Windows 8.1 - 100% Disk Usage (Schijf gebruik)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255118

Topicstarter
Tweaker Helden,

Wanneer ik echt niet meer weet wat ik moet doen vraag ik hier om hulp en dit is zo'n geval.

Tijdens het werken op deze laptop schiet het schijf verbruik vaak naar 100% waardoor de laptop traag is.

Specificaties
ASUS N56V
6 Gb RAM
NVIDIA GeForce GT 650M
C:/ Schijf (HDD) 270Gb & D:/ Schijf (HDD) 400Gb
Windows 8.1 (64bit)

Wat heb ik zelf allemaal geprobeerd
- click on limit disk space to then type the value/amount in GB you want to limit disk usage and also set a warning level ..

- Skype eraf gegooid en een desktop versie geinstalleerd (bij sommige was skype de boosdoener)
Reference: http://superuser.com/ques...freezes-at-100-disk-usage

- Schijfcontrole en laten herstellen

- in services.msc, windows search uitgeschakeld & superfetch

- Firewall en Defender volledig uitgeschakeld

- Schijf optimaliseren en defragmenteren

Helaas heeft dit allemaal niet gewerkt. Ik kom vele topics op google tegen met mensen die hetzelfde ervaren en ook bij mij is er nog geen oplossing.

Wat is nu precies het probleem
Zodra ik bijvoorbeeld Adobe Photoshop open dan schiet het schijf verbruik naar 100% en niet alleen bij Photoshop maar ook InDesign, Premiere, After Effects, gebruik van meerdere programma's, kleine games, bestanden overzetten.

Als er geen programma's gebruikt worden dan loopt schijf verbruik langzaam weer naar 0%, maar zodra je weer iets doet schiet het al snel naar 100%.

Als ik in task manager kijk in het tabje Details en de I/O's bekijk is het vaak het programma wat ik als laatste heb gebruikt de boosdoener van het schijf verbruik dus daar haal ik weinig informatie uit.

Hopelijk zijn er hier nog mensen die wel een bruikbare oplossing hebben want ik zoek mij al weken suf naar een oplossing en krijg het niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

*edit
Moet beter lezen

Hoe snel is dat vol en leeglopen ?

Als je schijf vol zit, kan je dan is vertellen waar al je data in zit ?

Hoe staat je systeem restore ingesteld ?

[ Voor 93% gewijzigd door SRich op 11-01-2014 22:35 ]

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zodra ik een programma open of actie onderneem binnen de schijf loopt het vrij snel naar +- 80% en vanaf daar altijd naar 100% tot bijvoorbeeld Photoshop geopend is en vaak blijft de disk usage op 100% hangen tot ik Photoshop afsluit waarna het binnen een minuut weer naar 0% gaat.

Ook bij het overzetten van een bestand of iets simpels als een foto openen met viewer stijgt de disk usage al naar extreme waarde.

Ik heb zojuist ook schijfopruiming gedaan en alles verwijderd wat mogelijk was (ook systeembestanden opgeschoond) maar dit helpt ook niet.

Het probleem is ontstaan toen ik heb ge-update naar Windows 8.1 daarvoor waren er geen problemen en ik merk op fora's van onder andere microsoft zelf dat heel veel mensen hier last van hebben.

Heb ook windows update bij gehouden maar nog geen oplossing aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je een antivirusprogramma geïnstalleerd?

Antivirus programma's haken in de kernel van Windows waardoor ze bij lees en/of schrijfacties zelf als eerste kunnen lezen wat er gelezen en/of geschreven wordt. Aan de hand van jouw verhaal heb ik het idee dat er een filter in de kernel zit wat op hol slaat zodra er dingen gelezen en/of geschreven worden.

Overigens kan dit ook gewoon een virus zijn (rootkit). Een rootkit haakt op dezelfde manier op de kernel in om zijn aanwezigheid te verbergen (als een programma een lijst van bestanden opvraagt in een bepaalde directory, en de rootkit detecteert dat zijn eigen binaires bloot gegeven dreigen te worden, dan kan hij zichzelf uit de lijst gooien).

Als er in zo'n kernel module iets fout gaat kan je dezelfde effecten krijgen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Sowieso is het beter Superfetch weer in te schakelen.
Superfetch voorkomt dat je telkens programma's van de schijf in het geheugen moet laden door ze in het "ongebruikte" geheugen te cachen.

Daarnaast is het bij een harde schijf helemaal niet gek dat je Disk Usage (niet je Used Space) omhoog schiet. Dat komt omdat harde schijven langzaam zijn doordat ze een responstijd hebben in de milliseconden.

Tijdens de responstijd moet alle andere programma's in afwachting van hun IO verzoek wachten, en wordt je pc traag.
Het starten van Photoshop heeft waarschijnlijk meer dan één file nodig, en moet er dus meerdere keren enkele milliseconden worden gewacht.

Om er achter te komen wat er precies fout gaat kun je de Windows Performance Toolkit gebruiken. xperf.exe maakt een trace van alles wat er gebeurt, zo kun je zien welke processen worden gestart en hoeveel harde fouten er zijn. (stap II legt het uit)
Maar Broncontrole (zie onderkant taakbeheer) zegt misschien al genoeg.
Die harde fouten, het ophalen van geheugenpagina's uit de pagefile, kunnen een ernstig probleem vormen als je fysieken geheugen vol zit.
Over fysiek geheugen gesproken, zit dat soms vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-05 17:56
Een week geleden hetzelfde probleem tegengekomen bij een laptop van een collega. Een scan van de harde schijf toonde meer dan 1500 beschadigde sectoren en een test met een Linux-distributie op een usb-stick werkte prefect.

Ik heb met Dariks Boot and Nuke de harde schijf volledig overschreven en Windows opnieuw geïnstalleerd omdat een aantal fora beweerden dat een virus de harde schijf kan beschadigd doen lijken. Bij de verse installatie staat de harde schijf niet constant meer op 100% maar zijn de prestaties nog steeds onder niveau. Ik vermoed een brakke harde schijf maar mocht ze niet vervangen van de collega. Dus voorlopig werkt alles weer maar met het nodige geduld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Glashelder
Er zijn geen virus programma's geinstalleerd naast standaard Windows Defender. Wel draait malwarebytes om de week handmatig een scan.

@jeroen3
Ik schakel superfetch weer in. Over de Disk Usage; De Disk Usage blijft 100% wanneer ik ook niets doe in Photoshop. Voorheen gebruikte ik vaak Premiere Pro met After Effects compositions beide tegelijk zonder problemen maar sinds dit probleem is dit onmogelijk! Laptop is zo traag dat het 10 minuten kan duren om een verandering in een After Effects composition te maken wat wordt door gevoerd in Premiere Pro.

Ik ga Windows Performance Toolkit vandaag proberen! Ik hou je op de hoogte.

@Aegir81
Het is een heel vaag probleem wat bij vele mensen voor komt en er is nergens 1 duidelijke oplossing, je ziet toch dat bij andere verschillende oplossingen zijn of geen oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:51

ResuCigam

BOFH

Anoniem: 255118 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:18:
Wat heb ik zelf allemaal geprobeerd
- click on limit disk space to then type the value/amount in GB you want to limit disk usage and also set a warning level ..
Heb je die weer uitgezet? Anders toch eens een back-up image maken en een verse Windows installatie.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:47
Ik heb toevallig ook een Asus n56 en kamp met hetzelfde probleem. Begin haast te denken dat de schijf gewoon enorm traag is, want ik kom meer soortgelijke reacties tegen als ik dit google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 07:55
Ik heb bij mijn vader hetzelfde gehad, ik heb van alles geprobeerd, en stond op het punt maar een clean install te doen. Op het internet vind je een hoop drama verhalen. Het bleek echter bij mij de hd te zijn. Een chkdsk /f en een reboot en daarna ruim een uur wachten later was het probleem opgelost. Nu gaat het al een paar weken goed. Succes
Pagina: 1