Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-09 08:10

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Uit een inkomsten en uitgaven blog watkosteengezin.nl zie ik een mooi rekenvoorbeeld van een vergelijkbaar gezin met 3 kinderen, met dus vergelijkbare kosten.

Nu heb ik ook 3 kinderen en de kinderopvangtoeslag die ik zelf ontvang is een schijntje vergeleken met het voorbeeld gezin van deze site.

Ik heb dus het idee dat ik iets verkeerd doe bij de berekening van mijn verzamelinkomen, alleen ben ik er nog niet helemaal uit welke berekeningen je tegelijk mag doen zonder dat deze in elkaars weg staan en ik straks bij de aanslag flink moet gaan betalen.

Hoe ik het nu doe;

Ik tel de bedragen van de jaaropgaven van mijn partner en mezelf bij elkaar op. Dat is het verzamelinkomen waarmee ik kinderopvangtoeslag aanvraag. De toeslag is dermate laag dat we aan het eind van de maand niet zoveel meer over houden. Verder ontvang ik over de rente die ik betaal een deel hypotheekrenteaftrek waardoor het rentedeel van de hypotheek voor ons betaalbaar wordt.

Hoe ik het interpreteer;

Ik mag het rentebedrag van de som van het gezamenlijk inkomen aftrekken om zo tot een lager verzamelinkomen te komen en dus recht zal hebben op meer kinderopvangtoeslag. Waardoor de kinderopvang goedkoper wordt.

De eerste vraag die dan in me opkomt is of ik het bruto of netto rentebedrag (dus voor of na verrekening met de HRA resp.) moet gebruiken voor de berekening van het verzamelinkomen.

Tweede vraag; Is de HRA op zichzelf al niet de verrekening waardoor ik dus niet meer kinderopvangtoeslag zou mogen ontvangen...

Voor de 2 dagen opvang betalen we overigens bijna €1400, waar we nog een klein deel toeslag voor krijgen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
kijk eens op de site van de belastingdienst toeslagen [punt] nl
daar kan je een proefberekening doen over de kindertoeslag die je ontvangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BoltYes schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:25:
Voor de 2 dagen opvang betalen we overigens bijna €1400, waar we nog een klein deel toeslag voor krijgen.
Kan je voor (flink) minder dan 150 euro per dag niet zelf iemand vinden die op je 3 kinderen wil passen? Gewoon een "oppasmoeder" zoals vroeger, zonder subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
BastaRhymez schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:31:
kijk eens op de site van de belastingdienst toeslagen [punt] nl
daar kan je een proefberekening doen over de kindertoeslag die je ontvangt
Die proefberekening vraag om je inkomen, en berekend daar een verzamelinkomen uit, aftrekposten komen dus helemaal niet aan bod. Dat is voor de toeslag verstrekker natuurlijk gunstig, maar wellicht niet geheel realistisch..

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Waarom kijk je niet gewoon in je laatste aangifte wat je verzamelinkomen toen was? Dat staat er gewoon op. Dat geeft een heel aardige indicatie voor wat het nu is, en vertelt je ook wat er wel en niet wordt meegenomen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
@ATS, dat is inderdaad de volgende stap, de aangifte is echter digitaal gedaan, waarbij de laptop waar dit bestand op stond gecrashed is... Is dus wat extra uitzoekwerk ben ik bang :(

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

http://financieel.infonu....veel-gestelde-vragen.html
Hier staat het wellicht wat leesbaarder toegelicht voor je.

Edit:
Bel even met de Belastingdienst die hebben je aangifte nog wel, vraag je voor een kopietje. Of voer je aangifte nog eens in met de papierengegevens. Daarnaast krijg je ook ieder jaar een definitieve aanslag heb je die nog niet ontvangen?

Zou het wel even goed uitzoeken gevaar is dat je volgend jaar anders mag terugbetalen en dat is nooit leuk.

[ Voor 53% gewijzigd door Accountant op 13-01-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

van toeslagen.nl:
Blijkt tijdens het jaar dat er iets verandert in uw inkomen of aftrekposten? Dan moet u uw toetsingsinkomen opnieuw schatten en aan ons doorgeven met Mijn toeslagen.

Heel simpel, het verzamelinkomen is het inkomen na aftrekposten en eventueel extra inkomen van spaargeld.

Dus het inkomen dat je moet opgeven is wat er uiteindelijk overblijft na aftrek van de aftrekposten.

Stel je verdient 30.000 euro en je betaald 5000 euro rente.
Dan is je verzamelinkomen 25.000 euro. en dit bedrag geef je op voor je toeslagen. als je nog op tijd bent kan je die van vorig jaar ook nog veranderen.

Zo doe ik het ook al jaren met de aftrek voor mijn studiekosten en wordt ook zo bevestigd door de belastingdienst.

De informatie die je zocht:
http://www.belastingdiens...etsingsinkomen_veranderen

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 13-01-2014 11:05 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:01:
...
Stel je verdient 30.000 euro en je betaald 5000 euro rente.
Dan is je verzamelinkomen 25.000 euro. en dit bedrag geef je op voor je toeslagen. als je nog op tijd bent kan je die van vorig jaar ook nog veranderen.

Zo doe ik het ook al jaren met de aftrek voor mijn studiekosten en wordt ook zo bevestigd door de belastingdienst.
Het is 30.000 - 5.000 + 1000 EWF (0.7% van WOZ) = 26.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Neem je dan de rente voor of na verrekening HRA?

[ Voor 50% gewijzigd door BoltYes op 13-01-2014 11:12 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

BoltYes schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:57:
@ATS, dat is inderdaad de volgende stap, de aangifte is echter digitaal gedaan, waarbij de laptop waar dit bestand op stond gecrashed is... Is dus wat extra uitzoekwerk ben ik bang :(
Je kan gewoon de belastingtelefoon bellen en het opvragen. Kost je misschien 5 minuten maar is een stuk makkelijker dan gaan zitten gokken ;)

En dan bedoel ik om je verzamelinkomen op te vragen. Je kan geloof ik ook voor vragen mbt subsidies daar stellen maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:17
De bruto rente. Het hele voordeel is juist dat je de rente van je inkomen mag aftrekken. Daardoor daalt het inkomen waarover je belasting betaalt (en toeslagen ontvangt).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Notna schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:13:
[...]

Je kan gewoon de belastingtelefoon bellen en het opvragen. Kost je misschien 5 minuten maar is een stuk makkelijker dan gaan zitten gokken ;)

En dan bedoel ik om je verzamelinkomen op te vragen. Je kan geloof ik ook voor vragen mbt subsidies daar stellen maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.
Dat is de volgende stap. Zo eerst één van school halen, eten, terug naar school brengen, andere 2 op bed en dan in alle rust even bellen 8)7

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Z___Z schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:06:
[...]

Je hebt helemaal gelijk :)
Heb zelf geen eigenhuis (pas over 2 maanden). dus kan het nog net niet allemaal uit mijn mouw schudden.

Zie ook de link van de belastingdienst.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Z___Z schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:06:
[...]

Net even met een belletje aan de belastingstelefoon het bovenstaande merendeels bevestigd. Als je echter de Rente verdeeld met je fiscale partner zijn de individuele verzamelinkomens wat verdeeld. Totaal komt het natuurlijk op hetzelfde neer.

Ik weet genoeg en ga voor 2013 proberen m'n toeslagen terug te halen :) 2012 is qua gegevens wel goed.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik weet niet of dit mag, maar als je partner bijvoorbeeld in een lagere belastingschijf zit zeg 42% en jezelf in de hoogste schijf zit 52%, mag je dan de EWF bij je partner optellen en de HRA bij jezelf aftrekken? Je mag de HRA namelijk wel verdelen over beide partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Met minder werken blijven we lekker in de 42% Dus dat zal verder geen complex rekenwerk opleveren. De aanslag van 2012 laat dit ook mooi zien :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46
Z___Z schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:43:
Ik weet niet of dit mag, maar als je partner bijvoorbeeld in een lagere belastingschijf zit zeg 42% en jezelf in de hoogste schijf zit 52%, mag je dan de EWF bij je partner optellen en de HRA bij jezelf aftrekken? Je mag de HRA namelijk wel verdelen over beide partners.
Als je samen een huis hebt ben je toeslagpartner dus moet je sowieso de beide inkomens optellen om het verzamelinkomen te bepalen. Dan maakt het volgens mij niet uit bij wie het EWF eraf gaat toch?

Als je het tooltje voor de voorlopige teruggave van 2014 invult dan moet achteraf bepalen hoe je HRA+EWF (dat is één bedrag) verdeelt over de partners. Maar voor het gezamenlijke verzamelinkomen maakt dat niet uit, wel voor de teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:27
Van je verzamelinkomen kan je de HRA aftrekken om meer kinderopvangtoeslag te krijgen. Zo komt de bijtelling van de leaseauto ook op je inkomen waardoor je weer minder toeslag krijgt. Zoals eerder gezegd, controleer je verzamelinkomen van de aangifte. Die is anders dan je loonstrook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 17:05
stom dat dit niet bij mijn toeslagen ook geregeld is
dat je daar een apart kopje voor hebt

ik heb voor afgelopen jaar ook gewoon de inkomens van de loonstrookjes bij elkaar opgeteld

ook stom dat die toeslagen niet mee genomen worden in de jaarlijkse aangifte
het moet toch allemaal naar de zelfde belasting dienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

BoltYes schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:57:
Het staat ook gewoon op je aanslag. En die heb je op papier gekregen deze zomer...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik moet nu ook voor het eerst een (kinderopvang)toeslag aanvragen, maar op mijntoeslagen is mijn vrouw als fiscaal partner pleite. :? Nog even bij haar kijken, maar dat is wel wat apart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
ATS schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:40:
[...]

Het staat ook gewoon op je aanslag. En die heb je op papier gekregen deze zomer...
klopt, was even in de war met iets anders. ;)

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1