3-10700 geheugen van G.Skill
  • Naast de Seagate schijf nog een Samsung 830 SSD

• Reepje
  • Niet online
Je hebt zat sata2 aansluitingen, zet de schijf daar eens op.

Verwijderd

Post je SMART. Alsjeblieft ga niet je bewijs vernietigen door extended tests te doen, stel eerst de SMART data veilig; 2 seconden werk!

CrystalDiskInfo daar een screenshotje van maken.

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:52:
Post je SMART. Alsjeblieft ga niet je bewijs vernietigen door extended tests te doen, stel eerst de SMART data veilig; 2 seconden werk!
Volgens mij heeft hij die extended testen reeds gedaan.

• fiftyhillswest
Ik wist niet dat een extended test data vernietigde. Dit had ik al gedaan dus dat is jammer. Aan de andere kant, ik heb de kabels van de harde schijf omgewisseld en heb vooralsnog geen problemen gehad. Ik heb dus het sterke vermoeden dat de kabel inderdaad de fouten gaf.
Voor de volledigheid nog de CrystalDiskInfo:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XgyxjfJ.png

En de CrystalDiskMark:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D9FqUkJ.png

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken d:)b

Verwijderd

Kabelproblemen. Vervang de datakabel en controleer regelmatig of UDMA CRC Error Count toeneemt. Als dit gelijk blijft (Raw value) dan heb je geen nieuwe kabelproblemen. Maar in het verleden heb je 0x1E964 = 125284 kabelfouten gehad. Dat is een significant aantal.
Pagina: 1