WD My Passport: schijf wordt niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-11-2025
Dag iedereen,

Ik heb een probleem met mijn My Passport externe harde schijf. Het is dit model. De schijf is aangekocht in april 2013.

De schijf wordt soms niet gevonden en soms wel. Soms wordt de schijf gevonden en valt de schijf tijdens het gebruik weg. Het lampje van de schijf blijft wel steeds branden. Ik hoor nooit vreemd geluid van de schijf komen (dus een headcrash lijkt me niet aannemelijk). Ik heb reeds geprobeerd om een ander kabeltje te gebruiken maar dit hielp ook niet.

Ik gebruik de schijf in OS X Mavericks. Auto-mount geeft problemen maar ook disk utility kan de schijf niet vinden.

Heeft iemand van jullie een idee van wat het probleem zou kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Bekos op 11-01-2014 01:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Krijgt het ding wel genoeg stroom? Als het ding niet voldoende stroom krijgt dan zal hij niet altijd opspinnen en daardoor dus niet gevonden worden.

• Bekos
Bedankt voor de reactie!

Ik gebruik de schijf sinds april 2013 en heb er voorheen nooit problemen mee gehad. De schijf lijkt ook op te spinnen. Ik zou ook niet weten hoe ik de schijf meer/minder stroom zou kunnen geven.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

andere usb poort/kabel geprobeert (slijtage ?)

Iperf

• Bekos
Jup, zowel een andere poort als een andere (gloednieuwe) kabel geprobeerd.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
USB2 of USB3? Want soms werken USB3 schijven beter met een USB2 kabel (die er gewoon in past).

WD Software al verwijderd? Want die veroorzaakt bijna altijd alle problemen met WD schijven...

Wat staat er in je systeemlog?

[ Voor 34% gewijzigd door johnkeates op 11-01-2014 01:19 ]

• Bekos
USB3

De WD Software heb ik bij mijn weten nooit geïnstalleerd.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja je kan eens een usb2 kabel proberen ja, maar toch raar dat het dan wel heeft gewerkt in het verleden

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik heb de laatste maanden zo'n 20 schijfjes van WD gehad bij mensen die opeens niet meer met USB3 te lezen waren, maar wel met USB2, op zowel Windows, Mac OS X en Linux.

WD Software of WD SmartWare is een naar stuk software dat de standaard USB Mass Storage driver wil vervangen zodat alles 'sneller' en 'beter' is... Veroorzaakt over het algemeen vooral kernel panics en onbruikbare apparaten.

Maar wat staat er in je log?

• Bekos
In mijn logs staat helemaal niets wanneer ik USB3 gebruik. Bij andere schijven komen er wel nieuwe entries bij en die worden ook zonder problemen gemount.

Ik heb het nu eens met een USB 2 kabel geprobeerd en dan begon de schijf wel met mounten maar viel dan halverwege uit (ik neem aan wegens te weinig stroom).

De logs gaven dan:
11/01/14 01:43:31,000 kernel[0]: USBF: 15751.299 The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 1 of Hub at 0x14000000)
11/01/14 01:43:32,000 kernel[0]: USB (XHCI Root Hub USB 2.0 Simulation):Port 1 on bus 0xa connected or disconnected: portSC(0xe0206e1)

[ Voor 143% gewijzigd door Bekos op 11-01-2014 01:50 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:07
Al op een andere PC geprobeerd? Extra voedingskabeltje erin gestopt?

• Bekos
Op een andere pc deed de schijf hetzelfde. Een apart voedingskabeltje heb ik niet liggen.
Momenteel heb ik het nog eens met een ander USB2 kabeltje geprobeerd en vertoont de schijf hetzelfde gedrag als bij het gebruik van een USB3 kabel :/

[ Voor 10% gewijzigd door Bekos op 13-01-2014 13:56 ]

Verwijderd

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor dit soort problemen maar electronica problemen of slechte heads lijken mij het meest aannemenlijk. Aangezien de stroom toevoer niet is veranderd en de disk op een andere pc het zelfde doet verwacht ik niet dat het aan de power zou liggen. Schijven worden wel eens vaker instabiel en werken daardoor dan soms wel en soms niet, meestal is dit helaas een voorteken van een groter probleem.Ik zou je in ieder geval aanraden een goede backup te maken en de disk in te sturen voor garantie. Voor de duidelijkheid een headcrash geeft niet altijd vreemde geluiden. Heads kunnen ook geleidelijk slechter worden en dit soort vreemde klachten veroorzaken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:07
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:50:

[...]

Voor de duidelijkheid een headcrash geeft niet altijd vreemde geluiden. Heads kunnen ook geleidelijk slechter worden en dit soort vreemde klachten veroorzaken.
Als je een headcrash gehad hebt, dan valt er niet veel meer te doen met de schijf. Zoals TS beschrijft dat de disk soms wel soms niet gevonden wordt, heeft dan ook niets met een headcrash te maken. Dat een headcrash spoedig kan volgen staat daar natuurlijk los van... en een goede backup is altijd aan te raden :)
Pagina: 1