Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop dropt FPS tijdens het spelen van games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal!

Sinds de afgelopen 2 weken heb ik een probleem met mijn laptop. Bij sommige games gaat mijn laptop van de normale 60+ Frames per second naar ongeveer 5 FPS. Dit is heel storend. Ik heb van alles geprobeerd om dit te fixen, maar niks werkt:

- Schijfdefragmentatie
- Schijfopruiming
- Minimaal 10% geheugen vrijgemaakt op mijn harddisc
- CCleaner losgelaten op mijn laptop
- Virusscans gedaan
- Internetfiles verwijderd
- Alles is up-to-date
- Gecheckt op adware/malware

Niks helpt. Meerdere spellen blijven naar 5 FPS gaan. Ik heb het gevoel dat het mijn geheugen is. Ik ben absoluut geen laptopexpert dus het kan ook complete onzin zijn. Maar het voelt alsof mijn geheugen wel volloopt met gamedata, maar het kan er niet meer uit. Dus mijn geheugen loopt steeds voller maar kan niks kwijt.

Deze laptop is officieel een 64-bit systeem, maar ik heb hem laatst opnieuw geinstalleerd met de CD die daar officieel werd bijgeleverd en achteraf was dat een 32-bit installatie-CD.

Hier zijn mijn specs:
Processor: Intel Core i5 CPU M 460 @ 2.53GHz
Intern Geheugen(RAM): 3,48 GB
Type Systeem: 32-bitsbesturingssysteem(voorheen 64-bit)
Videokaart: Nvidia Geforce GTX 460M 1,5GB
Windows 7 Home Premium

Ook sta ik op het punt om een laptopkoeler te kopen(Zo'n blad met waaiers die je onder je laptop zet). Maar eerst wacht ik op reacties in de hoop dat het opgelost kan worden.

Graag hoor ik van jullie!

• koesie10
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Noem eens voorbeelden van spellen die 5 fps hebben en een paar die 60+ fps hebben.

Verwijderd

Topicstarter
League of Legends loopt prima op vrij lage graphics(60fps). Ook games zoals Smite, Aion, Hearthstone en Starbound doen het prima. Games zoals Final Fantasy XIV: A Realm Reborn en The Elder Scrolls Online zorgen voor problemen. Dus de wat grotere jongens. Ik speel FFXIV sinds de release(september 2013) en had daar nooit problemen mee. Graphics stonden in het begin op High maar die heb ik later op Normal gezet om een kleine FPS boost te krijgen. Nu staat alles op het laagste van het laagste en helpt het nog niet. Ook heb ik vandaag The Elder Scolls Online Beta geprobeerd. Qua graphics zou mijn laptop normal/high aan moeten kunnen, maar ook op minimal(dan ziet het er echt slecht uit) gaat hij lopen zeiken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Goede kans dat de videokaart of CPU terug klokt omdat ie te warm word.

Heb je de laptop als eens stofvrij gemaakt ? Een laptop koeler is niet echt een goede oplossing als er nu teveel stof in de laptop zit. Een extra koeler is dan niet de oorzaak maar het gevolg aanpakken.

[ Voor 61% gewijzigd door PilatuS op 10-01-2014 22:30 ]

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:26

two

Download eens speedfan en check je temperaturen.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 22:29:
Goede kans dat de videokaart of CPU terug klokt omdat ie te warm word.

Heb je de laptop als eens stofvrij gemaakt ? Een laptop koeler is niet echt een goede oplossing als er nu teveel stof in de laptop zit. Een extra koeler is dan niet de oorzaak maar het gevolg aanpakken.
Laptop opengemaakt. Zag er schoner uit dan verwacht. Hier en daar een stofje, maar niks drastisch.
mimang schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 22:29:
Download eens speedfan en check je temperaturen.
Speedfan gedownload en laten runnen terwijl ik Final Fantasy even aan heb gezet en misschien hebben we beet hier.

http://puu.sh/6gqEh.png

Kleine update, tijdens het typen van dit bericht is mijn laptop uitgevallen(vanwege een hitteprobleem??).

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:18

TommieW

Numa numa.

GPU raakt oververhit. 95 graden celcius vindt 'ie niet leuk.
Je kan proberen de boel uit te stoffen, en eventueel de koelpasta vervangen. Je moet dit alleen doen als je er verstand van hebt, weet wat je doet en hoe je het moet doen!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• two

two

Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 23:26:
[...]

Laptop opengemaakt. Zag er schoner uit dan verwacht. Hier en daar een stofje, maar niks drastisch.

[...]

Speedfan gedownload en laten runnen terwijl ik Final Fantasy even aan heb gezet en misschien hebben we beet hier.

http://puu.sh/6gqEh.png

Kleine update, tijdens het typen van dit bericht is mijn laptop uitgevallen(vanwege een hitteprobleem??).
Dat denk ik wel ja, dat is wss de oorzaak van het uitvallen.
Bleven de fans draaien en viel het beeld weg? Dan heeft de GPU zichzelf uitgeschakeld om schade te voorkomen door de hitte.

Ik zou 'm een keertje openmaken, en met een busje perslucht even ontstoffen. Het zou evt ook kunnen door gewoon door de spijltjes aan de achterkant van je laptop te spuiten.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
mimang schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 23:35:
[...]

Dat denk ik wel ja, dat is wss de oorzaak van het uitvallen.
Bleven de fans draaien en viel het beeld weg? Dan heeft de GPU zichzelf uitgeschakeld om schade te voorkomen door de hitte.

Ik zou 'm een keertje openmaken, en met een busje perslucht even ontstoffen. Het zou evt ook kunnen door gewoon door de spijltjes aan de achterkant van je laptop te spuiten.
Ok top, dan zijn we in ieder geval een stapje verder. Ik zal dit weekend even kijken of ik een busje perslucht kan vinden. Ben ook aan het kijken of ik mijn fan z'n snelheid aan kan passen.

• two

two

Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 00:00:
[...]

Ok top, dan zijn we in ieder geval een stapje verder. Ik zal dit weekend even kijken of ik een busje perslucht kan vinden. Ben ook aan het kijken of ik mijn fan z'n snelheid aan kan passen.
Kan 95% van de laptops niet, ik zou er dus niet de moeite voor nemen aangezien je geen super high end laptop hebt. ;)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
mimang schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 00:06:
[...]

Kan 95% van de laptops niet, ik zou er dus niet de moeite voor nemen aangezien je geen super high end laptop hebt. ;)
Het schijnt dat Nvidia er een programma voor heeft maar die freezed mijn laptop bij het opstarten ervan.

Ok to the point, ik heb net mijn laptop uitgespoten met een busje die ik nog had staan. Ik heb hem nu schoongemaakt en er kwam toch verrassend veel stof uit de 'uitlaten' aan de zij- en achterkant van mijn koeling. Ik ga nu kijken of het gewerkt heeft. :)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik kan alles weer gewoon op maximaal draaien zonder dat mijn laptop boven de 70 graden komt. Ik wist niet dat stof zoveel impact had op je laptop.

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-11 21:02
Hoop dat je je wel realiseert dat laptops per definitie niet gemaakt zijn om op te gamen (ondanks dat fabrikanten dat wel graag zo aanprijzen). Door de compacte bouw is er nooit voldoende lucht om met name de GPU te koelen en het is meestal slechts een kwestie van tijd voordat de laptop totoal-loss is door een gedesoldeerde chip....

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij heel veel laptops blokkeerd stof de heatsink waar de lucht uitgeblazen wordt na een jaar of 2. Meestal hoeft de laptop hiervoor niet eens open om het op te lossen. Puur de fan tegenhouden en met een compressor doorblazen is al genoeg.
Pagina: 1