Signaal vanaf hoofdaansluiting via netstroomadapter?

Pagina: 1
Acties:

• stefan2m
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-02-2020
Beste, bij mij in huis heb ik om een of andere reden alleen een hoofdaansluiting (zo'n pre-2000 veredelde lasdop), uiteraard in de betonnen bunker die mijn meterkast is.
Hier heb ik dus ook mijn modem staan (KPN Experiabox v9, ofwel de ZTE H220N), liefst had ik hem in de woonkamer op een kast 'verstopt', nu gaat er een korte 2-aderige kabel van de hoofdaansluiting naar een ander kastje in de meterkast met daarin een rj11 jack en van daaruit een kort kabeltje naar de rj11 ingang op de modem.
Ik heb hierop digitale tv en internet, internet via wifi en tv via netstroomadapters.
Tv via netstroomadapters omdat ik 1. geen kabels door huis heb lopen (alleen netstroom, verder alleen een hoofdaansluiting voor telefonie in de meterkast en een hoofdaansluiting voor kabel in de woonkamer) en 2. mijn tv decoder geen wifi heeft.

Dit werkt op zich prima, ware het niet dat ik slecht wifi bereik heb in huis als gevolg van het gebruik van veel beton... ik krijg niet meer dan 60% bereik in de meest 'vrije' lijn tussen modem en pc, op de telefoons is het bereik niet veel beter en mijn draadloze printer heeft 9 van de 10 keer helemaal geen verbinding (past helaas niet in de meterkast).

En daar ben ik wel een beetje klaar mee, dus ik heb het een en ander geprobeerd;
- aan de rj11 kabel vanaf hoofdaansluiting heb ik aan één kant een rj45 plug gesoldeerd (rood op oranje en oranje-wit en blauw op groen en groen-wit, naar aanleiding van een how-to op internet), dit via de netstroomadapter naar de woonkamer met daar dezelfde kabel van adapter naar modem; modem heeft geen netwerk
- rj11 plug vanaf hoofdaansluiting rechtstreeks in rj45 jack van de adapter naar de woonkamer en zo de modem in met rj11 kabeltje; modem wederom geen netwerk

Als laatste bedacht dat ik dan maar eens rj11>rj45 verloopstukjes moest proberen, maar de verkoper vertelde mij dat dit niet mogelijk was (Okaphone Groningen, dus geen hip verkopertje die toch niet gek is), dus besloten mijn heil maar eens te zoeken op een forum omdat ik er niet meer uit kom met mijn gebrekkige kennis.
Ik las hier al dat repeaters doorgaans niet fatsoenlijk werken, en ik heb weinig zin om een lelijke kabel te trekken door huis... ik hoop dat iemand van jullie nog ideeën heeft :)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Je modem moet bij het hoofdaansluitpunt blijven, dat roept KPN niet voor niets. Kloten met kabeltjes (wtf solderen...) is vragen om problemen, maar dat weet je nu.

Ik kan het niet helemaal volgen, maar waarom niet de modem in de meterkast en daar ook een powerline adapter? Met een tweede powerline ben je dan toch in de woonkamer? Daar kun je een Access Point aansluiten voor beter WiFi ontvangst. Al is een kabel toch echt de beste oplossing. Kun je die echt niet wegwerken achter een plint o.i.d.?

Ik begrijp dat je ook kabel hebt? Wat doe je dan in hemelsnaam bij KPN?

• stefan2m
Dat solderen, ach... het was een probeersel, helaas ging mijn logica niet op; ik weet alleen even niet of dat nou aan de p/l adapter ligt of niet.
Had het gewerkt, had ik wel even verloopkabels gekocht, wel zo netjes en storingvrij.

In de meterkast heb ik al, zoals je noemt, een p/l adapter (met geiintegreerd stopcontact, is een stekkerdoosje in geplugd maar de modem is het enige hierop aangesloten apparaat, de lader van mijn accuboor zit er soms in maar gebruik ik die niet zit de stekker er niet in).
Vanaf de 'tv-poort' achterop de modem loopt een kabel naar de adapter, en bij de tv zit de andere adapter met een kabeltje op de decoder.
Mijn pc staat achter de tv en draait dus internet via wifi; ik neem aan dat je niet meer dan het signaal uit 1 poort over netstroom kunt verzenden, dus het is kiezen; internet, of tv, en tv heeft geen wifi... dus eigenlijk geen keus.
Vandaar dat ik de modem wilde verplaatsen en hierbij gebruik probeerde te maken van de adapters, maar dan om het signaal vanaf de hoofdaansluiting door te sturen.

En waarom KPN?
Geen specifieke reden eigenlijk, ik heb geen verstand van netwerken, dus voor mij was adsl en kabel eender; ik begrijp uit je vraag dat het vooral niet zo zit, iets wat ik zal moeten googelen (en dan hopen dat ik betrouwbare info vind).
Daarom heb ik gewoon gebruik gemaakt van een toen lopende interessante actie, en eigenlijk nooit echt weer naar omgekeken.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hi stefan2m,

Dat gaat niet!!! over deze adapters kun je GEEN dsl signaal vervoeren.
Blijft je nog de mogelijkheid een oude telefoon kabel te gebruiken (eventueel vervangen door een nieuwe van goede qualiteit).
Of is er nooit een bedraade telefoon in de kamer geweest??

PS het gebruik van 2 aderparen van een ethernet kabel zoals je in je eerste post is vragen om problemen, gebruik gewoon 1 aderpaar.

Gebruik in ieder geval overall goede kabel ROND minimaal cat3 ,dan maakt die extra paar meters vanaf meterkast naar woonkamer niet zoveel uit.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
RJ45 solderen... nee dat klinkt goed! :P

Repeaters zou ik idd niet gaan proberen, dat werkt niet. Trek een kabel vanaf de router/switch naar waar je bereik wilt hebben en zet daar een accesspoint (AP) neer. Eventueel een oude router die je als AP instelt - zelfs dat werkt beter dan een repeater, waarbij je maximaal de helft van de theoretische bandbreedte kan gebruiken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik hier in huis heb gedaan om het modem juist UIT de woonkamer te krijgen en naar de meterkast te verplaatsen: kijk eens of er een kruipruimte is en hoeveel kabel daar ligt. Hier lagen dusdanig veel meters onder huis dat ik de aansluiting kon verplaatsen en ook nog eens 6 meter af kon knippen.

Misschien is er voor jou een mogelijkheid om de aansluiting van de meterkast naar de woonkamer te brengen?

• stefan2m
@ Jolke: ja, veetikut! :p voor mij is het logisch dat wanneer ik twee plugs vervang, er geen probleem zou moeten zijn wanneer ik op de pinout let; custom kabelboompjes en verloopstekkers voor de auto's werkten altijd prima.
Ik las inderdaad al in een recent topic dat het beter is een router als a/p op te zetten, maar dat is dus het probleem; ik wil geen kabels trekken, want die zijn lelijk.

@ sypie: ik woon 4 hoog in een appartement, ik wil best wat door het huis van de onderbuuf trekken, maar denk niet dat ze dat erg tof vind haha, helaas gaat je oplossing voor mij niet op, anders had ik geen probleem gehad met het trekken van kabels.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
stefan2m schreef op zondag 12 januari 2014 @ 01:01:
[...]

ik wil geen kabels trekken, want die zijn lelijk.
Die kan je toch gewoon wegwerken? :P

• Miyamoto
Haha mooi. Autoelektronica... waar werktuigbouwkundigen gaan kloten met draadjes. Dat is altijd leuk.

Je draden wegwerken (plinten bijv) of dus een mooi moment om over te stappen naar een kabel-aanbieder. Je haalt een fatsoenlijke internetsnelheid, hebt beter beeld én bent -vaak- goedkoper uit. Bovendien komt je kabel in de woonkamer binnen, dus ben je meteen klaar. :) Vooral als je al een tijdje klant bent bij je huidige provider, betaal je waarschijnlijk te veel (in verhouding).

• stefan2m
Heb één van mijn p/l adapters gemold met die rj11 actie... de twee buitenste bannen van de rj45 jack zijn nu gaar, maar eens op zoek naar iemand die daar een nieuwe jack op kan solderen (ik neem aan dat die dingen standaard zijn, en niet specifiek voor één producent?).

Ik stap wel gewoon over op kabel dan.
Ik heb een 'tot 40mb' abbo bij KPN, ik haal volgens speedtest amper 17/18... ik weet niet of dat normaal is wanneer je 1506m van het wijkstation zit, maar ik vind het nogal weinig.
Werkt dit ook zo bij kabel? En zo ja, kan ik dan ook ergens zien wat -waarschijnlijk- mijn snelheid via de kabel wordt?

Gisteren even gekeken op de websites van Ziggo en XS4ALL naar vergelijkbare pakketten (internet/tv), maar echt prijsverschil tussen de paketten is er niet... bij Ziggo bespaar ik 50ct per maand en bij XS betaal ik 3 euro meer, maar maar bij Ziggo heb ik 60mb ipv 40 zoals bij KPN en XS.
UPC is een beetje goedkoper, maar een vriend van mij heeft daar zoveel problemen mee gehad dat ik die even oversla.

• Miyamoto
Een RJ45-jack is inderdaad universeel. De pest is eerder of je dat ding open krijgt (of eigenlijk of je dat ding weer netjes dicht krijgt ;)).

De snelheid en afstand die je noemt is volgens mij redelijk normaal voor ADSL.
Bij kabel haal je wél de geadverteerde snelheid. Officieel kán je een dip merken wanneer de hele wijk tegelijk gaat downloaden, maar sinds de 25Mbit+ abo's heb ik dat niet meer mee gemaakt / gemerkt. Ik haal nu mijn volledige down- en uploadsnelheid (120/6).

Afhankelijk van je gebied heb je óf UPC óf Ziggo. Je moet dus dmv een postcode-check even kijken welke van de twee bij jou levert.

99% van de problemen bij UPC komt uit de tijd dat UPC net begon (waardeloze helpdesk) of door slechte bekabeling binnenshuis (koop keurmerk [KOKA779] coax ipv Kruidvat-coax). Toegegeven, bij wijzigingen moet je opletten of ze ook wijzigen wat je wilde, maar tegenwoordig is het ook gemakkelijk in te zien.

Als je geen telefonie gebruikt kun je overwegen je kabel-abo aan te vragen en pas als alles werkt je ADSL-abo op te zeggen. Je betaald dan even dubbel, maar zit zeker niet zonder internet/tv. Anders kun je gebruik maken van de overstap-service.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
stefan2m schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 13:22:
ik neem aan dat je niet meer dan het signaal uit 1 poort over netstroom kunt verzenden, dus het is kiezen; internet, of tv, en tv heeft geen wifi... dus eigenlijk geen keus.
Foute aanname. Met de H220N kan itv+internet gewoon over dezelfde powerline adapter! Dus hang gewoon draadloze router (dhcp hierop uitschakelen) aan de powerline adapter in de huiskamer (en daar de decoder aan).

Beetje tweakers-onwaardig om hierom over te stappen op de kabel. Dat is het probleem niet oplossen, maar uit de weg gaan.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-11 13:15
Onwaardig... De lolbroek.
Omdat een andere, nog niet eerder overwogen optie beter is dan de huidige situatie, die daarnaast ook nog eens een probleem bevat, zou je niet over moeten stappen naar die betere optie? Dat vind ik sterke logica.

• stefan2m
@rooot:
Heb geen telefonie, dat gebruik ik privé toch amper dus wat niet met de zakelijke telefoon kan dat kan prima met m'n eigen mobiel.
En die klachten komen mij bekend voor; genoemde vriend woont inmiddels al minimaal een jaar of 3-4 in Canada... ik heb de postcode check gedaan bij het bekijken van de pakketten, ik kan gelukkig gewoon Ziggo krijgen.
De vorige bewoner had voor een flink bedrag kabels door de woning lopen, helaas geen talent voor wegwerken, en bij het opknappen van de woning voordat ik er in ging, heb ik alles eruit gehaald; maar wel bewaard, inclusief duur uitziende coax materialen.

@ Dav1d:
Ik snap je punt, maar bijkomend voordeel is dus dat ik voor hetzelfde geld 3x sneller internet kan verwachten en de hele installatie een stuk cleaner wordt... als dit níet het geval zou zijn, dan had ik het wel anders opgelost.
Overstappen op kabel biedt mij dus meer voordelen dan wel of geen kabeltje trekken ;)
En wat jij bedoelt is; mijn modem in de meterkast houden, signaal via de p/l adapter naar de plaats waar ik mijn router wil hebben staan, en dan daar de boel aansluiten?

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NinjaTuna schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:19:
Onwaardig... De lolbroek.
Omdat een andere, nog niet eerder overwogen optie beter is dan de huidige situatie, die daarnaast ook nog eens een probleem bevat, zou je niet over moeten stappen naar die betere optie? Dat vind ik sterke logica.
Lolbroek is voor jouw rekening, iets minder puberaal kan geen kwaad.
We zitten op tweakers. Over het algemeen is het dan wel zo leuk om in eerste instantie een technische oplossing te zoeken voor een bepaald probleem.

Ik vind het lichtelijk overdone om alleen om dit feit te switchen naar een andere provider. Tuurlijk kunnen er andere redenen spelen.

En in feite is het probleem hier non-existent, want ITV+netwerk doet dit modem prima over een enkele lan poort, waarvan TS ten onrechte dacht van niet. Dus met een switch+accesspoint (ofwel een draadloze router met dhcp uit) in de huiskamer is hij er.
stefan2m schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:29:
En wat jij bedoelt is; mijn modem in de meterkast houden, signaal via de p/l adapter naar de plaats waar ik mijn router wil hebben staan, en dan daar de boel aansluiten?
Yep. Of mooier nog, een homeplug met ingebouwde accesspoint: http://tweakers.net/categ...m5GYguS8xRsopWsgDyYmtrawE

• stefan2m
Kan ook, ik denk dat ik nog wel ergens een router heb liggen, dus dat eerst maar eens proberen.
Miyamoto schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:04:
Een RJ45-jack is inderdaad universeel. De pest is eerder of je dat ding open krijgt (of eigenlijk of je dat ding weer netjes dicht krijgt ;)).
Bij mijn p/l adapter is het heel makkelijk, even vijf torx 10 schroeven losdraaien en de behuizing voor en achter zijn beide los.
Zou geen probleem moeten zijn, ware het niet dat ik geen soldeerstation heb... beetje jammer, want ik moet ook nog een eprom op een printplaat vervangen door een voetje (en daar een andere eprom in)... gewillige Groningers op het forum? :+

EDIT: zwagert had soldeerstation voor me te leen, handig :)

[ Voor 4% gewijzigd door stefan2m op 13-01-2014 20:19 ]

Pagina: 1