Mini versterker met distortion voor mondharmonica

Pagina: 1
Acties:

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Bij het spelen van mondharmonica is het vrij gebruikelijk het geluid enigszins te laten vervormen door een versterker, om daarmee een heel nieuw geluid te produceren.
Dit is onder andere te horen in dit stukje:
YouTube: The Blues Brothers (6/9) Movie CLIP - Everybody Needs Somebody to Love (1980) HD

Ik ben (relatief) beginnend speler en heb momenteel nog helemaal geen ambitie om voor een publiek te spelen of te jammen met andere muzikanten. Ik zou het wel gaaf vinden om solo wat te spelen en op te nemen op mijn computer. Het vermogen van de 'installatie' mag dus heel laag zijn, liever zelfs, om de buren niet weg te jagen.

Nou reikt mijn kennis op geluidstechnisch gebied absoluut niet ver. Aangezien het spelen nu nog puur voor mijzelf is, heb ik geen behoefte om enorm te investeren in luxe apparatuur.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is het mogelijk om direct een microfoon aan te sluiten op de pc en het effect softwarematig te emuleren? Dan heeft dit de voorkeur.
Anders blijft er nog de mogelijkheid over het geluid via een effectenpedaal te laten vervormen en/of met een kleine versterker. Zou zoiets als dit hiervoor geschikt zijn?
http://www.amazon.de/Mars...-Verst%C3%A4rker+marshall
Het geluid vanaf een microfoon, via een versterker, direct naar een koptelefoon laten lopen is ook een plan, maar wat voor versterker is hier geschikt voor en hoe veroorzaak ik de gewenste distortion?
Is het uberhaupt mogelijk om dit effect zo kleinschalig te realiseren?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-12 10:22
Als fervent fan van de Blues Brothers en van mondharmonica moet ik hier natuurlijk op reageren :)
Ik ben aan de hand van deze (klassieker!) film ook op de bluesharp begonnen te spelen jaren geleden.

Toen, echt al heel veel jaren geleden, heb ik een versterker zelf gemaakt voor het versterkt spelen van mondharmonica. Met een chromen voorlamp van oude fiets - geef toe, die mic's die ze bij de blues gebruiken lijken daar zoveel op 8) - een condensatormicrofoontje en een 5W versterktje, beiden gekocht bij de lokale radiobeurs. Microfoontje in de lamp, en versterktje in een stofvangende autoradiobox gebouwd. Coaxkabels ertussen en klaar!
Mooie van een fietslamp met de microfoon achterin is dat bijna al het geluid in de mic komt.
Klinkt niet eens zo slecht en voor minder dan 10 euro klaar.

Direct aansluiten op de PC gaat in dit geval goed, maar je moet er wel voor zorgen dat ingang impedantie klopt en dat je niet teveel versterkt. Mooie van een mondharmonica is dat het al best veel herrie maakt, dus veel versterking heb je niet nodig. :P

Marshall versterkertje ziet er eigenlijk ook best goed uit, werkt ook op batterijen - extra portable - en voor dat geld kan je ook niet veel fout doen. Andere kant, zelf tweaken is ook leuk.

Completely off-topic, maar welke muziek speel je, welke artiesten volg je?

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
Wellicht kun je eens kijken naar gitaar pedaaltjes/voorversterkers. Kosten niet de wereld en letterlijk in honderden smaken verkrijgbaar.

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Tof verhaal Jolke. Misschien ga ik ook maar gewoon tweaken met wat goedkopere onderdelen die ik van eBay pluk.

Voor nu vind ik het interessant om te kijken wat een amplifier simulator me kan bieden, de software lijkt wel ver gekomen te zijn.

Verder valt het me mee hoeveel een pedaaltje kost. Volgens mij zoek ik het effect 'overdrive', dit is met een behringer pedaal van twintig euro al te realiseren. Het schijnt alleen dat pedalen vrij beroerd klinken als ze op de computer worden aangesloten, maar voor een paar tientjes durf ik wel te experimenteren.

Ik volg actief de lessen van Adam Gussow en wil inderdaad graag blues leren spelen. Verder luister ik graag naar little Walter, de sonny boys, zou graag iets van Ray Charles willen coveren en ik vind het ook heel leuk hoe Supertramp harmonica toevoegt aan hun muziek.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-12 10:22
Klassieker, Sonny Boy Williams en Little Walter, ik kan overigens Sonny Terry & Brownie McGhee met het album Walk On (1995) aanraden, Lightnin' Hopkins en natuurlijk de Nederlander Rob Hoeke (die speelt lekker makkelijk mee met een harp in A). Gaaf trouwens, Adam Gussow... die staat nu in de bookmarks. Thanks!

Overigens geldt als (een van) de beste harp spelers van de wereld Carlos Del Junco, goed maar weinig blues. :)