2000 euro Devbak

Pagina: 1
Acties:

• sander_hurk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-04 18:11
Dag iedereen,

6 jaar geleden heb ik een kant en klare i7-920 desktop gekocht, en nadat ik in de afgelopen jaren de voeding, de harde schijven, de grafische kaart en het werkgeheugen heb vervangen leek dit me een mooi moment om de processor en het moederbord te vervangen.

Waarom ik hier post
Dit wordt de eerste keer dat ik een systeem volledig zelf ontwerp, en ik ben vooral benieuwd naar of de voeding sterk genoeg zal zijn voor het systeem, en of de koeling en kast goed gekozen zijn. Andere feedback is uiteraard ook welkom.

Wat ik ga doen met het systeem
Ik doe onderzoek naar verschillende beeldverwerkingsalgoritmen, en mijn desktop zal ik voornamelijk hiervoor gebruiken. Ik probeer dit altijd zo optimaal multithreaded te programmeren, dus met die reden wil ik een native 6-core processor inbouwen.
Verder edit ik video's in mijn vrije tijd op semi-pro niveau.

Wat mag het kosten
Een flink aantal van de onderdelen heb ik reeds aangeschaft voor vervanging in mijn vorige desktop. Ik probeer de extra kosten nu te beperken tot zo'n 1100 a 1200 euro. Minder is beter, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit.

Wat ik meeneem uit mijn vorige systeem
  • 1 X Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5
  • 2 X Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
  • 1 X Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
  • 1 X Toshiba Q Series 256GB
  • 2 X Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU (totaal 32GB werkgeheugen)
  • 1 X OCZ ModXStream Pro 600W
Wat mijn verdere eisen zijn
Ik heb geprobeerd de nadruk te leggen op de stilte van de computer. Ik zit er toch uren naast, en dan heb ik liever niet dat ik hem continu hoor. Echter, doordaat hij zo lang aanstaat is koelte van de onderdelen niet onbelangrijk. Ik denk dat ik daar een redelijke balans in heb gevonden.

Ik ben niet van plan te overklokken.

De nieuwe configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,50€ 498,50
1Asus Sabertooth X79€ 276,50€ 276,50
1Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5€ 158,76€ 158,76
3Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,50€ 68,50
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 73,98€ 73,98
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,50€ 30,50
2Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 114,90€ 114,90
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 70,95€ 70,95
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 59,99€ 59,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 111,32€ 111,32
1Toshiba Q Series 256GB€ 155,13€ 155,13
1Raidsonic IB-863-B€ 24,20€ 24,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.643,23

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door sander_hurk op 11-01-2014 17:00 . Reden: Vergeten te melden dat ik de twee SSD's al heb ]

• Essoplerck
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-04-2022
EDIT, nevermind, er is geen non K CPU te vinden...

[ Voor 71% gewijzigd door Essoplerck op 11-01-2014 15:30 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat moederbord lijkt me minder kunnen, je moet even wat features vergelijken maar met bijv. een P9X79 vanilla of iets vergelijkbaars van een ander merk moet je rond of onder de 200 euro ook wel wat kunnen vinden.

Waar edit je video's in trouwens?

specs

• sander_hurk
Ik had eerst gekeken naar de ASRock Intel X79 X79 Extreme6, maar ik was bang dat de kwaliteit van het moederbord niet al te hoog was.
Ik had gekeken naar 8XDDR mogelijkheid, 4>= SATA-600 en een redelijke hoeveelheid USB 3.0. Ook vond ik in benchmarks dat de ASRock X79 Extreme borden onverklaarbaar trager waren dan andere borden.
De P9X79 heeft slechts 2 SATA-600 aansluitingen.

Ik edit op dit moment in Premiere Pro CS5.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:25

3DDude

I void warranty's

Waarom die
-voeding
-behuizing
-ssd?

OCZ als merk voor je voeding zou ik nu even niet meer doen. (ze waren immers bijna failliet gegaan en voedingen is niet hun 'core business'.. Iets met garantie).

Behuizing, Coolermaster is een prima merk voor een stille behuizing heeft Coolermaster de Silencio reeks (deze hebben geluids dempende matten)
SSD: Waarom een m4, en geen m500 en waarom slechts 128GB?

Wat moederborden betreft ik zou ook 8*DDR variant nemen. Er zijn goedkopere met 4 slots.. maar dat moet je niet willen..

Be nice, You Assholes :)

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor dat beetje prestatie wins, kun je net zo goed een socket 1050 kopen dat effectiever is en goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door mysterieworld op 11-01-2014 16:58 ]

• sander_hurk
De voeding heb ik al in mijn huidige systeem zitten. Daar is destijds niet veel gedachte in gaan zitten om eerlijk te zijn. Liever koop ik geen nieuwe voeding, maar als het nodig is is het nodig.

De SSD is ook al gekocht (was ik vergeten in de eerste post te zetten. Aangepast). Ik heb eerst een 120 GB SSD gekocht (m4), en nadat die vol zat met programma's en windows heb ik besloten om er een 256 GB bij te kopen.

De behuizing is na lang vergelijken gekozen op zijn stilte zoals getest op hardware.info en de koeling die hij wist te behalen. Ook vond ik het een pre dat er USB 3.0 poorten voorop zaten.
De Silencio heeft een gelijkwaardige stilte tov de CM 690 III, maar ik zag dat de temperatuur al snel 10 graden hoger lag bij de tests.
CM 690 III tegen Silencio 650: 24 °C tegen 33,5 °C bij 200 watt - Casefans 7 volt, 25,4 °C tegen 38,4 °C bij 400 watt - Casefans 12 volt.
Mij leek de CM 690 III dan beter, aangezien hij net zo stil is, beter koelt, en goedkoper is. Of zie ik nu iets over het hoofd?
mysterieworld schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:52:
Voor dat beetje prestatie wins, kun je net zo goed een socket 1050 kopen dat effectiever is en goedkoper.
Socket 1150 heeft geen hexacore, wat ik wel graag wil voor dit systeem.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

mysterieworld schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:52:
Afhankelijk van de berekeningen..... Maar het is zeker de moeite waard goed na te gaan of je echt profijt gaat hebben van zo'n dure setup. Vaak kiest men inderdaad zonder redenen een veel te dure 6/8 core setup, maar veel posters hier springen meteen naar binnen met comments dat s1150 voldoet, terwijl er voldoende applicaties zijn die een i7-4770k flink op z'n donder kunnen geven.

Niet om meteen heel onaardig te doen, maar de HWI resultaten met betrekking tot temperatuur en geluidsniveau's slaan soms echt nergens op. Vraag mij niet waarom de resultaten zo verschillen van andere sites, of waarom ze zelfs voor producten onderling soms de plank geheel mis slaan. De 690 III is een praktisch geheel open case, en ik heb er dusver prima ervaringen mee, maar de Silencio 652 (ook een leuke upgrade van de 650 overigens) is toch van een hele andere categorie als het op geluidsdemping aan komt. Hoe zij dezelfde dB kunnen meten is mij een wonder. De 652 is overigens ook prima in staat een dikke OC (cpu/gpu) setup voldoende koel te houden. Het is mijn huidige workstation case, en voorlopig geen reden tot klagen.
pricewatch: Cooler Master Silencio 652 (Mijn eigen reviewtje)

verder zou ik in ieder geval even je voeding open schroeven om te kijken of alles er nog gezond en wel uit ziet, die OCZ psu's heb ik ondertussen iets te veel voorbij zien komen met defecten. voor je daar 1000e+ aan nieuwe hardware aan hangt, in ieder geval even checken. Persoonlijk zou ik zelf direct een nieuwe top psu aan die setup hangen.

Met betrekking tot het moederbord, welke benches heb je het dan over? De verschillen die ik zelf in vele reviews in recente maanden heb gezien lijken minimaal, en per review-site lijken er vaak andere winnaars/verliezers te zijn. Met uitzondering van enkele specifieke probleemgevallen (zeldzaam) lijkt er weinig reden niet voor een goedkoper moederbord te gaan welke de features biedt die jij zoekt. Kwalitatieve verschillen tussen de a-merken (ASRock incl) lijken praktisch verleden tijd.

• sander_hurk
Foritain schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:32:
[...]
Niet om meteen heel onaardig te doen, maar de HWI resultaten met betrekking tot temperatuur en geluidsniveau's slaan soms echt nergens op. [...] De 652 is overigens ook prima in staat een dikke OC (cpu/gpu) setup voldoende koel te houden. Het is mijn huidige workstation case, en voorlopig geen reden tot klagen.
Niet onaardig opgevat. Ik wist niet hoe ik beter de kasten kon vergelijken :). Wellicht dat ik dan toch overstap naar een Silencio kast.
verder zou ik in ieder geval even je voeding open schroeven om te kijken of alles er nog gezond en wel uit ziet, die OCZ psu's heb ik ondertussen iets te veel voorbij zien komen met defecten. voor je daar 1000e+ aan nieuwe hardware aan hangt, in ieder geval even checken. Persoonlijk zou ik zelf direct een nieuwe top psu aan die setup hangen.
Waaraan kan ik zien of alles nog goed is? Ik heb in een grijs verleden even Electrotechniek gestudeerd, dus weet wel de componenten te herkennen, maar niet hoe je ziet of het nog goed is. En welke voeding zou je dan aanraden, iets als de XFX PRO 750W?
Met betrekking tot het moederbord, welke benches heb je het dan over?
Ik heb ze niet allemaal meer bij de hand. Deze weet ik nog van TomsHardware . De voornaamste reden voor een duurdere dan ASRock was dat ik bang was dat hij "te mooi om waar te zijn" was. Misschien heb ik iets te hard naar addertjes gezocht.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Lekkende/bol-staande condensatoren zijn een slecht teken ;) , vermoed dat je de electronica niet in huis hebt hem geheel te testen (zoals maar weinigen zullen hebben overigens). Ik blijf erbij dat bij een dergelijke investering je eigenlijk niet een 5 jaar oude, so-so kwaliteit voeding wil gaan gebruiken, en als je een s2011 setup overweegt zal het budget niet op een paar tientjes hangen.

pricewatch: Cooler Master VS V550S

Lijkt mij een mooie voor deze setup. Misschien de Seasonic G-550, maar die is flink aan de prijs op dit moment en voegt weinig toe tov de bovenstaande CM. 450W is al overkill, maar veel bespaar je er niet mee en bij zware belasting willen de lagere wattage voedingen nog wel eens wat luider zijn (heel grof genomen).

Review van Toms mbt het moederbord lijkt wel een interessant stukje lezen, maar ik heb een beetje tijdgebrek momenteel. Ik zou even goed na gaan of dit probleem nog actueel is, maar ik betwijfel het, zal of met een vroege bios update verholpen zijn, of een probleem met dat ene bord geweest zijn? Het zou je in ieder geval flink wat centen schelen, en kwalitatief kan ik helemaal niets klagen over ASRock in recente jaren.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
pricewatch: Seasonic S12G 550W zou ook mooi zijn. (niet semi-modulair, maar bij zo'n behuizing maakt dat eigenlijk niet uit, alles kan direct naar de kabelmanagement ruimte)

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De Silencio kasten zijn geen van allen echt heel overdreven ruim achter het mobo tray (het? de? hm..), dus modulair is zo onaardig niet om je een beetje tijd, of een extra kabeltje in het zicht, te besparen. Echter een verkeerde suggestie is het zeker niet.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Foritain schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:32:
De Silencio kasten zijn geen van allen echt heel overdreven ruim achter het mobo tray (het? de? hm..), dus modulair is zo onaardig niet om je een beetje tijd, of een extra kabeltje in het zicht, te besparen. Echter een verkeerde suggestie is het zeker niet.
Tezien hoe "goed" je bent in kabelmanagement dus eigenlijk :P
verschil is snel tezien, 2x de Corsair 500R:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hHXqirzyZ0Dwo9KSTTxTHVs2/thumb.jpg met XFX Pro 550W (2 pci connector minder)
Corsair 500R binnenkant met XFX Pro 650W (mijn pc)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je niet gaat OC'en dan zal een Asrock of Gigabyte bordje van 170-180 euro ook prima zijn lijkt me. Scheelt wel centjes..

Trouwens, een 4930k zal erg makkelijk op bijv. 4ghz lopen, het is zonde als je die multithreaded snelheid laat liggen imho. Maar je kan je altijd nog wat in OC'en inlezen.

Als je met Premiere pro CS5 edit dan zou ik misschien wel die AMD kaart wegdoen er en een Nvidia kaart inzetten. In Premiere 5/6 is nvidia echt een must.

specs

Pagina: 1