Welke videokaart bij IIyama 15" TFT?

Pagina: 1
Acties:

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Mijn vader wil een nieuwe PC aanschaffen met TFT-scherm. Nu heb ik mijn oog voor hem laten vallen op de Iiyama TXA3813MT 15inch. Eynstein heeft hem voor 1700 piek. Maar welke videokaart kan ik er het beste voor hem bijdoen?

Overwegingen:
- Hij gaat er GEEN spellen op gebruiken, dus uitgebreide 3D hoeft niet
- max. resolutie van dat scherm is 1024x768 (ook standaardresolutie), dus volgens mij is er niet meer dan 8 (eigenlijk 4) MB videogeheugen nodig
- 2D moet dik in orde zijn
- TV-out hoeft ie niet
- zo goedkoop mogelijk natuurlijk
- er staat me iets bij dat TFT-schermen aparte types videokaarten nodig hebben. Is dat zo? Misschien zit ik ernaast of was dat alleen in het begin of zo...Ik kan er in elk geval niets meer over vinden, dus kunnen alle videokaarten dan gewoon?

Ik dacht aan een van de volgende 2 kaarten (omdat Eynstein die heeft):

- S3 savage 4 8mb voor F74
- Leadtek Winfast S325V 32Mb voor F157

Graag advies, andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

1700 piek is niet goedkoop voor dat scherm: je kunt 'm elders zeker 100 gulden goedkoper krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 23:27
als je zon beedlschermpie pakt, zou ik er ook een goede 2d-kaart bij pakken... ik raad zelf een G450 aan...

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Iiyama TXA3834MT 15" (38,0 cm) 75 Hz, 61 kHz HFL 1419.00 bij Alternate.

Ik zou ook inderdaad een Matrox nemen dat zijn echt perfecte kaarten ik heb er zelf ook een :)
En die aansluiting die jij bedoelt heet DVI.

Alle proemn in n drek

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

matrox nemen...mooiste 2D kwaliteit

maar als je tussen die 2 moet kiezen neem dan die S3
want je wilt het zo goedkoopst mogelijke
en 8 mb is maar nodig....

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
DVI, dat klinkt wel bekend ja. Maar heeft zo'n kaart dat nou per se nodig of kan elke videokaart gewoon op een TFT-scherm aangesloten worden?

Alternate heeft de prijzen op de site trouwens ex BTW staan, vandaar de lage prijs. Maar inderdaad, dezelfde monitor is elders een heel stuk goedkoper te vinden, dat houd ik even in de gaten.

En over de matrox: die vind ik wat duur. Op de monitor na moet het een beetje een budgetsysteem worden. Mijn vader gaat erop emailen, surfen, officen en foto's bekijken die hij uit zijn digicam haalt (niet serieus bewerken). Ik vraag me sterk af of hij het verschil zal zien tussen een budgetkaartje en een matrox...

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 11:26
budget systeem k, maar waarom zo veel geld uitgeven aan een tft scherm?

ik zou iig die s3 kiezen...

I’m not like the OTTERS

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Juist omdat ie zoveel geld uitgeeft aan een TFT, moet de rest budget zijn :) Scherm is voor hem het belangrijkste onderdeel van de pc, snelheid en andere zaken minder.

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 11:26
tja k wat hij wil dan maar he ;)

ik zou liever voor een matrox g400 of g450 gaan, die geven gewoon mooi beeldje weer en zijn in de goedkope 16mb versies ook maar iets van 230 piek.

van die m64 kaartjes weet ik wel dat de beeldkwaliteit, zeker in 1024x768 belabberd is :(

eynstein is idd wel goede winkel :)

I’m not like the OTTERS

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 21:53

EXX

EXtended eXchange

Neem een Matrox G450! Absoluut superieur met 2D kwaliteit, en als je niet teveel wilt betalen neem dan de simpelste versie: singlehead en 16 MB RAM. Het is een beetje raar om veel geld uit te geven voor een TFT scherm en dan te bezuinigen op de videokaart.

Anders zou ik haast zeggen: kijk of je nog ergens een Matrox G200 met 8 MB kan uithalen, laatst zag ik ze nog ergens in de uitverkoop voor 75 piek! De beeldkwaliteit daarvan is vrijwel gelijk aan de G450.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Matrox Millennium G450 16MB SDR (OEM) 218.-
Zit je echt goed :9

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33
Ik zou ook voor de Matrox G450 gaan en dan misschien wel de DDR versie maar is niet echt nodig denk ik

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
ati radeon vivo

Verwijderd

Als de beeldkwaliteit dan toch zo belangrijk is, dan zou ik toch uitkijken naar een tft met een dvi-aansluiting en dito kaart. Bij een analoog model wordt nl 2x een conversie gemaakt: In de videokaart van digitaal naar analoog en dan terug van analoog naar digitaal in de monitor. Met een dvi-aansluiting blijft alles digitaal, wat kwaliteitsproblemen beperkt (sync-toestanden, enz...). Heb trouwens net de "ATI Radeon VE agp4x 32MB TV-out & DVI" gekocht en ga die vanavond proberen.

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

RaDKiLL

Revived

Idd wat Taz3D zegt, een Ati 32mb sdram is een leuke kaart. Matrox zou ook mijn tweede keus zijn...

Suck6

RaD

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 07 juni 2001 22:30 schreef Bierkameel het volgende:
Iiyama TXA3834MT 15" (38,0 cm) 75 Hz, 61 kHz HFL 1419.00 bij Alternate.
Alternate rekent er nog wel 19% btw bij

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03
Als je die beeldkwaliteit zo belangrijk vindt, dan snap ik echt niet waarom je überhaupt nog zo'n budget-kaartje overweegt.

Op 2D gebied is Matrox m.i. verreweg de beste keus, en JA: je ziet het verschil dus wel als je het gaat vergelijken.

Helaas hebben ze geen kaart met DVI-aansluiting, dus mocht je daarvoor gaan, neem dan een Ati Radeon DVI.

In ieder geval schiet je helemaal niks op met dat mooie scherm als je hem aan een budget-kaartje hebt hangen, ik hoop dat dat duidelijk is... ;)

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Dat begint het wel te worden :) Het gaat dus nog steeds om een systeem voor mijn vader, niet voor mij, ik hoef ook niet tegen dat ding aan te kijken. Hij heeft in zijn hoofd gehaald dat ie een goedkope pc wil, maar wel met TFT. Zoals ik al zei, omdat ie daar elke avond tegenaan moet kijken. Ik denk niet dat hij er nou zo mee gaat zitten als het beeld in de hoeken ietsje minder scherp is... Maar aan de andere kant, voor 218 piek hoeft ie het natuurlijk ook niet te laten. Helaas hebben ze die matrox niet bij eynstein, ff naar zoeken dan maar.

Verwijderd

Is het niet zo dat als je je TFT op DVI aansluit je altijd perfecte 2d hebt omdat er geen 2d filter opzit voor je normale vga-uitgang?
Pagina: 1