Telepresence, werken op afstand

Pagina: 1
Acties:

• Slot
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-08-2021
Beste Tweakers,

Op kort termijn zal ik permanent op afstand gaan werken en oriënteer mij momenteel op 'telepresence'-oplossingen.

Het primaire idee is dat ik in plaats van in levende lijve aanwezig ben op mijn bureaustoel dit vervangen word door een permanente VOIP verbinding gedurende kantoortijden - aanwezigheid via een monitor welke ik zelf op afstand kan inschakelen.

Benodigdheden:
- Microfoon, webcam, monitor
- Videobellen-software
- Op afstand deze verbinding op kunnen zetten (zodat een collega op kantoor niet iedere ochtend de apparatuur hoeft aan te zetten en mij te 'bellen')

Na uitgebreid zoekwerk kwam ik vooral uit bij dure corporate-oplossingen, van o.a. Cisco, Huawei en Vidyo. Het mooiste lijkt mij een simpele monitor met ingebouwde microfoon en webcam die ik op afstand kan aanzetten d.m.v. software.

Een dergelijk product ben ik echter niet tegengekomen, wellicht dat jullie hier bekend mee zijn? Of wellicht bekend zijn met alternatieve setups?

De enige effectieve oplossingen die ik tot dusver ben tegengekomen zijn Remote Desktop solutions. Wat in de praktijk zou betekenen dat ik een laptop op kantoor neerzet, deze op afstand bestuur en aanzet met bvb Windows Remote Desktop of Anyplace Control en vervolgens mezelf bel met VOIP-software.

Sidenote: ik werk voor een corporatie met uitgebreide Cisco netwerkapparatuur, Microsoft Lync Videoconferencing software en kan op afstand inloggen op het netwerk d.m.v. VPN-software (AnyConnect).

Alvast dank! :)

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-10 12:13
Dus jij bent zeg maar 'digitaal aanwezig', dus met je hoofd op een monitor op kantoor?

• Slot
Klopt helemaal!

Schoot mij ook net te binnen, ik gebruik een Chromecast thuis waarmee ik de TV op afstand bedien - dit zou wellicht ook nog een oplossing kunnen zijn.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

samo

yo/wassup

Waarom zou iemand nog naar jouw aanwezige monitor moeten lopen, en niet achter eigen werkplek via chat-tools zoals lync of skype (of... of ... of ...) contact kunnen maken indien vereist?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
offtopic: misschien is Slot een bloedmooie blonde secretaresse 8)
En anders zullen de collega's z'n scherm wel uitzetten gok ik ;)

• Slot
@ samo: die optie blijft vanzelfsprekend bestaan en gebruikt worden.

Echter een constante verbinding geeft als voornamelijke voordeel dat ik de veel voorkomende publieke gesprekken en discussies aanhoor die in de werkruimte plaatsvinden, die niet direct specifiek aan mij zijn gericht, en hier 'spontaan' op in kan springen.

Daarnaast is het persoonlijk opbellen een kleine sociale drempel, waardoor dit in het algemeen alleen gebeurt wanneer het echt noodzakelijk is. Wat betekent dat je uitgesloten word van de informelere gesprekken.

Edit: deze op afstand bestuurbare telepresence robot is ook erg cool trouwens, echter is het prijskaartje van $2500,- aan de hoge kant. >.<

[ Voor 14% gewijzigd door Slot op 10-01-2014 14:47 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Is er enige richtlijn voor budget? Ik kan voor €100 iets in elkaar flansen (Rapsberry Pi :D) maar ook voor €2000 (Custom-made enterprise spul) en alles daar tussen in.

Verwijderd

Die telepresence is wel cool. Alleen behalve de robot, moet je dus ook nog een iPad aanschaffen.

Is alleen handig, als je werk op één verdieping is. Al sje meerder verdiepingen hebt, dan moet je met de lift. Wie drukt het knopje in? Of je gaat bij de lift staan wachten, tot er iemand aan komt, en jouw "binnen laat".... En hoe zit het met badges, en elektronische toegang...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever hiermee in stemt? Onze mensen mogen best thuis werken etc en dan kunnen ze elkaar prima bereiken via Skype etc. Maar voor de sfeer van het kantoor moet je toch echt op kantoor zijn, dat kun je niet digitaliseren

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Zie het al voor me, het hele kantoor vol met tablets op wieltjes :D

Verwijderd

Sander schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 20:46:
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever hiermee in stemt?
Je weet ook de reden niet waarom voor deze "oplossing" wordt gekozen.

Wellicht kan TS niet meer naar kantoor maar wil de werkgever zijn/haar input/werkzaamheden/bekwaamheid/etc niet kwijt of inruilen voor iemand anders.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
iRobot heeft daar ook wat voor. Deuren, liften, enz zijn wel een probleem. Je hebt dan per verdieping een robot nodig.

Bij de politie Rotterdam kan je tegenwoordig aangifte doen via Telepresence. Tommy Hilfiger heeft een virtual fitting room. Bij de Rabobank kan je tegenwoordig een afspraak via video inplannen.

Een tijdje geleden heeft men bij Cisco 50% moeten bezuinigen op vliegkosten. Elk Cisco kantoor heeft meerdere Telepresence units. Normaal vliegt men naar San Jose voor een meeting en men werkt dan de agendapunten af. Met Telepresence kan je ad-hoc een meeting starten. Daardoor kan je met virtual teams werken en de beste mensen uit je organisatie daarvoor selecteren. ( Bijvoorbeeld een engineer uit India, een product manager uit San Jose en een marketing manager uit Australië.)

Belt men al met Lync, dan kan je Lync gebruiken. Heeft men een Cisco CallManager omgeving, dan kan je naar een EX90 systeem kijken. ( Deze kan je ook back2back aansluiten, zonder dat er een CallManager tussen zit. Maar dan is dan alleen point-to-point videobellen.) Er is ook een SX20 systeem, waarmee je een bestaande beamer of TV omzet in een Telepresence systeem.

Als je Skype gebruikt dan hebben sommige TV's de mogelijkheid om een extra camera aan te sluiten. Je kan dan je Smart TV gebruiken om te videobellen.

Om presentaties en applicaties te delen kan je bijvoorbeeld naar WebEx kijken. Afhankelijk van de versie die je hebt, heb je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om remote support te geven, of om online virtuele trainingen te geven.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Slot schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:40:
Echter een constante verbinding geeft als voornamelijke voordeel dat ik de veel voorkomende publieke gesprekken en discussies aanhoor die in de werkruimte plaatsvinden, die niet direct specifiek aan mij zijn gericht, en hier 'spontaan' op in kan springen.
Volgens mij heb je daar een verdomd goede geluidsinstallatie voor nodig.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

samo

yo/wassup

De vraag is ook in welke mate een videofeed de privacy van de werknemers op kantoor waarborgt. Mag een camera en geluidsopname wel zomaar?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Pagina: 1