• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Allen,

ik heb een aantal servers en NAS systemen draaien in een datacenter, zo'n 180 km van huis. De servers kan ik middels Lights-Out/ IPMI overnemen mochten er grote problemen zijn. De NAS systemen, een tweetal Synology's, hebben deze mogelijkheid niet. Dit zorgt ervoor dat wanneer de web interface en/ of SSH eruit ligt (wat heel af en toe wel eens voorkomt helaas) ik niets anders kan doen dan het apparaat te resetten. Op afstand gaat dit helaas niet. Er moet dus fysiek iemand op het knopje drukken om het apparaat te resetten. Om dit probleem op te lossen willen ik een managed PDU inzetten waarmee ik tijdelijk de stroom kan onderbreken (dit moet dan per stroom uitgang kunnen; managed over het netwerk).

Heeft iemand een goede tip t.a.v. een dergelijke PDU? Ik heb zelf al rond lopen neuzen maar ik kom keer op keer uit bij PDU's van rond de 200-300 eur. Veel geld voor een PDU waar maar 2 NAS-jes op komen te hangen.

Alvast bedankt!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
Je kunt kijken voor tweedehands PDU. Op tweakers of marktplaats zijn ze soms voor een redelijk prijs, onder de 200 euro, te koop. De meest bekend PDU is APC PDU 7920 (10 Ampère) en 7921 (16 Ampère). Andere merken/modellen heb ik geen ervaring mee.

• Xypriz
Thnx voor de tip! Zal er eens naar uitkijken.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:47
Xypriz schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:56:
Allen,

ik heb een aantal servers en NAS systemen draaien in een datacenter, zo'n 180 km van huis. De servers kan ik middels Lights-Out/ IPMI overnemen mochten er grote problemen zijn. De NAS systemen, een tweetal Synology's, hebben deze mogelijkheid niet. Dit zorgt ervoor dat wanneer de web interface en/ of SSH eruit ligt (wat heel af en toe wel eens voorkomt helaas) ik niets anders kan doen dan het apparaat te resetten. Op afstand gaat dit helaas niet. Er moet dus fysiek iemand op het knopje drukken om het apparaat te resetten. Om dit probleem op te lossen willen ik een managed PDU inzetten waarmee ik tijdelijk de stroom kan onderbreken (dit moet dan per stroom uitgang kunnen; managed over het netwerk).

Heeft iemand een goede tip t.a.v. een dergelijke PDU? Ik heb zelf al rond lopen neuzen maar ik kom keer op keer uit bij PDU's van rond de 200-300 eur. Veel geld voor een PDU waar maar 2 NAS-jes op komen te hangen.

Alvast bedankt!
Firmwares van de NAS'sen wel up-to-date? En geen rare zaken aangepast aan de NAS'sen? Ik heb namelijk nog nooit een Syno gezien die niet meer bereikbaar was op geen enkele interface (SSH, Telnet of Web) en ik beheer er vrij veel (Uiteraard telnet nooit openzetten naar buiten zonder VPN). Daarnaast is het resetten van storage systemen zonder gracefull shutdown niet echt aan te raden (op het knopje drukken is tenzij de nas gecrashed is volgens mij namelijk wel een gracefull shutdown, dus veiliger). Hoewel een managed PDU handig kan zijn, zou ik eerst gaan zoeken naar de oorzaak waarom de NAS'sen niet meer bereikbaar zijn.

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 08:05
plizz schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:44:
Je kunt kijken voor tweedehands PDU. Op tweakers of marktplaats zijn ze soms voor een redelijk prijs, onder de 200 euro, te koop. De meest bekend PDU is APC PDU 7920 (10 Ampère) en 7921 (16 Ampère). Andere merken/modellen heb ik geen ervaring mee.
Ik heb thuis 1 x APC7921 (gekocht voor 100 euro) en 2 x APC9212 (gekocht voor 100 en voor 30 euro). Beide modellen werken goed. Ik gebruik ze in mijn Cisco test-lab, met wat python scipts om ze met 1 commando vanaf een 'DOS' command prompt te bedienen. Als je interesse in de scripts hebt moet je maar een seintje geven.

Voor NAS systemen geldt dat hard uitzetten nooit zo handig is, maar als ze helemaal niet meer toegankelijk zijn (CLI/GUI/CIFS/iSCSI), dat zal het het uitzetten niet een probleem zijn omdat er toch niet naar disks geschreven wordt. Een switched PDU is in dat geval symptoombestrijding. Zoiets zou je niet vaker dan 1x per jaar nodig moeten hebben.

Bij mijn ouders staat er een voor een instabiel PC modem dat af en toe een schop moet krijgen. De UPC monteur heeft er al naar gekeken en wat lijnen veranderd. Aangezien het modem toch stateless is, werkt iedere 2 maanden een reset wel.

• Xypriz
Allen bedankt voor de reacties. De Synology's zijn up-to-date (DSM 4.3). Er zijn praktisch geen packages geinstalleerd aangezien ze beiden met name voor NFS en iSCSI worden gebruikt. De packages die geinstalleerd zijn, komen van de officiele store (zoals CloudStation).

De ene Synology is nog nooit onbereikbaar geweest, de andere nu één keer niet. Ik weet dat het symptoom bestrijding is, maar in geval van nood even de stroom eraf is imho beter dan 4 uur (heen en terug) in de auto zitten om op een knopje te drukken. Dit kan ik ook wel laten doen door een medewerker van het datacenter, maar dat kost ongeveer net zoveel als een PDU aanschaffen.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 14:21
(jarig!)
Xypriz schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:31:
Dit kan ik ook wel laten doen door een medewerker van het datacenter, maar dat kost ongeveer net zoveel als een PDU aanschaffen.
Daarom; altijd zorgen dat je remote een machine down/up kan brengen.

APC is zo'n beetje HET merk. Kan je eigenlijk niet fout mee gaan.

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-01 23:44
Wij hebben een Synology op het werk voor camerabeelden. De Synology stopte na verloop van tijd met werken, nam nog wel 'iets' op, reageerde op ICMP, maar web/ssh/telnet/ftp werkte niet meer.

Apparaat germa't, waarna we met het vervangende model de zelfde problemen ervaarde. Synology snapte het niet en heeft ons helaas iets teveel uur gekost, gezien ze een werksysteem kaapte dmv Teamviewer om te debuggen.

Puntje bij paaltje bleek het apparaat de IO niet aan te kunnen van 38 camera's die op 720p opnamen.
De resolutie verlaagd en nu is het probleem opgelost.

Mogelijk is dit iets in de richting, zodat je hopelijk een oplossing kan vinden voor je Synology.

Gezien het feit dat de Synology van ons op een andere locatie staat, hebben we deze achter een APC gehangen, zodat we niet steeds naar de locatie moesten om het apparaat te herstarten.

• Powermage
  • Laatst online: 13-12-2025
Ipoman maakt vergelijkbare powerswitches als APC, maar nieuw ook rond de 300 euro.
2e hands vind je dit soort zaken ook veel op webhostingtalk.nl soms al vanaf 50 a 75 euro.

Join the club

• Xypriz
Heb inmiddels een APC 7921 (16A) PDU op de kop kunnen tikken voor 75 eur en deze doet inderdaad precies datgene wat ik graag wil. Nieuwe firmware staat er reeds op, dus hij mag het datacenter in!

@mbovet, zal het komende tijd in de gaten houden. Ik had inderdaad precies hetzelfde probleem. Wel benaderbaar via iSCSI maar niet via web/ SSH. Heel veel gebeurd er niet op die Synology, behalve dan backup en een paar VM's. Misschien dat de backup hem op een bepaald moment op de knieën heeft gekregen.

Allen bedankt voor het meedenken in deze.

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-01 23:44
Ik heb het bij ons nog even nagekeken, maar houd de IO wait in de gaten, deze ging bij ons gegeven moment door het dak, met een relatief lage throughput.. maar dat zorgde ervoor dat het apparaat dus over de kop ging.

• Sparky01
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-11-2018
Ik zie dat ik al te laat ben, maar deze link zou de mooiste oplossing voor iets dergelijks zijn lijkt mij.
Je kan kiezen uit 1 of 2 poorten uit/aan zetten. Remote controlled. http://shop4power.nl/slimme-pdu/4power-nps21.html

Sparky

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 15:42
Is dit geen oplossing voor je? Een slof met drie uitgangen is ongeveer 7 tientjes :)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:55
Gaan je NASsen ook automatisch aan nadat de spanning eraf is geweest?

Of moet je alsnog iemand bellen om het power-knopje in te drukken :)

[ Voor 6% gewijzigd door nescafe op 31-01-2014 21:14 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 08:05
[off-topic]
Het stroomverbruik van 8 poorts managed APC PDU's (bv AP9212 of AP7921) is ongeveer 3-4 Watt als ze aanstaan en daarna nog 0.2 - 1 Wat per poort die ze ingeschakeld hebben (om het relais open te houden).

Op jaarbasis thuis is dat dus <10 euro per jaar. Met een tweedehandsprijs van 30 - 75 euro, is zo'n PDU ook thuis goedkoper voorlopig dan een nieuwe 2 poorts van 140 euro. Nadeel van de APC's is dat ze groter zijn, voordeel is dat je 8 poorten kan schakelen.

Voorlopig lijkt me een tweedehands APC de beste optie, ook voor thuis, todat je marktverzadiging krijgt met goedkope wif geschakelde power outlets in de orde van een 20 euro per poort. Duurt nog een jaartje of 3-4 verwacht ik. Zal net zoiets kosten als klik-aan-klik-uit nu.

Ik heb zelf een webpagina zonder login met simpele aan-uit knoppen gemaakt voor bediening van de APC, zodat ik hem ook met mijn smartphone kan bedienen. Dat volstaat nu prima, want zelfs mijn vrouw gebruikt het ;)
[/ off-topic]
Pagina: 1