Ik zou heel graag wat hulp van een expert krijgen om me te helpen dit probleem te onderzoeken en op te lossen. Ben er al lang mee bezig en van verschillende kanten hulp gekregen maar helaas zonder resultaat. Ik zal proberen zo kort en to the point te zijn als ik kan.
Probleem:
Direct na grub selectie treedt er een ~20 seconden vertraging op voordat de kernel/initramfs geladen word. Boot opties quiet en splash zijn verwijderd, console mode tijdens boot is low res text. De eerste 20 seconden staat er linksboven een cursortje te knipperen en brand de HDD led permanent.
Wat feiten op een rijtje:
Meestal na een cold boot gaat tie wel snel, geen knipperende cursor en met ~3 seconden is tie voorbij de eerste 3 regels text (initialize en uitpakken etc).
Met of zonder de 20 seconden vertraging verloopt boot als volgt: 10-15 seconden later heb zie ik text login voorbij flitsen en nadat xorg geladen is en de videokaart en monitoren door hebben dat er iets grafisch weergegeven moet worden zie ik gdm login scherm.
Een test installatie van Fedora 20 op een normale harddisk (WD 1TB) boot altijd snel, wat dus suggereert dat het met de SSD te maken heeft (systeem specs staan verderop). Totaal duurt dit iets van 20 seconden.
De vertraging van ~20 seconden is nergens terug te zien, dmesg, kernel.log, bootchart, logging begint pas NA deze vertraging.
Elke recente linux distro die ik heb getest heeft dit probleem: ubuntu 12/13, Fedora 20, Debian 7/8. Ik dacht eerst dat Debian het niet had omdat omdat het wat sneller bootte. Nader onderzoek wees uit dat het alleen iets korter is maar niet zonder vertraging dus (zie 2de punt hierboven, Fedora installatie).
Loskoppelen van alle randapparatuur, DVD en extra harddisks heeft geen effect.
SSD firmware is laatste, BIOS/EFI van moederbord is ook de laatste.
SSD op andere SATA poorten, andere kabels geen effect.
Systeem is:
Asus P8P67 EVO
Intel Core i7 2600K
16GB (4x4) 1600mhz RAM
Samsung 830 256GB SSD
2 x WD 1TB harddisks
Asus GTX580
Asus Xonar Essence ST
Systeem is niet overklokt, RAM settings volgens SPD (memory tests 100% goed).
SATA settings AHCI, hotplug enabled (disabled heeft geen effect).
Niet gebruikte hardware is uitgeschakeld, Bluetooth, 2de NIC, sound, extra SATA controllers.
SSD zit op 1ste port, SATA6 (systeem ziet deze ook als 1ste port).
SSD performance is goed; 340MB write, 450MB read.
SMART is 100% in orde, geen prefailures etc. WD harddisks zijn nieuw.
SSD optimalizaties zijn doorgevoerd: noop scheduler, fstab aangepast (noatime,discard). Deadline is ook getest. Geen resultaat.
Wellicht nuttige info:
/etc/default/grub
/boot/grub/grub.cfg
bootinfo results
Partitionering
Partities zijn aligned. Ik heb geprobeert zonder LVM, met 2 primaire partities, boot ext2 en root ext4, had geen effect. Ook 1 enkele grote partitie maakt niet uit.
Ik ben dus echt op zoek naar een oplossing voor die vertraging en met alle respect, niet naar discussies wat die paar seconden nou uitmaken. Ik hoop dat we dat dus achterwege kunnen laten.
Alvast bedankt voor de hulp!
Probleem:
Direct na grub selectie treedt er een ~20 seconden vertraging op voordat de kernel/initramfs geladen word. Boot opties quiet en splash zijn verwijderd, console mode tijdens boot is low res text. De eerste 20 seconden staat er linksboven een cursortje te knipperen en brand de HDD led permanent.
Wat feiten op een rijtje:
Meestal na een cold boot gaat tie wel snel, geen knipperende cursor en met ~3 seconden is tie voorbij de eerste 3 regels text (initialize en uitpakken etc).
Met of zonder de 20 seconden vertraging verloopt boot als volgt: 10-15 seconden later heb zie ik text login voorbij flitsen en nadat xorg geladen is en de videokaart en monitoren door hebben dat er iets grafisch weergegeven moet worden zie ik gdm login scherm.
Een test installatie van Fedora 20 op een normale harddisk (WD 1TB) boot altijd snel, wat dus suggereert dat het met de SSD te maken heeft (systeem specs staan verderop). Totaal duurt dit iets van 20 seconden.
De vertraging van ~20 seconden is nergens terug te zien, dmesg, kernel.log, bootchart, logging begint pas NA deze vertraging.
Elke recente linux distro die ik heb getest heeft dit probleem: ubuntu 12/13, Fedora 20, Debian 7/8. Ik dacht eerst dat Debian het niet had omdat omdat het wat sneller bootte. Nader onderzoek wees uit dat het alleen iets korter is maar niet zonder vertraging dus (zie 2de punt hierboven, Fedora installatie).
Loskoppelen van alle randapparatuur, DVD en extra harddisks heeft geen effect.
SSD firmware is laatste, BIOS/EFI van moederbord is ook de laatste.
SSD op andere SATA poorten, andere kabels geen effect.
Systeem is:
Asus P8P67 EVO
Intel Core i7 2600K
16GB (4x4) 1600mhz RAM
Samsung 830 256GB SSD
2 x WD 1TB harddisks
Asus GTX580
Asus Xonar Essence ST
Systeem is niet overklokt, RAM settings volgens SPD (memory tests 100% goed).
SATA settings AHCI, hotplug enabled (disabled heeft geen effect).
Niet gebruikte hardware is uitgeschakeld, Bluetooth, 2de NIC, sound, extra SATA controllers.
SSD zit op 1ste port, SATA6 (systeem ziet deze ook als 1ste port).
SSD performance is goed; 340MB write, 450MB read.
SMART is 100% in orde, geen prefailures etc. WD harddisks zijn nieuw.
SSD optimalizaties zijn doorgevoerd: noop scheduler, fstab aangepast (noatime,discard). Deadline is ook getest. Geen resultaat.
Wellicht nuttige info:
/etc/default/grub
/boot/grub/grub.cfg
bootinfo results
Partitionering
Partities zijn aligned. Ik heb geprobeert zonder LVM, met 2 primaire partities, boot ext2 en root ext4, had geen effect. Ook 1 enkele grote partitie maakt niet uit.
Ik ben dus echt op zoek naar een oplossing voor die vertraging en met alle respect, niet naar discussies wat die paar seconden nou uitmaken. Ik hoop dat we dat dus achterwege kunnen laten.
Alvast bedankt voor de hulp!