Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even mijn situatie in het kort. Anderhalf jaar geleden afgestudeerd. Nog bij mijn ouders wonend, maar wil z.s.m. op mezelf wonen. Omdat een baan vinden niet heel makkelijk is in deze tijd, ben ik begonnen met een eenmanszaak (webwinkel) die redelijk begint te lopen. Op dit moment draai ik zo’n 1200 euro winst per maand (bruto). Daarnaast heb ik redelijk wat spaargeld en sinds 5 maanden een part-time baan (0-urencontract), waarmee ik momenteel zo’n 900-1500 euro per maand (netto) verdien. Mijn werkzaamheden in die part-time baan gaan over 1-2 maanden wel flink teruglopen, wellicht naar helemaal geen werkzaamheden meer. Daarentegen verwacht ik met wat inspanning de inkomsten uit mijn webwinkel wel te kunnen verhogen.

Sinds 3-4 jaar sta ik ingeschreven bij een woningbouwcorporatie. Maar ik vind het lastig in te schatten waar ik nou naar moet kijken. Het liefst wil ik een 3-kamer appartementje dichtbij Utrecht. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat met mijn inkomen haalbaar is. Misschien heb ik de eerste periode wel huurtoeslag nodig. Nou lees ik dat dat alleen geld voor woningen onder de 700 euro? Daarnaast heb je als ondernemer wel weer de mogelijkheid om een deel van je huurwoning als zakelijk te beschouwen en dit dus ook door je zaak te laten betalen, wat belastingtechnisch natuurlijk aantrekkelijk is. Ik zou daarom graag 1 kamer als opslag- en werkkamer inrichten.

Een hoop informatie, maar mijn vraag komt er eigenlijk op neer of er andere tweakers met een vergelijkbare situatie op zichzelf zijn gaan wonen en tips hebben. Hoe bereken ik wat ik nodig heb om rond te komen, of welk deel van mijn inkomen ik kan besteden aan een woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Met 4 jaar inschrijfduur ga je geen woning krijgen in Utrecht, Vianen of Bilthoven (de plaatsen die ik even heb bekeken op http://www.woningnet.nl/slaagkans_result.asp); dus je zal particulier moeten gaan huren. Dat zal dus of een studio zijn voor een euro of 500 of een appartement vanaf 700.

Aangezien je geen jaarrekeningen of een vast inkomen hebt zal je ook nog op zoek moeten naar een verhuurder die geen inkomenstoets doet. Ik vermoed dat dat er niet zoveel zijn in de prijsklasse tussen de 700 en 900 die dat doen, tenzij je een waarborgsom kan storten van enkele maanden huur. Studio zou makkelijker moeten zijn, aangezien studenten die ook vaak huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:21

2mb

Normaal gesproken ligt de inkomensdrempel in de vrije markt zo rond de 4x de maandhuur. Vaak heb je een werkgeversverklaring nodig, of in geval van ZZP'er een accountantsverklaring / belastingaangifte. Dat kan dus lastig worden als je nog niet zoveel verdiend hebt.

Ik zou naar een studio gaan kijken via Kamernet e.d., dan heb je meestal die eisen niet en kun je voor 500-700 wat vinden. Huurtoeslag kun je dan ook krijgen als je een eigen badkamer/toilet/keuken hebt.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik een beetje mis in je verhaal is, waarom wil je z.s.m. op je zelf gaan wonen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:46:
Wat ik een beetje mis in je verhaal is, waarom wil je z.s.m. op je zelf gaan wonen?
Z.s.m. was misschien een beetje overdreven gesteld van me. Het hoeft niet binnen 2 of 3 weken. Maar dit jaar toch zeker wel. Ik loop richting de 30 ( :| ), dus het wordt gewoon hoog tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dit lijkt me een lastige situatie. Zet eens goed je (toekomstige) inkomsten en (toekomstige) lasten op een rij, en kijk wat je realistisch gezien te besteden hebt (en WILT besteden) aan huur. Van daaruit zou ik je opties gaan bekijken, maar Utrecht is duur (overvecht, kanaleneiland en leidsche rijn uitgezonderd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ging pas op mn zelf wonen toen ik een vriendin had, niet echt een bewuste keus vantevoren hoor om dan pas op mezelf te gaan wonen. Maarja hotel mama was wel relax. Was zo'n geval die naar zn studie weer thuis bij moeders kwam wonen. Maar ach heb er verder geen spijt van. Kon even een paar jaar goed sparen, kan ik meer jeugdige aanraden. Dan heb je een lekkere buffer als je eenmaal op je zelf zit en er wat klusjes in je nieuwe huis gedaan moeten worden of er een kleine op komst is.

Moet je natuurlijk wel kunnen opschieten met je ouders. En ja 30 zou ik niet meer over moeten denken om thuis, was 25 toen ik verdween. Vond dat oud genoeg.

Maar Utrecht kreeg ik geen appartement voor 700 en een huis ook niet. Ben maar verder buiten t gebied gaan zoeken. Woon nu in een hoekhuis met garage voor 840. Voor mij is afstand huis-werk niet relevant, werk door heel het land en krijg iedere km vergoed.

Scheelt wel veel hoor als je met zn 2en verdient en daarmee de kosten kunt delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is een studentenkamer of studio dan echt de enige optie? Hoe doen alleenstaanden die het minimumloon verdienen of een uitkering hebben dat dan? Want daar zit ik al ruim boven.. Als er een salarisdrempel is van 4x de maandhuur, waarom bestaat er dan überhaupt zoiets als huursubsidie? Met mijn zoektocht naar een woning van 500-700 euro zit ik echt niet absurd hoog, maar hoeveel bouwvakkers/buschauffeurs verdienen 2800 euro om een 2-kamer appartement van 700 euro te kunnen betalen?

Ik heb overigens niet gezegd dat ik per se in de stad Utrecht wil wonen. Leise Rein, Zeist, Houten, Nieuwegein, etc is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Jij zit er niet boven, je hebt maanden dat je er boven zit. Een werknemer met netto € 1.200 krijgt overigens ook geen vrije sector-woning.

En huursubsidie bestaat al vele jaren niet meer, het is tegenwoordig huurtoeslag. Een alleenstaande of gehuwde die minimum verdient, komt ook niet in aanmerking voor een dure woning, die moeten ook wachten totdat ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning, waarvoor ze vervolgens huurtoeslag kunnen krijgen - en meestal is de wachtlijst járen. Voor die woning van € 690 krijgt die bouwvakker gewoon huurtoeslag.

Anyway, je loopt tegen een aantal dingen aan:
* wachtlijst sociale woningbouw: hoe lang sta je al ingeschreven? Als je nog niet ingeschreven staat, zou ik dat alsnog doen: ik weet niet of je er ooit wat aan gaat hebben, maar het kost je een paar tientjes per jaar.
* te duur geprijsde woningen (meestal particuliere/zakelijke verhuurder): hier kun je vaak iets aan doen. Nadat je de woning geaccepteerd hebt, kun je via de huurcommissie een redelijke huur afdwingen, indien de woning niet te groot/te mooi is.
* inkomenseisen: een verhuurder kan en mag een stabiel en voldoende inkomen eisen bij aangaan van het huurcontract. Meestal stellen sociale woningbouwvereniging minder eisen dan particuliere/zakelijke verhuurders. Jij kan niet aantonen dat je een stabiel inkomen hebt, laat staan dat je een hoog inkomen hebt. Overigens is € 1.200 netto-winst per maand niet echt indrukwekkend, het is lager dan minimumloon.
* huurtoeslag: indien de huur + (subsidiabele) servicekosten lager dan +/- € 690 is, kun je, afhankelijk van je bruto belastbaar jaarinkomen huurtoeslag krijgen.
* overige huurderseisen: meestal moet je 1 of 2 maanden huur als borg kunnen betalen. Makelaars en andere bemiddelaars vragen vaak ook aanzienlijke bedragen, maar deze mogen ze alleen bij jou in rekening brengen indien je met hen een overeenkomst tot opdracht aangaat: zij moeten dan een woning voor jou zoeken. Anders kun je dit bedrag terugeisen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Sorry dat ik het zeg, maar: you're screwed.

Kopen gaat hem nooit worden want je kunt geen inkomen aantonen, tenzij je ouders volledig borg staan.
Sociale huur sta je veel te kort voor ingeschreven.
Particuliere huur: voor een beetje appartmentje vraagt men vaak een stabiel jaarinkomen van 40k of meer. Ik help het je hopen :)

Waarom kijk je niet of je iets antikraak kunt vinden? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 17:47

Basszje

Reisvaap!]

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:12:
Is een studentenkamer of studio dan echt de enige optie? Hoe doen alleenstaanden die het minimumloon verdienen of een uitkering hebben dat dan?
Die doen dat niet, dat is juist het hele probleem.

Succes in elk geval, maar ik heb ook geen ideeen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor particuliere huur in regio Utrecht, zie ook http://www.wonenmetactys....ngen/huurwoningen-utrecht

Zit nog best wat OK spul tussen, wel allemaal net onder de 700 euro (of anders een garagebox van ca 100 euro per maand :+ )

Heb er zelf een aantal jaren terug van gehuurd, prima particuliere verhuurmaatschappij, stuk beter dan Directwonen en consorten :)
Nadeel is wel: die 700 euro is ex. Komen nog gemeentelijke belastingen, gas, elektra, en soms water bij. En dan heb ik het nog niet over TV, internet, verzekeringen en andere vaste lasten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik zal ervoor moeten zorgen dat mijn inkomen stijgt, dat is (en was) duidelijk. Gelukkig zijn de inkomsten deze maand enorm gestegen en ik verwacht dat dat redelijk aanhoudt (zit nu al 50% boven de 1200 winst die ik eerder noemde, exclusief mijn vrijwel full-time werk). Wat mij betreft is de discussie hiermee even opgeschort.
Pagina: 1