CMS voor een soortgelijk autoscout24.nl website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567471

Topicstarter
Goedeavond,

Ik heb een vraag. Ik wil een platform bouwen voor het aankopen en verkopen van nieuwe en gebruikte auto's. Een soortgelijke website als autoscout24.nl, autotrader.nl enz. Ik zou graag willen weten welk CMS hiervoor het meest geschikt is of of er uberhaupt een CMS gebruikt moet worden. Mijn voorkeur gaat uit naar Sitecore, helaas laat het budget dat niet toe. Ik heb begrepen dat Umbraco hiervoor geschikt zou zijn.

Welke server specs zouden hiervoor nodig zijn om de website vloeiend te laten werken?

Heeft iemand van jullie de ervaring en know how om een soortgelijke website te ontwikkelen? Ik hoor het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 567471 op 11-01-2014 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je denkt dat je voor zo'n specifiek doeleinde (en dan met name het bestaan van het concept "auto", de zoekfilters die daarop van toepassing zijn e.d., enz.) een kant en klaar CMS kunt vinden kom je waarschijnlijk heel erg bedrogen uit. Als dit al lekker mogelijk is met een off the shelf CMS dan zul je daar dermate veel aan moeten sleutelen dat je beter vanaf scratch een site kan (laten) ontwikkelen op een speciaal daarvoor ontwikkeld CMS.

Over serverspecs valt totaal niks te zeggen. Dat hangt ervanaf wat je voor software gebruikt, hoe druk je site bezocht wordt, in welke mate je load balancing toepast, enz.

Al met al: als je het budget al niet hebt voor off the shelf CMS als Sitecore, dan heb je domweg het budget niet om een dergelijke site goed op te zetten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Satom

Verzamel ervaringen

Het komt er zeer zeker op neer wat NMe heeft geschreven. Een kant en klare CMS zoeken is hetzelfde als het zoeken van een naald in een hooiberg. Zo ben ik zelf begonnen met WordPress, als snel kwam ik erachter dat ik voor mijn doeleinde hier geen geschikte/werkende plugins voor zou gaan vinden. Daarom heb ik er aardig veel programmeer uurtjes in mijn website zitten en zit er zelf aan te denken om af te stappen voor WordPress.

Dus of je zal er een paar euro's voor moeten neerleggen, of je zal zelf aan de slag moeten gaan met PHP/MySQL/JavaScript ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Satom schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 22:43:
Dus of je zal er een paar boel euro's voor moeten neerleggen, of je zal zelf aan de slag moeten gaan met PHP/MySQL/JavaScript ed.
FTFY. :P

Het probleem is vooral dat je een vrij specifiek probleemdomein hebt, en als je inlevert op functionaliteit door het gebruiken van een of ander huis-tuin-en-keuken-CMS dan ga je niet mee kunnen komen met de concurrentie. Wil je wél investeren in een goed product, dan kost dat ofwel een stapel tijd als je het zelf maakt, of een boel geld voor het laten schrijven van maatwerksoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567471

Topicstarter
@allen

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een budget van 80K voor de website. Ik begrijp dat ik niet dezelfde specs moet verwachten als de eerder genoemde websites maar ik denk wel dat er wat valt te realiseren met mijn budget.

Sitecore als CMS gaat qua budget niet lukken omdat je al gauw tegen 50K per jaar zit voor de CMS alleen. Vandaar dat mijn voorkeur nu uitgaat naar Umbraco + custom coding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Satom

Verzamel ervaringen

NMe schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 22:47:
[...]

FTFY. :P

Het probleem is vooral dat je een vrij specifiek probleemdomein hebt, en als je inlevert op functionaliteit door het gebruiken van een of ander huis-tuin-en-keuken-CMS dan ga je niet mee kunnen komen met de concurrentie. Wil je wél investeren in een goed product, dan kost dat ofwel een stapel tijd als je het zelf maakt, of een boel geld voor het laten schrijven van maatwerksoftware.
Haha die afkorting kende Ik nog niet. Ik wist dat het vele euros zou kunnen kosten, maar heb geen idee waar ik aan zou moeten denken(?) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:05
Met 80k budget zou ik gewoon een aantal bedrijven een offerte op laten stellen en kijken wat zij aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 07:23

bille

Don't call me Buff

Barryvdh schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:59:
Met 80k budget zou ik gewoon een aantal bedrijven een offerte op laten stellen en kijken wat zij aanraden.
Inderdaad. Dat lijkt mij de beste suggestie.

Uit ervaring durf ik wel te zeggen dat de kans groot is dat dit project duurder gaat worden dan 80k.

Je wilt een eigen huisstyle laten designen, je wilt een website laten bouwen bestaande uit zowel goede crossbrowser, responsive front-end als back-end voor het beheer in de vorm van een cms. Je moet een mailing / maillist systeem hebben etc. Je hebt wensen en eisen op gebied van security en schaalbaarheid etc etc. Vergis je vooral ook niet in de back-end van het systeem. Je wilt waarschijnlijk wel koppelingen maken diverse systemen die bijv. kentekengegevens opvragen etc. Daar gaat ook aardig wat tijd in zitten.

Ik denk dat je bedrogen uitkomt als iemand je dat gaat aanbieden voor 80k. Ik denk dat je eerder in de richting van 150k tot 250k moet denken afhankelijk van requirements die invloed hebben op de TCF's van het project.

Wellicht dat er wel een php gek is die denkt dat het voor dat bedrag kan, maar pas op; zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)

[ Voor 24% gewijzigd door bille op 12-01-2014 12:04 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 14:44
Het gaat hier om het CMS exc. Huisstijl en design lijkt mij? Dan moet je met 80k(!) een heel eind komen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Voor 60k heb je een hele mooie autowebsite van A-Z inclusief marktonderzoek, design, ontwikkeling en SEO bij een goed internetbureau. Hosting en SLA kosten een paar honderd euro per jaar dus met de 20k die je overhoudt kom je voorlopig nog een heel eind en heb je nog wat geld apart staan voor eventuele updates of andere aanpassingen.

Met een dergelijk budget zou ik direct naar maatwerk gaan kijken, of in elk geval overleggen met een full service internetbureau om te kijken wat zij zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
NMe schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:29:
Voor 60k heb je een hele mooie autowebsite van A-Z inclusief marktonderzoek, design, ontwikkeling en SEO bij een goed internetbureau.
Je hebt vast een heel goede autowebsite, maar je hebt nog geen autoscout24.
Daarvoor mag je nog een heel bedrag aan advertenties opzij zetten.
Hosting en SLA kosten een paar honderd euro per jaar dus met de 20k die je overhoudt kom je voorlopig nog een heel eind en heb je nog wat geld apart staan voor eventuele updates of andere aanpassingen.
Lol, een site als autoscout24 hosten voor een paar honderd euro per jaar inclusief SLA? Waar was jij van plan dat te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die site is écht niet direct net zo groot als een Autoscout24. Tegen de tijd dat je die grootte wél hebt en tegen meer kosten aanloopt heb je ook daadwerkelijk inkomsten uit de site. Meteen duizenden euro's uitgeven aan een rack met dedicated servers zou onverantwoord zijn. Zie eerst maar dat je groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
NMe schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:10:
Die site is écht niet direct net zo groot als een Autoscout24. Tegen de tijd dat je die grootte wél hebt en tegen meer kosten aanloopt heb je ook daadwerkelijk inkomsten uit de site. Meteen duizenden euro's uitgeven aan een rack met dedicated servers zou onverantwoord zijn. Zie eerst maar dat je groeit.
Maar je kan niet groeien als je op een VPS zit die bij elke reclame uiting plat gaat.
Je moet vanaf dag 1 uitgerust zijn voor groei en dat ga je niet zijn met een hosting + SLA voor enkele honderden euro per jaar.
Je hoeft ook niet direct hele racken aan te schaffen.

Je moet echter wel in de gaten houden dat jij je in de markt moet wringen.Elke fout bij jouw site zorgt ervoor dat elke overstapper van een andere site direct weer terug gaat.
Je moet in deze markt je plaats in de markt echt kopen, langzaam groeien gaat echt een 10-jaren plan oid worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 19:51

Haan

dotnetter

Sorry dat ik het zeg, maar het hele plan lijkt me vrij kansloos om te slagen. Als je op een forum moet gaan vragen welk CMS geschikt is, maar wel een budget van 80K hebt, mist er imo nog het e.e.a. aan bedrijfsplannen.
Toch een tip: je zou voor hosting/servers in ieder geval even naar Windows Azure moeten kijken. Daarmee kan je vrij eenvoudig en snel een website runnen, je kan er ook kant-en-klare CMS-gebaseerde sites kiezen, ze ondersteunen een aantal bekende .NET CMSen, maar ook PHP-gebaseerde CMSen.
Voordeel is dat je niet meteen aan van alles vastzit, en het is ook nog eens zeer goed schaalbaar, mocht het wel een succes worden.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Custom coding is de enige oplossing.
Een goed bureau is belangrijk want je wil immers niet met slechte code eindigen zoals Hyves bijvoorbeeld.

Het belangrijkste is toch wel de database, die is immers altijd de grootste bottleneck.
MySQL kan High Availability maar daar zitten nog wel haken en ogen aan.
Kijk eens naar Percona en Galera.
Galera is heel goed, maar ik heb nog geen Nederlands bedrijf gevonden die dit wil ondersteunen.
Ik had, voor een website die ik ontwikkelde voor 200+ hotels in Europa, Galera nodig en dat is nog steeds niet gelukt in NL.

VPS inrichten via Tilaa kan prima en je kan schalen wanneer nodig (per maand), maar dan is het zeer belangrijk dat de database en code ook schaalbaar zijn.

Je budget is meer dan genoeg om mee te starten, zo heb ik ook ooit voor BMW en Suzuki iets ontwikkeld en dat kwam bij lange na niet bij jouw budget.

Wat wel belangrijk is, is of je jouw systeem wilt koppelen aan anderen voor het uitwisselen van data.
De meeste API's van andere aanbieders zijn vaak beroerd ontwikkeld.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
*snip*. Hier hebben we http://tweakers.net/aanbod/#highlightCat:892 voor

[ Voor 96% gewijzigd door Creepy op 12-01-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 15:36

TheNephilim

Wtfuzzle

*snip* Zie hierboven ;)

[ Voor 96% gewijzigd door Creepy op 12-01-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Hoe komt hij aan duizenden bezoekers? Het is een marktplaats, die hebben een sterk netwerk effect. Verkopers trekken kopers en kopers trekken verkopers. Hij begint op 0 van beiden.

Bij een vorige klus heb ik van vrij dicht bij gezien wat een serieuze website kost, en dat is geen 5 cijferig bedrag. Ook geen 6 cijfers. En tenzij je een nichemarkt hebt (klassiekers?) kun je niet slagen met een kleine site. Dus het klinkt alsof je terug moet naar je financiers voor minimaal een paar ton extra. Mischien ook wel handig om eerst een business plan te schrijven, het verbaast me dat je 80K kreeg zonder.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als ie daadwerkelijk 80k te besteden had, kwam ie niet op Tweakers vragen hoe ie zoiets moest aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:01
Haan schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:23:
Sorry dat ik het zeg, maar het hele plan lijkt me vrij kansloos om te slagen. Als je op een forum moet gaan vragen welk CMS geschikt is, maar wel een budget van 80K hebt, mist er imo nog het e.e.a. aan bedrijfsplannen.
Toch een tip: je zou voor hosting/servers in ieder geval even naar Windows Azure moeten kijken.
Je knalt 'em eerst af omdat hij geen plannen heeft en daarna weet je toch nog even je eigen favoriete platform er tussendoor te gooien? Over kansloos gesproken.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Ligt ook geheel aan je budget, maar Clixmaster Studio is aan een opkomst bezig in CMS land en qua featureset vergelijkbaar met Sitecore. Voor Sitecore zit je alleen al met licenties op forse bedragen, je hebt namelijk meerdere licenties nodig voor oa authoring en produktie omgevingen. En dan beschik je over een gereedschapskist (platform) en moet je alles alsnog zelf ontwikkelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 19:51

Haan

dotnetter

farlane schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:33:
[...]

Je knalt 'em eerst af omdat hij geen plannen heeft en daarna weet je toch nog even je eigen favoriete platform er tussendoor te gooien? Over kansloos gesproken.
Ik bedoelde dan ook kansloos letterlijk, als in 'geen kans'. Verder bedankt voor jouw constructieve bijdrage.

En om Azure m'n favoriete platform te noemen, nou nee hoor ;) Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Maar aangezien de TS twee voorbeelden van .NET CMSen noemde, en alle reacties PHP/MySql noemden, leek het me goed om ook andere alternatieven aan te bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 12-01-2014 20:40 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
MSalters schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:24:
Bij een vorige klus heb ik van vrij dicht bij gezien wat een serieuze website kost, en dat is geen 5 cijferig bedrag. Ook geen 6 cijfers. En tenzij je een nichemarkt hebt (klassiekers?) kun je niet slagen met een kleine site. Dus het klinkt alsof je terug moet naar je financiers voor minimaal een paar ton extra. Mischien ook wel handig om eerst een business plan te schrijven, het verbaast me dat je 80K kreeg zonder.
Het is een erg slecht idee om een site te lanceren met tonnen aan geld. Het is met sites handiger om in fases te werken. Langzaam te groeien qua features en langzaam te schalen wanneer nodig (dus niet 10k uitgeven aan servers op dag 1 maar met een goedkope(re) VPS beginnen).

Verder, bij het bedrijf waar ik werk heb je voor 80k een prima maatwerk site waar je alles mee zou kunnen doen wat je wil, gemaakt met open source tech (lijkt me ook wel belangrijk voor een site, je wil niet vast zitten aan een bepaald systeem omdat je daar nou eenmaal licenties voor hebt gekocht ooit....)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 13:12

we_are_borg

You will Comply

De CMS gaat zoals de andere zeggen maatwerk worden kijk alleen uit waar je dit laat doen en maak duidelijke afspraken wanneer het klaar moet zijn. Dit gaat de meeste stress opleveren het maken van de software kan je kop kosten als je niet uitkijkt. Neem ten alle tijden iemand die kan aantonen wat hij heeft gemaakt en indien nodig contact op kan nemen met degene die hem/haar/hun software gebruikt. Het beste kan je voor contracten beter een Jurist inschakelen zodat je weet dat jouw voorwaarden en die van hun overeen komen wat jij wilt en niet alles uitsluit.

Een server is niet het grootste probleem neem bijvoorbeeld 2 [url=http://www.webtropia.com/de/root-server/economy-dedicated-server-details.html?pid=i73930}dedicated servers[/url] kost 140 euro ex btw flat rate (100Mbit) of 180 euro ex btw voor Windows. Nadeel je moet zelf mensen hebben die het kunnen bedienen en installeren je kan wel een support pakket afnemen. Ik zou me eigen niet veel zorgen maken om de server voor een jaar betaal je in Duitsland niet zo heel erg veel zeg maximaal 5000 euro als je zelfs full support erbij wilt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Ramon schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:49:

Het is een erg slecht idee om een site te lanceren met tonnen aan geld.
Hier ben ik het totaal mee oneens. Als je geld wilt verdienen moet je investeren. Als je snel veel geld wilt verdienen, moet je snel veel investeren. Met de juiste investeerders kun je zo'n bedrag makkelijk bij elkaar krijgen als je een solide businessplan hebt. Ik denk dat we daarmee de kern van het probleem wel te pakken hebben.

Als je idee niet bijzonder is, moet je een boel uitgeven aan marketing. Een goed en bijzonder idee verkoopt zichzelf een stuk makkelijker.

Op basis van de informatie uit dit topic zou ik de TS afraden ook maar één cent uit te geven voordat er een duidelijk business plan ligt. Open source of niet heeft hier echt geen fuck mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ramon schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:49:
[...]
Het is een erg slecht idee om een site te lanceren met tonnen aan geld.
Voor een site waarmee je het nivo van autoscout wil halen is het een minimum vereiste.
Je moet het geld alleen niet direct uitgeven. Maar achter de hand hebben om direct te gebruiken.

Als 2 uur na lancering blijkt dat iedereen 500 errors krijgt omdat er iets niet goed tegen de load kan dan moet je in uiterste nood binnen een uur 100 servers uitgerold kunnen hebben om de load op te vangen.
Dan moet je niet eerst een rondje investeerders gaan doen zodat die je volgende week geld gaan geven en je volgende week kan upscalen, dan is iedereen al afgehaakt omdat je site een week lang niet werkte...
Verder, bij het bedrijf waar ik werk heb je voor 80k een prima maatwerk site waar je alles mee zou kunnen doen wat je wil, gemaakt met open source tech (lijkt me ook wel belangrijk voor een site, je wil niet vast zitten aan een bepaald systeem omdat je daar nou eenmaal licenties voor hebt gekocht ooit....)
Open Source, Closed Source het maakt allemaal geen barst uit bij een site van het formaat autoscout. In zo'n site zit zoveel maatwerk dat gaat iedereen die het overneemt herschrijven want niemand wil in andermans bagger werken.

Het is geen joomla waar je even de nieuwste eroverheen gooit en je template wel blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Anoniem: 26306 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:17:
[...]

Hier ben ik het totaal mee oneens. Als je geld wilt verdienen moet je investeren. Als je snel veel geld wilt verdienen, moet je snel veel investeren. Met de juiste investeerders kun je zo'n bedrag makkelijk bij elkaar krijgen als je een solide businessplan hebt. Ik denk dat we daarmee de kern van het probleem wel te pakken hebben.
Nouja misschien moet je over een bepaalde periode ná lancering wel tonnen uitgeven, maar niet tonnen uitgeven aan (bijvoorbeeld) één jaar ontwikkelen, dan lanceren en hopen dat het vanzelf gaat werken. Dat was eigenlijk mijn punt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gomez12 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:19:
[...]

Maar je kan niet groeien als je op een VPS zit die bij elke reclame uiting plat gaat.
Je moet vanaf dag 1 uitgerust zijn voor groei en dat ga je niet zijn met een hosting + SLA voor enkele honderden euro per jaar.
Je hoeft ook niet direct hele racken aan te schaffen.

Je moet echter wel in de gaten houden dat jij je in de markt moet wringen.Elke fout bij jouw site zorgt ervoor dat elke overstapper van een andere site direct weer terug gaat.
Je moet in deze markt je plaats in de markt echt kopen, langzaam groeien gaat echt een 10-jaren plan oid worden
Dat klopt allemaal als een bus, maar ik ben het er niet mee eens dat je per definitie geen virtuele server zou kunnen gebruiken. Er is namelijk niks zo makkelijk op te schalen, en tegen de tijd dat je écht een eigen server nodig hebt kun je met wat nachtwerk makkelijk genoeg migreren. Je moet natuurlijk niet de eerste de beste VPS bij een el cheapo toko nemen, maar een beetje internetbureau weet best wel in te schatten wat voor server een bepaalde website nodig heeft en wanneer er opgeschaald moet worden.

Wat dat "tonnen uitgeven"-verhaal: tsja. De markt is op dit specifieke punt redelijk verzadigd in de zin dat er 3 grote spelers zijn: Autoscout24, AutoTrader en Marktplaats. Daartussen komen als beginnen gaat een forse investering kosten en zelfs dan is er geen enkele garantie. Ik zou het persoonlijk niet aandurven maar ik ben dan ook geen ondernemer. :)

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 12-01-2014 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:44
Met 80k kom je een eind, wellicht met een goed team ver genoeg, maar ik verwacht dat het niet genoeg zal zijn.

Bedenk je de volgende dingen:
1) er is geen 'standaard' voor wat je wilt maken; er zullen duizenden systemen zijn die ongeveer het doen, maar vaak zal je merken dat het makkelijker is om een systeem vanaf punt 0 te bouwen, dan om een bestaand systeem eindeloos te gaan verbouwen.. daarmee neem je namelijk in 1 klap alle bugs en ongewenste 'features' mee, zonder dat je er wat nuttigs uit kan halen..
2) Zoals men roept, goed-koop is duur-koop.. Virtualisatie kan je wellicht helpen kosten te drukken, maar dan moet dit goed opgezet worden... Ja, je kan een site hosten op een paar VPSjes, maar daarmee zal je het niet ver schoppen.. je zal al snel in de richting gaan van een eigen cluster (wat overigens niet -zo- duur hoeft te zijn, als je weet waar je mee bezig bent), met een partner waarvan je weet dat je redelijk snel kan schalen.
3) Dit gaat geen project zijn wat 'even' gedaan kan worden.. in hoeverre is er bekend wat het doel van de site wordt (en daarmee bedoel ik niet 'zo iets wat autoscout24 doet'), zijn er functionele ontwerpen, zijn er uberhaubt ontwerpen van wat wel en wat niet? .. bedenk je dat als je iemand moet inhuren om dat uit te zoeken voor je, dan gaat dat van je budget af.. voordat je het weet is je budget op, en weet je nog steeds niet wat je wilt.
4) Wie bepaalt er uiteindelijk wat er uit komt rollen; wie maakt de beslissingen (en heeft de verantwoordelijkheid).. vaak willen bedrijven veel, maar is er niemand die de beslissingen maakt.. in zo'n geval kom je al snel in een eindeloze lus van wijzigingen en discussies.. tijd kost geld, dus tijd gespendeerd aan (nutteloze) eindeloze discussies betekend minder budget om te ontwikkelen.
5) Wat voor een verbruik verwacht je; duizenden gebruikers per dag, per week, per maand? .. hoe snel verwacht je dat het zal stijgen de eerste maanden van gebruik .. deze zijn bepalend over wat voor hardware je nodig hebt, en wat voor een eisen je moet stellen... dingen als 'mysql gaat niet genoeg schalen' is complete onzin; ik heb websites gezien die miljoenen per jaar verdienen die werken vanaf een enkele mysql database (die wel gerepliceerd wordt naar een slave, voor die ene keer per jaar dat de master het niet aan kan)

Om een schetsje te maken:
- Ontwikkel team: 1000 euro per dag (liggend aan of het een west-europees team is of een off-shore team; een west-europees team zal veel minder man zijn voor die prijs in vergelijking met een offshore team) ...
- Server + hosting: 3000 euro per maand (laten we het netjes houden, een apart ontwikkel en productie omgeving, redelijk krachtig, genoeg om de duizend gebruikers per dag makkelijk aan te kunnen) ..

Dat geeft je ruwweg 2 maanden de tijd om het project van start tot finish af te hebben met dit budget... ik schat dat je dan voorzichtig de eerste interne alpha-tests kan houden tegen de tijd dat je budget op is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor hosting zou natuurlijk wel iets dat lijkt op een VPS gebruikt kunnen worden, het schijnt heel hip en modern te zijn "Cloud hosting" ;)

Maar dit is nou net typisch een scenario waar het ook echt zinvol is, begin met de kleinste instances, de zelf-schalende databaseservice en een beetje gedeelde schijfruimte... en je kan vrij eenvoudig die kleine instance vervangen of aanvullen met een grotere en zo steeds verder uitgroeien als dat nodig is.

Uiteraard is cloud hosting duurder als je over het hele jaar kijkt en het vergelijkt met een dedicated server in gehuurde rackruimte. Maar de one-off kosten zijn wel veel lager en als je bepaalde instances na een half jaar niet meer nodig hebt omdat de boel toch niet gaat werken, dan zijn kan je het ook weer heel eenvoudig uitzetten. En als je groot genoeg wordt dat meerdere dedicated servers een optie wordt, dan kan je natuurlijk ook met de verkopers van je cloudplatform gaan onderhandelen over een betere prijs.

Overigens heeft in ieder geval Autotrack (mijn collega's) geen off-the-shelve product. Let er ook op dat met puur de website je er nog niet bent; je zult ook moeten regelen dat de diverse lijsten met te koop staande auto's van autobedrijven geimporteerd kunnen worden.
Die autobedrijven gaan dat natuurlijk niet zelf met de hand steeds invoeren, zeker niet bij een partij die zich nog niet bewezen heeft. En als je inkomsten wilt, moet je juist die autobedrijven zien te strikken, zij zijn tenslotte gewend en bereid om (iig bij anderen) te betalen voor de verkoopmogelijkheid.

En ook de informatie over alle beschikbare auto's is iets waar je moeite voor moet zullen doen. Je kan proberen dat via crowd-sourcing (iemand die een auto te koop heeft, vult het zelf allemaal in of hopen dat je een community kunt opbouwen die het leuk vinden om het bij te houden) te doen, maar ook dat is dan meer werk dan bij de concurrentie en introduceert een afhaakmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Wow hey, ik weet niet meer precies wat ik hier gezegd heb, maar niet iets waarvoor ik in V&A moet zijn. Maar goed, misschien verkeerde woordkeuze ofzo, waardoor dat zou blijken :p

---

Anyway, het lijkt me wel duidelijk dat iedereen hier aangeeft dat het nogal een groot project is. Als je er tenminste geld mee wil verdienen. Dan moet je namelijk groot worden, het hele Marktplaats/Autoscout verhaal is namelijk heel simpel. De consumenten en vooral kopers kijken op de website die het grootste is en de meeste bezoekers. Voor verkopers tellen prijzen ook mee, maar dan nog... je wil altijd het grootste publiek aanspreken.

Dus naast je software/server probleem, hoop ik dat je een businessplan hebt dat daar rekening mee houdt.

Qua VPS/Cloud/Schaalbaarheid etc.; ik zou daar niet teveel zélf in duiken. Daar heb je specialisten voor, die speciaal voor jou website een soort roadmap uit kunnen schrijven. Dus van te voren bepalen hoe je begint qua setup en hoe je steeds uitbreid als de website het te druk heeft. Als dat van te voren bekend is, kan je zoiets meenemen in het ontwikkelen van het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TheNephilim schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:47:
[...]

Wow hey, ik weet niet meer precies wat ik hier gezegd heb, maar niet iets waarvoor ik in V&A moet zijn. Maar goed, misschien verkeerde woordkeuze ofzo, waardoor dat zou blijken :p
Don't worry, je citeerde alleen de post boven je en elaboreerde waarom dat bedrag veel te laag is voor een dergelijke website. :P
Qua VPS/Cloud/Schaalbaarheid etc.; ik zou daar niet teveel zélf in duiken. Daar heb je specialisten voor, die speciaal voor jou website een soort roadmap uit kunnen schrijven. Dus van te voren bepalen hoe je begint qua setup en hoe je steeds uitbreid als de website het te druk heeft. Als dat van te voren bekend is, kan je zoiets meenemen in het ontwikkelen van het project.
De hele discussie begon toen mensen mijn opmerking in twijfel trokken dat een internetbureau je hosting wel voor je regelt voor een paar honderd euro per jaar. Dat wordt uiteindelijk wel duurder naarmate de site groeit, maar dat kan een beetje internetbureau wel inschatten. Uiteindelijk is virtualisatie voor startups wel degelijk een goeie stap tegenwoordig omdat je zo makkelijk je server van betere specs kan voorzien zonder offline te hoeven gaan. Tegen de tijd dat je meer nodig hebt dan gevirtualiseerde servers verdien je genoeg om die kosten te kunnen opvangen, en datzelfde internetbureau dat je site heeft gemaakt en je SLA levert zal dat moment prima kunnen herkennen en de migratie voor je kunnen doen.

Het is inderdaad niet handig voor de topicstarter om hier zelf te veel over na te denken, laat dat gewoon aan professionals over. Het budget is er blijkbaar voor, dus dat komt uiteindelijk best goed. :)

[ Voor 60% gewijzigd door NMe op 13-01-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

NMe schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:53:
[...]

Don't worry, je citeerde alleen de post boven je en elaboreerde waarom dat bedrag veel te laag is voor een dergelijke website. :P
Oké gelukkig maar :9
[...]

De hele discussie begon toen mensen mijn opmerking in twijfel trokken dat een internetbureau je hosting wel voor je regelt voor een paar honderd euro per jaar. Dat wordt uiteindelijk wel duurder naarmate de site groeit, maar dat kan een beetje internetbureau wel inschatten. Uiteindelijk is virtualisatie voor startups wel degelijk een goeie stap tegenwoordig omdat je zo makkelijk je server van betere specs kan voorzien zonder offline te hoeven gaan. Tegen de tijd dat je meer nodig hebt dan gevirtualiseerde servers verdien je genoeg om die kosten te kunnen opvangen, en datzelfde internetbureau dat je site heeft gemaakt en je SLA levert zal dat moment prima kunnen herkennen en de migratie voor je kunnen doen.

Het is inderdaad niet handig voor de topicstarter om hier zelf te veel over na te denken, laat dat gewoon aan professionals over. Het budget is er blijkbaar voor, dus dat komt uiteindelijk best goed. :)
Mooie samenvatting! Dat wat je zegt klopt inderdaad; het voordeel van een VPS is dat je al meteen kan beginnen met een specialistische opzet voor bepaalde onderdelen, zonder dat het meteen al veel geld moet kosten. Een beetje in regel van; rekening houden met schalen op lange termijn. Bijv. (even heel praktisch) memcached; je kunt memcached meteen in je software meenemen en vervolgens maar 64 MB reserveren. Als het nodig is kun je heel makelijk extra geheugen bijkopen of zelfs een aparte virtuele server.

Op (de meeste) consumenten hosts kun je dat vergeten. Dan moet je meteen al verhuizen en kun je ook niet even iets installeren voor dit of dat, hoe klein de impact ook.

Persoonlijk zou ik ook een VPS kiezen als je voorbereid wil zijn op (sterke) groei. Niet duur en je vermijd de 'grote' verhuizingen die je anders wel zou hebben. Vergelijk een VPS met een elastiekje die heel lang mee rekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

TheNephilim schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:45:
Persoonlijk zou ik ook een VPS kiezen als je voorbereid wil zijn op (sterke) groei. Niet duur en je vermijd de 'grote' verhuizingen die je anders wel zou hebben. Vergelijk een VPS met een elastiekje die heel lang mee rekt.
Een VPS is maar een onderdeel van het geheel, als je daadwerkelijk schaalbaarheid wil halen moet je bereid zijn om eenvoudig meerdere elastiekjes te gebruiken. Het voordeel van cloud computing is dat veel gangbare componenten redelijk eenvoudig in te kopen zijn. Als je bijvoorbeeld amazon's stack gebruikt als CDN ( cloudfront ) en database ( RDS ) is het opschalen van je database en delivery network een eitje. Als je daarnaast zaken als autoscaling gebruikt hoef je je niet eens druk te maken over reclame uitingen, als je 10 servers nodig hebt worden ze binnen een minuut aangezet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Kettrick schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:15:
[...]

Een VPS is maar een onderdeel van het geheel, als je daadwerkelijk schaalbaarheid wil halen moet je bereid zijn om eenvoudig meerdere elastiekjes te gebruiken. Het voordeel van cloud computing is dat veel gangbare componenten redelijk eenvoudig in te kopen zijn. Als je bijvoorbeeld amazon's stack gebruikt als CDN ( cloudfront ) en database ( RDS ) is het opschalen van je database en delivery network een eitje. Als je daarnaast zaken als autoscaling gebruikt hoef je je niet eens druk te maken over reclame uitingen, als je 10 servers nodig hebt worden ze binnen een minuut aangezet :).
'Cloud hosting', zoals jij dat beschrijft, is niet meer dan een vps met control panel. Als je een VPS afneemt bij (bijv.) vps.net dan heb je een VPS mét dat control panel, ook dan kun je gebruik maken van scaling en dergelijke. Inderdaad, tussen gewoon 'een vpsje' en Amazon/Azure/etc. zit natuurlijk wel een verschil, maar beide leunen op virtuele servers. Alleen het software/control panel/etc. sausje verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

TheNephilim schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:25:
[...]

'Cloud hosting', zoals jij dat beschrijft, is niet meer dan een vps met control panel. Als je een VPS afneemt bij (bijv.) vps.net dan heb je een VPS mét dat control panel, ook dan kun je gebruik maken van scaling en dergelijke. Inderdaad, tussen gewoon 'een vpsje' en Amazon/Azure/etc. zit natuurlijk wel een verschil, maar beide leunen op virtuele servers. Alleen het software/control panel/etc. sausje verschilt.
Als je het puur over een VPS hebt ben ik het volledig met je eens. De waarde van cloud computing zit hem dan ook niet zo zeer in de VPS, maar in de aanvullende diensten die je cloud leverancier kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:55

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

TheNephilim schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:25:
[...]

Uiteindelijk wel, maar de naam "VPS" wordt door de meeste mensen geassocieerd met de budgetgevallen van een tientje per maand, op een tachtig keer overboekte server ;)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
NMe schreef op zondag 12 januari 2014 @ 23:52:
Dat klopt allemaal als een bus, maar ik ben het er niet mee eens dat je per definitie geen virtuele server zou kunnen gebruiken.
Het schalen van dergelijke sites is een probleem dat al lang opgelost is. Cloud omgevingen als EC2 werken hiervoor prima. Voor een dergelijke project nu nog bare-metal oplossingen overwegen is 2000-denken.
MueR schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:23:
Uiteindelijk wel, maar de naam "VPS" wordt door de meeste mensen geassocieerd met de budgetgevallen van een tientje per maand, op een tachtig keer overboekte server ;)
Amateurs die niet weten wat er te halen valt in cloudhoster-land moeten ook gewoon niet gaan reageren op dit soort vragen.
DXaroth schreef op maandag 13 januari 2014 @ 00:42:
Om een schetsje te maken:
- Ontwikkel team: 1000 euro per dag (liggend aan of het een west-europees team is of een off-shore team; een west-europees team zal veel minder man zijn voor die prijs in vergelijking met een offshore team) ...
Nogal een rare manier van rekenen. Voor 1000 euro per dag heb je ongeveer 1.25 developers. Je moet rekenen op 100 euro per man uur. Of je dan 1 of 10 man aan die site wil hebben werken is iets wat je met de implementatiepartner afspreek.
- Server + hosting: 3000 euro per maand (laten we het netjes houden, een apart ontwikkel en productie omgeving, redelijk krachtig, genoeg om de duizend gebruikers per dag makkelijk aan te kunnen) ..
Nee man, om te starten neem je gewoon 2 amazon instances (app server en database). Een large on-demand instance kost je worst-case 200 euro per maand ofzo. Dan nog een extra small instance voor acceptatie maar die kost je, omdat er nauwelijks load is, vrijwel niets.

[ Voor 70% gewijzigd door Hydra op 14-01-2014 09:06 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:44
Hydra schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:55:
Nogal een rare manier van rekenen. Voor 1000 euro per dag heb je ongeveer 1.25 developers. Je moet rekenen op 100 euro per man uur. Of je dan 1 of 10 man aan die site wil hebben werken is iets wat je met de implementatiepartner afspreek.
100 euro per man per uur is leuk en aardig, maar dat zijn prijzen die je hier betaald... dat wil niet zeggen dat je ze niet elders goedkoper kan krijgen..
Ja, dat betekend dat je iemand moet hebben die het project onder zijn hoede neemt (want off-shore neemt nou eenmaal meer in beslag qua project-management), maar dat zijn manuren die je vanuit intern geregeld kan krijgen.
met 8 werk-uur in een dag komt het er op neer op 1 mankracht a 125 per uur, of 3 a 40 per uur .. Daarnaast heb je zelfs ook nog de keuze of je mensen in dienst wilt gaan nemen; een in-house ontwikkelaar kost je minder zolang er genoeg werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
DXaroth schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:18:
100 euro per man per uur is leuk en aardig, maar dat zijn prijzen die je hier betaald... dat wil niet zeggen dat je ze niet elders goedkoper kan krijgen..
Dat zeg ik ook niet. Maar het is gewoon een raar rekenvoorbeeld. Als je een dergelijke site door iemand laat ontwikkelen spreek je over het algemeen af wat je budget is, en wat je voor die 80k krijgt. Hoe die uren verder precies besteed worden, en of het geoutsourced wordt, is over het algemeen niet aan de opdrachtgever (hoewel je wel voor een bedrijf kan gaan dat alles lokaal ontwikkelt).

Ik ben projectmanager bij een bedrijf dat eigenlijk precies dit soort dingen doet: hoeveel developers er precies aan een opdracht werken is niet aan onze opdrachtgevers, dat regelen we intern kwa planning.
Ja, dat betekend dat je iemand moet hebben die het project onder zijn hoede neemt (want off-shore neemt nou eenmaal meer in beslag qua project-management), maar dat zijn manuren die je vanuit intern geregeld kan krijgen.
Ik weet prima hoe het werkt. Dank je wel.
met 8 werk-uur in een dag komt het er op neer op 1 mankracht a 125 per uur, of 3 a 40 per uur .. Daarnaast heb je zelfs ook nog de keuze of je mensen in dienst wilt gaan nemen; een in-house ontwikkelaar kost je minder zolang er genoeg werk is.
Een eigen developer aannemen is gewoon een enorm risico. Ik denk niet dat de TS dat aankan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49

orf

Ik neem ook altijd een advocaat aan als werknemer als ik juridisch advies nodig heb. :)
Pagina: 1