Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Geupgrade PC presteert slecht... Games onspeelbaar!

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 12:07
Na werkelijk alles geprobeerd te hebben heb ik besloten hier een topic aan te maken wat betreft mijn geupgrade PC systeem.

Het begon allemaal in maart 2013 toen ik voor ongeveer €300 een (nieuw) PC systeem kocht met de volgende specificaties:

GPU: AMD Athlon X2 270 Dual Core @3.4GHz
GPU: Nvidia GeForce GT630 2GB DDR3 Palit Version
PSU: InterTech 500W Powersupply
MOB: AsRock N68-VS3 FX Micro ATX
HDD: 500GB 7200RPM SATA
RAM: 4GB Elixir 1600MHz

Het was destijds een low-budget game systeem wat nog aardig meekwam. Ik heb er destijds games als Assassins Creed 3 en GTA IV zonder enkele problemen (met redelijke settings en resolutie) op gespeeld. In september besloot ik de CPU te upgraden, gezien de recente games die voor hogere settings een quad-core vereisen. Ik besloot mijn Athlon X2 270 te vervangen voor een FX-4100 Quad Core @3.6GHz. Daarbij heb ik meteen mijn voeding vervangen omdat deze deels defect was en van slechte kwaliteit bleek te zijn. Ik kocht een Corsair CX430 die ruim genoeg kracht zou moeten leveren voor mijn systeem.

De CPU en PSU had ik ingebouwd en dat werkte allemaal als een zonnetje. De bottleneck was toen écht de GPU, games als Assassin's Creed IV en Need for Speed Rivals kwamen uit en deze bleken onspeelbaar met de GT630. Ik besloot dus mijn videokaart te upgraden. Na een zoektocht kwam ik uit op de Club3D Royal King 7850HD 2GB DDR5 dus bestelde deze kaart. Kaart ingebouwd etc, PSU op de kaart aangesloten en ook dat werkte allemaal als een zonnetje. De specs van mijn huidige PC (met alle upgrades):

CPU: AMD FX-4100 Quad Core @3.6GHz
GPU: ATI HD7850 Club3D Royal King 2GB DDR5
PSU: Corsair CX430 430W
MOB: AsRock N68-VS3 FX
HDD: 500GB 7200RPM SATA
RAM: 4GB Elixir 1600Mhz

Ik verwachtte de recente games beter te kunnen spelen op zeker medium settings in HD resolutie. Dit zou normaliter ook zonder problemen mogelijk moeten zijn met dit systeem. Echter blijkt het systeem slecht te presteren en veel games zijn niet goed speelbaar, ook niet op lagere settings! Even wat voorbeelden:

Assassins Creed III, welke ik eerst speelde met mijn oude setup, werkt nu voor geen meter meer! In grotere gebieden dropt de FPS naar 19, onspeelbaar dus! Als ik de camera in de game naar boven richt of naar onder schiet hij gelijk naar 60FPS. De settings maken niet uit, of ik hem nou op 640x480 speel of 1920x1080, de prestaties blijven hetzelfde. Ik weet dat er wat bekende problemen zijn omtrent deze game maar ik snap niet dat deze game nu onspeelbaar is terwijl ik hem eerst zonder problemen kon spelen. De game is helemaal geupdate naar de laatste versie (Uplay). Nu een compleet onspeelbare game dus.

Assassins Creed IV, zou geen enkel problemen moet zijn voor mijn systeem maar het tegendeel blijkt waar. Ook op lage settings zakt de FPS regelmatig naar rond de 23 en dat is écht behoorlijk vervelend, vooral als dit vaak voorkomt. Dit gebeurt ook vaak in de 'grotere' gebieden waar veel textures geladen moeten worden. Lage of hoge settings maakt geen verschil in prestaties. Ook een onspeelbare game dus.

Need for Speed Rivals, de laatste NFS game in de Need for Speed serie zou goed moeten werken op mijn systeem. Misschien niet de hoogste settings maar zeker op medium zou hij goed moeten werken. Ook dit is niet het geval. Need for Speed Rivals is gelockt op 30FPS, maar vaak wordt dit aantal niet eens behaald, ook niet op lage settings. Ook deze game is eigenlijk niet speelbaar.

Need for Speed Most Wanted (2012), alweer een wat oudere game maar werkt net zo slecht als de nieuwere. Af en toe is de FPS stabiel op 30FPS (lock) en dan ineens bij het naderen van een ander deel van de open wereld stort de framerate helemaal in en wordt de game onspeelbaar. Enkel op de laagste instellingen met een resolutie van 1280x720 is de game speelbaar. Lijkt mij niet een goede prestatie?

Ook oudere games presteren ondermaats, bijvoorbeeld Blur, goed speelbaar maar haalt op de hoogste settings net het hoofd boven water met 30FPS. Assassins Creed 2 blijft op hoogste settings ook amper boven de 30 en ga zo maar door.

Kortom, er moet iets zijn dat deze slechte prestaties veroorzaakt. Wat ik al geprobeerd heb:

* Windows opnieuw geïnstalleerd (Win7 Ultimate 64-bit)
* Windows geupgrade (naar Windows 8.1 Pro 64-bit)
* Systeem geheel gecheckt (alles goed aangesloten etc, contacten schoon, geen stof...)
* RAM vervangen (maakte geen verschil)
* Videokaart drivers geupdatet
* GPU & CPU opnieuw geplaatst (nieuwe Arctic Silver koelpasta aangebracht op CPU)
* Alle Windows updates uitgevoerd
* Temperaturen gecheckt, CPU blijft bij max load rond de 60graden, GPU ook rond de 60.

Ik ben nu eigenlijk ten einde raad en dit forum is mijn laatste hoop. Wat kan er mis zijn met mijn systeem? Ik verwachtte door veel geld te steken in een PC systeem, voorlopig goed en fatsoenlijk te kunnen gamen maar deze verwachtingen zijn alles behalve uitgekomen. Ik hoop dat er mensen zijn die gouden tips hebben en die mij kunnen helpen bij het opsporen van het probleem met mijn systeem!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Weet je zeker dat je harde schijf nog in goede staat is? Maakt het verschil als je je pagefile uitzet? Heb je al eens gekeken in je task manager naar taken die absurd veel CPU/Mem en/of HDD activiteit vertonen?

XBO: Michaël#3318

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54

ResuCigam

BOFH

Heb je na je nieuwe installatie ook de drivers voor je chipset geïnstalleerd? Die kan je net als de drivers voor je videokaart rechtstreeks van de (chipset/videochip) fabrikant downloaden (dat is de beste plek).

We do what we must because we can.

• Nefiorim
ResuCigam schreef op zondag 12 januari 2014 @ 01:37:
Heb je na je nieuwe installatie ook de drivers voor je chipset geïnstalleerd? Die kan je net als de drivers voor je videokaart rechtstreeks van de (chipset/videochip) fabrikant downloaden (dat is de beste plek).
Ben ik het ook mee eens. Kijk ook op deze website: http://www.asrock.com/mb/...20FX/?cat=Download&os=All
Zo te zien is het een wat ouder moederbord (relatief). Eén van de bios updates staat er ter verbetering van Windows 8 compatibiliteit. Wellicht ook de moeite waard om naar te kijken.

Overigens heeft dat moederbord volgens bovenstaande site z'n eigen nvidia graphics chip. Tien tegen één dat hier een conflict optreedt. In de bios setting moet je de geïntegreerde grafische chip uit kunnen zetten. Even doublechecken dat de monitor ook echt op de videokaart aangesloten is en dan opnieuw proberen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Nefiorim op 12-01-2014 01:45 ]

• flashingst
De harde schijf begin in inmiddels ook mijn twijfels bij te krijgen maar het is een HDD van nog geen jaar oud, dus zou daar veel mis mee kunnen zijn? Van pagefile heb ik wel eens gehoord maar ben er absoluut niet in thuis, wat kan ik daarmee het beste doen?

In de task manager is alles vrijwel netjes, er is nog ruim 1 GB ram over bij het spelen van een game en CPU usage zit nooit echt aan de max...

Ik heb echter nog niet de Chipset drivers geinstalleerd, dus dat ga ik zo gelijk eventjes doen. Natuurlijk is de HDMI aangesloten op de HD7850 en niet op de moederbord VGA. De Chipset staat uitgeschakeld in de BIOS settings, hij staat op PCIE kaart.

Ik ga nu even de chipset drivers installeren en eens kijken naar een BIOS update. Ik ben benieuwd! In ieder geval alvast bedankt voor deze tips.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:59:
De harde schijf begin in inmiddels ook mijn twijfels bij te krijgen maar het is een HDD van nog geen jaar oud, dus zou daar veel mis mee kunnen zijn? Van pagefile heb ik wel eens gehoord maar ben er absoluut niet in thuis, wat kan ik daarmee het beste doen?

In de task manager is alles vrijwel netjes, er is nog ruim 1 GB ram over bij het spelen van een game en CPU usage zit nooit echt aan de max...

Ik heb echter nog niet de Chipset drivers geinstalleerd, dus dat ga ik zo gelijk eventjes doen. Natuurlijk is de HDMI aangesloten op de HD7850 en niet op de moederbord VGA. De Chipset staat uitgeschakeld in de BIOS settings, hij staat op PCIE kaart.

Ik ga nu even de chipset drivers installeren en eens kijken naar een BIOS update. Ik ben benieuwd! In ieder geval alvast bedankt voor deze tips.
Een pagefile is eigenlijk het meest achterlijke aan Windows imo, mijn 16GB RAM zit NOOIT vol, en nog zijn hij constant de switchen naar pagefile van 6GB 8)7
Je kunt de pagefile disablen, maar of dat zo slim is in jou geval :?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Nefiorim
Alles kan. Als er veel ingeladen moet worden van de harde schijf en de schijf heeft (behoorlijk) wat slechte sectoren dan merk je dat meteen. Het is zeg maar een inefficiënte doorvoer vanaf de HDD.

Een pagefile is grof gezegd een tijdelijke buffer voor wanneer je RAM vol zit. Dan wordt data niet weggeschreven naar RAM (want vol), maar naar de pagefile. Dit is wel grof simplistisch uitgelegd trouwens. Door de pagefile uit te zetten zal het OS gedwongen worden je RAM geheugen volledig te gebruiken. De data in je geheugen zal dus meer en sneller ververst (moeten) worden, maar de harde schijf zal minder aangesproken worden, tenzij je continu verschillende dingen aan het doen bent.
Pagefile uitschakelen kan met 4gb prima onder Windows 7 / 8(.1). Onder Vista had ik het je niet aangeraden met minder dan 6 :), maar dit is alles afhankelijk van je workload.

16GB heeft zo goed als niemand nodig en kost alleen maar extra vermogen, plus het zijn weer extra chips die kapot kunnen gaan.

• flashingst
Als ik de laatste versie van het stuurprogramma voor de Nvidia Chipset wil installeren krijg ik de volgende foutmelding:

"Het Nvidia installatieprogramma kon geen stuurprogramma's vinden die compatible zijn met uw huidige hardware. Het installatieprogramma gaat nu afsluiten."

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb de laatste drivers gedownload voor Win 7 64-bit

• flashingst
Nefiorim schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:24:
Alles kan. Als er veel ingeladen moet worden van de harde schijf en de schijf heeft (behoorlijk) wat slechte sectoren dan merk je dat meteen. Het is zeg maar een inefficiënte doorvoer vanaf de HDD.

Een pagefile is grof gezegd een tijdelijke buffer voor wanneer je RAM vol zit. Dan wordt data niet weggeschreven naar RAM (want vol), maar naar de pagefile. Dit is wel grof simplistisch uitgelegd trouwens. Door de pagefile uit te zetten zal het OS gedwongen worden je RAM geheugen volledig te gebruiken. De data in je geheugen zal dus meer en sneller ververst (moeten) worden, maar de harde schijf zal minder aangesproken worden, tenzij je continu verschillende dingen aan het doen bent.
Pagefile uitschakelen kan met 4gb prima onder Windows 7 / 8(.1). Onder Vista had ik het je niet aangeraden met minder dan 6 :), maar dit is alles afhankelijk van je workload.

16GB heeft zo goed als niemand nodig en kost alleen maar extra vermogen, plus het zijn weer extra chips die kapot kunnen gaan.
En hoe zet ik deze Pagefile uit onder 8.1?

UPDATE: Ik heb wel de NVIDIA all in 1 driver ver:15.37 kunnen installeren... Die is uitgebracht in 2011.

[ Voor 4% gewijzigd door flashingst op 12-01-2014 15:30 ]

• Nefiorim
Op de desktop beweeg je muis naar rechts. Komt een menu tevoorschijn. Pak t tandwieltje (Settings). Dan PC Info. Advanced System Settings. In tabblad Advanced pak de Settings van Performance. Dan weer Advanced. Virtual memory -> Change. Automatically manage uitzetten en no paging file setten. Dan een reboot.

Let wel, normaal hoort een pagefile je niet zodanig te vertragen dat je dit soort issues krijgt. Mocht het weghalen van de pagefile leiden tot verbeterde performance dan kan dat komen omdat je minder van doen hebt met de HDD. In dat geval is je HDD (of de aanspraak die je er op maakt dmv chipset drivers etc) een issue.

• flashingst
BIOS geupdate naar laatste versie 1.80 alleen nu draait mn CPU fan nonstop op 100%...

• Nefiorim
Je zal de biosinstellingen na een flash waarschijnlijk weer moeten nalopen :)

• flashingst
Dit heb ik net gedaan en CPU Quiet was uitgeschakeld dus ik heb dit weer aangezet. De target fan speed staat nu op Slow, maar kan dit geen kwaad qua temperaturen? De CPU fan draait nu weer zoals hij hoort volgens mij.

Zal hij bij draaien van games en andere zware toepassingen automatisch weer sneller draaien?

• Nefiorim
Hoogstwaarschijnlijk. Hou het anders met een progsel in de gaten. Zijn genoeg programma's die dit kunnen registreren. Een CPU kan richting 90 graden hebben, maar persoonlijk vind ik 50-60 al hoog zat :)

• flashingst
CPU fan werkt weer prima maar de prestaties zijn nog steeds bagger...

UPDATE: Ik zie in Task manager ineens dat de optie Schijf continu boven de 90% draait... Is dit de HDD? Tijdens games staat het op 95% en in het rood. Er staat 0,0MB/s of 0,1MB/s onder.

Als ik de Task Manager net heb aangeklikt staat hij op een paar procent, maar binnen een paar seconde schiet hij omhoog terwijl er eigenlijk niks open staat...

[ Voor 85% gewijzigd door flashingst op 12-01-2014 16:02 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-11 23:45
flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:58:
CPU fan werkt weer prima maar de prestaties zijn nog steeds bagger...

UPDATE: Ik zie in Task manager ineens dat de optie Schijf continu boven de 90% draait... Is dit de HDD? Tijdens games staat het op 95% en in het rood. Er staat 0,0MB/s of 0,1MB/s onder.

Als ik de Task Manager net heb aangeklikt staat hij op een paar procent, maar binnen een paar seconde schiet hij omhoog terwijl er eigenlijk niks open staat...
Waarschijnlijk dus een probleem met je HDD die niet meer naar behoren werkt,

Probeer even met een programma zoals CrystalDiskInfo je S.M.A.R.T. waarden uit te lezen. Dan kun je snel controlleren of er daadwerkelijk iets met je HDD is.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:25:
Als ik de laatste versie van het stuurprogramma voor de Nvidia Chipset wil installeren krijg ik de volgende foutmelding:

"Het Nvidia installatieprogramma kon geen stuurprogramma's vinden die compatible zijn met uw huidige hardware. Het installatieprogramma gaat nu afsluiten."

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb de laatste drivers gedownload voor Win 7 64-bit
Misschien dat je met je grafische kaart nog een driver conflict hebt vanwege restanten van oude nvidia drivers? Je zou alle restanten van de nvidia drivers moeten verwijderen (met iets als driver cleaner), en de meest recente AMD drivers installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Kawaii op 12-01-2014 16:10 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Kawaii schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:08:
[...]

Je hebt nu een kaart van AMD, een andere fabrikant als ik het goed heb. Je zou alle restanten van de nvidea drivers moeten verwijderen, en de meest recente AMD drivers installeren.
Ja dat verbaasde mij ookal.. Maaaar de beste jongen heeft een mobo met niet alleen Nvidia geintegreerde graphics, maar ook een Nvidia chipset..

Maar ik dacht dat die nForce meuk allang foetsie was en dat er enkel amd chipsets gebruikt werden?? :?

• flashingst
Kawaii schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:08:
[...]

Misschien dat je met je grafische kaart nog een driver conflict hebt vanwege restanten van oude nvidia drivers? Je zou alle restanten van de nvidia drivers moeten verwijderen (met iets als driver cleaner), en de meest recente AMD drivers installeren.
Al meerdere malen gedaan, ook bij installeren van OS geen Nvidia driver aangeraakt en enkel de HD7850 geinstalleerd. Maakt geen verschil dus.

Nog even over de schijf, nu zie ik weer dat hij verandert van 0% tot 90%... In CrystalDiskInfo zegt hij dat de schijf in orde is. Er wordt 'Goed' weergegeven en de temperatuur ligt rond 36C. In orde dus?

[ Voor 9% gewijzigd door flashingst op 12-01-2014 16:12 ]

• analogworm
  • Nu online
En welke processen maken er gebuik van jouw schijf?

Alleen 'goed' van crystaldisk zegt niet zo veel. Een screenshotje met de smart waarden zegt meer. en dan het liefst ook even genormaliseerd, dus niet heximalen (function -> Advanced features -> Raw values -> 10 [Dec]

[ Voor 68% gewijzigd door analogworm op 12-01-2014 16:19 ]

• flashingst
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/a4c0pro17/Cyrstl_Diskinfo.png

Zo?

Zijn de waarden okay?

[ Voor 18% gewijzigd door flashingst op 12-01-2014 16:35 ]

• analogworm
  • Nu online
Ik ben geen expert in het lezen van smart waarden, maar volgens mij zijn ze prima in orde. Geen kabelfouten, geen bekende bad sectors, geen pending sectors en geen read errors.

Maar je had gezegd dat je HDD wel zwaar belast wordt, welk proces is hiervoor verantwoordelijk?
Ik heb zelf geen windows 8 dus weet niet precies waar je dat vinden kan, maar volgens mij is dat onder Task manager - betreffende disk (c:?) - open resource manager. (screenshotjes zijn altijd fijn)

• flashingst
analogworm schreef op zondag 12 januari 2014 @ 17:57:
Ik ben geen expert in het lezen van smart waarden, maar volgens mij zijn ze prima in orde. Geen kabelfouten, geen bekende bad sectors, geen pending sectors en geen read errors.

Maar je had gezegd dat je HDD wel zwaar belast wordt, welk proces is hiervoor verantwoordelijk?
Ik heb zelf geen windows 8 dus weet niet precies waar je dat vinden kan, maar volgens mij is dat onder Task manager - betreffende disk (c:?) - open resource manager. (screenshotjes zijn altijd fijn)
Dat was vanmiddag inderdaad het geval maar nu staat hij weer rond de 0-10%... Volgens mij was die belasting door 'System'.

• analogworm
  • Nu online
Heb je al gegoogled op vergelijkbare problemen met dit specifieke moederbord? Wat is daar uit gekomen?

• flashingst
analogworm schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:10:
Heb je al gegoogled op vergelijkbare problemen met dit specifieke moederbord? Wat is daar uit gekomen?
Geen bekende problemen met het moederbord. Wel wat betreft de processor welke zeker geen high-end blijkt te zijn maar dat weet ik. Alsnog vraag ik mij dan af waarom ik eerst wel games kon spelen met een veel mindere processor en videokaart terwijl die game nu onspeelbaar is... Moet toch iets niet kloppen.

Update: Lees wel steeds meer negatieve ervaringen wat betreft de FX-4100 en gaming... Maar toch zijn er veel mensen die er games in behoorlijke settings op kunnen spelen met mindere GPU's dan de HD7850

[ Voor 15% gewijzigd door flashingst op 12-01-2014 18:25 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11 01:04
Weet je zeker dat je de PCI-Express 8 pin power connector op je videokaart heb aangesloten?

http://cdn.erodov.net/por...i-e-power-connector-1.jpg

• flashingst
polli_ schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:12:
Weet je zeker dat je de PCI-Express 8 pin power connector op je videokaart heb aangesloten?

http://cdn.erodov.net/por...i-e-power-connector-1.jpg
In dit geval is het een PCI-E 6 pin en ja, deze is aangesloten!

• polli_
flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:13:
[...]

In dit geval is het een PCI-E 6 pin en ja, deze is aangesloten!
Probeer even een andere te pakken kijken of het beter werkt.

• flashingst
polli_ schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:14:
[...]

Probeer even een andere te pakken kijken of het beter werkt.
Een andere? Er is er maar 1...

• polli_
flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:15:
[...]

Een andere? Er is er maar 1...
Je videokaart heeft er maar 1 maar je voeding heeft er toch meerdere.

• flashingst
polli_ schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:16:
[...]

Je videokaart heeft er maar 1 maar je voeding heeft er toch meerdere.
Nee, de CX430 heeft 1 PCIE connector.

• analogworm
  • Nu online
Volgens mij is die Fx-4100 vergelijkbaar met mijn Phenom II 965, waarop ik icm een HD5850 AC 3 toch best goed kon spelen. Daarmee lijkt de CPU, ookal zijn ze wat oud, niet het probleem.

Blijkbaar is de HDD ook niet het probleem, want die is volgens smart in orde en doet weer normaal toch?

Dat met die pci-e kabel lijkt me een beetje onzin. Als een systeem niet genoeg stroom krijgt wordt het instabiel en crashed het.

Ik denk toch dat je het in een conflict tussen Nvidia en AMD drivers moet zoeken. Maar zoals je zelf al zei staat die in de bios op PCI-E en ik zie in de handleiding ook geen andere opties om de onboard grafische meuk uit te zetten.

Een ander iets wat onwaarschijnlijk is omdat je windows opnieuw hebt geinstalleerd, is dat er toch een virus of naar proces teveel recources vraagt. De aanleiding voor deze gedachtegang is dat je aangaf dat de hdd belachelijk veel werk verricht. Doet je CPU wel normaal tijdens idle? En heb je toevallig een virusscan gedaan?

Btw, je hebt de pagefile weer terug gezet naar system allocated of het dubbele van je ram geheugen? Gezien het niets uithaalde kan je dat beter wel even doen. Anders krijg je problemen zodra je geheugen vol raakt, iets wat met 4GB nog wel eens wil gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door analogworm op 12-01-2014 19:23 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Je hebt niet toevallig je monitor op je on-board videokaart aangesloten in plaats van op je 7850?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• flashingst
analogworm schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:21:
Volgens mij is die Fx-4100 vergelijkbaar met mijn Phenom II 965, waarop ik icm een HD5850 AC 3 toch best goed kon spelen. Daarmee lijkt de CPU, ookal zijn ze wat oud, niet het probleem.

Blijkbaar is de HDD ook niet het probleem, want die is volgens smart in orde en doet weer normaal toch?

Dat met die pci-e kabel lijkt me een beetje onzin. Als een systeem niet genoeg stroom krijgt wordt het instabiel en crashed het.

Ik denk toch dat je het in een conflict tussen Nvidia en AMD drivers moet zoeken. Maar zoals je zelf al zei staat die in de bios op PCI-E en ik zie in de handleiding ook geen andere opties om de onboard grafische meuk uit te zetten.

Een ander iets wat onwaarschijnlijk is omdat je windows opnieuw hebt geinstalleerd, is dat er toch een virus of naar proces teveel recources vraagt. De aanleiding voor deze gedachtegang is dat je aangaf dat de hdd belachelijk veel werk verricht. Doet je CPU wel normaal tijdens idle? En heb je toevallig een virusscan gedaan?

Btw, je hebt de pagefile weer terug gezet naar system allocated of het dubbele van je ram geheugen? Gezien het niets uithaalde kan je dat beter wel even doen. Anders krijg je problemen zodra je geheugen vol raakt, iets wat met 4GB nog wel eens wil gebeuren.
Heb de pagefile nog niet aangeraakt. Processor is idle vrij rustig, op dit moment rond de 7%... Tijdens games haalt hij ook lang de 100% niet... Virusscan staat al de hele tijd aan vanaf mijn 8.1 installatie en geeft aan dat het systeem helemaal schoon is. Ik kan nog even de meegeleverde disk die bij m'n mobo zat installeren, misschien dat hij daar nog wat drivers uitvist...

[ Voor 5% gewijzigd door flashingst op 12-01-2014 19:34 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-11 13:50
7% vind ik toch wel vrij hoog hoor.. mijn verbruik schommelt zo tussen de 1 en 3 %..

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-11 13:55
Had een vergelijkerbaar probleem met een Acer X3200 en Integrated Nvidia GPU, na bijna alles geprobeerd te hebben heeft het volgende mij geholpen:

- Verwijder ATI GPU
- Sluit alles op MB aan en activeer iGPU/Chipset
- Start naar Windows en Verwijder alle Video/Chipset drivers
- Reboot en schoon register op met ccleaner of andere reg. cleaners. reboot
- Installeer de laatste Nvidia iGPU/Chipset software en reboot.
- Download laatste ATI Drivers en sluit pc af.
- Steek Ati GPU der weer in en installeer Ati drivers

Hierna waren de problemen bij mij opgelost, deze handeling moest wel bij elke windows instal opnieuw uitgevoerd worden.

Maar er zou inderdaad ook iets mis kunnen zijn met je harde schijf, de pagefile lijkt mij niet voor het probleem te zorgen.

Ik neem overigens aan dat je al een uitgebreide virus/malware scan heb uitgevoerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Jonathan-458 op 12-01-2014 19:41 ]

• polli_
Ramon schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:31:
Je hebt niet toevallig je monitor op je on-board videokaart aangesloten in plaats van op je 7850?
Ik denk ook dat het dit is.

• flashingst
polli_ schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:48:
[...]

Ik denk ook dat het dit is.
Dat is het absoluut niet! De onboard kaart heeft geen eens een HDMI uitvoer dus hoe zou ik in hemelsnaam beeld krijgen als mijn monitor op HDMI staat? Er is geen eens een VGA kabel in de buurt.

En trouwens, een 7025 chipset kan een game als Assassins Creed ook niet op 25FPS draaien hoor! Opstarten van zo'n game wordt al een probleem

• flashingst
Jonathan-458 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:39:
Had een vergelijkerbaar probleem met een Acer X3200 en Integrated Nvidia GPU, na bijna alles geprobeerd te hebben heeft het volgende mij geholpen:

- Verwijder ATI GPU
- Sluit alles op MB aan en activeer iGPU/Chipset
- Start naar Windows en Verwijder alle Video/Chipset drivers
- Reboot en schoon register op met ccleaner of andere reg. cleaners. reboot
- Installeer de laatste Nvidia iGPU/Chipset software en reboot.
- Download laatste ATI Drivers en sluit pc af.
- Steek Ati GPU der weer in en installeer Ati drivers
Kan de ATI er niet in blijven zitten en gewoon de BIOS settings op onboard kaart zetten? Of maakt dat verschil?

• Jonathan-458
flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:11:
[...]

Kan de ATI er niet in blijven zitten en gewoon de BIOS settings op onboard kaart zetten? Of maakt dat verschil?
Nope, dat maakte om een of andere reden bij mij het verschil.

Verwijderd

Nu denkt iedereen wel aan hardware maar wat voor virusscanner heb je?

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-11 13:23
Mag ik je dan eens adviseren om Windows XP even te installeren, hier zijn vast en zeker wel legale cd's van verkrijgbaar her en der. Probeer hier je spellen eens op de draaien, je weet dan zeker dat je het dan op het gebied van software het een en het ander kunt uitsluiten.

Daarnaast zou ik het ook bij de onderlinge drivers gaan zoeken, vermoedelijk conflicteren deze met elkaar, wellicht een optie om alles te verwijderen en Windows het minimale laten installeren. Daarna zelf aanvullen met de meest recente drivers.

Als laatste oplossing je BIOS resetten, even het systeem ontkoppelen en de CMOS batterij verwijderen voor een half uur. Daarna de zaak testen met 'default' BIOS instellingen.

• flashingst
dimension4600 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:44:

Daarnaast zou ik het ook bij de onderlinge drivers gaan zoeken, vermoedelijk conflicteren deze met elkaar, wellicht een optie om alles te verwijderen en Windows het minimale laten installeren. Daarna zelf aanvullen met de meest recente drivers.
Al meerdere keren geprobeerd met zowel Windows 7 als 8.1.
dimension4600 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:44:
Als laatste oplossing je BIOS resetten, even het systeem ontkoppelen en de CMOS batterij verwijderen voor een half uur. Daarna de zaak testen met 'default' BIOS instellingen.
Dat zou ik nog kunnen proberen...

Ik heb nu de tip van Jonathan-458 gevolgd en uitgevoerd maar dit zet absoluut geen zoden aan de dijk!!

• Ramon
Heb je hier wel de goede waardes voor jouw videokaart?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wvQeiVT.png

Als je dan gaat gamen dan moeten de waardes ongeveer zo zijn :) (afhankelijk van zwaarte van het spel natuurlijk)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ruv9FlS.png

[ Voor 44% gewijzigd door Ramon op 12-01-2014 23:41 ]

• flashingst
Ja, zo staan de settings in Catalyst Control Center exact.

Bios batterij er een half uur uitgelaten maar dat levert ook niks op! Presteert nu eigenlijk nog slechter...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bench eens alle onderdelen apart?
HD: http://www.hdtune.com/download.html
CPU/geheugen: http://www.passmark.com/products/pt.htm
VGA: http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Ik denk overigens dat Jonathan een punt heeft en je nVidia chipset niet leuk doet tegen je AMD videokaart. Je hebt niet iemand in de buurt die een vergelijkbare nVidia kaart heeft om eens mee te testen toevallig?

• flashingst
Ik zal deze progjes allemaal even draaien en dan de resultaten hier posten

• Jonathan-458
flashingst schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:56:
[...]

Al meerdere keren geprobeerd met zowel Windows 7 als 8.1.

[...]

Dat zou ik nog kunnen proberen...

Ik heb nu de tip van Jonathan-458 gevolgd en uitgevoerd maar dit zet absoluut geen zoden aan de dijk!!
Uhm. Jammer dat het je probleem niet heeft opgelost, denk toch echt dat het een conflict is tussen Nvidia Chipset en AMD GPU.

very unlikely maar vraag het toch Is de CPU goed bevestigd geen gebogen pinnetjes, stof of schade???

Heb je de mogelijkheid om elk onderdeel apart te testen in een ander systeem ????

• flashingst
Jonathan-458 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:45:
[...]

Uhm. Jammer dat het je probleem niet heeft opgelost, denk toch echt dat het een conflict is tussen Nvidia Chipset en AMD GPU.

very unlikely maar vraag het toch Is de CPU goed bevestigd geen gebogen pinnetjes, stof of schade???

Heb je de mogelijkheid om elk onderdeel apart te testen in een ander systeem ????
Nee, ook deze is al eens opnieuw bevestigd (met nieuwe Arctic Silver koelpasta) maar dit lost ook niks op. Heb helaas geen ander systeem waar mijn onderdelen in passen... Ik ga nu de benchmark tools draaien!

• flashingst
Dit is de benchmark van HD Tune Pro:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/643wbdh5f/HD_Tune_Pro_Benchmark.jpg

De stresstest van FurMark verliep goed, de GPU werd niet warmer dan 71C en zakte ook weer naar 70C.
De PerformanceTest 8.0 is echter een heel andere verhaal. Hier komen wel érg lage scores uit voor sommige onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/3sxm601zd/Performance_Test8_0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/vlb9xzocf/Performance_Test8_0_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/7muaoord9/Performance_Test8_0_3.jpg

Ik vraag mij af waarom de 2D score van m'n GPU zo absurd laag is? CPU scoort zoals hij hoort volgens mij, RAM is ook écht bagger, eveneens als de harde schijf... Komt hier een probleem naar voren?

• wagenveld
  • Niet online
Geheugen is idd erg laag en die 2D score is ook raar ja. HDD is normaal, die SSD's moet je niet mee vergelijken.
Heb je ook de benchmark in Furmark vergeleken online? Het lijkt er wel op dat de 3D performance volgens de verwachtingen is wat het geheel nog vreemder maakt. Natuurlijk zijn dit syntetische tests dus enkel losse componenten worden getest. Een game doet ook veel in RAM wat wellicht je (een deel van) je probleem is.

Pak de BIOS instellingen er eens bij, en dan specifiek van je geheugen en post ze eens? Heb je trouwens 1 of 2 modules? Ook een screenshotje van CPUz zou handig zijn van het geheugen tabje. Dan kunnen we ook zien of de BIOS instellingen daadwerkelijk kloppen.
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

• flashingst
wagenveld schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:06:
Geheugen is idd erg laag en die 2D score is ook raar ja. HDD is normaal, die SSD's moet je niet mee vergelijken.
Heb je ook de benchmark in Furmark vergeleken online? Het lijkt er wel op dat de 3D performance volgens de verwachtingen is wat het geheel nog vreemder maakt. Natuurlijk zijn dit syntetische tests dus enkel losse componenten worden getest. Een game doet ook veel in RAM wat wellicht je (een deel van) je probleem is.

Pak de BIOS instellingen er eens bij, en dan specifiek van je geheugen en post ze eens? Heb je trouwens 1 of 2 modules? Ook een screenshotje van CPUz zou handig zijn van het geheugen tabje. Dan kunnen we ook zien of de BIOS instellingen daadwerkelijk kloppen.
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Ik heb Furmark vergeleken en ik haal 1695, dat is volgens mij redelijk normaal, hij zit boven de 6870 en in de buurt van de GTX480. Hieronder mn BIOS settings en het tabje van CPU-Z.

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/txlexyum5/IMG_20140113_212758.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/rp1rnt2hf/CPUZ.jpg

Ligt het aan mij of is de snelheid van m'n ram niet in orde? 8)7

Het is 1 bankje trouwens... Onder belasting blijft hij ook 535 trouwens.

• wagenveld
  • Niet online
Hmm, nou denk ik niet dat dit al je problemen verklaard, maar dat is niet de juiste snelheid natuurlijk. Kan ook wel eens zijn dat dit met de BIOS update gereset is?
Je weet ook dat dual channel (als in 2 modules) zo ongeveer 20-30% sneller is sowieso?
Weet je ook zeker dat het een DDR3-1600 module is die je hebt? Wat staat er op het stickertje?
Als we eens je handleiding erbij pakken:
ftp://europe.asrock.com/manual/N68-VS3%20UCC.pdf
Vanaf pagina 34. Als je zeker weet dat je DDR3-1600 hebt dan kun je dat hier forceren. De timings zou ik voorlopig even op auto laten staan.

• flashingst
wagenveld schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:31:
Hmm, nou denk ik niet dat dit al je problemen verklaard, maar dat is niet de juiste snelheid natuurlijk. Kan ook wel eens zijn dat dit met de BIOS update gereset is?
Je weet ook dat dual channel (als in 2 modules) zo ongeveer 20-30% sneller is sowieso?
Weet je ook zeker dat het een DDR3-1600 module is die je hebt? Wat staat er op het stickertje?
Als we eens je handleiding erbij pakken:
ftp://europe.asrock.com/manual/N68-VS3%20UCC.pdf
Vanaf pagina 34. Als je zeker weet dat je DDR3-1600 hebt dan kun je dat hier forceren. De timings zou ik voorlopig even op auto laten staan.
Het volgende staat op het RAM stickje:

4GB 2Rx8 PC3-12800U-11-12-B0 1600.

Helemaal zeker weet ik het dus niet.

Ik kan een bankje Kingston 4GB erin zetten om te kijken op welke frequenties deze draait?

• wagenveld
  • Niet online
Jep PC3-12800 is DDR3-1600. Makkelijk maken ze het niet.
Even forceren in je BIOS dus.

• analogworm
  • Nu online
flashingst schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:42:
[...]

Ik kan een bankje Kingston 4GB erin zetten om te kijken op welke frequenties deze draait?
Zet ze er dan bij wijze van experiment allebei tegelijk in, kan zijn dat je pc in de knoop raakt vanwege timings enzo, maar als het het doet heb je even 8GB om je games mee te testen. Dan kan je dat ook weer even uitsluiten.

Verder ben ik het wel eens met wagenveld dat je in de bios de ram snelheid en timings even goed moet zetten. 1066Mhz is wel een tikkeltje langzamer dan 1600Mhz en het is natuurlijk ook beter als het goed staat. Maar het zou mij verbazen als dát het verschil maakt. keep us posted.

• flashingst
analogworm schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:52:
[...]

Zet ze er dan bij wijze van experiment allebei tegelijk in, kan zijn dat je pc in de knoop raakt vanwege timings enzo, maar als het het doet heb je even 8GB om je games mee te testen. Dan kan je dat ook weer even uitsluiten.

Verder ben ik het wel eens met wagenveld dat je in de bios de ram snelheid en timings even goed moet zetten. 1066Mhz is wel een tikkeltje langzamer dan 1600Mhz en het is natuurlijk ook beter als het goed staat. Maar het zou mij verbazen als dát het verschil maakt. keep us posted.
Ik heb al een keer beide RAMbalkjes geprobeerd maar dit leverde amper verschil op... Ik zal even kijken of ik de Mhz omhoog krijg vanuit de BIOS.

• flashingst
analogworm schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:52:
[...]

De frequentie staat nu goed, op 800-DDR3-1600 maar maakt geen enkel verschil in games... Nog steeds bagger allemaal...

• wagenveld
  • Niet online
Tja, dat was ook te makkelijk geweest. Geheugen benchmarks zijn nu wel in orde neem ik aan?
Eind van het verhaal is dus dat alle onderdelen afzonderlijk prima presteren maar dat alles omvalt tijdens gamen. Aangezien je aangaf niet de mogelijkheid te hebben om een vergelijkbare nVidia VGA te testen zou mijn advies zijn een moederbord aan te schaffen met een AMD chipset.

edit: hoeft niet duur te wezen overigens, ik trek gewoon even het goedkoopste mATX AM3+ bord eruit:
pricewatch: MSI 760GM-P23 (FX)

[ Voor 21% gewijzigd door wagenveld op 13-01-2014 23:32 ]

• flashingst
wagenveld schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:19:
Tja, dat was ook te makkelijk geweest. Geheugen benchmarks zijn nu wel in orde neem ik aan?
Eind van het verhaal is dus dat alle onderdelen afzonderlijk prima presteren maar dat alles omvalt tijdens gamen. Aangezien je aangaf niet de mogelijkheid te hebben om een vergelijkbare nVidia VGA te testen zou mijn advies zijn een moederbord aan te schaffen met een AMD chipset.

edit: hoeft niet duur te wezen overigens, ik trek gewoon even het goedkoopste mATX AM3+ bord eruit:
Dan moet ik eerst zeker weten of dat moederbord in mijn kast past. Het moederbord dat ik nu heb is namelijk een Micro ATX. Mijn kast is niet van een bepaald merk ofzo. Hoe kom ik hier achter?

• Ramon
Het is het derde item:
Form Factor Micro-ATX (µATX)

• flashingst
Aha. Ach het is al laat he... :+

• analogworm
  • Nu online
wagenveld schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:19:
..... zou mijn advies zijn een moederbord aan te schaffen met een AMD chipset.

Dat denk ik ook. Is natuurlijk wel als schieten met hagel op een konijn (geen idee of een dergelijk spreekwoord uberhaupt bestaat :+), maar het lijkt me wel de beste gok. Ik stond uberhaupt al verbaasd dat er een nvidia chipset bestaat met socket am3+, ik dacht dat die meuk allang uitgestorven was.

Evt zou je nog je video kaart uit kunnen sluiten door deze bij een vriend met dezelfde games te proberen, ongeacht het verschil in processor.

• wagenveld
  • Niet online
mATX hadden we al rekening mee gehouden ;) Ik hoop wel dat dit het is want we zijn inmiddels alle opties nagelopen.

• analogworm
  • Nu online
wagenveld schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:44:
mATX hadden we al rekening mee gehouden ;) Ik hoop wel dat dit het is want we zijn inmiddels alle opties nagelopen.
Echt he. Overigens, TS lees je even in in de verschillende chipsets die AMD levert. Ongetwijfeld zal wagenveld daar al rekening mee gehouden hebben, maar het kan nooit kwaad te weten waarom je een bepaalde chipset en bijbehorende moederbord kiest.
Wikipedia: Comparison of AMD chipsets
http://www.amd.com/us/pro...ges/desktop-chipsets.aspx

• wagenveld
  • Niet online
Ja, veel keuze is er niet met mATX, een 760G is verder prima maar je moet USB3 en SATA600 missen tov de nieuwere chipsets. Daar is de prijs dan ook naar.

760G plus USB3 en SATA600 is er overigens wel maar volgens mij wordt je niet blij van de extra chips die daarvoor bijgeplakt zijn, ASMedia SATA en waarsch de Renesas USB3 chip. Dan veel liever het spul wat in de 760G zit gebakken.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 19:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Post is een screen van je devicemgt geheel geopend ben benieuwd wat we daar van je nvidea chipset kunnen vinden en je resmon onder load

[ Voor 9% gewijzigd door NLKornolio op 14-01-2014 00:08 ]

Pagina: 1