Waar VPN server neer zetten?

Pagina: 1
Acties:

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sinds een tijdje zit ik er aan te denken om een simpele VPN server met OpenVPN te gaan draaien. Dit om om op een veilige manier extern bij mijn bestanden te kunnen die op de NAS staan. Maar ook om downloadverkeer dat door de NAS gegenereerd wordt te maskeren. Een VPN leek me hiervoor een goede oplossing.

Ik ben niet helemaal een leek maar ook alles behalve een netwerk-guru en ik kan maar niet tot een keuze komen waar de VPN server neer te zetten. Simpelweg ziet het netwerk er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/54615116/Netwerk.jpg

Optie 1 is in de meterkast. Hierbij denk ik aan een Raspberry Pi of de allersimpelste Intel NUC.

Optie 2 is in het audio-tv meubel. Hierbij denk ik er aan om de mediaspeler te vervangen door een wat krachtigere uitvoering van de NUC om de VPN server alsmede XBMC te gaan draaien. Zowel een upgrade als ook uitbreiding van de functionaliteit dus.

Graag zou ik wat input krijgen om verder te komen met mijn netwerk-ideeën. Alle info is dus welkom!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Je weet dat je Synology al een VPN server heeft ingebouwd? Zie ook deze handleiding: http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/459

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2014 12:38 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Weet ik inderdaad ja. Maar ik ging er van uit dat deze niet alles zou afdekken, daarnaast is de 212j niet bepaald het krachtigste model.

Ik kan me voorstellen dat ik via de Synology veilig bij mijn bestanden kan komen. Maar maskeert de DiskStation dan ook zijn eigen verkeer (downloads/uploads) dat gegeneerd wordt via internet?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
S1NN3D schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:43:
Weet ik inderdaad ja. Maar ik ging er van uit dat deze niet alles zou afdekken, daarnaast is de 212j niet bepaald het krachtigste model.

Ik kan me voorstellen dat ik via de Synology veilig bij mijn bestanden kan komen. Maar maskeert de DiskStation dan ook zijn eigen verkeer (downloads/uploads) dat gegeneerd wordt via internet?
Als jij intern een VPN neerzet en daar over wilt gaan internetten word er niks gemaskeerd hoor... je moet nog steeds over dezelfde lijn naar buiten.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Hoe heb je dat 'maskeren' voor ogen? Je zult een endpoint voor de VPN nodig hebben, wie wordt de andere kant? Heeft die voldoende datalimiet? Zit hij/zij er wel op te wachten dat men downloads (initieel) naar hem/haar zou traceren (in de imho zeldzame gevallen dat men het überhaupt doet)..

Als je wilt versleutelen -wat- er in zit kun je beter encryptie aanzetten op je news- of torrent-programma of TOR gebruiken of zo, een VPN lijkt me hiervoor niet het juiste gereedschap :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• S1NN3D
  • Niet online
Aha, daar speelt mijn leek zijn op dit gebied mij dus al parten... In mijn - dus te simpele - redenering ging ik er van uit dat de verbinding tussen server en client versleuteld is dus naar buiten toe niet meer herleidbaar.

Via TOR omzeil ik momenteel de UPC blokkade van The Pirate Bay. Nu was het mijn idee om ook de downloads die door de NAS gegeneerd worden "onzichtbaar" te maken.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
S1NN3D schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:57:
Aha, daar speelt mijn leek zijn op dit gebied mij dus al parten... In mijn - dus te simpele - redenering ging ik er van uit dat de verbinding tussen server en client versleuteld is dus naar buiten toe niet meer herleidbaar.

Via TOR omzeil ik momenteel de UPC blokkade van The Pirate Bay. Nu was het mijn idee om ook de downloads die door de NAS gegeneerd worden "onzichtbaar" te maken.
Dat kan alleen door encryptie op de lijn aan te zetten. SSL/TLS dus.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• S1NN3D
  • Niet online
Hoezo het mezelf dus onnodig moeilijk maken... :$ SSL/TLS inschakelen bij het downloaden met torrents op de DiskStation zou ik me in moeten verdiepen. Ging er van uit dat dit alleen kon als ik via nieuwsgroepen aan de slag zou gaan.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
S1NN3D schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:57:
http://www.synoboost.com/tpb/
Pagina: 1