Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Topicstarter
Goedendag allemaal,

Ik wil graag een tweede on/off knop aan mn pc koppelen om hem ook op een afstand van twee meter aan te kunnen doen (de pc staat in een hoekje weg gestopt, op dit moment moet ik me in allemaal bochten wringen hem aan te doen).

Er zijn twee mogelijkheden (bij mijn weten). De nieuwe on/off aansluiten ipv de huidige on/off, of beide knoppen via dezelfde aansluiting te laten lopen (beetje soldeerwerk).

Weet iemand of het ook mogelijk is de functie van de reset knop te veranderen naar on/off? Na een avond lang zoeken heb ik geen duidelijke informatie kunnen vinden.

Mvg

(Ik twijfel of die onder casemodding valt btw..maar dit leek me meer geschikt dan elektronica :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zover ik weet niet.

Maar de on/off knop zit meestal met een plus en min vast op je moederbord. In principe zijn deze 2 aansluitingen onderbroken, op het moment dat je deze verbindt gaat je pc aan. Laat je hem 10+ seconden verbonden dan forceer je de computer om uit te gaan.

Met een simpele schakelaar die je koppelt aan het huidige stekkertje moet dit makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Softwarematig / op mobo aanpassen van de functie van de reset pinnen kan voor zover ik weet niet.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36
Softwarematig aanpassen van een hardwired button kan inderdaad niet :)

Waar je ook op moet letten is het beveiligen van de input. Die input (power button) is bedoeld om er een centimeter of 20, 30 kabel aan te zetten dat binnen je behuizing blijft en loopt naar een knopje in diezelfde behuizing.

Als jij daar 2 meter kabel aan gaat solderen en deze buiten je behuizing brengt heb je een hele mooie antenne die met een beetje geluk op de meest ongelukkige tijden je PC aan of uit zet.

Beste zet je daar dus iets tussen. Meest robuust (en simpelste) is een relais, maar een transistor kan ook, als je weet welke pin van het moederbord wat doet en je een heftige pull-(up|down) weerstand gebruikt voor de rust-stand :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-10 14:45
Misschien is een afstandbediening een idee met een sensor aan de pc, ik heb vroeger zoiets op mijn laptop gehad waar een afstandbediening bij zat.....
http://www.minigadgets.nl...P_NkPaA9LsCFYZd3god71wAoQ
(misschien heb je hier wat aan)

Carpe scrotum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb in mijn Tomb Raider casemod wel wat lopen klooien met meerdere powerbuttons, ook met een kabel van een goede 2 meter eraan in totaal, en dat gaf geen problemen.
Ook daar had ik 2 powerbuttons inzitten, en dat ging goed, doordat ik 2 draadjes op de pinnetjes had gezet, zodat je met beide de powerbutton kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:47

Umbrah

The Incredible MapMan

M'n antec fusion HTPC case heeft een tussenstuk tussen de ATX connector en het moederbord, die tapt twee dingen af: +5VSB, en PWR. Met dat geheel wordt een SOC gevoed wat zowel het display, als de IR receiver aanstuurt. Een druk op power op de afstandsbediening (of een windows media-compatible afstandsbediening), en de SOC beslist om op het niveau van de ATX kabel de PC op te starten, en de SOC kan het laatste beeld van de PC of een interne klok constant door weergeven. Eigenlijk best elegant.

Ik denk, voor het geval dat je zelf dit aan het maken bent, dat je best voor net zoiets kan gaan, maar dan met een Raspberry Pi ofzo, en dan gewoon via een IR zender, of desnoods: een smartphone app die de pi verteld via GPIO even de power-switch om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook gewoon de kabel verlengt met bijna 2 meter. Nog nooit problemen gehad. Kost al met al 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 07:35
Ja, het is mogelijk. Heb het ook een keer gedaan met een deurbel als schakelaar, werkte goed en nooit problemen mee gehad.
Paul schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:21:
Beste zet je daar dus iets tussen. Meest robuust (en simpelste) is een relais, maar een transistor kan ook, als je weet welke pin van het moederbord wat doet en je een heftige pull-(up|down) weerstand gebruikt voor de rust-stand :)
Offtopic: Waarom een pull-up|down? Ik neem aan als de aan/uit schakelaar in rust is, hij ook gewoon hoog-ohmig is en eventueel op het moederbord naar boven of naar onderen wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

Is het niet veel makkelijker om bv. Wake on Keyboard aan te zetten in het BIOS? Sinds het ATX tijdperk is de powerbutton niet de enige methode om je PC aan te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Nu online

Sumerechny

Topicstarter
Cheezus schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:54:
Is het niet veel makkelijker om bv. Wake on Keyboard aan te zetten in het BIOS? Sinds het ATX tijdperk is de powerbutton niet de enige methode om je PC aan te zetten :)
Dat is een goede tip, maar volgens mij werkt dat alleen met een PS2 keyboard. Ik heb een USB.. :)

Jammer dat de reset button geen alternatieve functie toegewezen kan krijgen..

Ah well, morgen alles maar lekker in elkaar solderen :) . Als het niet werkt horen jullie het.

Voor nu een goed weekend en bedankt voor jullie hulp!

(Mocht ik de boel op miraculeuze wijze op weten te blazen ga ik de BBG van januari eens bestuderen..altijd een goed excuus :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

Zou in principe ook moeten kunnen werken met USB devices, maar dat kan nog wel eens per moederbord (en leeftijd daarvan) wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1061790-0/stopcontact-schakelaar-ampere-16-a.jpg

Ik gebruik zelf zoiets en dan in de bios ingesteld dat de pc bij powerloss automatisch opnieuw opstart. Als je dan die schakelaar aan doet start hij automatisch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-10 14:44

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:14
De PS/2 interface heeft mogelijkheid om een Power-on signaal door te geven. Misschien valt daat iets mee te klussen. Of er heeft nog iemand een PS/2 toetsenbord met power-knop erop :)
Info:http://pcbheaven.com/wikipages/The_PS2_protocol/
Afbeeldingslocatie: http://pcbheaven.com/wikipages/images/theps2protocol_1243614136.png

[ Voor 42% gewijzigd door Drucchi op 11-01-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je kan ook denken aan Wake on Lan.

Zijn zelfs applicaties voor je smartphone voor; kan je je computer aanzetten met je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Nu online

Sumerechny

Topicstarter
Wake on LAN is ook een optie idd. Deel van dit projectje was echter de knutselen. Ik heb vrijwel nooit gesoldeerd dit leek me een simpel project.

Zie foto voor resultaat (tzt nog een gat in mn bureau boren om hem te verzinken)
.
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/tgv5ec0ib/Knopje.jpg

Gezien mijn beperkte vaardigheden en nogal lompe soldeerbout niet het mooiste werk, maar het merendeel is toch verstopt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 11:09
Sharkoon heeft hier gewoon out-of-the-box oplossingen voor:

http://www.sharkoon.com/?q=en/content/pc-jump-start

Werkt erg leuk aangezien er ook een USB hubje en audio jacks inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Kijk eens in je BIOS. Ik heb vroeger een moederbord gehad waarbij je de PC kan aanzetten via een CTRL-ESC (of een andere) combinatie op het klavier.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Pagina: 1