Low budget draadloos netwerk met NAS voor 25 PCs in Suriname

Pagina: 1
Acties:

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 12:06
Een bevriende kennis gaat komend jaar naar Suriname, een basisschool helpen in the middle of nowhere. Hier komen pakweg 25 PCs te staan met Windows 8.1 waar een lokaal lesprogramma op gedraaid wordt, juist om de kinderen aldaar kennis te laten maken met PCs en dergelijke.

Het plan is om een afsluitbare, verrijdbare kast te maken met 25 laptops. (Deze laptops worden trouwens van stroom voorzien via zonnepanelen en een accu's.) De laptops moeten via een draadloos netwerk contact maken met een NAS waarop alle gegevens bewaard worden van de kinderen (zodat het bij een volgende les ook niet uitmaakt op welke laptop ze werken).
De router en de NAS komen ook in de kast; deze beiden hoeven niet permanent aan te staan (liever niet, gezien de school niet aangesloten is op het centrale stroomnetwerk). Ze worden ook niet aangesloten op het internet (kan niet, er is daar geen internet).

Nu is de vraag: Waar moeten we aan denken bij de aanschaf van een router en een NAS; kan bijvoorbeeld elke router 25 draadloze connecties aan en welke NAS overtreft in gebruiksvriendelijkheid en stroomverbruik. Of is het juist handig om een NAS te nemen die ook de routerfunctie op zich kan nemen?
Uiteraard is er praktisch geen budget, dus het moet zo goedkoop mogelijk, maar uiteraard wel werkbaar zijn.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Als de documenten die ze op slaan niet zo groot zijn (en de software kan er mee overweg, zodat je niet bij elkaars documenten kan) zou je een router met USB poort kunnen kiezen, Prik daar een USB stick in of een 2.5" externe HDD en klaar is kees. Relatief energiezuinig, zeker de USB stick optie.

• AutCha
Daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht! Dat kinderen bij elkaars bestanden kunnen is in dit geval nog geen probleem; het hoeft geen professioneel netwerk te worden met LDAP.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Tussen andermans bestanden kunnen lezen/bewerken op een netwerkshare en LDAP zit nog een grote wereld met mogelijkheden: je kunt bijvoorbeeld gebruikersrechten instellen op een NAS.
Maar als je in eerste instantie daarom niet bezorgd bent, scheelt dat heel wat instellingen en tijd. Zoals Sick Nick al aangaf, USB schijf/stick op een router aansluiten. Meeste routers hebben geen moeite met 25 actieve verbindingen. Ik neem niet aan dat er 25x torrents, youtube etc... gebruikt wordt, zodat je verbinding dichtslaat?

Denk ook even vooruit; als het systeem een paar jaar staat, waar wil je uitbreiden? Extra capaciteit, gebruikers, meer services (ftp, vpn, etc...). Dan zou je kunnen overwegen een aparte NAS aan te schaffen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
AutCha schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:32:Ze worden ook niet aangesloten op het internet (kan niet, er is daar geen internet).
Jolke schreef op zondag 12 januari 2014 @ 09:53:
Ik neem niet aan dat er 25x torrents, youtube etc... gebruikt wordt, zodat je verbinding dichtslaat?
Dus nee, dat gaat niet gebeuren.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
sypie schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:02:
[...]

Dus nee, dat gaat niet gebeuren.
Ahum... :o

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12 12:14
Mocht je geen router hebben, kun je ook een RaspBerry Pi als NAS server inrichten. Opslag op een usb stick, SD kaart of usb drive afhankelijk van de hoeveelheid benodigde ruimte. De RaspBerry kost weinig (met kastje e.d. 60,-) en gebruikt weinig stroom (3-6 watt).

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Ik zou ook voor de oplossing van Sick Nick gaan. Verruit het goedkoopst en energie-zuinigst. Een NAS heeft veel meer opties, maar gezien de omgeving en wensen een overkill.

Je zou ze dan ook lokaal kunnen laten werken en aan het einde van de les (dmv een scriptje/programmaatje) de gegevens kopiëren naar de centrale opslag.

Verder een leuk idee! Sowieso succes ermee.

• AutCha
Nee, vooralsnog geen torrents en youtube enzo :).

De RaspBerry Pi is een leuk idee, alleen niet zo praktisch in een omgeving tussen allemaal leken. De 'systeembeheerder' zal het ook met vallen en opstaan moeten leren, en dat zonder internet...

Je hebt gelijk wat betreft een uitbreiding van het netwerk. Een USB schijf of stick maakt het backuppen ervan ook makkelijk, met een USB stick kan je ook per klas een stick gebruiken (er zijn meerdere klassen van 25 kinderen).

Trouwens, het zijn deze laptops: Intel Classmate Convertible. Beperkt valbestendig, waterdicht en veel rubber.

[ Voor 18% gewijzigd door AutCha op 12-01-2014 12:41 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Als er altijd maar 1 klas tegelijk met de laptops werkt, kan je overwegen de hele boel portable te maken. Dus je sluit de Router aan op dezelfde accu die je voor de laptops gebruikt, en je sluit de harde schijf via USB aan op de router. Dan kan je de router+hardeschijf gewoon steeds verplaatsen, en je zet hem dan midden in het klaslokaal neer. Dan heb je altijd goed bereik en ook geen achterlijk dure router nodig :)

Oh, en misschien kan je even het model laptop en wat voor wifi kaart daarin zet posten. Want 802.11ac, 5GHz en 3x3 MIMO hebben natuurlijk geen zin in een router als de laptops dat niet ondersteunen.

Ik weet niet hoe belangrijk back-up is, maar die harde schijf gaat een keer kapot/raakt corrupt. Of dat over 1 of 20 jaar is is niet te zeggen, maar het gaat een keer gebeuren. Moet je ook nog wat voor bedenken eigenlijk...

EDIT: Oké, ik zie twee versies, een met 5GHz ondersteuning en een zonder. Enig idee welke versie jullie hebben? En het liefst ook het modelnumer van de netwerkkaart :)

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 12-01-2014 12:52 ]

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
5ghz is toch zeker niet zo belangrijk als ik ervan uitga dat de volgende router op meer dan een kilometer staat?

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• AutCha
Het plan is inderdaad om ook de router en opslag op de portable kast te zetten. Ook omdat het netwerk alleen actief is wanneer de laptops (intel classmates, zie hierboven) gebruikt worden (vanwege de beperkte beschikbaarheid van elektriciteit).

In de classmates zitten een b/g/n modem, dus 5ghz is mogelijk (n is toch over 5 ghz?), maar niet noodzakelijk.

Verwijderd

Nee, "n" kan ook over 2,4 GHz.

5 GHz is niet nodig, en is overkill. Helemaal als er geen stroom voor een router, laat staan internet is....

Wat SickNick zei, zet er een USB stick erin en klaar. Dan kan deze ook makkelijk door de leraar of wie dan ook van de school meegenomen worden of opgeborgen worden in de kluis of zo.

En aan een USB stick is makkelijker te komen dan een NAS. KOst ook een paar euro ( 3 stuks voor 10 euro (4 GB) bij de Makro).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AutCha schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:03:
Het plan is inderdaad om ook de router en opslag op de portable kast te zetten. Ook omdat het netwerk alleen actief is wanneer de laptops (intel classmates, zie hierboven) gebruikt worden (vanwege de beperkte beschikbaarheid van elektriciteit).

In de classmates zitten een b/g/n modem, dus 5ghz is mogelijk (n is toch over 5 ghz?), maar niet noodzakelijk.
N kan op 5 en 2.4 Ghz
B en G op 2.4 only
A op 5 only

als je radio geen A ondersteund kun je er gevoegelijk van uitgaan dat de radio geen 5Ghz heeft en 2.4 only is

Niets mis met een fatsoenlijk ap en een nas hoor. maar kwa rechten wordt het vermoelijk wel een gekut en binnende kortste keren een teringzooi op de nas (vermoed ik)

usb kan mechanisch falen de stik of de poort kan een tik krijgen.

En ja de kans dat die shit gejat wordt is aanzienlijk daarzo. ook lijkt het spul (oor het klimaat) daar veul eerder stuk te gaan dus spare parts zijn geen overbodeige luxe vermoed ik ;)

Je kan dan gelijk een acces point neetzetten als er geen internet ik weet niet of de school 1$us (4 jaar geleden) kan missen maar dan heb je al mobiel internet

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 12-01-2014 19:31 ]

Iperf

• AutCha
Meteen bijgepraat over snelheden; dank!
Je kan dan gelijk een acces point neetzetten als er geen internet ik weet niet of de school 1$us (4 jaar geleden) kan missen maar dan heb je al mobiel internet
Ik ben niet volledig op de hoogte aldaar, maar het schijnt echt in een dorp zonder voorzieningen te zijn. En als het dorp al niet eens aangesloten is op het elektriciteitsnet, dan zal de eerstvolgende zendmast ook wel te ver weg staan voor een fatsoenlijke mobiele internet connectie. Maar ik zal het eens voorleggen, wellicht hebben ze er gewoon nooit aan gedacht...
Pagina: 1