Denon AVR 2113 ruis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo tweakers,
Is het zo dat veel AV receivers altijd een lichte ruistoon hebben?
De toon die ik hoor is nogsteeds te horen als ik muziek luister en er een kleine pauze zit n de muziek. Bij sommige muziek hoor ik het er zelfs doorheen.
Ik stuurde namelijk het volgende bericht naar Hificorner en kreeg onderstaande reactie.

Als dit het geval is, dat die ruis vaak aanwezig is en het hoort zo te zijn, is er iets wat ik er aan kan doen?
Het is voor mij erg storend en ik heb bijna alles al geprobeerd.

Nef

Geachte medewerker,

Eind mei 2013 heb ik bij jullie de Denon AVR-2113 receiver gekocht met een paar Boston Acoustic A25's.
Het bestelnummer is #000000000, deze staat alleen niet in mijn accountoverzicht, vandaar dat ik via deze weg contact opneem.

Gisteren heb ik voor het eerst mijn Sennheiser HD280 Pro aangesloten op mijn receiver. De receiver schakelt zoals het hoort naar de H/P output. Er is echter een monotone, lage zoem te horen als er geen geluid afgespeeld wordt. Deze is ook bij zachte muziek te horen. Deze toon verandert niet als het volume verandert.
Ik ben toen alle bronnen langs gegaan en heb de receiver kaal aangesloten gehad. Ook zonder aangesloten bronnen (alleen in het stopcontact) was de zoem aanwezig. Ook zonder speakers aangesloten. Daarna heb ik meerder stopcontacten in het huis geprobeerd; zoem bleef.
Ik heb de receiver toen weer aangesloten en ben toen met mijn oor strak tegen de speakers (Boston Acoustic A25) gaan luisteren. Ook hier was de zoem aanwezig, maar deze heb ik nog nooit gehoord omdat ik nooit zo dicht naar de speakers luister.

Is hier bij jullie iets over bekend en kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen?
Toen ik alleen de speakers gebruikte heb ik het nooit gehoord, maar nu ik ook mijn hoofdtelefoon op de versterker wil gebruiken, is de zoem erg vervelend.

Met vriendelijke groet,

--

Beste --,

Bedankt voor uw e-mail.
De meeste AV receivers geven een lichte ruistoon als het volume ook maar iets wordt opengezet, dit kan als normaal worden beschouwd en wordt veroorzaakt door de digitale volumeregelings circuits.
Bij normaal luistervolume wordt deze ruis dan makkelijk overstemt en is dan ook niet meer hoorbaar.

Met vriendelijke groet,
--
Hificorner.nl - The company that loves music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is de receiver geaard aangesloten? Kan met een aardlus te maken hebben. Toevallig niet ook een antenne of (radio/tv)kabel erop aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:18

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb een denon 2113 en ik hoor geen ruis. Of ik heb kapotte oren. Ik zal straks even voor je luisteren, ben nu nog op het werk.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
wagenveld schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:37:
Is de receiver geaard aangesloten? Kan met een aardlus te maken hebben. Toevallig niet ook een antenne of (radio/tv)kabel erop aangesloten?
Zelf met alles losgekoppeld, behalve een hoofdtelefoon is de ruis aanwezig. Verschillende stopcontacten geprobeerd ook.
Audione0 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:47:
Ik heb een denon 2113 en ik hoor geen ruis. Of ik heb kapotte oren. Ik zal straks even voor je luisteren, ben nu nog op het werk.
Oké super! Lijkt me niet dat dit hoort namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 09:26
Nef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:52:
Oké super! Lijkt me niet dat dit hoort namelijk.
Het antwoord dat je hebt gekregen klopt echter wel. Uit de meeste receivers komt wel een ruis (uit de tweeters) bij opengedraaid volume zonder iets weer te geven.

Dat je dit nog hoort tijdens content kan/mag inderdaad niet nee, dat is zo.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Met hierboven, speakers erop met normaal volume komt er altijd wat ruis uit, maar wel in die mate dat je met je oor ervoor moet gaan staan wil je het horen.
Dat het storend is op je hoofdtelefoon betekend wellicht dat die wat te gevoelig is? Heb je misschien een andere hoofdtelefoon om te testen?

edit: iemand met hetzelfde probleem:
http://www.avforums.com/t...9371/page-2#post-18222981

[ Voor 19% gewijzigd door wagenveld op 10-01-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
wagenveld schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:58:
Met hierboven, speakers erop met normaal volume komt er altijd wat ruis uit, maar wel in die mate dat je met je oor ervoor moet gaan staan wil je het horen.
Dat het storend is op je hoofdtelefoon betekend wellicht dat die wat te gevoelig is? Heb je misschien een andere hoofdtelefoon om te testen?

edit: iemand met hetzelfde probleem:
http://www.avforums.com/t...9371/page-2#post-18222981
Ja, die heb ik ook doorgespit.

Mijn hoofdtelefoon (Sennheiser HD280 pro, 64ohms, geeft de ruis wel. Ook mijn speakers hebben deze ruis.
Ook mijn Denon in-ears hebben de ruis.

Mijn sony in-ears lijken ruis-vrij te zijn. Deze kreeg ik bij mijn telefoon, en hebben ook een microfoon aansluiting (4-delige jackplug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Je zegt dat je speakers deze ruis hebben, maar met je oor op de speaker is natuurlijk niet hetzelfde als een hoofdtelefoon op hetzelfde volume! Dat moet je vergelijken met op de bank zitten. Zoals gezegd is het normaal dat er ruis uit de speakers komt met je oor erop.
In elk geval lijkt het er volgens mij op dat je hoofdtelefoon uitgang ofwel gevoelig ofwel defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
wagenveld schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:15:
Je zegt dat je speakers deze ruis hebben, maar met je oor op de speaker is natuurlijk niet hetzelfde als een hoofdtelefoon op hetzelfde volume! Dat moet je vergelijken met op de bank zitten. Zoals gezegd is het normaal dat er ruis uit de speakers komt met je oor erop.
In elk geval lijkt het er volgens mij op dat je hoofdtelefoon uitgang ofwel gevoelig ofwel defect is.
Precies, voorheen ook nooit last gehad van de ruis in mijn speakers. Op mijn hoofdtelefoon is het wel erg storend en het lijkt me ook dat het daar nìet hoort. Dat het op de speakeruitgang zo is is acceptabel, maar de hoofdtelefoon-uitgang is voor mij een ander verhaal.
Ik heb tevens mijn hoofdtelefoons ook met andere bronnen gebruikt: Sony Xperia Z en Sansa Clip+. Hier is geen ruis aanwezig.

Mocht het zo horen, is er dan een manier om dit te verminderen? Weerstand toevoegen aan de kabel en het volume harder draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Tja, naast natuurlijk even doorzetten om je receiver omgeruild te krijgen kun je eens kijken naar een headphone amplifier. Die zijn er in alle prijsklasses vanaf ~100 euro.

edit: nog wat suggesties voor je hier:
http://www.head-fi.org/t/662493/good-cheap-headphone-amp

[ Voor 22% gewijzigd door wagenveld op 10-01-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
wagenveld schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:40:
Tja, naast natuurlijk even doorzetten om je receiver omgeruild te krijgen kun je eens kijken naar een headphone amplifier. Die zijn er in alle prijsklasses vanaf ~100 euro.
Daar zit ik nu naar te kijken, bedankt voor de tip.

Ik wacht het antwoord van Audione0 nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 16:35
Ik zit nu toevallig met mijn hoofdtelefoon (doe ik anders nooit) aangesloten op een Marantz nr1602 en ik hoor ook een lichte ruistoon. Als ik hem loskoppel en luister naar mijn tweeters (van monitor audio radius HD 90) hoor ik dit ook, hierbij is het volume ongewijzigd gebleven.

Lijkt me redelijk normaal te zijn, ik kan natuurlijk niet over het volume van het geruis spreken. In mijn geval is het ingestelde volume van mijn receiver nu hoger dan normaal omdat ik een opgenomen gesprek herbeluister (wat anders moeilijk te verstaan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
B
HannesB schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:59:
Ik zit nu toevallig met mijn hoofdtelefoon (doe ik anders nooit) aangesloten op een Marantz nr1602 en ik hoor ook een lichte ruistoon. Als ik hem loskoppel en luister naar mijn tweeters (van monitor audio radius HD 90) hoor ik dit ook, hierbij is het volume ongewijzigd gebleven.

Lijkt me redelijk normaal te zijn, ik kan natuurlijk niet over het volume van het geruis spreken. In mijn geval is het ingestelde volume van mijn receiver nu hoger dan normaal omdat ik een opgenomen gesprek herbeluister (wat anders moeilijk te verstaan is).
Bij mij is hij onafhankelijk van volume. Ik luister graag met hoofdtelefoon naar zachte muziek tijdens het studeren, maar de ruis is daarbij echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 16:35
Nef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:06:
B
[...]

Bij mij is hij onafhankelijk van volume. Ik luister graag met hoofdtelefoon naar zachte muziek tijdens het studeren, maar de ruis is daarbij echt storend.
Bij mij is het wel afhankelijk van het volume, heb ik net even getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Nef schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:45:
[...]

[/quote]

Bij heb ik totaal geen ruis. Ook niet als ik het volume heel hard zet zonder bron.
Als ik bijvoorbeeld mn mediaplayer aan zet en ik zet het volume heel hard ook geen ruis.

Is bij jou de ruis al op heel laag volume merkbaar? Zo ja dan ben bang dat je receiver terug moet.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Audione0 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:37:
[...]

[/quote]

Bij heb ik totaal geen ruis. Ook niet als ik het volume heel hard zet zonder bron.
Als ik bijvoorbeeld mn mediaplayer aan zet en ik zet het volume heel hard ook geen ruis.

Is bij jou de ruis al op heel laag volume merkbaar? Zo ja dan ben bang dat je receiver terug moet.
Oké, bedankt.
Ja, zelfs zonder volume (volume=0) is de ruis aanwezig. Alleen als ik de receiver "mute" is de ruis weg. Heb je getest met hoofdtelefoon?

Het verschil wat ik heb gemerkt is dat mijn hoofdtelefoon met 3weg jack storen (Links, rechts, aarde) en de plug met 4 weg niet (links, rechts, aarde, microfoon). Echter berust dit maar op één hoofdtelefoon met mic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Iemand nog suggesties om het probleem op te lossen?

En wordt deze ruis als normaal geacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Kan de ruis niet door de mic komen?

Die ruis is denk ik niet normaal. en zeker niet op normaal volume. Probeer andere speakers en een andere hoofdtelefoon om uit te sluiten of deze misschien brak zijn en anders terug brengen die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27
Elke versterker geeft standaard wat ruis door de speakers/tweeters dit is volstrekt normaal. Dit verschilt wel per versterker en is afhankelijk van de componenten en opbouw. Deze is hoorbaar als je luistert direct voor de tweeter. Natuurlijk is dit niet hinderlijk gezien het niet echt zinnig is om zo je muziek te luisteren....

Deze ruis is gelukkig voor jou altijd te horen anders zijn je eind-trappen stuk. Er kan natuurlijk ook ruis in de opname's zitten en ook dit komt regelmatig voor. (zeker bij oude opname's'

Je geeft aan dat je ook een Brom uit de versterker hoort, dit mag niet bij een nieuwe versterker. Vaak komt dit door een slecht contract ergens in de versterker (los zittende aarde,enz,enz). Als je dus een brom hoort zou ik nog een keer contact opnemen met de verkopende partij.

[ Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-01-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Bedankt voor de tips, ik heb nogmaals contac topgenomen met de leverancier.
Pagina: 1