Raspberry PI als webserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
Hey Tweakers,

Om te beginnen hoop ik dat ik in dit topic in het juiste forum plaats, het gaat namelijk vooral om de performance van de Pi.

Ik ben dus van plan een Raspberry Pi aan te schaffen, en zou deze graag als webserver willen inzetten. Wat moet je je hier bij voorstellen? Stel ik bouw lokaal een website in Wordpress, dan zou ik deze site via FTP willen deployen op de Pi. Deze wil ik dan van buitenaf kunnen bekijken. Het is de bedoeling dat de Pi alleen voor mij (en eventueel enkele anderen waar ik toegang aan verleen) bereikbaar is. Er is dus geen sprake van een grote server load, waardoor ik denk dat het goed te doen is.

Mijn vraag is ten eerste of de Pi dit gaat trekken? Er moeten dus meerdere websites op de server draaien, maar er zijn in de realiteit waarschijnlijk nooit meer dan twee gebruikers op een site. Wat ik wel belangrijk vind is dat de website in een degelijke tijd geladen is, dit hangt uiteraard ook aan de snelheid van mijn lijntje af. Verder vraag ik mij af hoe moeilijk het is om dit op te zetten. Ik heb nog geen eerdere ervaring met Linux, maar van wat ik heb gezien staan er veel tutorials online die goed te volgen zijn. Op vrijwel alle tutorials zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van Raspbian, is dit voor mijn toepassing ook geschikt?

Voor zover even de vragen die in mij op zijn gekomen, er zullen vast nog wel meer dingen bij komen kijken waar ik ongetwijfeld vragen over ga hebben :) .

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De performance zal niet heel best zijn, zeker als je php met een database gaat draaien. Maar voor persoonlijk gebruik kan het voldoen. Hoewel het wel een paar seconden kan duren. Het is wel slim om voor Nginx te nemen ipv Apache.
Hier staat nog wat informatie:
http://www.janteichmann.m...ypi_webserver#performance
http://raspberrypi.stacke...spberry-pi-as-a-webserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Super, handige informatie allemaal. Thanks!

Ik zou graag een externe HDD willen gebruiken om mijn bestanden op te slaan. Nu heb ik gelezen dat het beste hiervoor een HDD is die niet afhankelijk is van de stroom uit de USB poort. Zelf zou ik het liefst een compacte externe HDD gebruiken zonder stroomtoevoer. In hoeverre is het mogelijk om een HDD zonder externe stroombron te gebruiken in combinatie met de Pi?

Verder heb ik op dit moment een VPS waar ik nog niets mee heb gedaan. Ik ga hier binnenkort eens Debian op installeren om eens te gaan klooien met een soortgelijke setup. Zijn hier nog dingen waar ik op moet letten.

Thanks again! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb op mijn BeagleBone Black (enigszins vergelijkbaar met een Rpi, maar doorgaans iets sneller) wat tests gedaan. Statische pagina's serven met nginx ging eigenlijk prima, een groupware-server (SOGo met PostgreSQL) achter nginx werkt ook nog wel acceptabel met enkele gebruikers (niet met hele grote databases uitgeprobeerd), ik had ook Zotonic gebruikt als CMS, werkte eigenlik ook nog wel aardig, alleen duurde het voor het eerst vormen van de pagina's wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Ok, dat zou dus geen enkel probleem moeten zijn. Het ging mij er meer om dat ik niet 15 seconden moet wachten tot een pagina is geladen. Binnenkort maar eens alles bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistW
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
eXtreaL schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:44:
Nu heb ik gelezen dat het beste hiervoor een HDD is die niet afhankelijk is van de stroom uit de USB poort. Zelf zou ik het liefst een compacte externe HDD gebruiken zonder stroomtoevoer. In hoeverre is het mogelijk om een HDD zonder externe stroombron te gebruiken in combinatie met de Pi?
Zover als ik weet zul je toch echt een harde schijf met externe voeding moeten gebruiken. De Pi kan niet bijster veel stroom leveren en een externe schijf lust toch altijd wel wat.
Zie ook deze link voor wat meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:27

arie_papa

Running on Ubuntu

eXtreaL schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:44:
Super, handige informatie allemaal. Thanks!

Ik zou graag een externe HDD willen gebruiken om mijn bestanden op te slaan. Nu heb ik gelezen dat het beste hiervoor een HDD is die niet afhankelijk is van de stroom uit de USB poort. Zelf zou ik het liefst een compacte externe HDD gebruiken zonder stroomtoevoer. In hoeverre is het mogelijk om een HDD zonder externe stroombron te gebruiken in combinatie met de Pi?

Verder heb ik op dit moment een VPS waar ik nog niets mee heb gedaan. Ik ga hier binnenkort eens Debian op installeren om eens te gaan klooien met een soortgelijke setup. Zijn hier nog dingen waar ik op moet letten.

Thanks again! :)
Dit is goed mogelijk, als je maar een goede voeding regelt.
Ikzelf heb dergelijke setup draaien.
Voeding is een philips 2.1 A dubbele USB-lader klik
Als je dan met een Y kabel werkt, waarvan je de voedingskabel in de voeding stopt, en de andere USB op de voeding gebruikt om een hub / RPi te voeden werkt dit goed en stabiel.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Ik ben gisteren bezig geweest met het installeren van Debian, Apache, MySQL, PHP en ProFTPD op mijn VPS en dit is eigenlijk heel goed gegaan (zonder eerdere Linux ervaring). Vanavond ga ik eens proberen Virtual Hosts in Apache op te zetten, dat zal waarschijnlijk ook geen probleem worden.

Bedankt voor de informatie over de externe HDD. Ik heb toch besloten dat ik de Pi uiteindelijk aan een NAS ga hangen, deze is dan in ieder geval van stroom voorzien en kan ik ook goed als mediaopslag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-10 16:52
Je zou eventueel ook nog voor een grote USB stick of SD kaart kunnen gaan.

En let even je beveiliging als je je verbinding naar buiten open zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:10
Even een algemene tip, koop een snel SD kaartje voor je Pi. Dat ga je echt merken aan performance.
Als je de content vanaf een externe HDD haalt zul je aan 8GB meer dan genoeg hebben. Dan kun je zelfs je database nog op je SD kaart laten draaien.
Heb zelf goede ervaringen met de Sandisk Extreme Pro reeks; hoewel je met de pi de 95mb/s lang niet gaat halen zal je pi een stuk sneller zijn ivm een standaard sd kaartje.

Infinitus est numerus stultorum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Mss een beetje laat, maar je moet ook eens http://arkos.io bekijken

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1