Toon posts:

Welke CPU en welk Moederbord moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Mijn naam is Menno en ik heb een paar vraagjes als het gaat om het aankopen van een nieuw moederbord en CPU.

De probleemstelling:
Mijn oude PC is kapot, dus koop nieuwe onderdelen, maar ik ben niet bekend met nieuwere producten en dus roep ik hulp in.

Ik ben een streamer op Twitch met het programma OBS (Online Broadcaster Software).

Mijn aankopen betreffen een nieuw moederbord en een CPU, maar welke daar ben ik nog niet over uit.

Mijn huidige GPU is een Asus Geforce GTX770 DirectCU II OC 2GB. Hier zal dit dus wel zo goed mogelijk mee moeten samenwerken.

CPU:
Ik twijfel bij de aankoop van de CPU tussen 2 producten, namelijk: de i7 quad core 3770k versie
http://www.alternate.nl/I...duct/965961/?event=search

of

de i7 quad core 4770k versie
http://www.alternate.nl/I...uct/1063382/?event=search

Het aan mij aangewezen moederbord door bekenden zou zijn:
http://www.alternate.nl/A...1081102/?tk=7&lk=9450

Het ram geheugen:
http://www.alternate.nl/C...1000994/?tk=7&lk=9334

Dan nu, wat wil ik hiermee bereiken?
Ik speel games zoals: League Of Legends, COD mw2/3 , bo1/2 , ghosts, bf2/3/4.

Voor deze aankoop moet gekeken worden naar LoL. Wat ik hier in wil bereiken is dat, wanneer ik OBS gebruik om te streamen naar Twitch of wanneer ik opneem met Frapps, dat ik een fps heb van minimaal 100-200.

Ook maak ik gebruik van editting programmas zoals Sony Vegas Pro.

Er is mij verteld dat ik dit makkelijk haal met deze setup, zelfs 300-400 fps met alleen het runnen van de game zonder op te nemen of te streamen, maar ik wil natuurlijk wel wat zekerheid, sinds dit niet niets kost.

Dus: is dit moederbord goed en, wat wordt mij aangeraden? De i7 4k of de i7 3k?

Als nog wat meer info nodig is vraag deze gerust!

Bedankt!!!

Menno

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

De games zijn vrij gpu intensief (op een paar na), maar met een i5 of hoger zit je met gaming altijd goed. De nieuwste serie (4xxx) kan ik ten alle tijden aanraden. Dus de 4770k is een goede keuze. Maar als je niet gaat overclocken kun je ook gewoon voor een 4770 (zonder k) gaan.

Lees wel even de forum regels door wat betreft lijstjes maken met de gewenste omderdelen. Ik zit nu mn smartphone dus ik kan je het linkje niet gemakkelijk geven, maar even zoeken doet wonderen.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

heb ik nu gedaan haha.

Maar die FPS wensen? want dat is de hele voor deze aankopen, tijdens streamen en opnemen.

En wat is nu precies het verschil tussen de i7 3 of 4 series? (Ik ga overclocken dus die K versie is een feit). Mij is alleen verteld dat de 4k iets sneller is, maar wat is nu het verschil voor gaming? Welke zou mij aamgeraden worden in dat geval?

En het moederbord is prima of?

Mvg

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:04
Je kunt het ook zonder OBS doen:
nieuws: Nvidia maakt streamen naar Twitch mogelijk via ShadowPlay
Dan heb je ook geen overkill CPU nodig.

Mocht je toch via OBS streamen raad ik een echte 8-core processor aan zoals de FX8350.
Die is doorgaans net zo goed of beter dan een i7, maar dan 100 euro goedkoper.

PS: als je een i7 neemt en gaat overklokken maakt het niet zoveel uit.
De 4k series is 5-10% sneller per kloktik, maar zal ook 5-10% minder hoog overklokken vanwege warmte problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 10-01-2014 18:13 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:05:
Hallo,

heb ik nu gedaan haha.

Maar die FPS wensen? want dat is de hele voor deze aankopen, tijdens streamen en opnemen.

En wat is nu precies het verschil tussen de i7 3 of 4 series? (Ik ga overclocken dus die K versie is een feit). Mij is alleen verteld dat de 4k iets sneller is, maar wat is nu het verschil voor gaming? Welke zou mij aamgeraden worden in dat geval?

En het moederbord is prima of?

Mvg
i7 3770k is socket 1155, de 4770k is socket 1150, dus een totaal ander platform. De 4770k is de opvolger van de 3770k, en zo'n 10% per clocktik sneller, maarm voor overklokkers redelijk dramatisch anwege de zeer hoge temperaturen. Ook de 3770 heeft daar (in mindere mate) last van, maar voor (sommige) OC' ers kiezen liever voor de 3770 voor de hogere clock mogelijkheden onder 0..

de 4770 haalt in de regel zo'n 43-4400Mhz onder air. De 3770k een 2-300Mhz meer, maar de performance is dan ongeveer gelijk. Kortom, het verschilt niet zoveel

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Dit alles gelezen te hebben denk ik dat mij de 3770k aangeraden wordt, gezien het beter mogelijke overklokken (ivm de temperaturen op de 4770k), maar dan zal ik dus een ander moederbord uit moeten zoeken, de prijs mag rond de 200 euro liggen, mag ook iets duurder, maar hij moet natuurlijk wel aan die fps eisen kunnen voldoen (100+ tijdens opnames en streamen op LoL, en als dit mogelijk is natuurlijk op bf games). Wat zou mij voor moederbord worden aangeraden? Of toch dit moederbord met de 4770k?

Want, moederbord is nog niet heel erg besproken.

Wat zouden jullie persoonlijk kiezen? (einddoel is puur gaming en editing).

Mvg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 22:25 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Nou, ik denk dat je in jou geval beter voor een 4770k kan gaan, met een z87 1150 moederbordje. Uiteindelijk is de performance die je onder air haalt voor beide overklokte CPU's een gok. Met een gelukje heb je een 4770 die onder lucht 4400-4500Mhz doet. Dan ben je even snel als een 3770k op ~4800Mhz wat alweer een hele prestatie is onder air.

Kan je beter voor t laatste platform gaan met de laatst optimalisaties en technieken. Neem er een redelijk bordje bij om alle functies tot je beschikking te hebben. Ik weet niet wat je budget is, maar een van de volgende zijn meer dan ok, maar hangt van smaak en budget af, vooral dat laatste is handig (je link naar de Alternate moederborden werkt niet btw):

pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87

pricewatch: MSI Z87 MPower SP

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero

pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 11-01-2014 00:45 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:04
100+ fps incl streamen haalt denk ik geen enkele cpu.
Wat dacht je van een capture kaart die het werk van de cpu overneemt?
Of zoals ik eerder aangaf via nvidia shadowplay?

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 11-01-2014 01:05 ]

Pagina: 1