Kantoor PC

Pagina: 1
Acties:

• Tammo54
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04-2025
Goedenavond,

Een aantal PC's op mijn werk zijn aan vervanging toe. Sommige zijn al 8 jaar in gebruik en doen het nog steeds, echter is de snelheid er wel een beetje uit en voldoen er een paar niet meer.

De software die erop gedraaid wordt zijn boekhoudsoftware en office. Vraagt niet al teveel dus. Tot nu toe staan de bestanden allemaal op een nas-server. Het is de bedoeling dat de pc's deel gaan uitmaken van een domein, een paar huidige pc's werken met windows xp home dus vandaar de behoefte.

Ik heb al een aantal kantoor pc's in dit topic voorbij zien komen, hierdoor ben ik tot de volgende onderdelen gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,89€ 49,89
1Asus B85M-E€ 63,90€ 63,90
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM€ 120,55€ 120,55
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 35,99€ 35,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,82

De onderdelen passen prima in de bestaande behuizingen. Ik heb niet echt een budget, echter ik ga nooit voor het goedkoopste, heb liever kwaliteit.

Ik twijfel alleen beetje over het werkgeheugen. 4 gb is ongetwijfeld genoeg, echter kan ik beter 1x 4gb hebben om er later een bij te doen, of 2x 2gb voor dual channel?

Daarnaast is heeft van de pc's een scanner aangesloten om rapporten te scannen, en deze is op het moment nogal een beetje traag (intel core2duo e4300). De pc maakt er een pdf van en dit duurt nogal even. Ik neem aan dat dit met bovenstaande onderdelen al veel sneller gaat?

Tevens heb ik mijn oog laten vallen op windows 8.1 in plaats van windows 7. Ik heb deze nu even kort getest en het nieuwe metro startscherm bevalt me wel. Kan alle programma's en mappen daar prima op kwijt en het is mooi overzichtelijk.

Heeft iemand nog suggesties of tips? Of zit ik op het goeie pad. Zou leuk zijn als deze pc's ook weer 8 jaar meegaan.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je mobo en voeding zijn wat duur. Is er een reden dat je voor win pro gaat?
Neem deze SSD maar, wat betrouwbaarder. (belangrijk met een kantoor pc)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 40,95€ 40,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,52€ 32,52
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 82,95€ 82,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
1Corsair VS350€ 29,17€ 29,17
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,63

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Tammo54
Stef602 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:20:
Je mobo en voeding zijn wat duur. Is er een reden dat je voor win pro gaat?
Neem deze SSD maar, wat betrouwbaarder. (belangrijk met een kantoor pc)
Win pro voor het aanmelden bij een domein. Alleen nog twijfel tussen 7 en 8.1.
Mobo om de b85 chipset, wellicht om de 'intel small business advantage' opties. Weet nog niet of die handig voor mij zijn maar altijd handig als ze aanwezig zijn.
Voeding heb ik hier vaker voorbij zien komen. Andere die ik vaak zag was een versie van be quiet, alleen zou deze seasonic kwalitatief beter zijn. Ik hoef niet direct de goedkoopste
De SSD is een goeie ja, betrouwbaarheid is voor mij erg belangrijk dus dan ga ik ook naar die neigen.

Dank je wel voor je inbreng!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-04 23:38
Persoonlijk zou ik sowieso voor Windows 7 gaan. Het onbreken van een start-knop gaat je veel gezeur aan je kop opleveren als je voor 8 gaat, daarnaast vind ik 7 heerlijk werken.

Als je behuizing ook mATX kan huizen is pricewatch: ASRock B85M-HDS mogelijk een optie. Is het niet mooier om een paar mooie (kleine) behuizingen erbij te bestellen?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-HDS€ 49,70€ 49,70
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 122,81€ 122,81
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 35,99€ 35,99
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,80€ 32,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,34

Voeding
Vervangen door goedkopere 300W versie van be quiet!, waar je overigens meer dan genoeg aan zult hebben. Die van stef is ook een stap in de goede richting maar krijgt minder goede reviews.Vraag me af of je huidige voeding echter niet volstaat, want heel veel spannends gebeurd er niet.

Geheugen
Vervangen door goedkopere en snellere variant.

SSD
Evenals Stef gekozen voor de Crucial. Net iets goedkoper en schijnbaar zit daar een "stroomverliesbeveiling" (al moet je me niet vragen wat dat precies betekend) op. Wel cool dat je in een kantoor-pc een SSD gooit, zeker future proof en met de NAS in het achterhoofd denk ik ook een prima keuze (de 240 GB versie gaat momenteel voor slechts 119 over de toonbank). De Evo die jij hebt gekozen is overigens ook een hardstikke goed ding (heb em zelf ook >:) ).

--

Als je echt wil dat hij nog 8 jaar meegaat zou ik er toch 100 euro extra tegenaan gooien om net even een wat betere CPU en geheugen te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door f3cuk op 13-01-2014 01:15 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 03:06
Ik zou er 2 x 4GB instoppen. Ja dat is teveel maar je stelt de vraag of je niet beter 1 x 4 kan doen zodat je er later nog kan bijstoppen. Nu is het best om altijd dezelfde soort latjes te steken. Je moet in de toekomst dan dus opzoek gaan naar exact dezelfde en deze trachten te bestellen. Tevens moet je dan nog is al die bakken passeren waarmee je ook tijd verspilt (kom je toe aan hun bureau; moet je nog eerst een printprobleem oplossen, nog wat wachten omdat de user eerst nog iets moet afwerken, bak van onder de bureau sleuren en dan pas het ramlatje bijsteken)

Aangezien jij niet voor niets werkt + huidige prijs van 8GB en dat deze niet veel meer kan zakken + mogelijk lange zoektocht om dan dezelfde ramlat te vinden == goedkoper om meteen 2*4 te zetten tov 1*4 en later bijstoppen.

Tenzij je bij 2 x 2GB blijft. En uiteraard ook rekening houdend dat je 64bit kan draaien (ivm antieke bedrijfssoftware)

En nog een stem voor Win7, Win8 is onderliggend niet even stabiel dan 7 uit eigen ondervinding

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-04 00:46
Met de verbeteringen kom ik op een systeem als dit. Toch gekozen voor een nieuwe kast aangezien deze usb 3.0 op de voorkant heeft zitten (de ouder hoogstwaarschijnlijk niet). Als je er zeker van bent dat je de oude behuizingen wilt/kan gebruiken kan dat natuurlijk ook.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,-€ 54,-
1MSI H81M-E35€ 42,-€ 42,-
1Cooler Master Force 500€ 31,50€ 31,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,03€ 57,03
1Samsung SH-118AB Zwart€ 13,25€ 13,25
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,20€ 37,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,69

Processor
Gekozen voor de iets snellere G3420, ook omdat deze het snellere 1600Mhz geheugen ondersteund. Kost maar een beetje meer.

Moederbord
Een goedkoop bordje wat front usb 3.0 ondersteund, verder niet veel speciaals.

Computerkast
Heeft een goede airflow, waardoor hij heel weinig geluid zal maken (helemaal met een SSD).

Geheugen
Meteen voor de 8gb gekozen, werkt sneller aangezien ze uiteraard identiek zijn van elkaar. Zoveel meer kost het niet om meteen voor de 8gb te gaan.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou toch de voeding uit de beginpost kiezen als je echt iets betrouwbaars wilt. De bovenstaande voedingen zijn niet slecht, maar de eerste voeding is gewoon beter en je hebt 2 jaar garantie meer.

Als het budget inderdaad echt niet uitmaakt, zou ik voor 8GB gaan. Dan weet je zeker dat je de komende jaren goed zit.

Fractal Design Core 1100 review

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Het is maar net hoe veel het kost als een systeem even plat ligt. Gezien je de huidige cases zelf wilt ombouwen zal het vervangen van een voeding normaliter ook geen probleem zijn? Als het om, ik noem maar wat, 10 systemen gaat, bespaar je toch weer 250 euro op voedingen, kan je er eenvoudig 1tje extra van aanschaffen voor het geval dat een voeding over een paar jaar plat gaat. Los van het feit dat die S7's zo slecht niet zijn.

Zelfde gaat eigenlijk voor ram, als je zelf eenvoudig en vlot aanpassingen kan en mag maken, kan je later altijd nog 4GB er bij prikken. Voor wat je noemt is 4GB genoeg, en als het om veel systemen gaat kan je die kosten wellicht besparen of allerminst uitstellen.

Mbt die scan-pc, als de scanner zelf traag is doe je er niet veel aan he ;) Maar als het het aanmaken van een pdf document is ga je er wel op vooruit. Check wel of die scanner met W8 werkt (Of wellicht zelfs W7?)

• Tammo54
Allereerst allemaal bedankt voor de hulp. Ik heb jullie adviezen overwogen en kom dan tot de volgende aangepaste lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,-€ 54,-
1Asus B85M-E€ 63,90€ 63,90
1Cooler Master Force 500€ 31,50€ 31,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 70,99€ 70,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,09

Nog even een paar opmerkingen over de keuzes.

Het moederbord heb ik zo gelaten. Ik heb altijd goeie ervaringen gehad met Asus, beter dan met Asrock iig, en op deze zat nog een normale pci aansluiting.

Windows maar gewijzigd in Windows 7. Voor mezelf vond ik die metro interface wel interessant, kon alles mooi overzichtelijk indelen en ik pas mij meestal wel snel aan. Echter realiseer ik me dat er meerdere mensen mee moeten werken, die wil ik het niet te moeilijk maken.

Het werkgeheugen heb ik iets van Corsair gepakt, mag ook Kingston zijn. Ik heb geen ervaring met Crucial als het om werkgeheugen gaat, echter de door mij gekozen merken waren naar mijn idee altijd al het beste, vandaar de keus.

Toch maar een nieuwe PC kast dan, wel mooi dat dit allemaal gelijk is (is nu niet het geval).

Voeding laat ik zo, ik geloof best dat de be quiet! ook gewoon goed is, maar dit geeft me gewoon een beter gevoel :)

Een van de boekhoudpakketten is Snelstart, die heeft de volgende systeemeisen:
Voor het gebruik van SnelStart 11 gelden de onderstaande systeemeisen.

Windows Vista, Windows 7 en Windows 8 (*) en Windows Server 2012 (allen aanbevolen). Dit geldt voor zowel 32- als 64 bits besturingssystemen;
Schermresolutie van 1.024 x 768 (1.280 x 800 of hoger aanbevolen), met 16-bits videokaart;
150 MB vrije schijfruimte voor de installatie
Een processor van 2,8 GHz
Minimaal 1GB RAM

(*) Met uitzondering van Windows 8 RT

SnelStart 11 kan worden geïnstalleerd op Windows XP, dit is echter niet aan te bevelen.

Maakt u gebruik van SQL-server 2003 of 2005, dan dient u deze op te waarderen naar versie 2008 of 2012.

SnelStart 11 maakt gebruik van .NET Framework 4.0. Dit is op het besturingssysteem Windows XP niet aanwezig. Uw Windows-systeem moet dan worden ge-update voordat u SnelStart 11 kunt installeren. Houdt u er rekening mee dat hierdoor de prestaties negatief beïnvloed worden. Ook de weergave op uw scherm kan behoorlijk afwijken.
Dit programma werkte bij mij de laatste tijd het traagst, ik verwacht echter niet dat in de toekomst de systeemeisen voor boekhoudsoftware hoger gaan worden, helemaal omdat daarin nu ook al een trend te zien is in de cloud/online gebeuren.
f3cuk schreef op maandag 13 januari 2014 @ 01:06:

Als je echt wil dat hij nog 8 jaar meegaat zou ik er toch 100 euro extra tegenaan gooien om net even een wat betere CPU en geheugen te halen.
Welke zou je dan voor willen stellen?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-04 21:49
Een boekhoudpakket is echt peanuts voor een pc. Als het "slecht" geprogrammeerd is, zal het echter nooit snel worden.

• f3cuk
Geheugen heb je inmiddels zelf al naar 8GB gebracht. Processor vind ik b.v deze i3 wel interessant: pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed.

Aan de andere kant weet ik niet of die het prijsverschil van 60-70 euro rechtvaardigt en is het misschien verstandiger over 4 jaar een setje goedkope i5's aan te schaffen.

Edit: Tipje, ik zou voor 16 gb gaan, in bankjes van 8, bij bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU betaal je dan net iets meer dan 50 euro per pc ;)

[ Voor 55% gewijzigd door f3cuk op 13-01-2014 21:55 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:04
Grotere setjes kopen is geen slecht idee inderdaad, maar 8gb lijkt me wat overkill.
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ32GX3M8X1600C9
Dan ben je gelijk voor 8 pc's klaar.

De processor zou ik gewoon goedkoop houden, liever over 4 jaar vervangen.
Tenzij je zegt ik neem gelijk i5's en ga er 8 jaar mee doen...

Wat betreft de voeding is het lastig.
Als je de voedingen voor 8 jaar gaat gebruiken en ze staan allemaal 8 uur per dag of meer aan dan zou ik de seasonic pakken.
Staan ze minder lang aan en/of ga je de pc's over 4 jaar vervangen dan kan de be quiet ook prima.

[ Voor 230% gewijzigd door mitsumark op 13-01-2014 23:14 ]

• f3cuk
Hij had al aangegeven voor 8GB per desktop te gaan, praat hem daar nou niet vanaf! :P In euro's per/GB zit je met het setje van mij echt stukken beter dan jouw voorstel. € 6,44 vs. € 7.32.

Je hebt tegenwoordig ook Kingston ValueRam bankjes die vanaf € 5,01 (!) per/GB (minimaal 8GB) over de toonbank gaan. Misschien ook de gok waard? Andere Kingston bankjes van dezelfde serie krijgen hier over het algemeen wel aardige reviews.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
sprankel schreef op maandag 13 januari 2014 @ 01:17:
Ik zou er 2 x 4GB instoppen. Ja dat is teveel maar je stelt de vraag of je niet beter 1 x 4 kan doen zodat je er later nog kan bijstoppen. Nu is het best om altijd dezelfde soort latjes te steken. Je moet in de toekomst dan dus opzoek gaan naar exact dezelfde en deze trachten te bestellen. Tevens moet je dan nog is al die bakken passeren waarmee je ook tijd verspilt (kom je toe aan hun bureau; moet je nog eerst een printprobleem oplossen, nog wat wachten omdat de user eerst nog iets moet afwerken, bak van onder de bureau sleuren en dan pas het ramlatje bijsteken)

Aangezien jij niet voor niets werkt + huidige prijs van 8GB en dat deze niet veel meer kan zakken + mogelijk lange zoektocht om dan dezelfde ramlat te vinden == goedkoper om meteen 2*4 te zetten tov 1*4 en later bijstoppen.

Tenzij je bij 2 x 2GB blijft. En uiteraard ook rekening houdend dat je 64bit kan draaien (ivm antieke bedrijfssoftware)

En nog een stem voor Win7, Win8 is onderliggend niet even stabiel dan 7 uit eigen ondervinding
De vraag of je of 4GB of 8GB moet plaatsen lijkt mij vrij makkelijk te beantwoorden. 4GB is al meer dan genoeg (vergeet niet dat de software die nu gebruikt wordt redelijk traag (maar nog net werkbaar) werk op 8 (!) jaar oude pc's. Een recente machine draait dit met 5 vingers in de neus en heeft makkelijk genoeg aan 4GB). Heb je echter het geld over kun je er ook gelijk 8GB in zetten echter zal dit alleen nuttig zijn wanneer je op de korte termijn software gaat vervangen door versies die veel hogere systeemeisen nodig hebben of je de medewerkers flink aan het multitasken wilt hebben*).

Overigens is het een eitje om het werkgeheugen later uit te breiden. In 95% van de gevallen kun je prima een dimm van een ander merk bijplaatsen zolang de instellingen in het bios overeenkomen met de langzaamste dimm.

Echter wanneer je 8 pc's tegelijk aanschaft kun je ook prima gelijke dimms gebruiken. Zeg je gaat 2 pc's upgraden, dan pak je uit pc 1 1x4GB dimm en zet die in pc 2 (2x4GB dezelfde dimms). In pc 1 zet je nieuw aangeschaft RAM (1x8GB of 2x4GB). Klaar.

* In een kantoor is meer niet altijd beter. Wil je iedere medewerker flink aan het multitasken hebben? Of wil je dat ze hun werk gewoon doen?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-04 16:43
Ziet er prima uit, 4G ram en 64G ssd zijn zeer waarschijnlijk ook voldoende maar snap wel dat je voor de geringe meerprijs liever wat meer hebt.

1 vraag: waarom neem je er zo'n grote atx kast bij? Je moederbord is mATX en al je onderdelen passen makkelijk in een mATX kast. Ook de grote merken maken kleine kastjes voor een klein prijsje: http://tweakers.net/categ...TyNupqs0odRp9HqYpTYzLr-AQ
Pagina: 1