20 seconden boot delay

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik zou heel graag wat hulp van een expert krijgen om me te helpen dit probleem te onderzoeken en op te lossen. Ben er al lang mee bezig en van verschillende kanten hulp gekregen maar helaas zonder resultaat. Ik zal proberen zo kort en to the point te zijn als ik kan.

Probleem:
Direct na grub selectie treedt er een ~20 seconden vertraging op voordat de kernel/initramfs geladen word. Boot opties quiet en splash zijn verwijderd, console mode tijdens boot is low res text. De eerste 20 seconden staat er linksboven een cursortje te knipperen en brand de HDD led permanent.

Wat feiten op een rijtje:
Meestal na een cold boot gaat tie wel snel, geen knipperende cursor en met ~3 seconden is tie voorbij de eerste 3 regels text (initialize en uitpakken etc).

Met of zonder de 20 seconden vertraging verloopt boot als volgt: 10-15 seconden later heb zie ik text login voorbij flitsen en nadat xorg geladen is en de videokaart en monitoren door hebben dat er iets grafisch weergegeven moet worden zie ik gdm login scherm.

Een test installatie van Fedora 20 op een normale harddisk (WD 1TB) boot altijd snel, wat dus suggereert dat het met de SSD te maken heeft (systeem specs staan verderop). Totaal duurt dit iets van 20 seconden.

De vertraging van ~20 seconden is nergens terug te zien, dmesg, kernel.log, bootchart, logging begint pas NA deze vertraging.

Elke recente linux distro die ik heb getest heeft dit probleem: ubuntu 12/13, Fedora 20, Debian 7/8. Ik dacht eerst dat Debian het niet had omdat omdat het wat sneller bootte. Nader onderzoek wees uit dat het alleen iets korter is maar niet zonder vertraging dus (zie 2de punt hierboven, Fedora installatie).

Loskoppelen van alle randapparatuur, DVD en extra harddisks heeft geen effect.

SSD firmware is laatste, BIOS/EFI van moederbord is ook de laatste.

SSD op andere SATA poorten, andere kabels geen effect.

Systeem is:
Asus P8P67 EVO
Intel Core i7 2600K
16GB (4x4) 1600mhz RAM
Samsung 830 256GB SSD
2 x WD 1TB harddisks
Asus GTX580
Asus Xonar Essence ST

Systeem is niet overklokt, RAM settings volgens SPD (memory tests 100% goed).

SATA settings AHCI, hotplug enabled (disabled heeft geen effect).

Niet gebruikte hardware is uitgeschakeld, Bluetooth, 2de NIC, sound, extra SATA controllers.

SSD zit op 1ste port, SATA6 (systeem ziet deze ook als 1ste port).

SSD performance is goed; 340MB write, 450MB read.

SMART is 100% in orde, geen prefailures etc. WD harddisks zijn nieuw.

SSD optimalizaties zijn doorgevoerd: noop scheduler, fstab aangepast (noatime,discard). Deadline is ook getest. Geen resultaat.

Wellicht nuttige info:
/etc/default/grub
/boot/grub/grub.cfg
bootinfo results
Partitionering

Partities zijn aligned. Ik heb geprobeert zonder LVM, met 2 primaire partities, boot ext2 en root ext4, had geen effect. Ook 1 enkele grote partitie maakt niet uit.

Ik ben dus echt op zoek naar een oplossing voor die vertraging en met alle respect, niet naar discussies wat die paar seconden nou uitmaken. Ik hoop dat we dat dus achterwege kunnen laten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt UEFI beschikbaar, maar maakt nog gebruik van Legacy BIOS boot. Wat als je de installatie in UEFI mode uitvoert, zodat je in UEFI mode opstart? Het is een long shot, gezien het feit dat een mechanische HDD geen probleem geeft, maar iets wat je niet hebt getest.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Het proberen waard.

Hoe zie je dat ik gebruik maar van legacy boot en hoe bepaal ik dat een installatie in EUFI mode start? Dit is iets nieuws voor me namelijk, ik wist niet dat ik dat kon beinvloeden.

Dank!

Edit: Of bedoel je mischien de boot opties in de BIOS/EUFI? Ik zie alleen bij de DVD drive EUFI: staan, P6 is de "legacy" mode. Voor de harddisks en SSD heb ik die keuze niet , alleen P1, P2, P3, geen EUFI boot.

[ Voor 33% gewijzigd door InflatableMouse op 11-01-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe ik dat zie, is dat je schijfindeling msdos als partitieformaat heeft, niet gpt. En je maakt gebruik van grub-pc, ipv grub-efi ;). Het is iets makkelijker om van EFI naar BIOS boot mode te gaan, maar andersom niet, tenzij je al een UEFI boot hebt geregeld met de vereiste ESP (EFI System Partition even uit 't hoofd) op je schijf.

Het maakt niet heel erg uit wat je in kan stellen voor je SSD/HDD, de installatie van het OS bepaald of 't uiteindelijk in BIOS of EFI mode start. Het kan namelijk niet direct een UEFI omgeving maken, als 't in Legacy is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Oke.

Ik heb weer wat om uit te zoeken dan, want ik heb geen idee nog hoe ik dat moet doen, die vragen worden tijdens de installatie niet gevraagd.

Als ik die SSD handmatig GPT maak en partitioneer, moet ik daarna dus een ESP regelen. Als ik daarna de instalaltie opnieuw doe komt het dan wel goed of moet ik ook grub-efi handmatig installeren en configureren?

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zelf zou switchten naar (U)EFI. Mijn eigen ervaring met UEFI en Linux, leert dat rEFInd als bootloader beter werkt op ASUS hardware.

Verder hoef je niet eerst alles om te gooien om te zien of het werkt. Ubuntu kan bijvoorbeeld al via de USB in UEFI-mode starten (UEFI: USB-naam kiezen bij opstarten). :)

Ter info:
- Partition tijdens installatie met GPT-indeling
- 512MB FAT32/EFI (kan je kiezen als goed is) /boot/efi
- 100/250M /boot EXT2/EXT4 volume (is meestal niet nodig, maar wel aan te raden)
- Rest de indeling die je wilt hebben, gebruik zelf btrfs voor /

Na de installatie van je OS, naar de rEFInd website en goed de instructies lezen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door HollowGamer op 12-01-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
WAcht even ... dus ik kan partitioneren (GPT), OS installeren (Debian Wheezy 7.3/XFCE), dan is Grub geinstalleerd en daarna kan ik iets met rEFInd doen? (ik ga dat zo op mn gemak lezen).

Nog ander verplicht leesvoer?
http://www.rodsbooks.com/refind/
http://sourceforge.net/projects/refind/

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
De Arch Linux Wiki's hebben ook (genoeg) leesvoer over UEFI:
https://wiki.archlinux.or...nsible_Firmware_Interface
https://wiki.archlinux.org/index.php/EFISTUB#Using_rEFInd

Heb je al geprobeerd om te booten via een USB-stick? Dadelijk heb je je hele systeem omgegooid voor.. Maar aan de andere kant het is naar mijn weten wel beter voor je SSD/snelheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Uhm nou ik ben er nog niet zo handig mee allemaal ... vroeger (1985-95) veel met Linux gedaan maar daarna als een schaap achter alle windows aangehobbeld. Ik ben pas sinds een paar maanden weer volledig over op Linux met alle pc's in huis dus alles vergt op het moment wel tijd met lezen en leren.

Ik wil dat usb trucje wel proberen maar ik neem aan dat ik dan een boot manager/boot loader op een usb stick moet dumpen die OS van SSD start?

Want ik denk niet dat het zin heeft om Ubuntu Live ding van USB te booten want booten van een gewone harddisk gaat wel gewoon goed. Ik zie daarom niet precies in wat dat zou uitwijzen eerlijk gezegd.

Of mischien begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik had een Fedora 19 live CD gebruikt voor installatie.
Bij boot werd de BIOS versie geïnstalleerd en snapte ik het ook niet.

Vervolgens opnieuw geprobeerd en toen zag ik bij het openen van het MoBo boot scherm 2 opties (1 BIOS en 1 UEFI) waarbij de BIOS optie standaard was.
Toen de UEFI versie gekozen en de installatieprocedure gevolgd.
Fedora start nu wel op in 3 seconden via SSD.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Right. Ben deze guide nu aan het volgen. Ben benieuwd :P

http://tanguy.ortolo.eu/blog/article51/debian-efi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:42:
Ik zelf zou switchten naar (U)EFI. Mijn eigen ervaring met UEFI en Linux, leert dat rEFInd als bootloader beter werkt op ASUS hardware.

Verder hoef je niet eerst alles om te gooien om te zien of het werkt. Ubuntu kan bijvoorbeeld al via de USB in UEFI-mode starten (UEFI: USB-naam kiezen bij opstarten). :)

Ter info:
- Partition tijdens installatie met GPT-indeling
- 512MB FAT32/EFI (kan je kiezen als goed is) /boot/efi
- 100/250M /boot EXT2/EXT4 volume (is meestal niet nodig, maar wel aan te raden)
- Rest de indeling die je wilt hebben, gebruik zelf btrfs voor /

Na de installatie van je OS, naar de rEFInd website en goed de instructies lezen. :)
REFIt en rEFInd zijn echt niet nodig en kan alleen maar onduidelijke problemen veroorzaken. Het oorspronkelijke project, rEFIt, was voor Macs gemaakt om zo zonder Bootcamp geklooi een ander OS te kunnen installeren, zelfs op zo'n manier dat je geheel OSX en Bootcamp nodig hebt.

Het gebruik van rEFInd raad ik dan ook af. Maakt dingen alleen maar onnodig complex. Het systeem kan prima zelf beslissen of het via Legacy of UEFI iets moet starten.
InflatableMouse schreef op zondag 12 januari 2014 @ 17:12:
WAcht even ... dus ik kan partitioneren (GPT), OS installeren (Debian Wheezy 7.3/XFCE), dan is Grub geinstalleerd en daarna kan ik iets met rEFInd doen? (ik ga dat zo op mn gemak lezen).
Partities opnieuw maken nadat je de schijf hebt omgezet naar GPT, dan de installatie starten in UEFI mode en de rest gebeurt vanzelf. Doe je Guided met je eigen controle, worden de partities, inclusief de ESP, voor je gemaakt. Je kan daarna nog wijzigen wat je wilt, maar laat de ESP met rust. Heb ik ook gedaan met m'n HTPC die nu Debian Sid draait.
DJMaze schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:13:
Ik had een Fedora 19 live CD gebruikt voor installatie.
Bij boot werd de BIOS versie geïnstalleerd en snapte ik het ook niet.

Vervolgens opnieuw geprobeerd en toen zag ik bij het openen van het MoBo boot scherm 2 opties (1 BIOS en 1 UEFI) waarbij de BIOS optie standaard was.
Toen de UEFI versie gekozen en de installatieprocedure gevolgd.
Fedora start nu wel op in 3 seconden via SSD.
Precies, gewoon zorgen dat je systeem in de juiste mode boot (UEFI) en de installer doet de rest voor je. Ook de juiste Grub versie wordt geïnstalleerd, toegevoegd aan je ESP en klaar voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Oké nou die guide is mislukt, ik krijg error invalid arch independent ELF magic. Entering rescue mode (grub).

Ik heb nu eindelijk voor elkaar dat ik van dvd kan booten in eufi mode. Schijnbaar werkt dat alleen als je full screen logo aanzet (wat ik standaard uit zet :P).

De Debian dvd 7.3 boot niet nu zo te zien, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Misschien heb ik het mis, maar ik gebruikte altijd een geformatteerd FAT32 USB. Cd's werkten niet (goed) voor mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Stom het werkt wel. Ik had denk ik de boot prio niet opgeslagen. Ben benieuwd, bijna klaar!

Update:
Gisterenavond is de installatie succesvol afgerond. Geen 20 seconden vertraging maar booten zelf gaat nu langzaam. Die regeltjes text verschijnen om de seconde of zo :? In de BIOS bij boot opties zie ik nu "debian: p1 samsung 830 ssd" staan :P.

Ik zal denk ik iets verkeerds hebben gedaan (btfrs gekozen voor de gein, normaal doe ik LVM met ext4), ik ga vanmiddag weer effe verder prutsen.

[ Voor 68% gewijzigd door InflatableMouse op 13-01-2014 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Btrfs is nog niet final, dus je kan wat andere resultaten krijgen dan je gewend bent met file systems zoals ext4 die wel klaar zijn. LVM is leuk, maar niet vereist. Ik gebruik 't zelf iig niet tenzij ik echt iets heel speciaals ga doen (zoals encryptie en meerdere partities, dan wil ik niet per partitie een key).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:37
Is natuurlijk niet handig om bij troubleshooten nog allerlei andere dingen 'voor de gein' te gaan omzetten, dan weet je helemaal niet meer waarom dingen vreemd reageren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Klopt, maar als je het daarna om wil zetten naar btrfs moet je het ook opnieuw doen en als het dan niet goed is moet je weer terug. Dus dat was een bewuste keuze.
Hero of Time schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:24:
Btrfs is nog niet final, dus je kan wat andere resultaten krijgen dan je gewend bent met file systems zoals ext4 die wel klaar zijn. LVM is leuk, maar niet vereist. Ik gebruik 't zelf iig niet tenzij ik echt iets heel speciaals ga doen (zoals encryptie en meerdere partities, dan wil ik niet per partitie een key).
Dat ga ik vanmiddag dus doen, nu is de partitionering in orde, die EFI partitite staat er op en ik weet nu hoe het gaat.

Dus nu weer gewoon Ext2 voor boot Ext4 voor de rest en geen andere onzin. LVM is heel erg handig als je wilt resizen en uitbreiden maar op m'n pc heb ik dat eigenlijk ook niet nodig. Op m'n server zou ik niet zonder willen, heeft me nu 2x uit de brand geholpen dat ik heel makkelijk /var kon uitbreiden en later root kon vergroten.

Hoop dat dat het dan is, dat zou geweldig zijn zeg. Ben hier al behoorlijk lang mee bezig namelijk. :D

[ Voor 75% gewijzigd door InflatableMouse op 13-01-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ext2 voor /boot? Je hebt helemaal geen aparte /boot nodig als je / normaal is. Als je LVM gebruikt (of encryptie), moet je een aparte /boot hebben. En dan nog is 't niet vereist om ext2 te hebben, het kan prima ext4 zijn. M'n zakelijke laptop heb ik met EFI ingesteld en geïnstalleerd. Hierop heb ik /boot/efi voor de ESP, voor de rest gewoon /, /home en /media/data als apart. Geen losse /boot. Dat ga ik nog wel doen, maar heeft met LVM en encryptie te maken (en misschien dual-boot met Fedora), meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik doe dat eigenlijk uit gewoonte. Ik weet niet beter en heb er sinds m'n herintreding ;) ook niet over nagedacht eigenlijk.

Nu ik er over nadenk is dat eigenlijk ook niet nodig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Nou het draait weer.

Geen 20 seconden boot delay meer!!

Dank voor de hulp, hier ben ik wel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mooi! Voor btrfs had je trouwens nog even verder kunnen tweaken. Dat moet namelijk om het maximale van je SSD te gebruiken. :P

Maargoed, heb je weer iets voor de volgende keer. :D

Ik ben het namelijk niet helemaal eens dat btrfs nog erg in instable zou zijn.. ;)
Pagina: 1