Netwerkapparatuur lan-party

Pagina: 1
Acties:

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 12:04
Hallo allemaal,
Met een aantal vrienden houd ik af en toe een lan-party, en tot nu toe gaat dat goed met oude routers die dan wel niet achter elkaar gehangen worden. Binnenkort willen we met meerdere mensen(ongeveer 15 maximaal) aan de slag, en dan voldoet deze oplossing niet meer, omdat we nu maximaal 7 poorten hebben.
Mijn vraag is: wat hebben we hier nu voor nodig?
Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan naar routers en switches, en het verschil ertussen, maar kon geen duidelijk verschil ontdekken tussen een switch en een router.
Wat ik begrepen heb heeft een switch geen dhcp-server, en moet je dus zelf ip's configureren. Betekent dit dat je voor iedere poort een ip in moet stellen(of een range) of moet dit per pc?

Als router leek deze mij wel aantrekkelijk:
pricewatch: TP-Link TL-R860

En als switch zou ik dan voor dit model gaan:
pricewatch: TP-Link TL-SF1024D

Het is de bedoeling dat iedereen via lan verbonden zit, maar ook een internetverbinding heeft, is dit mogelijk met een switch?

Groeten,
Rick

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 13:53
Een router is noodzakelijk voor het routeren van internetverkeer naar de clients. Een switch kun je zien als een stekkerblok, hierdoor krijg je meer poorten, maar de ip's komen nog steeds van de router! Het is dus belangrijk dat je altijd een router in je setup hebt staan. Ik ga er vanuit dat op de locatie waar je zit al een modem router staat, hierop kun je dan gewoon een switch aansluiten met het aantal poorten dat je wilt.

Vanuit je router/modem stop je de lan kabel in poort 1 van de switch, de computers kunnen dan op de rest van de poorten worden aangesloten.

• hydrargyrum
wolfero schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:13:
Een router is noodzakelijk voor het routeren van internetverkeer naar de clients. Een switch kun je zien als een stekkerblok, hierdoor krijg je meer poorten, maar de ip's komen nog steeds van de router! Het is dus belangrijk dat je altijd een router in je setup hebt staan. Ik ga er vanuit dat op de locatie waar je zit al een modem router staat, hierop kun je dan gewoon een switch aansluiten met het aantal poorten dat je wilt.

Vanuit je router/modem stop je de lan kabel in poort 1 van de switch, de computers kunnen dan op de rest van de poorten worden aangesloten.
Dus, als ik een router(standaard upc geval) heb, en daar dan de switch aanhang, dan is dat voldoende? kan ik er dan bijvoorbeeld gewoon een stekker instoppen en heb ik dan internet?

Wat is verder nog het verschil tussen een switch van 100+ euro en eentje van 30-40 euro? want dat kan ik niet meteen ontdekken.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ja, zoals wolfero zegt werkt.
Als je ook veel files wil gaan delen dan kan je beter een gigabit switch nemen.
bv pricewatch: TP-Link TL-SG1016D

• hydrargyrum
Hippocampus schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:18:
Ja, zoals wolfero zegt werkt.
Als je ook veel files wil gaan delen dan kan je beter een gigabit switch nemen.
bv pricewatch: TP-Link TL-SG1016D
Keiharde filesharing zal er niet gedaan worden, het is vooral om games in multiplayer te kunnen doen.
Dan wordt het een grote switch, dan kunnen we weer even vooruit!
Bedankt!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aangezien je die "LAN" party's ( ;) ) nu ook al houd met een paar man heb je waarschijnlijk al een router. Je hebt in principe dus alleen maar een device nodig wat dat signaal split naar 15 poorten doordat dáár je beperking nu ligt.

Een 8 poort switch zou kunnen.... Maar ik zou je liever een, minimaal 16 poorts, switch adviseren welke te managen is én al het (internet) verkeer van je "LAN PARTY" over één outlet naar je router kan werken.

HP 1810 Serie is een niet al te dure oplossing voor wat jij wil en de 24-poorts versie heeft genoeg poorten over voor wat uitbreiding.

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 10-01-2014 21:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• hydrargyrum
Oke, voldoet die tp-link dan aan de voorwaarden?
en nog een laatste vraag: ik zie geen specifieke in-poort, betekent dit dan dat ik gewoon een kabel in een van de poorten kan stoppen vanaf de router?

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 22:23

kakashi

respect my authoritah

dat kan gewoon ja.
wat ik zelf wel altijd doe is hem in of de eerste of de laatste poort te doen, is makelijk als je een probleem probeert te zoeken

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een switch heeft geen specifieke "in" poort, zo'n ding vertaalt zelf 't inkomende verkeer naar de uitgaande poort (laag twee, OSI).

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 10-01-2014 21:35 ]

• hydrargyrum
En heb ik dan genoeg aan een simpele unmanaged switch, of raden jullie aan om voor een duurdere unmanaged te gaan? wat ik er over gelezen heb is een managed alleen handig als je wilt voorkomen dat mensen gaan rommelen met bepaalde poorten, of als je meer controle wilt, wat in mijn geval niet echt nodig is denk ik?

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 22:23

kakashi

respect my authoritah

managed is denk een beetje overkill voor een kleine vrienden lan.
ik zou zelf iets meer geld er in steken en een goede Gbit switch kopen, ben je op de toekomst voor bereid en als mensen hun "vakantie fotos/videos" willen overzetten gaat dat leker snel en belast het niet zo het netwerk

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Woon je in de buurt van Leiden of Amsterdam? Ik heb nog een 3Com 3300 XM staan die je zo mag lenen. Wel 100 Mbit. Gigabit klinkt leuk maar dat trek je met de meeste configuraties amper halfvol. Bovendien: als je tot nu toe leuke parties hebt gehad door een paar ouwe routertjes aan elkaar te hangen, dan heb je echt geen gigabit nodig ;)

• hydrargyrum
Wilko schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:49:
Woon je in de buurt van Leiden of Amsterdam? Ik heb nog een 3Com 3300 XM staan die je zo mag lenen. Wel 100 Mbit. Gigabit klinkt leuk maar dat trek je met de meeste configuraties amper halfvol. Bovendien: als je tot nu toe leuke parties hebt gehad door een paar ouwe routertjes aan elkaar te hangen, dan heb je echt geen gigabit nodig ;)
Nee, ik woon rond eindhoven :) Ook investeer ik liever in eigen apparatuur, aangezien ik weet dat dit zeker niet de laatste lan gaat worden ;) , maar toch vind ik je aanbod erg aardig :Y

Ik zie zelf het nut niet zo in van gigabit, aangezien er niet aan filesharing gedaan gaat worden, en de internetverbinding toch maximaal 100mbit gaat zijn, wat we dan ook nog moeten delen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, en dan ga ik eens een leuke switch bestellen :)

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Ik zou gewoon lekker voor een switch gaan. Als je internet te verdelen hebt staat er meestal al een router, laat die lekker zijn werk doen. 2 routers achter elkaar werkt nooit handig. Als je een lanparty zonder internet wilt houden gewoon handmatig ip's instellen of op 1 pc een dhcp server draaien. http://dhcpserver.sourceforge.net/

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hydrargyrum schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:53:
[...]

Nee, ik woon rond eindhoven :) Ook investeer ik liever in eigen apparatuur, aangezien ik weet dat dit zeker niet de laatste lan gaat worden ;) , maar toch vind ik je aanbod erg aardig :Y

Ik zie zelf het nut niet zo in van gigabit, aangezien er niet aan filesharing gedaan gaat worden, en de internetverbinding toch maximaal 100mbit gaat zijn, wat we dan ook nog moeten delen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, en dan ga ik eens een leuke switch bestellen :)
Een gigabitswitch is niet duur meer. we zijn in het tijdperk aangekomen dat gigabit de standaard is
doe jezelf een plezier en koop een gbit switch

Iperf

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

1410-24G van HP. Prima ding. De 1810 is opvolger. De 1410 is fanless.

Verder de router tp link1043nd is gigabit en wireless. Voor de phones.

[ Voor 68% gewijzigd door RobbyTown op 11-01-2014 00:44 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een 1810G is ook fanless ;)

Pagina: 1