Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows 7 / Systeem crash + reboots

Pagina: 1
Acties:

• CE_REAL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 12:59
Situatie en probleemschets:

Ik heb het volgende probleem, mijn PC crasht regelmatig na wat 't lijkt gebruik van Google Chrome i.c.m. Youtube / dumpert andere sites waar je filmpjes/video's kan kijken. Nogmaals, het lijkt dat het dus alleen hier voorkomt.
Mijn systeem heeft 2 jaar lang stabiel gedraait en begon ineens met deze kuren, niet na een duidelijke aanleiding qua software of hardware wijzigingen.
Wanneer de PC is gecrasht start deze automatisch opnieuw op, waarna deze in een boot loop komt omdat hij Windows niet meer lijkt te kunnen booten en telkens voor die tijd crasht/opnieuw opstart. Wat dan helpt is de bios resetten naar de fail-safe of andere default instellingen, ondanks dat ik hier niks heb gewijzigd, behalve het voltage van het geheugen wat standaard op 1,65 volt dient te draaien i.p.v. 1,5 volt.
Vervolgens loopt het systeem goed tot ik weer filmpjes/video's kijk. Andere zaken zoals media kijken in VLC of andere webpagina's browsen lijkt het probleem dan niet te zijn. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.

Maar het vreemde is dat de boot loop dus ontstaat buiten Windows om. Of in ieder geval is Chrome nog niet eens opgestart als ik wel in Windows terecht kom. Dus daarmee lijkt hij mij raar Chrome als schuldige aan te wijzen.

Tevens wanneer ik een spel opstart, Rocksmith, Need for Speed Rivals, GTA IV, etc. dan kan ik dit uren spelen zonder ook maar één systeem crash/reboot. Daarmee lijkt de grafische kaart uitgesloten.

Tests:

Wat ik heb getest zijn de harddisks met een simpele S.M.A.R.T. test en daar werd alleen aangegeven dat één van mijn dataschijven niet meer 100% was, maar dit is doorgaans een schijf die maar idle draait en waar niks mee gebeurd. Dus geen cache, o.i.d. naar wordt geschreven vanuit de webbrowser.

Tevens een standaard Chkdsk van Windows 7 gedaan op mijn Windows schijf, daar kwam ook niks bijzonders uit.

Vervolgens nog een Memtest86 aangezet, deze totaal voor bijna 24 uur laten lopen met 7 passes en 0 errors. Dus ik denk daarmee het geheugen uit te sluiten.

Mijn vermoeden gaat uit naar mijn SSD of mijn voeding.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan adviseren/helpen.

Specificaties:

Voeding: Antec EarthWatts 750 Watt
Geheugen: Kingston HyperX 8 GB : 4 x 2 GB, 1600 MHz ( PC3-12800 ), 1.65 V
Processor: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz
Grafische kaart: Gigabyte GV N560OC-1GI, GF GTX 560 Ti - 1 GB
Moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3
Opslag:
OCZ Vertex 3 (Windows 7 partitie) 120Gb
SAMSUNG HD103UJ 1Tb
3x SAMSUNG HD501LJ 500Gb
WDC WD2001FASS-00W2B0 2TB

[ Voor 4% gewijzigd door CE_REAL op 13-01-2014 08:59 ]

• CE_REAL
Ik heb tevens geprobeerd alleen met mijn SSD te booten en alle andere schijven los te koppelen. Dit leverde nog steeds hetzelfde probleem op.
Tevens heb ik nog geprobeerd het met FireFox te reproduceren. Daar kan ik echter 15 minuten naar filmpjes kijken zonder ook maar een crash. Vervolgens kijk ik nog niet eens 1 minuut in Chrome en mijn hele systeem crasht.

[ Voor 44% gewijzigd door CE_REAL op 13-01-2014 23:08 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Begin eens met even snel te kijken wat er dan crashed:
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Zet ook even minidumps aan, onder small memory dump en configure dump type:
How to read the small memory dump file that is created by Windows if a crash occurs

De volgende crash kunnen we dan wat uitgebreider analyseren.

• CE_REAL
Ik heb nog even een aantal screenshots/foto's van mijn bios statistieken gemaakt, zelf begrijp ik er niet heel veel van, maar wellicht dat iemand hier nog iets vreemds op ziet?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RqF7kxm.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/61WAQ3c.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oItndlT.png

Tevens heb ik HD Tune Pro er nog even bij gepakt, daarin zie ik wel enkele warnings, maar ik weet niet of deze dusdanig erg zijn dat mijn SSD aan het sterven is. Zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qs5j2qG.png

[ Voor 7% gewijzigd door CE_REAL op 13-01-2014 23:42 ]

• wagenveld
  • Niet online
Ah een Vertex. Had ik overheen gekeken. Als je even rondkijkt op het forum dan zie je genoeg topics waar die voor onverklaarbare crashes en BSODs zorgen. Ik zou eerst maar eens Windows op een andere schijf zetten.
Je geheugen klokt overigens terug naar 1333 zo te zien wat waarschijnlijk komt omdat je 4 modules gebruikt. Zou verder niet al teveel moeten uitmaken.

• CE_REAL
wagenveld schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:58:
Ah een Vertex. Had ik overheen gekeken. Als je even rondkijkt op het forum dan zie je genoeg topics waar die voor onverklaarbare crashes en BSODs zorgen. Ik zou eerst maar eens Windows op een andere schijf zetten.
Je geheugen klokt overigens terug naar 1333 zo te zien wat waarschijnlijk komt omdat je 4 modules gebruikt. Zou verder niet al teveel moeten uitmaken.
Ik heb Windows op een andere schijf staan, ik zal eens proberen of daar de problemen ook voorkomen, kan ik anders met redelijk grote zekerheid zeggen dat het aan mijn SSD ligt?

En wat betreft dat geheugen, is er iets wat ik kan doen zodat mijn geheugen wel op 1600 Mhz draait? Daar heb ik het namelijk voor gekocht.

• CE_REAL
Tot zover nog geen problemen ervaren. Het lijkt er dus op dat het aan de SSD ligt. Dan ben ik alleen benieuwd, ik heb namelijk nog garantie op die SSD, hoe ik daar aanspraak op moet maken. Of zij deze problemen dus ook zullen terugvinden?

Bedankt voor jullie hulp zover! Mocht iemand toch nog een idee heeft of nog toevoegingen, dan hoor ik dat alsnog graag.

• CE_REAL
Het probleem doet zich ook nog voor wanneer ik op een andere harde schijf een bepaalde map probeer te openen, hierop crasht/sluit de PC meteen af en start vervolgens opnieuw op. Ik heb dit een paar keer geprobeerd, zowel vanuit de Windows 7 op de SSD als de Windows 7 op een andere vaste schijf. Naar mijn idee lijkt het erop dat deze HDD één of meerdere kapotte sectors bevat en daarop reboot.
Maar dan twijfel ik dus over het kapot zijn van de SSD.

Kan iemand mij hier nog verder mee helpen of eventuele tests voorstellen?

• CE_REAL
Nog wat aanvullende informatie, ik kwam laatst een folder tegen die ik zowel vanaf mijn Windows 7 op mijn SSD als vanaf mijn HDD met Windows 7 niet kon openen zonder dat mijn PC opnieuw opstartte/crashte.
Nu heb ik geprobeerd deze map te openen vanaf een Linux boot USB en daarmee kon ik de map wel gewoon openen zonder crash/reboot.
Mijn vraag is dus nu, kan dit te maken hebben met Windows 7 zelf? Dat er misschien registerproblemen zijn of moet ik het nog steeds zoeken in een kapotte HDD of SDD?
Is het aan te raden wellicht Windows opnieuw te installeren?

Mijn probleem is dus nog steeds dat mijn PC crasht/reboot na een korte periode in Chrome naar filmpjes te hebben gekeken, waar dit niet in andere browsers gebeurd. Daarbij kwam bovenstaand probleem bij, deze folder stond overigens op een schijf die voor zover de tools dat aangaven geen beschadigde sectors had, ook na een CHKDSK kwamen hier geen fouten uit.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want het probleem wordt voor mij nou niet echt duidelijker en de PC wegbrengen zie ik ook niet echt zitten, omdat ik dan misschien voor niks betaal zonder dat ze iets vinden qua hardware problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door CE_REAL op 22-01-2014 09:16 . Reden: Aanvulling ]

• CE_REAL
Kan iemand mij hier mee helpen? Wellicht dient 't topic te worden verplaatst of een andere titel te krijgen die meer aansluit?

• wagenveld
  • Niet online
Heb je die Vertex er nou nog steeds in zitten dan?
Ook al gekeken naar de utility in mijn eerste post om de BSODs te bekijken?

• CE_REAL
wagenveld schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:41:
Heb je die Vertex er nou nog steeds in zitten dan?
Ook al gekeken naar de utility in mijn eerste post om de BSODs te bekijken?
Ja die zit er nog steeds in, omdat ik niet met zekerheid durf te zeggen dat die het probleem is, omdat ik dus een soortgelijk probleem kreeg, zoals ik beschreef met die folder vanaf mijn HDD met Windows 7.

En die tooltjes heb ik bekeken, maar ik krijg geen BSOD, dus die tools kunnen me dan niet verder helpen. Het is gewoon een pure crash / reboot van het systeem zonder een BSOD en daarna start deze weer opnieuw op, daarna volgen soms, niet altijd reboots tot ik de bios weer reset.

• CE_REAL
Ik heb weer eens wat nieuws geprobeerd, namelijk Windows 7 op mijn SSD opnieuw te installeren. Vervolgens zonder videodrivers, behalve de default die Windows zelf installeert, geprobeerd filmpjes te kijken, daar kon ik 5 minuten kijken zonder crashes. Vervolgens drivers geïnstalleerd en hetzelfde geprobeerd, waarna weer een crash op trad zonder BSOD.
Zou dit probleem dan gerelateerd kunnen zijn aan mijn videokaart en drivers?

Ik kan nog niks vreemds vinden in de Event Viewer.

Ga nu eerst proberen oudere videokaart drivers te installeren en daarmee testen.

Edit:

Oudere videodrivers geïnstalleerd en het probleem lijkt zich niet meer voor te doen, dus dat is waar ik het voorlopig op houd. Alhoewel ik 't nog steeds een vreemd probleem vind en het nergens duidelijk aan kon relateren.

[ Voor 30% gewijzigd door CE_REAL op 27-01-2014 09:54 ]

Pagina: 1