Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan een voeding nou tegen bliksem overvoltage?

Pagina: 1
Acties:

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ze zeggen bij de fabrikant wel van A tot Z qua beveiliging bij hogere klasse voedingen
(ik heb een Silverstone Strider 1200)
http://www.silverstonetek...oduct.php?area=en&pid=321

Protection
Over Current Protection
Over Power Protection
Over Voltage Protection
Over Temperature Protection
Under voltage protection
Short Circuit Protection
No Load Protection

Maar is een voeding echt beschermd tegen blikseminslag? Of kan je toch beter een surge protector aanschaffen?
Thnx

Moet wel zeggen dat de voeding al een keer goed werk heeft gericht toen een XFX 7950 letterlijk begon te vlammen

[ Voor 43% gewijzigd door A87 op 12-01-2014 16:52 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 22:30
De overspanningsbeveiliging in een voeding is er volgens mij vooral om spanningspieken van het voedende net op te vangen, en niet om te voorkomen dat blikseminslag je computer frituurt. En die XFX 7950 veroorzaakte waarschijnlijk door zijn vlammen kortsluiting die de voeding deed afslaan waarschijnlijk, daar is de Short Circuit Protection voor.

Maar om nou aan te nemen dat een voeding serieus bruikbaar is als beveiliging tegen blikseminslag, ik zou daar met een NEE op antwoorden want het ding is domweg te klein om een obstakel te vormen tegen blikseminslag.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
oke, thnx dan koop ik wel een surge protector.

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt een hoop klasses in bliksembeveiliging.

Een voeding beschermd tegen een lichte overspanning misschien, maar dat is het wel.
Zo'n surge protector komt tot een klasse D, wat genoeg is tegen een niet-nabije blikseminslag.

Wil je betere bescherming kan je een classe C in je meterkast hangen, die zijn een flinke maat zwaarder, en je hebt niet alleen je PC beveiligd, dat beveiligd tegen alles behalve een directe inslag.

Maten zwaarder zijn er ook, maar die worden snel groter, B is bijvoorbeeld voor een directe blikseminslag in hetzelfde gebouw, mits voorzien van afleiding.

Wil je echt tegen een directe blikseminslag op je kast beveiligen is je computerbehuizing ook niet meer genoeg :)

Intressant genoeg heeft bijna geen installateur in nederland van die dingen gehoord of plaatst ze terwijl ze in andere europese landen verplicht zijn (dan is klasse C verplicht).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Ik zou zorgen voor een goede verzekering.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Let er ook op dat de bliksem ook via de modem binnen kan komen. Als je dan een netwerkkabel in de PC hebt zitten doet die surgeprotector niets.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:06

M2M

medicijnman

PilatuS schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:23:
Let er ook op dat de bliksem ook via de modem binnen kan komen. Als je dan een netwerkkabel in de PC hebt zitten doet die surgeprotector niets.
wat natuurlijk verholpen kan worden door een glasvezel of wifi verbinding, maar aangezien de kans op bliksem vrij klein is en je eigenlijk toch voor offsite backups moet zorgen, lijkt mij zo'n systeem een beetje overdreven.

-_-

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn genoeg mensen die op vakantie gaan en de PC uit het stopcontact halen. Vervolgens komen ze terug en is het moederbord kapot omdat ze de netwerkkabel hebben laten zitten. Daarom is het zeker iets om rekening mee te houden.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
In een voeding zit normaal gesproken een MOV daarvoor, beveiligingen hebben geen zin daarvoor heb je immers gevoelige elektronica voor nodig en die kan natuurlijk helemaal niet tegen die spanningspieken. :p Overigens helpt een MOV niet echt tegen een directe inslag.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:22
Twee 'goede' antwoorden gezien hier: neem een dekkende verzekering en plug je computer (en randapparatuur) uit als er onweer (op komst) is.
Pagina: 1