Oude router heeft het begeven.

Pagina: 1
Acties:

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 20:13
Beste Tweakers,

Sinds ik verhuist ben en we hier geef kabel hebben alleen een ADSL lijntje zit ik met de KPN ExperiaBox V8 prima dingetje valt nooit weg etc alleen het WiFi bereik is drama.

Dus ik dacht ik gooi mijn Belkin N+ router eraan maar blijkbaar is deze dood gegaan, jammer! Dus ik ging maar is opzoek naar een andere router die ik achter de KPN ExperiaBox V8 kan hangen. Die zijn er natuurlijk genoeg te vinden alleen ik wil een router hebben die ook een uitstekend WiFi bereik heeft en daar loop ik dan een beetje op vast.

Ik kom namelijk op bijvoorbeeld de: TP-Link TL-WR1043ND. Prima prijs, gigiabit routertje en de ervaringen zijn ook goed. Alleen is dit apparaat een beetje verouderd (2010) en zal deze door de muren van een huis van 1976 gaan?

Heel veel eisen heb ik niet als het maar een gigabit routertje is en dat het WiFi bereik in ieder geval tot zolder reikt. Dit hoeft dan niet de volle 5 strepen te zijn maar dat ik als gebruiker in ieder geval wat verbinding heb.

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven en misschien een bepaalde router kan aanbevelen! :)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dreamwire schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:09:
Ik kom namelijk op bijvoorbeeld de: TP-Link TL-WR1043ND. Prima prijs, gigiabit routertje en de ervaringen zijn ook goed. Alleen is dit apparaat een beetje verouderd (2010) en zal deze door de muren van een huis van 1976 gaan?
De zwarte 1043 is geen 2010 model, vorig jaar geintroduceerd geloof ik.

• DeEindbaas
hjs schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:12:
[...]

De zwarte 1043 is geen 2010 model, vorig jaar geintroduceerd geloof ik.
Maar er zijn dus ook nog verschillende versies.

Ik zie dat amms.nl een versie 2.1 heeft en norrod.nl een v2 heeft. Dan heb je waarschijnlijk ook nog aanbieders die een v1 hebben. Zit daar nog verschil in? Kan je bijvoorbeeld beter een V1 hebben dan een versie V2 of V2.1?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Die info is vast hier te vinden
[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND v1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel veel eisen heb ik niet als het maar een gigabit routertje is en dat het WiFi bereik in ieder geval tot zolder reikt. Dit hoeft dan niet de volle 5 strepen te zijn maar dat ik als gebruiker in ieder geval wat verbinding heb.
Je eisen zijn wel degelijk erg hoog :o

Als je een huis uit 1976 hebt zijn de vloeren geheid van gewapend beton. Mooie kooi van Faraday dus. Als je ook nog laminaat hebt met isolerend onderlaag (momenteel populairste vloertype in NL) op 1e verdieping is het helemaal blokkerend voor WiFI.

Zo'n Experiabox-geval is natuurlijk niet 's werelds beste WiFi-AP, maar als je beton en isolatie hebt is het verschil tussen een Experia en een high-end router/AP gerommel in de marge...

Wat je nodig hebt is niet een betere router, maar een tweede AP boven, die bedraad aangesloten is op de modem/router beneden.

Dat gezegd, een TP-Link router is een van de goedkoopste manieren om dat voor elkaar te krijgen ;)

Ik zou alleen anno 2014 nooit voor een AP/router gaan die alleen 2.4GHz aankan. Er is zoveel interferentie in die band dat je altijd de optie van 5GHz wilt hebben. de TP-Link WDR3600 is vergelijbaar met de WR1043 maar met simultaneous dualband support. Zo kunnen high-end device die 5GHz ondersteunen daarmee verbinden en legacy meuk dat het niet aankan, of dingen die te ver weg staan, met 2.4GHz verbinden. Resultaat is betere, snellere verbinding voor alle apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• DeEindbaas
dion_b schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:35:
[...]

Je eisen zijn wel degelijk erg hoog :o

Als je een huis uit 1976 hebt zijn de vloeren geheid van gewapend beton. Mooie kooi van Faraday dus. Als je ook nog laminaat hebt met isolerend onderlaag (momenteel populairste vloertype in NL) op 1e verdieping is het helemaal blokkerend voor WiFI.

Zo'n Experiabox-geval is natuurlijk niet 's werelds beste WiFi-AP, maar als je beton en isolatie hebt is het verschil tussen een Experia en een high-end router/AP gerommel in de marge...

Wat je nodig hebt is niet een betere router, maar een tweede AP boven, die bedraad aangesloten is op de modem/router beneden.

Dat gezegd, een TP-Link router is een van de goedkoopste manieren om dat voor elkaar te krijgen ;)

Ik zou alleen anno 2014 nooit voor een AP/router gaan die alleen 2.4GHz aankan. Er is zoveel interferentie in die band dat je altijd de optie van 5GHz wilt hebben. de TP-Link WDR3600 is vergelijbaar met de WR1043 maar met simultaneous dualband support. Zo kunnen high-end device die 5GHz ondersteunen daarmee verbinden en legacy meuk dat het niet aankan, of dingen die te ver weg staan, met 2.4GHz verbinden. Resultaat is betere, snellere verbinding voor alle apparaten.
Bedankt voor je uitleg!

Ik heb zelf ook nog een TL-WA730RE liggen.

Deze gebruik ik nu als repeater en staat op zolder recht boven de router en dan de antenne omlaag. Ik heb in princiepen verbinding alleen is dit erg flut. Kan ik deze beter als accespoint dan configureren? Dus met een draad in zijn achterste zodat ik dan wel beter bereik heb? Of los ik mijn probleem dan nog niet op?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Dreamwire schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:41:

[...]

Deze gebruik ik nu als repeater en staat op zolder recht boven de router en dan de antenne omlaag. Ik heb in princiepen verbinding alleen is dit erg flut. Kan ik deze beter als accespoint dan configureren? Dus met een draad in zijn achterste zodat ik dan wel beter bereik heb? Of los ik mijn probleem dan nog niet op?
Flut? Da's typerend idd voor repeaters. :o

Omzetten naar AP en een draad naar de router trekken. Het is even moeite om de kabel te kopen, leggen en weg te werken, maar je geniet van de betere ontvangst in je huis. Bovendien dan de SSID/sleutel hetzelfde zetten als je router (maar ander kanaal) en je kan ongestoord van boven naar beneden lopen, zonder opnieuw aan te melden bij het AP/router.

• DeEindbaas
Jolke schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:50:
[...]

Flut? Da's typerend idd voor repeaters. :o

Omzetten naar AP en een draad naar de router trekken. Het is even moeite om de kabel te kopen, leggen en weg te werken, maar je geniet van de betere ontvangst in je huis. Bovendien dan de SSID/sleutel hetzelfde zetten als je router (maar ander kanaal) en je kan ongestoord van boven naar beneden lopen, zonder opnieuw aan te melden bij het AP/router.
Met de verbouwing had ik al gezorgd dat er in elke kamer een ethernet kabel lag dus dan ga ik even een switch opzoeken zodat ik de AP en de PC op de kabel gooi. :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Of je koopt nog zo'n tp link router en zet die in als ap met ingebouwde switch... Scheelt je weer een stopcontact

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Jolke
Dreamwire schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:59:
[...]

Met de verbouwing had ik al gezorgd dat er in elke kamer een ethernet kabel lag dus dan ga ik even een switch opzoeken zodat ik de AP en de PC op de kabel gooi. :)
Regeren is vooruitzien ;)

• DeEindbaas
shure-fan schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:07:
Of je koopt nog zo'n tp link router en zet die in als ap met ingebouwde switch... Scheelt je weer een stopcontact
Als ik het kan oplossen met de spullen die ik heb liggen doe ik dat natuurlijk.

Ik heb net die TL-WA730RE als accespoint ingesteld en het bereik op zolder is nu perfect. Op mijn nexus 5 haal ik met gemak 20mbit en zit op een -38dBm, dus beter kan niet. En een verdieping lager haal ik zo'm 17 a 18mbit en zit ik op 50 a 52dBm.

Ik zeg opgelost! En geld uitgeven is niet nodig :-)

[ Voor 4% gewijzigd door DeEindbaas op 13-01-2014 13:14 ]

• Jolke
Dreamwire schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:13:
[...]

Ik zeg opgelost! En geld uitgeven is niet nodig :-)
Mooi, dat is dan inderdaad opgelost en zelfs zonder gel uitgeven - dat zijn de beste oplossingen 8)
Pagina: 1