CORVETTE schreef op zondag 12 januari 2014 @ 09:28:
Ik had een vraaag: Ik heb een vast contract en werk al jaren voor hetzelfde bedrijf. Nu ben ik daarbij een periode bijna 2 jaar ziek geweest, wegens een chronische ziekte. Wel in die tijd 60 a 70 % werken. Een half jaar heb ik 100% gewerkt, en dus volledig beter, maar sinds een paar weken is het weer mis en zit ik weer op 60% werk.
Bij mijn aandoening is het wel mogelijk om ( met aanpassingen van zowel mijzelf als werkgever ) tot 100% inzetbaarheid te komen.
Maar nu heeft de werkgever mij voorgesteld dat ik 3 dagen in de week moet gaan werken en ook dat zij dus 60% gaan betalen. En later opschalen als dat mogelijk is.
Maar ik heb een gezin en mijn loon draagt het hele gezin en daar zou ik niet mee uitkomen.
Mijn vraag is nu, mag een werkgever 60% betalen of zijn zij verplicht om volledig loon te geven ?
Ik heb de juiste reactie al een paar keer gezien, maar wil het toch nog even bevestigen omdat het anders vergaande financiele consequenties voor je kan hebben. Je moet hier niet akkoord gaan met het voorstel van je werkgever.
Uiteraard kun je best akkoord gaan met het werken van die 60% van de uren en die opbouwen, maar dat is gezien de huidige mogelijkheden ook logisch. Je dient immers met je huidige belastbaarheid zoveel mogelijk te werken. Je moet er echter voor zorgen dat je arbeidscontract NIET aangepast wordt. Ook al werk je namelijk maar een deel, dan wordt daar je loondoorbetaling bij ziekte en eventuele latere uitkering op gebaseerd.
Het voorstel van de werkgever is dan ook voor hem financieel aantrekkelijk, maar moet je daarom nooit mee akkoord gaan omdat je daarmee afscheid neemt van de nodige financiele rechten. Je hebt daardoor bij je eigen werkgever recht op minder loon en minder recht en kans op een latere uitkering bij het UWV wegens arbeidsongeschiktheid.
Ik zou daarom aan je werkgever aangeven dat je snapt dat zij het aan willen passen, maar dat je hier niet aan mee kunt werken. Daarnaast zou ik me uiteraard zoveel mogelijk inzetten om toch met aanpassingen tot die 100% te komen. Dat is alleen maar positief voor jou en de werkgever. Zoals iemand ook al aangaf is het voor de werkgever aan te raden om contact op te nemen met het UWV of zij mee willen betalen aan een deel van de te maken kosten. Wanneer de werkgever hier toch verder op in gaat, is het aan te raden hiervoor een jurist of rechtsbijstand in te schakelen. Ik kan je echter wel adviseren hierin zo goed mogelijk het gesprek met de werkgever aan te blijven gaan. Het laatste wat je immers wil is hierdoor een slechte verstandhouding krijgen met je werkgever, daar worden beide partijen niet blij van.
De exacte redenen van bovenstaande kan ik nog wel eens uitleggen, maar dat gaat nu misschien te ver. Bij de verzekeraar waar ik werk verzekeren wij werkgevers die hiermee te maken hebben, daarom weet ik er e.e.a. van
Overigens is de eerder genoemde mogelijkheid van een vervroegde WIA-aanvraag hier geen optie. Die zal immers alleen gehonoreerd worden wanneer met duidelijk bewijs aangetoond kan worden dat je de komende 5 jaar helemaal niet meer kunt werken. Daar is gelukkig geen sprake van. Dat is daarom alleen van toepassing bij de allerzwaartste verzuimgevallen.
Voor aanvullende informatie kun je overigens ook veel op de site van het UWV vinden:
www.uwv.nl.