Ik heb enige tijd geleden een PC in elkaar gezet voor een collega, die anderhalf jaar prima gewerkt heeft. Nu echter valt de PC random uit dus heb ik de unit weer thuis staan. Omdat ik onlangs een soortgelijk probleem heb verholpen bij een andere computer door een nieuwe voeding te monteren ging daar mijn eerste gedacht ook nu naar uit.
HW monitor gedownload en de voltages bekeken, zie ook screenshot. Wat blijkt; de -12V lijn èn de -5V lijn geven beide (denk ik) een raar voltage af. Ze staan allebei op -8,6V. Dat lijkt me voor de 12V lijn wat weinig, en voor de 5V lijn teveel.
Kan dit de oorzaak zijn van het random uitvallen van de PC? Voor zover ik weet wordt de -12V lijn door vrij weinig apparaten gebruikt, maar wellicht dat deze spanningen toch iets verzieken?

Wat specs, voor de volledigheid;
SSD; Crucial M4 128GB
Mobo; Gigabyte GA-A75M (s2V)
Geheugen; Geil 8GB kit (2x4) PC3-14900
CPU; AMD A8-3870 (boxed)
Voeding; Be-quiet Purepower L7-430W
HW monitor gedownload en de voltages bekeken, zie ook screenshot. Wat blijkt; de -12V lijn èn de -5V lijn geven beide (denk ik) een raar voltage af. Ze staan allebei op -8,6V. Dat lijkt me voor de 12V lijn wat weinig, en voor de 5V lijn teveel.
Kan dit de oorzaak zijn van het random uitvallen van de PC? Voor zover ik weet wordt de -12V lijn door vrij weinig apparaten gebruikt, maar wellicht dat deze spanningen toch iets verzieken?
Wat specs, voor de volledigheid;
SSD; Crucial M4 128GB
Mobo; Gigabyte GA-A75M (s2V)
Geheugen; Geil 8GB kit (2x4) PC3-14900
CPU; AMD A8-3870 (boxed)
Voeding; Be-quiet Purepower L7-430W
And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.