Nieuwe gaming desktop

Pagina: 1
Acties:

• Moriar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2025
Beste tweakers,

Zojuist heb ik een nieuw game-systeem samengesteld, maar ben ik niet zeker of dit systeem goed genoeg zal zijn en hoe ik deze goedkoper kan bouwen, met zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

Mijn budget is €700 euro en ik ga daar nu aardig overheen.

Zelf wil ik ook het liefst 16 GB DDR3 werkgeheugen behouden voor de eventuele toekomst.

Kunnen jullie mij helpen?

Dit is het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 166,-€ 166,-
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 55,90€ 55,90
1MSI R9 270X GAMING 2G€ 175,50€ 175,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,85€ 48,85
1Aerocool Aerocool GT Black Advance€ 27,70€ 27,70
1G.Skill F3-2400C10D-16GTX€ 154,99€ 154,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,70€ 48,70
1Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 120GB€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,54

Ik ga het systeem niet overclocken.

Verwijderd

Ik weet niet wat je met 16GB RAM wilt doen, ikzelf ga nooit over 8. Ik heb dat setje ook en het is nutteloos. De enige reden dat ik het besteld heb was omdat toendertijd een setje 8GB 1600Mhz/C9 RAM 80 euro kostte, en deze €150,-. Het is trouwens wel leuk om 200+ tabs te kunnen openen zonder problemen, al is het een beetje nutteloos.
Verder:
FX-8320. Zelfde processor, lagere kloksnelheid.
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Vanwege de 83xx
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
Mooiere kast, als het niet meer past in het budget deze: pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)
Ik weet trouwens ook niet wat je met een DVD speler wilt gaan doen.
En deze: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
Sneller, goedkoper.

En verder, welke games wil je gaan spelen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:07:
Ik weet niet wat je met 16GB RAM wilt doen, ikzelf ga nooit over 8. Ik heb dat setje ook en het is nutteloos. De enige reden dat ik het besteld heb was omdat toendertijd een setje 8GB 1600Mhz/C9 RAM 80 euro kostte, en deze €150,-. Het is trouwens wel leuk om 200+ tabs te kunnen openen zonder problemen, al is het een beetje nutteloos.
Verder:
FX-8320. Zelfde processor, lagere kloksnelheid.
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Vanwege de 83xx
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
Mooiere kast, als het niet meer past in het budget deze: pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)
Ik weet trouwens ook niet wat je met een DVD speler wilt gaan doen.
En deze: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
Sneller, goedkoper.
Helemaal mee eens.
Eventuele alternatieven : pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB met stroomverliesbescherming
pricewatch: MSI R9 270X GAMING 2G Battlefield 4 met BF4, die kan TS eventueel verkopen als hij die niet wil of al heeft. Koeler voor de cpu is wel aan te raden, bijv. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Het wordt dan meteen een stuk stiller en koeler en een eventuele overclock naar FX-8350 snelheden is mogelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2014 20:12 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
@ Moriar de 2 voorgaande posts bevatten ERG goed tips !

• Moriar
Een goede vriend van mij wilt een nieuw systeem en ik wil hem graag daarmee helpen.

Waar hij veel waarde aan hecht zijn juist de processor en de 16GB RAM. Zelf hebben we ook de mogelijkheid besproken om te beginnen met 1 stick van 8GB en eventueel over een tijd een 2e zelfde stick van 8GB erbij te kopen.

Wat is precies je redenatie om juist voor de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P te kiezen ipv de pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0 ?
De prijs is €20,- duurder en het enige verschil wat ik zie is dat de Gigabyte een PCI-e 3.0 x4 heeft. (Wat ik gelezen heb, is de PCI-e 2.0 x 16 nog altijd sneller dan de 3.0 x4). Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt met "Gigabyte GA-970A-UD3P vanwege de 83xx".

Ook beide kasten (pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed en pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)) zijn een stuk duurder dan de pricewatch: Aerocool Aerocool GT Black Advance die hij graag wilt.
Verder heeft het uiterlijk te maken met smaak en vinden hij en ik beiden de Aerocool leuker uitzien.

De DVD-speler blijft erin zitten voor het afspelen van eventuele films en voor het installeren van games.

De pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB presteert na verder onderzoek inderdaad veel beter, dankjewel! Wel heb ik de vraag tot in hoever de pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB beter zou zijn dan de Samsung vanwege de bescherming tegen stroomverlies. Weegt dit op tegen de snelheid van de Samsung schijf?

Ook is de pricewatch: MSI R9 270X GAMING 2G Battlefield 4 veel handiger, gezien je een tientallen euro's terug kan verdienen als je het spel verkoopt! Dankjewel.

Dan mijn laatste vraag: waarom zouden we voor een CPU-koeler moeten gaan. Hij is niet van plan zijn CPU te overclocken en dan zou de stock-koeler toch moeten voldoen zonder problemen?

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen met het perfectioneren van het systeem.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49
De ...-UD3P heeft 8+2Phase ( VRM ) voeding tbv je CPU !!

Dat Asrock mobo trekt die FX-8350 niet goed tijdens bv een OC. Zie Asrock website !

Zie het rode * --> http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Pro3%20R2.0/?cat=CPU

• Moriar
Ik zie het! Dankje. Dit had ik helemaal niet gezien.

• Moriar
Zojuist heb ik ook de RAM Support List van de Gigabyte gezien, daar staat enkel 1 8GB stick in die supported is. Dit kan ik mij haast niet voorstellen.

Kan iemand ons verder helpen?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:38

Esumontere

Floep, banaan.

Ik zou niet 1x 8GB erin steken, want dan heb je geen baat bij Dual Channel (wat de snelheid waarmee het geheugen wordt aangesproken ongeveer 2x zo hoog maakt). 8GB ram is echt meer dan genoeg, je vriend legt zijn prioriteiten bij de verkeerde dingen :+ Zeker omdat je moederbord 4 geheugenslots heeft zou ik er nu gewoon 2x4GB in prikken (zoals hierboven ook al aangeraden) en er eventueel in de toekomst nog 'ns 2x 4GB bij prikken. Het heeft ook geen zin om er 2400MHz RAM in te steken, dit is duur en je merkt het verschil met 1600MHz niet. Scheelt ook de nodige euro's :)

Met het geld dat je bespaart op je geheugen kan je een betere videokaart kopen :D Bijvoorbeeld de 280X ;)

Het verschil in snelheid tussen de M500 en de 840 EVO ga je niet merken in de praktijk, tenzij je heel veel bestanden op je SSD gaat verplaatsen. Het zijn beiden erg goede SSD's, en je doet met geen van beiden een miskoop, maar de M500 is ivm de extra veiligheid ietsje beter.

Verder is de stock-koeler inderdaad voldoende als je niet gaat overklokken, maar de koelcapaciteit is niet om over naar huis te schrijven en het ding maakt een pleurisherrie under load. Een goede processorkoeler heb je al voor 25 euro, dus waarom niet?

[ Voor 19% gewijzigd door Esumontere op 13-01-2014 11:19 ]

Verwijderd

Moriar schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:34:
Zojuist heb ik ook de RAM Support List van de Gigabyte gezien, daar staat enkel 1 8GB stick in die supported is. Dit kan ik mij haast niet voorstellen.

Kan iemand ons verder helpen?
Zoek op de site van bijvoorbeeld G.Skill of die het moederbord ondersteund.

Ook weet ik niet hoevaak de stroom uitvalt bij TS z'n vriend, maar bij mij hoogstens 1 keer per 2 jaar. En als ik 4 seconden eerder een battlefield map heb kunnen laden en zo een AH-1Z Viper kan bemachtigen ben ik blijer dan dat ik een kleinere kans heb om een keer windows en battlefield te moeten herinstalleren. Dat is toch het enige wat op mijn SSD staat. En AC4.

• Moriar
Dank jullie wel,

Ik zal het bespreken met hem over het RAM.

Voornamelijk zijn OS en essentiele programma's zullen op de SSD komen te staan. Verder zal de 1TB hard drive gebruikt worden voor games en opslag.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:38

Esumontere

Floep, banaan.

Opnieuw installeren zal inderdaad het probleem niet zijn. Een nieuwe SSD kopen omdat hij kapot is is wel jammer.
Pagina: 1