Alternatief voor 2G/3G/4G netwerk gedurende evenement

Pagina: 1
Acties:

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Hallo,

Ik plaats het in dit topic omdat het telefonie topic me niet helemaal geschikt lijkt. Zoals de titel doet vermoeden ben ik op zoek naar een alternatief voor 2G/3G/4G communicatie gedurende een groot internationaal evenement.

Context: Ik ben vrijwilliger bij een grote organisatie die gedurende dit meerdaagse evenement hulpverlening biedt. Dit evenement heeeft als kenmerk dat er enkele 10.000-en mensen aan deelnemen. Het evenement vindt niet plaats op één terrein, per dag verandert de omgeving waar het evenement zich afspeelt. Op het evenemententerrein is er, steeds een KM of 10 uit elkaar, een hulppost te vinden waar deelnemers zich kunnen laten verzorgen en/of eenvoudige medische assistentie krijgen. Van deze zorg inzet wordt korte (anonieme) registratie gemaakt op de post. Dit om het verloop van de behandelingen in beeld te krijgen. Het gaat dus om meta gegevens als aantal wachtenden, gemiddelde wachttijd, aantal lopende behandelingen, gemiddelde behandeltijd enz enz enz. Deze gegevens worden op een laptop op de behandelpost verzameld en lokaal opgeslagen in een DB. Deze laptops zijn verbonden via een 3G dongle en hangt via een VPN aan de centrale hulppost alwaar alle hulpposten eens in de minuut hun informatie naartoe uploaden (geautomatiseerd).

Probleem: Omdat het aantal deelnemers in de buurt van een hulppost op een gegeven moment zo hoog is valt de 3G verbinding (logischerwijs) weg. Het is immers te druk in de lucht. Ondanks dat de meta informatie ook via portofoon eens per uur kan worden doorgegeven neemt de behoefte echter toe om de gegevens met minimale vertraging op de centrale locate te krijgen. Hiervoor ben ik dus op zoek naar een andere manier om de data dus te transporteren en komt mijn vraag: Heeft er iemand ervaringen met andere oplossingen dan GSM/UMTS mbt mobiele data? Ik heb gekeken naar oplossingen als het Mobitex en het CDMA netwerk, maar dit is niet eenvoudig of zonder grotere investeringen te bewerkstelligen. Vandaar dat ik de vraag hier neerleg, "Vanzelfsprekend" zo goedkoop mogelijk, voornamelijk ook gezien het vrijwillige karakter van onze organisatie.

Ik hoop dat iemand me in een bepaalde richting kan wijzen, alvast ontzettend bedankt!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
- Valt de 3G verbinding zelf weg of valt de VPN tunnel weg?

- Gebruik je een fatsoenlijke antenne voor 3G of het in de dongle ingebouwde flutcompromis?

- Heb je al eens geprobeerd om de (usb?) dongle met een usb verlengkabel op een gunstige(re) positie te brengen? (hoger)

- Mogelijk heb je al wat gewonnen als je een zakelijke abbo afneemt bij KPN, aangezien het meeste evenementenbezoekendegepeupel bij t-mobile of vodafone zal zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 10-01-2014 10:45 ]

• nielsl
Hi Joop

- de 3G verbinding valt echt helemaal weg

- We gebruiken een combinatie van Dongles en UMTS modem routers als er meerdere laptops op de locatie staan, vaak zijn dit tenten, dus eigenlijk geen last van echt blockende gebouwen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we de dongels niet extenden dmv USB, maar in de situatie van de router wordt deze zo hoog en gunstig mogelijk weggezet, liefst ook buiten de tent

- Dank voor de optie, we gebruiken diverse aanbieders, tis maar net wat er aan simkaarten / dongles voor handen is. Ik denk dat we hier het maximum gewoon uitgeperst hebben omdat als het echt druk is op het evenement telefonisch contact ook nagenoeg onmogelijk is, zo druk is het :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Straalverbindingen gebruiken. KPN heeft volgens mij mobiele masten voor dergelijke verbindingen (geen idee wat het kost)

Alternatief is om als het terrein 'in de bewoonde wereld' is om een (straal)verbinding op te zetten naar een dichtbij gelegen woning of bedrijf en daar de vaste (kabel/dsl/glas) verbinding van te gebruiken.

Kwa 3G gok ik dat je niets bereikt met andere providers en/of antennes, het zullen vnl de masten zijn die overbelast worden. Daarom zie je sommige providers ook extra masten plaatsen bij grote evenementen om zo extra capaciteit te bieden.

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 10-01-2014 11:28 ]

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
joopv, als de tower overbelast is gaat een betere ontvangst niet helpen. Er zijn enkele mogelijke alternatieven:
- jezelf als hulpverlening profileren en afspraken maken met de providers over gereserveerde bandbreedte
- met een richtantenne het signaal opzoeken van een tower verderop, hiervoor moet je allicht ook contact opnemen met de providers om de locatie te weten te komen
- internet via satteliet voorzien
- (tijdelijke) vaste internet aansluiting laten voorzien
- contact opnemen met een partner die internet via reliability through redundacy voorziet

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je eens kijken naar internet via satelliet. Apparatuur monteer je in een flightcase, zodat je het makkelijk kan verplaatsen. Een router kan een VPN opzetten naar een centrale locatie. Hier hang je een access point aan en je hebt wireless internet access. Latency is wel vrij hoog op een satelliet link.
nielsl schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:38:
Vandaar dat ik de vraag hier neerleg, "Vanzelfsprekend" zo goedkoop mogelijk, voornamelijk ook gezien het vrijwillige karakter van onze organisatie.
Hoeveel publieke "exposure" geeft dit evenement? Check ook de mogelijkheden van sponsoring, etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Bl@ckbird op 10-01-2014 12:26 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24
Je zou eens contact kunnen opnemen met KPN events.
Geen idee van kosten en dergelijke maar jezelf laten informeren over de mogelijkheden kan natuurlijk nooit kwaad en misschien brengt het je op ideeën.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er bestaan speciale UMTS (richt) antennes die heel wat beter performen dan de meegeleverde of ingebouwde antennetjes van dongles en routers. Ik weet zeker dat je ook in een drukke omgeving daar een voordeel mee behaalt. Niet op alle dongles kun je een externe antenne aansluiten, maar vaak wel. Nadeel: je moet 'm eigelijk op een 2g/3g/4g mast richten.

Er zijn ook leveranciers van internet connectivity via 2,4 of 5 GHz wifi over grote afstanden. Tot een paar jaar geleden deed Callmax dat nog.

Circa 2 jaar geleden heb ik nog in Veldhoven op het dak gestaan van een tijdelijk gebouw van m'n werkgever, met een schotelantenne en we konden het signaal van Callmax op 6 km afstand goed ontvangen. Maar je hebt een zichtverbinding nodig, dwz een schotel op een mast, en een steunpunt van de provider.

Satelliet kan inderdaad een optie zijn. Abbonement begint al bij zo'n 50 - 80 euro per maand. Opletten of je er een vpn tunnel doorheen kunt bouwen, deze providers halen soms rare truken uit (verplichte proxy's , NAT/PAT enz.).

Verder kan KPN adsl lijntjes leveren voor evenementen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Vraag 1 is : Wat is het budget?

Om dit echt te gaan regelen (zelf met eigen apparatuur) gaat gewoon een duur geintje worden omdat het goedkopere spul nog steeds weggedrukt gaat worden.

Persoonlijk (een beetje afhankelijk van de insteek van het evenement maar goed) zou ik gewoon een stel telco-providers benaderen om te vragen wat hun kunnen doen. Zij hebben ook gewoon verrijdbare zendmasten etc juist voor evenementen (als jouw signaal weggedrukt wordt betekent dit heel simpel dat een telco ook minder dan max vraag kan verwerken en dus minder als max profit behaalt)
Als zij er iets in zien om een steunantenne neer te zetten dan kan je gelijk vragen of ze niet voor de organisatie zelf een gereserveerd kanaal kunnen opzetten oid)

Of je kan gewoon een outdoor-zaak / telecom zaak benaderen of die niet een sateliet-telefoon kunnen lenen / verhuren / sponsoren voor een paar dagen dan heb je enkel nog maar een abbo nodig.

Het zijn alletwee redelijk dure opties om compleet zelf te regelen, maar met de juiste sponsoring is het zo geregeld.

Ander alternatief ( even afhankelijk van de benodigde bandbreedte ) is bijv 27-mc-bakkies modems te pakken, de snelheid is niet je van het maar voor het doorseinen van enkel data lijkt het mij wel toereikend genoeg.

• nielsl
Dank voor alle input. Het budget is nagenoeg non existent. De factor liefdewerk oud papier is vrij groot in deze. Ik ben me er ter dege van bewust dat on site betrouwbaarheid duur is, en ga daarom op zoek naar sponsormogelijkheden. KPN Events alsmede het KPN CDMA M2M netwerk zien er zeer interessant en zouden doen wat nodig is, en voor zover ik kan zien nog veel meer dan dat :).

Het MC27 bakkie wil ik nog wel benoemen. Onze organisatie heeft frequentielicenties voor radioverkeer in Nederland, maar de licentie staat gebruik van data op deze frequenties niet toe. Alles is onversleutelde analoge spraak. AMPRNet valt dus af tenzij we een frequentie kunnen huren die dit zou kunnen. Desalniettemin toch ontzettend bedankt voor deze tip!

[ Voor 4% gewijzigd door nielsl op 11-01-2014 16:12 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
nielsl schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:12:
Het MC27 bakkie wil ik nog wel benoemen. Onze organisatie heeft frequentielicenties voor radioverkeer in Nederland, maar de licentie staat gebruik van data op deze frequenties niet toe. Alles is onversleutelde analoge spraak. AMPRNet valt dus af tenzij we een frequentie kunnen huren die dit zou kunnen. Desalniettemin toch ontzettend bedankt voor deze tip!
Alhoewel ik niet denk dat een 27mc-bakkie het beste is, zou je toch willen adviseren om wat creatiever te denken.

Jij kan de licenties niet hebben, maar iemand anders kan die wel hebben en als die op zo'n post gaat zitten dan mag die persoon best uitzenden.
Het is dan gewoon "toevallig" dat di persoon langs kwam en jullie kwam helpen en waarschijnlijk is het naderhand "toevallig" dat deze persoon xxx euro krijgt.

Op een nul-budget hoef je niet alles zelf te beheren

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

SMS dat doet het vaak wel nog als bellen/data overbelast is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Je zou kunnen nadenken over radiomodems voor je netwerk verbindingen. Bijvoorbeeld: http://www.conel.cz/en/Radio-modem-CDA-70#tabs-1 al moet je dan wel een frequentie mogen lenen.
Bij de klant waar ik nu zit, gebruiken ze hier de 3g modems van het zelfde bedrijf, en die werken wel goed.
Een andere optie is misschien een contact bij het leger? Het lijkt me een mooie oefening voor hen, zowel hulpverlening als radio en data verbindingen. Verder weet ik niet hoe je lokatie ten opzichte van woonhuizen zit, maar misschien dat je daar een afspraak mee kunt maken? Juist met weinig budget moet je out of the box denken.
Pagina: 1