Toon posts:

Moederbord detecteert SSD niet meer, hierdoor geen boot.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
Moederbord: Z77 Extreme 4
SSD: Kingston HyperX 3K SSD 240GB
OS op SSD: Windows professional
CPU: i5 3570k

Na een half jaar soepel te runnen startte mijn computer deze ochtend op in het nog nooit eerder gebruikte BIOS, vanuit hier kom ik niet verder, op escape klikken heeft geen zin, BIOS laadt gewoon weer. Zodra ik tijdens het opstarten op F11 klik worden er geen 'Boot devices' gedetecteerd, dit betekent in mijn ogen dat het moederbord de SSD, voorheen prima werkend, niet meer kon herkennen.
Ik heb de kabels van de SSD opnieuw aan het moederbord vastgemaakt, ditmaal in een andere SATA poort, alweer een BIOS waar ik niet verder van kom dus het probleem was niet opgelost. In Dr. Debug staat de code A6, wat ik heb opgezocht en betekent dat er een fout met SATA is. Als laatste heb ik mijn CMOS gecleared en dus mijn moederbord instellingen naar fabrieksstand gezet.

Ik denk zelf dat er een fout met de SSD is maar ik heb nog niet de mogenlijkheid gehad om de SSD op een andere computer aan te sluiten om dat te testen, ik heb geen HDD's.

Als jullie wat meer informatie nodig hebben vraag dat dan aub in een reactie.

Met vriendelijke groet,

S. Wolsing

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op dat de ssd stuk is.
Maar om daar zekerheid voor te krijgen zal je een andere schijf aan je moederbord moeten hangen, om te zien of het toevallig niet aan het moederbord ligt.
En de ssd aan een andere computer hangen.

Dat zijn je opties.

Verwijderd

En dan de SMART waarden uitlezen, om inzicht te krijgen of er wat aan de ssd mankeert, en wat... ;)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
LiveCD/USB-stick geprobeerd?

Zonder SSD starten? Dan zou die wel eens langs het BIOS kunnen komen en dan pas klagen dat er geen OS gevonden worden.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:13
Ik heb soms wel eens dat mijn mobo 'failed overclock settings' geeft waardoor alles weer naar standaard gaat. Pfoef, ook de bootdisk foetsie. Maar onder 'boot device priority' geeft hij dan aan van mijn HDD te willen booten ipv mijn SSD.
Daar zou je ook nog even kunnen zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei zit ik vast op de BIOS, niets anders. Omdat ik een Asrock MoBo gebruik is mijn BIOS Asrock UEFI setup utility, ik kan nergens iets veranderen voor HDD of SSD booting want hij detecteerd mijn SSD niet.

Verwijderd

Topicstarter
Alles geprobeerd, morgen ga ik kijken of de SSD werkt op een andere computer, anders even m'n garantie activeren...
Pagina: 1