2x OS X en 1x Win 7 draaien op rMBP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-04 20:25
Hi there,

Ik probeer drie verschillende installaties te draaien op mijn nieuwe rMBP. Dat schijnt niet standaard ondersteund worden door osx en ik moet een custom bootloader draaien ofzo. Zoiets heb ik nog nooit gedaan. Kan iemand me een intellectueel duwtje in de rug geven? Waar moet ik beginnen en waar moet ik op letten?

Dankdankdankdank

Manuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Partitioneer je hdd dat je 2 drives hebt of install een osx versie op een externe schijf. Windows kun je het beste installeren dmv Bootcamp (zit in osx)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Kun je niet gewoon met alt kiezen van welke install je wil booten? gewoon alt inhouden na het starten en de partitie kiezen die je wilt booten.

[ Voor 41% gewijzigd door blouweKip op 13-01-2014 00:29 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

blouweKip schreef op maandag 13 januari 2014 @ 00:28:
Kun je niet gewoon met alt kiezen van welke install je wil booten? gewoon alt inhouden na het starten en de partitie kiezen die je wilt booten.
Ik denk niet dat de TS al tot dit punt geraakt. Het eerste issue zal inderdaad het installeren van de 2 extra OS'en zijn.

Verder: TS, wat heb je zelf al opgezocht hierover? Wat heb je geprobeerd en tegen welke problemen loop je aan? Op GoT wordt toch een bepaalde inzet verwacht en helpen we je graag verder als je niet verder komt.

Om je wat op gang te helpen heb ik al een link naar rEFInd. Dit is een fork van wat vroeger rEFIt heette. Ik heb dit zelf ooit gebruikt om mijn MBP te triple booten met OSX, Win en Ubuntu. Maar misschien kan je hier genoeg info uit halen voor jouw situatie http://www.rodsbooks.com/refind/
Volgens mij moet het ook kunnen zonder extra hulpmiddelen aangezien je enkel OS X en Win wil booten. Je kan meerdere OS X installaties naast mekaar draaien: http://eggfreckles.net/notes/dual-booting-mac-os-x/
Als je dan ook nog eens een bootcamp partitie aanmaakt zou het best kunnen dat je probleem al opgelost is. Good luck!

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:17
Darkstar schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:45:
[...]

Ik denk niet dat de TS al tot dit punt geraakt. Het eerste issue zal inderdaad het installeren van de 2 extra OS'en zijn.

Verder: TS, wat heb je zelf al opgezocht hierover? Wat heb je geprobeerd en tegen welke problemen loop je aan? Op GoT wordt toch een bepaalde inzet verwacht en helpen we je graag verder als je niet verder komt.

Om je wat op gang te helpen heb ik al een link naar rEFInd. Dit is een fork van wat vroeger rEFIt heette. Ik heb dit zelf ooit gebruikt om mijn MBP te triple booten met OSX, Win en Ubuntu. Maar misschien kan je hier genoeg info uit halen voor jouw situatie http://www.rodsbooks.com/refind/
Volgens mij moet het ook kunnen zonder extra hulpmiddelen aangezien je enkel OS X en Win wil booten. Je kan meerdere OS X installaties naast mekaar draaien: http://eggfreckles.net/notes/dual-booting-mac-os-x/
Als je dan ook nog eens een bootcamp partitie aanmaakt zou het best kunnen dat je probleem al opgelost is. Good luck!
Het installeren van die OS'en zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Maak in OS X gewoon vast 3 partities, vervolgens booten vanaf installatie medium (ALT ingedrukt houden) en op de juiste partitie installeren. Vervolgens kun je kiezen waar je van wilt booten door elke keer ALT ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

thaan schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:48:
[...]

Het installeren van die OS'en zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Maak in OS X gewoon vast 3 partities, vervolgens booten vanaf installatie medium (ALT ingedrukt houden) en op de juiste partitie installeren. Vervolgens kun je kiezen waar je van wilt booten door elke keer ALT ingedrukt te houden.
Met OS X kan dat kloppen, maar Windows installeren en gebruiken kan volgens mij niet zonder bootcamp te gebruiken (ivm EFI)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Darkstar schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:28:
[...]

Met OS X kan dat kloppen, maar Windows installeren en gebruiken kan volgens mij niet zonder bootcamp te gebruiken (ivm EFI)
Zolang je een windows install weet te booten (wat wel mogelijk is) dan kan dat zonder bootcamp, al zul je van te voren wel even een partitie aan moeten maken, voor zover ik weet kun je met diskutil gewoon een partitie aanmaken met een hybrid mbr (volgens mij roept de bootcamp wizard ook gewoon diskutil aan).
Het was met windows 7 overigens al wel zo dat hij soms geen zin had te installeren als er andere partities aanwezig waren op dezelfde disk.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Zelf gebruikte ik op mijn iMac http://refit.sourceforge.net. Dan hoeft alt niet telkens ingedrukt te worden tijdens het booten, maar verschijnt er netjes een boot-keuzemenu.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de reden om 2x OS X te installeren; kun je niet gewoon twee profielen maken in één installatie?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
maar misschien wil de persoon wel 10.9 en 10.8 draaien. Hoewel ik betwijfel of 10.8 op zijn machine kan. Het is de nieuwe mbpr toch? kan dat daar op? ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaganza87
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10-2022
Hier momenteel ook 2 x OS X en 1 x Windows bootable op een 750Gb schijf in een Macbook pro 15". :*)

Om het voor elkaar te krijgen dien je in eerste instantie een kale installatie te doen van een OS X. (mavericks of mountain lion of lion, maakt eigenlijk niet uit)

Tijdens deze installatie partitioneer je de harde schijf naar 3 partities met 'disk utility' en geef je deze partities een naam, bijvoorbeeld Mavericks 1, Mavericks 2 en Bootcamp. (Let wel op dat de OS X partities geformateerd zijn naar 'Mac OS Journaled' en de Bootcamp partitie op 'NTFS'.

Vervolgens kies je bij het daadwerkelijk installeren voor de partitie Mavericks 1 en laat je de installer zijn ding doen.

Hierna kan je de tweede OS X installatie op partitie Mavericks 2 installeren en uiteindelijk je windows installatie op de Bootcamp partitie via de Bootcamp assistant.

Mocht je er nog niet helemaal uitkomen mag je gewoon om hulp vragen waar je vast loopt. :)
Pagina: 1