ATX 2.0 PSU op een pentium 2, pin 20 White wire.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Beste Tweakers.

Ik ga een pentium 2 gebruiken voor een paar Inbel projecten. Helaas zit ik nu met een probleem.

De -5 volt (let op geen + spanning dus) die tegenwoordig niet meer gebruikt word in ATX 2.0 zit dus niet meer op mijn voeding. Deze was bedoelt voor ISA kaarten. Maar mijn inbel kaart is een ISA kaart. en heeft dus de -5 volt lijn nodig (al getest zonder de -5 werkt hij niet). Mijn oude ATX 1.0 voedingen heb ik allemaal weg gedaan.

Dus nu moet ik een maniertje verzinnen om die - 5 volt op pin 20 te krijgen. Maar verder geen succes kunnen boeken. Ik moet dus in de voeding zelf aanpassingen doen voordat ik de white wire kan verbinden.

Dus hoe kan ik dit het beste doen zonder mijn PSU/Moederbord te mollen ? Ik beschik tevens over een scheidingstrafo.

[ Voor 10% gewijzigd door rickboy333 op 11-01-2014 19:40 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 10:48
Via V&A een oude ATX voeding op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een DCDC convertertje kopen of iets knutselen met een 7660, indien dat genoeg stroom kan leveren.
Maar wat Jolke zegt is makkelijker. De lokale kringloop/2ehandspc winkel heeft misschien ook wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Een oude voeding kopen is inderdaad het makkelijkste. Maar ik wil er het liefst geen/weinig geld aan uitgeven aangezien het om een pentium 2 gaat.

DCDC converters heb ik genoeg liggen. Maar ik weet precies hoe ik ze dan moet aansluiten. Een 7660 kan ook, maar dat is volgensmij maar 3 volt.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Als ik even een 7660 datasheet check, dan staat er
The LMC7660 is a CMOS voltage converter capable
of converting a positive voltage in the range of +1.5V
to +10V to the corresponding negative voltage of
−1.5V to −10V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Ploink schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:57:
Als ik even een 7660 datasheet check, dan staat er

[...]
ah toch wel hoger dan 5v, bedankt dit gaat hem denk ik worden.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mooi, maar let wel even op de stroom die je nodig hebt. De LMC7660 haalt maar 10-20mA.
Zonodig kun je dit even testen met een tijdelijke -5V voeding via een 5V laadadaptertje ofzoiets.
Als je een beetje zoekt zijn er wel alternatieven voor de 7660 die wat meer kunnen leveren.

Wat heb je liggen aan DCDC converters? Er staan toch wel typenummers op en er zal toch wel documentatie bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Geen of weinig geld? Hoeveel denk je nog te moeten neertellen voor zo'n oude voeding? :)
Dat zal in de order van een paar euro zijn, zeker niet meer dan 10 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Ploink schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 21:24:
Mooi, maar let wel even op de stroom die je nodig hebt. De LMC7660 haalt maar 10-20mA.
Zonodig kun je dit even testen met een tijdelijke -5V voeding via een 5V laadadaptertje ofzoiets.
Als je een beetje zoekt zijn er wel alternatieven voor de 7660 die wat meer kunnen leveren.

Wat heb je liggen aan DCDC converters? Er staan toch wel typenummers op en er zal toch wel documentatie bestaan?
Ik denk dat 10-20mA genoeg is voor een ISA slot. Boven de 100 zullen ze denk ik niet gaan. Maar wat ik kan doen is 5 volt zetten op de 5 volt +, en doormeten wat de -5 geeft. Misschien geeft hij niks aan omdat hij Data/12 volt + nodig heeft. Maar hé, in dit vak moet je het hebben van het proberen :P

DCDC converters heb ik een hele doos weggedaan (nou ja geruild voor de elektronenbuizen PY82, PCF80, ABC XX (getal vergeten :() en wat mosterd condensatoren) Maar ik moet op zolder nog ergens een doos hebben. Ikzelf gebruik DCDC converters zelden. En heb nog nooit iets zelf gebouwd met een DVDC converter.,

Voor de voeding, het probleem met VGA is dat je er gelijk verzend kosten bij krijgt. Dus het moet bij de kringloop waar ik en tijdje geleden al een grote ''bestelling'' heb gedaan.

Er is ook nog een andere kringloop maar die rekent €8,00 voor een voeding die niet eens 12 volt Aux heeft 8)7

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
PCdiscount in Valkenswaard doet ook aan tweedehandscomputers, wellicht dat ze daar nog wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan je niet de -12 volt terug brengen met een 7905?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
memphis schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 23:45:
Kan je niet de -12 volt terug brengen met een 7905?
Hoezo de -12 volt ? Deze is gewoon goed aangezien. Het gaat om de -5 volt die er niet meer zit omdat ATX 2.0 deze zijn weggevallen.

@ Jolke, bedankt. Maar volgensmij zit ik dan nog vast aan verzend kosten. Ik denk dat met een beetje knutselen de -5 volt er ook wel komt. Even een 7660 zoeken en ik zal morgen eens kijken wat het word.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
rickboy333 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 00:50:
[...]

@ Jolke, bedankt. Maar volgensmij zit ik dan nog vast aan verzend kosten. Ik denk dat met een beetje knutselen de -5 volt er ook wel komt. Even een 7660 zoeken en ik zal morgen eens kijken wat het word.
Daarom had ik die uitgezocht, daar woon je toch 'relatief' in de buurt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
rickboy333 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 00:50:
[...]

Hoezo de -12 volt ? Deze is gewoon goed aangezien. Het gaat om de -5 volt die er niet meer zit omdat ATX 2.0 deze zijn weggevallen.
Omdat dat de makkelijkste oplossing is. Als je alleen positieve spanning uit die voeding hebt dan kun je met een buck-boostconverter daar negatief van maken, zit je met spoelen etc. Zijn ook wat exotischer, dus niet zo goedkoop als je standaard buckconverter. Maar als je wel -12V hebt dan kun je die met een 7905 omlaag stabiliseren naar -5V met 2 condensatoren erbij voor stabiliteit, heb je 1A ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Sorry voor de late reactie, maar ik kon niet online komen.
Jolke schreef op zondag 12 januari 2014 @ 06:59:
[...]

Daarom had ik die uitgezocht, daar woon je toch 'relatief' in de buurt? :P
Nou dat valt je tegen. Als je niet meetelt dat je op de weg van eindhoven naar valkeswaard altijd in de file staat moet je er toch nog een flink eind voor rijden. Dat is ook al weer €5,00 aan brandstof vooral omdat onze grote vriend Rutte de accijns heeft verhoogd :)
Flake schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:48:
[...]

Omdat dat de makkelijkste oplossing is. Als je alleen positieve spanning uit die voeding hebt dan kun je met een buck-boostconverter daar negatief van maken, zit je met spoelen etc. Zijn ook wat exotischer, dus niet zo goedkoop als je standaard buckconverter. Maar als je wel -12V hebt dan kun je die met een 7905 omlaag stabiliseren naar -5V met 2 condensatoren erbij voor stabiliteit, heb je 1A ter beschikking.
Dat is inderdaad makkelijk ja, ik heb daar niet eens aan gedacht. -12 volt zit er op dus ik denk dat ik dat ga proberen.

Waar ik aan zat te denken was een elektronenbuis gebruiken en dan de anode en kathode omdraaien. Hierdoor krijg je een omgekeerde polariteit waardoor je in theorie - spanning moet krijgen. Om dat te doen zonder kaboem hadden ze ooit een trucje voor bedacht. Maar die ben ik vergeten. Misschien weten ze het op de gloeidraad forums wel.

Ik ben op het punt gekomen dat ik wel ergens een oude ATX 1.0 voeding heb gevonden. Maar dit te proberen is veel leuker :)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03
Flake schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:48:
[...]

De 78XX/79XX serie is ook in een 2A variant leverbaar. (79S05)

Maar als ik even zo google kom ik voedingen tegen waarop de -5V 0.3 tot 0.5A is dus dan is een 1A exemplaar wel voldoende. Gewoon met wat koelpasta tegen de behuizing schroeven zodat ie z'n warmte kwijt kan.

Maar je kan ook even bij het lokale mileupark kijken, of op marktplaats 1 eur bieden op een P2 ofzo... dan heb je ook een geschikte voeding voor weinig/niets.
edit: je had er al 1 gevonden, ook prima. Maar misschien is een nieuwere voeding met een 7905 wel efficienter, ondanks dat je toch een paar watt staat weg te 'stoken'.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 14-01-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DJSmiley schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:17:
[...]

Maar als ik even zo google kom ik voedingen tegen waarop de -5V 0.3 tot 0.5A is dus dan is een 1A exemplaar wel voldoende. Gewoon met wat koelpasta tegen de behuizing schroeven zodat ie z'n warmte kwijt kan.
...
Bij de 7905 zit de tab, het metalen deel van de behuizing, aan de INPUT, in dit geval dus de -12V.
Die moet je niet zomaar tegen de behuizing schroeven zonder isolatie er tussen.
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_1KIwZrxSy6A/S2O9hLMy4uI/AAAAAAAAAQo/qZ1VUX3430k/s320/7905.jpg

Bovendien gaat het niet alleen om de stroom, maar ook om het vermogen. Van -12V naar -5V raak je 7V kwijt, dus dan stook je 7W bij 1A en bij 2A zellfs 14W, dan heb je een flinke heatsink nodig.

Maar voor de toepassing is het toch niet meer dan 100mA, dus in dit geval geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
rickboy333 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 18:19:

[...]

Nou dat valt je tegen. Als je niet meetelt dat je op de weg van eindhoven naar valkeswaard altijd in de file staat moet je er toch nog een flink eind voor rijden. Dat is ook al weer €5,00 aan brandstof vooral omdat onze grote vriend Rutte de accijns heeft verhoogd :)

[...]
Ik dacht meer aan een fietstochtje via de Strabrechtsche Heide en Heeze...
Maar idd, zelf pielen is leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
DJSmiley schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:17:
[...]

Maar je kan ook even bij het lokale mileupark kijken, of op marktplaats 1 eur bieden op een P2 ofzo... dan heb je ook een geschikte voeding voor weinig/niets.
edit: je had er al 1 gevonden, ook prima. Maar misschien is een nieuwere voeding met een 7905 wel efficienter, ondanks dat je toch een paar watt staat weg te 'stoken'.
Dat kan inderdaat, maar het ptobleem zit hem ook echt in de koeling als ik 7 watt wegstook word dit dus warmte (wet behoude energie) Of ik moet die overige 5 watt ook benutten zodat er maar 2 watt word weggestoken
Ploink schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:29:
[...]

Bij de 7905 zit de tab, het metalen deel van de behuizing, aan de INPUT, in dit geval dus de -12V.
Die moet je niet zomaar tegen de behuizing schroeven zonder isolatie er tussen.
[afbeelding]

Bovendien gaat het niet alleen om de stroom, maar ook om het vermogen. Van -12V naar -5V raak je 7V kwijt, dus dan stook je 7W bij 1A en bij 2A zellfs 14W, dan heb je een flinke heatsink nodig.

Maar voor de toepassing is het toch niet meer dan 100mA, dus in dit geval geen probleem. :)
Dat is iderdaat de oplossing. Maar hetzelfde probleem de warmte. Ik moet isolatie gebruiken, maar rubber is ongeschikt omdat dat kan smelten. Dus ik moet isolatie hebbenj die goed tegen warmte en druk kan.

Maybe word hij bij 100 mA niet zo heel heet maar ik neem nooit risico.

Voor de heatsink kan je een lucht koeler opschroeven van 10 cm dia. Maar bij 100 mA zal dit toch niet al te heet worden ?

Ik zal eens die isa kaart meten. kijken wat hij verbruikt. Ik heb helaas alleen een analoge multi meter omdat mijn digitalen kapot is (kapotte zekering, heb een nieuwe besteld bij de leverancier ivm gerantie, duurt natuurlijk eeuwig)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 16:59
[b]rickboy333 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 03:34:

Dat is inderdaad de oplossing. Maar hetzelfde probleem de warmte. Ik moet isolatie gebruiken, maar rubber is ongeschikt omdat dat kan smelten. Dus ik moet isolatie hebbenj die goed tegen warmte en druk kan.
Hiervoor wordt veelal mica gebruikt.
Die plaatjes zijn rubberachtig, hebben een lage warmteweerstand en kunnen tegen hoge temperaturen.

bv
Afbeeldingslocatie: http://uk.farnell.com/productimages/farnell/standard/520214-40.jpg

Het zwarte plastiekje op de foto, zorgt ervoor dat de schroef elektrisch geïsoleerd is. Dit heb je dus ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
De TO220 isolatie kit hebben ze in mica en glasvezel versterkt siliconen. Mica is transparant en omdat het hard is heb je ook thermische pasta nodig, bij dat grijze siliconen spul hoeft dat niet.

Het ding zal bij 100mA 0.7W verstoken. Als je er een aluminium plaatje opschoeft of een speciale TO220 heatsink, dan heb je geen isolatie nodig en is luchtkoeling verder wel genoeg.

De 7905 heeft een thermische beveiliging, dus hij kan niet direct stuk gaan als je even experimenteert zonder heatsink om te kijken hoe heet ie wordt, dikke kans dat je isa kaart zo weinig verbruikt dat heatsink helemaal niet nodig is.

Edit: Of je gooit er letterlijk wat geld tegenaan :+
Afbeeldingslocatie: http://tangentsoft.net/elec/bitmaps/to-220-soldered-penny-heat-sink.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Ploink op 18-01-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ploink schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:25:

[...]

Edit: Of je gooit er letterlijk wat geld tegenaan :+
En dat kost je - letterlijk - maar een paar cent(en) :P
Pagina: 1