multiboot multidisk: partitionering voor xp en linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Op basis van de suggesties in een ander topic heb ik besloten op mijn systeem nu dual boot te maken met naast mijn xp installatie, een linux distro (ivm veiligheid voor internet bankieren met name).

Nu heb ik hierover het een en ander gelezen ivm multi boot over verschillende schijven en gecombineerd met mijn eigen wensen had ik de volgende partitionering in gedachten:
momenteel is mijn huidige partitionering:
https://dl.dropboxusercon...924699/disk%20manager.JPG

wat ik graag wil is dat:
-ik in geval van harddisk falen, in ieder geval 1 os heb dat werkt.
-ik 1 of meerdere partities heb waar xp en linux bij de data kunnen
-ik zowel xp als linux heb draaien.

voor mijn dual boot systeem had ik het volgende in gedachten:
disk 1:
partitie voor win xp: net als nu, 20 gb
logical drive(s) met data (zoals ook nu met o.a. mijn documenten standaard op de D drive). Geformatteerd als ntfs zodat ik deze logical drives ook in bijv. ubuntu kan gebruiken

disk 2:
/boot partitie
/root partitie
/home ( > is deze nodig aangezien ik al mijn data op mijn logical drive op disk 1 heb?)
/swap partitie

de grootte van de linux partities baseer ik op wat ik in dit topic gelezen heb:
http://www.linuxbsdos.com...ter-with-2-hard-drives/2/

zoals in datzelfde artikel genoemd wordt zet ik mijn disk 2 als boot disk zodat ik standaard mijn linux distro en win xp kan laden.

Heb ik met bovenstaande indeling alles goed gedekt of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik wil vanavond als het lukt mint erop gaan zetten. ik zit alleen nog qua partities met de vraag of ik de /home partitie nodig heb, of dat ik ook mijn D partitie op disk 1 als zodanig kan laten fungeren. afhankelijk waar linux de home partitie voor gebruikt denk ik dat 1 en deezlfde locatie voor mijn documenten (dat is hoofdzakelijk de vulling van mn D partitie) het meest ideaal zou zijn.

klopt dat? of heb het ik helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Je kan beter De /boot, /root en /home gewoon op één partitie zetten. Die dingen op een andere partitie geeft vaker problemen dan het goed doet. Een /home partitie heb je zeker nodig. in /home staan niet alleen je eigen bestanden, maar programma's zetten vaak ook hier instellingen e.d. neer.
Ik denk dat het het verstandigste is om op een HDD je Windows XP installatie te hebben, en op de andere HDD je Linux installatie, een swap partitie, en een partitie voor bestanden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ok. maar mijn d (en andere partities die ik heb) kan ik gewoon gebruiken en ook in mint er voor zorgen dat mint en xp dezelfde partitie gebruiken voor het opslaan van documenten? (in xp heb ik de standaard locatie voor mijn documenten ook gewijzigd naar D:\Mijn Documenten\ voor het geval mn xp installatie crasht en ik moet formatteren / opnieuw installeren)