[Vraag] Thuisnetwerk Router/Switch/NAS/HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-11 16:57
Wegens een vervangend modem van UPC, wil ik het gehele thuisnetwerk bij mijn ouders een update geven. Helaas heb ik door de complexiteit (NAS, DTV, WiFi, Bereik, Opstelling, 8)7 etc.) zelf moeite met het uitzoeken van hoe deze update eruit moet gaan zien. Ik hoop van harte dat iemand mij advies kan geven.

Situatie:
Voorheen hadden wij een Thompson modem zonder wireless functie, deze is op dit moment vervangen door een Cisco modem met wireless functie, maar ik betwijfel of deze voldoende is betreffende signaal. De Netgear router is aan vervanging toe en door onervarenheid weet ik niet waarmee ik het moet vervangen, netwerk-switch of nieuwe router. De router verliest een a twee keer per week signaal en de up/down snelheid van de NAS is, waarschijnlijk door de huidige opzet, zeer traag naar zowel PC (wireless) als HTPC (bedraad). Ik betwijfel na de update naar het Cisco modem ook de functie van de Netgear router. Verder heeft de meterkast een centrale positie in huis.

Edit: Alle aanvullende informatie verwijderd, aangezien het een specifieke situatie is en de oplossing vrij simpel was.

Oplossing:
NAS, HTPC en vaste PC aangesloten op het Cisco modem van UPC. Accesspoint aangeschaft en alle andere apparatuur wireless daarop aangesloten. Simpele oplossing voor een in eerste instantie complex systeem. Bedankt Kelvern :+

[ Voor 39% gewijzigd door Kesasar op 11-01-2014 20:58 ]

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:55
Had ongeveer dezelfde situatie met een nieuwe upc modem. Na verschillende pogingen te hebben gedaan met wifi, is de beste oplossing om een kabel te trekken naar PC-1 bijvoorbeeld, en daar een accespoint neer te zetten naast de wireless van de cisco router. Omdat het redelijk centraal in het huis zit, heb je dan overal wel goed bereik, en tevens heeft de werkpc dan door de vaste verbinding, sowieso snel internet. Veel werk een kabel trekken, maar het is het wel waard uiteindelijk.

Denk dat het ook niet veel werk is om de Xbox 360 bedraad aan te sluiten. Als hij dicht bij de HTPC staat, hoef je alleen maar een goedkope switch te kopen.

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04
Waarom heb je alle aanvullende info weggehaald? Zo is het echt een compleet nutteloos topic geworden en heeft niemand er ooit meer wat aan, ook al was het dan een specifieke situatie.

• KrKr
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11-2015

KrKr

TweaKrKr

Inderdaad, zo'n situatie hebben waarschijnlijk meer mensen. Dus jammer van de verwijderde informatie.

Als ik het goed begrijp is de oplossing dus een draadje trekken (of gebruiken :) ) naar een PC. Op die locatie pas het access point (wireless router? Geen idee) op de draad aansluiten en daar de rest. HTPC heeft natuurlijk wifi en als de Xbox daar in de buur staat, kan je die op de HTPC aansluiten voor internet of op een goedkope switch. Heb zelf een goedkope TP Link Gigabit switch staan, doet het prima. Was minder dan 20 euro.

Het idee om het access point (wifi) niet in de meterkast te hebben is dus om meer bereik in huis te hebben. Ik heb dat opgelost met een repeatertje (Fritzbox ding) werkt prima.

ADSL 3mbit -> Kabel 30mbit

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:55
Heb zelf ook een repeater geprobeerd, maar het grote nadeel vond ikzelf dat er maar de helft van de snelheid overblijft. Dus dat was een no-go voor mij.

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-11 16:57
RobinL94 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 11:48:
Waarom heb je alle aanvullende info weggehaald? Zo is het echt een compleet nutteloos topic geworden en heeft niemand er ooit meer wat aan, ook al was het dan een specifieke situatie.
Excuses. Ik had een model getekend waarbij te zien was dat ik een situatie had waarbij ik een draadloze router (Netgear) achter een draadloos modem/router (Cisco) had staan. De Cisco is een vervanging van de oude bedrade Thompson modems van UPC. Eigenlijk was de Netgear router overbodig geworden, maar ik wist niet goed waarmee ik het moest vervangen. Want, als je toch gaat vervangen is het relevant om bijvoorbeeld te kijken naar rendement.

In mijn situatie is eigenlijk alles draadloos verbonden, met uitzondering van een NAS en een HTPC. Omdat ik onervaren ben met een NAS in een thuisnetwerk, dacht ik dat een nieuwe structuur aanleggen complex zou zijn (bedraad - draadloos - bereik/afstand - bottlenecks etc.). De oplossing was echter vrij simpel; naast de NAS en HTPC sluit ik de centrale PC ook bedraad aan. De rest van de apparatuur werkt gewoon op de draadloze verbinding en om te zorgen dat ik overal in huis een degelijk bereik heb komt er een access point tussen. Zo zijn de belangrijkste apparaten bedraad (CAT6 FTP) verbonden, hetgeen naar mijn mening het meest betrouwbaar is.

Switch zou een oplossing kunnen zijn voor het ook bedraad aan kunnen sluiten van de Xbox, maar het enigste waar die voor gebruikt wordt is eens in de zoveel tijd een spelletje met kinect. Updates mag hij van mij ook wel over een draadloze verbinding binnen halen.

Een plaatje met welke apparaten waar in huis staan, de hoeveelheid etc. is naar mijn mening weinig relevant verder. In mijn geval is de meterkast met de centrale connectie vrij centraal gelegen en de NAS staat daarnaast. Er zijn drie kabels (digitale tv, telefonie en internet) die naar de tv-meubel lopen, op een afstand van ca. 5 meter van de Cisco modem/router. Verder is er een kabel die vanuit poort 1 naar de NAS gaat en een kabel vanuit poort 3 (20 meter CAT6) die naar de PC op de eerste verdieping loopt. Alle andere apparaten, die verspreid staan over de rest van het huis, maken gebruik van een draadloze verbinding.
Ik hoop dat ik het zo voldoende heb toegelicht.
Pagina: 1