Speaker rand los; hoe te repareren zonder schade

Pagina: 1
Acties:

• happyguppy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb sinds enkele jaren een setje Tannoy MX3 speakers staan, en mijn kat heeft ze tot afgelopen week altijd met rust gelaten. Helaas is ze blijven haken van de week en heeft daarbij de rand van een van de speakers losgetrokken.

De speaker werkt nog perfect en voor zover ik kan detecteren is het geluid onveranderd, maar ik zou toch graag het euvel willen verhelpen. Ik heb op een foto gemarkeerd welke rand er los is geraakt.

Ik zou graag willen weten of ik een dergelijke beschadiging kan verhelpen door het weer vast te lijmen, en zo ja, met wat voor soort lijm. Niet dat ik lijm haal die de speaker te strak trekt of iets dergelijks.

Hierbij de foto:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img809/626/n3gg.png

Alvast bedankt! _/-\o_

//edit:

Is dit wat ik zoek?: http://www.speakerrepairs...up_id=10&aid=3407&lang=nl

[ Voor 9% gewijzigd door happyguppy op 12-01-2014 01:30 ]

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:01
Dat is bijna wat je zoekt, je wilt de rand er namelijk ook bij hebben. Kijk anders hier even, daar weten ze er alles vanaf.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als er alleen maar een stukje van de rand los is, is lijmen voldoende. Die lijm die je hebt gevonden is prima daarvoor. Let op dat je bij het lijmen de conus niet scheef trekt.

[ Voor 44% gewijzigd door TBTL op 12-01-2014 17:32 ]

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Voor lijm kan je hier http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/ terecht. Ik heb er de foamranden + lijm voor mijn speakers gekocht.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:01
Die link had ik al gepost?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• happyguppy
TBTL schreef op zondag 12 januari 2014 @ 17:31:
Als er alleen maar een stukje van de rand los is, is lijmen voldoende. Die lijm die je hebt gevonden is prima daarvoor. Let op dat je bij het lijmen de conus niet scheef trekt.
Thanks allemaal! Hierbij nog een foto van het euvel; wellicht dat ik de speakerrand er niet bij hoef te halen, en enkel lijm voldoende is zoals TBTL meld?

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/62/zkju.jpg

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:27

FeaR

In GoT we trust

Refoamen kan altijd nog, ik zou eerst proberen te lijmen. Op de foto afgaande moet dat zonder al te veel moeite lukken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• happyguppy
FeaR schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:57:
Refoamen kan altijd nog, ik zou eerst proberen te lijmen. Op de foto afgaande moet dat zonder al te veel moeite lukken.
Thanks!

Verwijderd

/me wijst trots

Chucky's klus en opknap blog: B&O RL-2000 - Refoamen van woofers - deel 1

Ik zie dat alleen de rand letterlijk los is! Gewoon latex lijm eronder, en knallen weer!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 18:16 ]

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Refoamen kan natuurlijk alleen als het foam is...
En dat is het niet in jouw geval, als ik het plaatje zie.
Niet vervangen door foam dus.

Droogkloot.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:29
Als je het goed wilt doen bestel een potje lijm van audiofrends, voor een paar euro ben je voorzien. Ik heb ook eens een keer houtlijm gebruikt op een rubberen rand. Dit werkte ook prima, die lijm schijnt erop te lijken.

Als het niet lukt nieuwe randen bestellen

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Roderiktweaker schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 01:32:
Als je het goed wilt doen bestel een potje lijm van audiofrends, voor een paar euro ben je voorzien. Ik heb ook eens een keer houtlijm gebruikt op een rubberen rand. Dit werkte ook prima, die lijm schijnt erop te lijken.

Als het niet lukt nieuwe randen bestellen
De lijmt schijnt erop te lijken? Sterker nog...Het is gewoon watervaste houtlijm!

@TS, Gewoon met een kwastje wat watervaste houtlijm aanbrengen op de speakerrand en op kast en het even een paar minuten laten drogen en vervolgens de rand netjes op de kast plakken. Eventuele lijmresten die tussen de rand en de kast uitkomen (als je ze tegen elkaar aandrukt) direct verwijderen met een vochtige doek en het geheel een uurtje of 3 laten drogen. Dan zie je er niets meer van en zit het geheel weer netjes vast, alsof het nooit los is geweest.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Pagina: 1