kapotte apc ups ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:53
Beste Mensen,

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een zonnepaneel met een 60AH semitractie accu en wil graag het volgende doen.

Ik heb hier nog een ups staan van apc met rotte accu's,
Ik zou graag mijn 60AH accu aan willen sluiten op de interne accu terminals en zo de 230volt uitgangen van de ups willen gebruiken.

Het laden zou dus via mijn zonnepaneel gaan, en zou dus de ups als een stabiele 230v bron willen gebruiken voor mijn kleine computer spul. in principe dus als een inverter die je normaal in de auto zet

Kan dit ongestraft?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 23:33
Een UPS is over het algemeen niet de meest efficiënte inverter. Ik heb er zelf ook 2 en in rust (geen apparatuur eraan, wel de ups aan) trekt hij al iets van 2A uit de accu's.

Dat gezegd hebbende, Als de spanningen overeen komen is dit geen probleem. Grotere UPS'en werken vaak met accu's in serie om 24, 48 etc volt te krijgen. Dat moet je aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
bedankt voor je reactie,

Ik kan me namelijk voorstellen dat de ups van streek raakt als ie geen netvoeding ziet terwijl de accu wel altijd op volle stroom is, of word geladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 23:33
Nee ik denk dat ze daar niet op letten.

Als hij ergens moeite mee zal krijgen zal het zijn dat de inverter continu draait. Maar denk dat ze wel aardig robuust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

UPSsen maken wel vaak gebruik van heatcores inplaats van koelplaten. Dat betekent dat ze inplaats van een groot koelblok en veel ventilatie ze vaak gewoon een lomp blok metaal gebruiken om halfgeleiders te koelen, met het idee dat tegen de tijd dat dat blok een te hoge temperatuur heeft, de accu's van de UPS wel leeg zijn. Als je je UPS volcontinue aanlaat zou dat wel eens niet meer kunnen kloppen en het ding te warm kunnen worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Het ligt er ook heel erg aan welk model je hebt. De wat oudere Smart-UPS serie, beige kleurige, kon je met een russisch programma een nieuwe accu capaciteit mee geven. Normaliter gaat er in een 1000VA unit bijv een 2x12AH accu. Zonder aanpassing gaat de unit met het laden/ontladen daar wel een beetje van uit.

Zo heb ik ze een keer van 2x120Ah laten lopen, dat ging prima. Nou was dat niet onder full load, maar ik ga er een beetje van uit dat deze dingen netjes uit gaan als het te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel zijn ze intelligent, de beige serie gaat bijvoorbeeld niet aan als hij een tijdje geen netspanning heeft gehad. Ook al zijn je accu's vol. Staat zonder spanning de hele tijd te piepen, en het laden gaat niet zo gecontroleerd als bij de nieuwere varianten.
Volgens mij ben je beter af met een acculader welke voor zonnepanelen geschikt is, en een omvormer, die je bijv. Ook in de auto kunt gebruiken. Maarja, de kosten wegen waarschijnlijk niet echt op tegen de baten, tenzij je graag mobiel wilt zijn. Anders kun je beter stroom het net in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hoi,

Gaat me niet om mobiel te zijn, maar om op een goedkope manier een zuivere 230v sinus te creeren..
Zoals eerder gezegd ben ik nog in het bezit van een oude ups die dus een eigen inverter aan boord heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

shure-fan schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 03:03:
...zuivere 230v sinus te creeren....
Je weet dat 99% van de UPSsen geen sinussen uitspugen, maar eerder een modified square wave?

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 16-01-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hmm.. Nee dat wist ik niet, dus is de ups alleen geschikt om lampen aan te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:29
Je kan inderdaad beter een sinus omvormer nemen van bijv. Berel. Deze kosten wel een paar centen maar dan heb je ook een rendement van >90% bij een goede sinusvorm waar je inderdaad meerdere soorten apparaten op kan aansluiten. Vaak hebben ze dan ook nog een cos-phi correctie zodat blind vermogen niet verloren gaat maar terug de accu / buffer wordt ingestuurd.

Verder, ik gebruik ook een APC (600VA) voor soortgelijke doeleinden. Mijn ervaring is dat deze dingen best robuust zijn. Je kan ze ook zonder netspanning inschakelen, vaak moet je het alarm knopje aan de voorkant 1x naar beneden drukken. Anders blijft hij alleen maar piepen. Zorg alleen wel voor goede bedrading van de accu naar de print, want bij 1000VA is de stroom al gauw 50 tot 60A (24V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

shure-fan schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:42:
Hmm.. Nee dat wist ik niet, dus is de ups alleen geschikt om lampen aan te zetten
Och, je kan er alles aanhangen wat je normaliter ook aan een UPS hangt; switching power supplies hebben in z'n algemeenheid niet zo'n probleem met een imperfecte sinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:46
Sprite_tm schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:45:
[...]

Je weet dat 99% van de UPSsen geen sinussen uitspugen, maar eerder een modified square wave?
Smart UPS serie spuugt gewoon zuivere sinus uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 23:25
Hangt af van het type. Gelukkig heeft APC een zeer duidelijk site :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 23:37
Sprite_tm schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:45:
[...]

Oeh, dat valt vies tegen, zo ongeveer alle APC smart ups-en maken een mooiere sinus dan uit het stopcontact komt. De budget ups-jes (zoals de APC backUPS ) doen inderdaad modified sine.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Krek, jullie hebben gelijk.. Nja, zo leer je weer eens wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 23:25
Hou er trouwens rekening mee dat zonder zon het niet lang goed gaat met die accu.
Ik weet niet precies wat je wilt aansluiten, maar iets groters dan een Atom+ 15'' TFT gaat niet de hele nacht goed op een 60 Ah.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@jim423. Een atom is over het algemeen een bordje waar 12 volt in gaat, dus rechtstreeks op de accu (met zekering). En een goed uitgekozen tftje hang je ook meteen aan de accu (tft met adapter)

Pagina: 1