Vraag over raid opstelling

Pagina: 1
Acties:

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik vraag me af wat ik win qua snelheid en betrouwbaarheid als ik twee schijven van 80 gb in raid mode zet (weet niet welke).
Nu staat op 1 van mijn twee schijven windows 7, en hierbij heb ik nog een 80 gb voor erbij, win ik dan opstartsnelheid in raid?

Alvast bedankt

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-01 15:52
Als ik jou was zouk ik even kijken wat RAID is op wikipedia Wikipedia: Redundant array of independent disks
zelf heb ik ook niet veel ervaring met RAID maar als je snelheid's winst wil moet je ze in raid 0 zetten maar gaat een schrijf kapot ben je alles kwijt

const { signature } = await fetchProfile()

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Je hebt 2 mogelijkheden met 2 schijven; RAID0 of RAID1. RAID0 is een zogeheten stripe opstelling en RAID1 is een mirror.

De naam zegt het al, om je data te beschermen tegen uitval van een schijf moet je de data spiegelen, oftewel RAID1. Als je extra performance wilt (voornamelijk sequential) maar geen enkele bescherming tegen uitval neem je RAID0.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Deze informatie is zeer gemakkelijk te vinden op internet als je er even op zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-01-2014 08:11 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Maar of je er iets mee opschiet, weet ik niet. Zo te zien is je ervaring 0 en kan je beter wat geld in een nieuwe(re) en snelle disk stoppen. 80GB is ws ook nog IDE?

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-01 17:46
ProAce schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:04:
Ik vraag me af wat ik win qua snelheid en betrouwbaarheid als ik twee schijven van 80 gb in raid mode zet (weet niet welke).
Nu staat op 1 van mijn twee schijven windows 7, en hierbij heb ik nog een 80 gb voor erbij, win ik dan opstartsnelheid in raid?

Alvast bedankt
RAID1 is zoals al genoemd een mirror (1:1). Valt er een schijf uit dan kun je verder met de andere zonder data verlies. Je zal iets inboeten qua snelheid. Ik zou als ik jou was een SSD schijf aanschaffen voor Windows en eventueel een RAID opstelling voor je overige data.

• ProAce
  • Nu online
mijn ervaring met raid is inderdaad 0.0 en zelf kon ik weinig makkelijks te begrijpen vinden op internet, de 2 schijven van 80 gb zijn sata schijven, en ik heb ook nog 3 schijven tussen de 260 en 320 werkend erin voor opslag(1 schijf games, 1 schijf films en 1 schijf documenten etc.).
de 80 gb is puur en alleen voor het os. Ik heb niet veel geld tot mijn beschikking daarom wou ik het zo proberen om wat snelheid te krijgen, dan ga ik voor raid 0. als er een kapot ga heb ik er toch geen belangrijke data op staan.
Hoe moet ik dit aansluiten op mijn mobo? pricewatch: MSI 760GA-P43 (FX)

Heel erg bedankt tot nu toe :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aansluiten is simpel, op je SATApoorten prikken, in de bios RAID instellen en dan op je nieuwe RAIDvolume Windows installeren.

• ProAce
  • Nu online
Perse opnieuw installeren? en dan op beide?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je RAID volume word als 1 disk gezien door Windows. Bij het initialiseren in het BIOS ben je alle data kwijt die op beide disken stond. Dus ja, opnieuw installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door redfoxert op 10-01-2014 09:25 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• ProAce
  • Nu online
okee, bedankt voor alle hulp, data staat er toch niet op. ga ik dat proberen :)

• Jolke
  • Nu online
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: bij RAID0 ga je veel snelheidswinst zien, omdat de data parallel weggeschreven wordt naar 2 disken. In principe (theoretisch) de helft van de tijd :)

• redfoxert
  • Niet online
Disk seeks (latency) zal marginaal lager worden, in sommige gevallen zelfs iets hoger. Aan de andere kant zijn je doorvoersnelheden wel vrijwel verdubbeld doordat je inderdaad parallel data wegschrijft naar beide disken tegelijk. Dit gebeurt niet helemaal parallel maar de blokken data die weggeschreven worden om en om zijn zo klein dat het parallel lijkt.

Sequentiele doorvoersnelheden gaan er dus zeker op vooruit. Random reads/writes niet tot nauwelijks.

• ProAce
  • Nu online
moeten de schijven precies hetzelfde zijn?

• redfoxert
  • Niet online
Dat heeft zeker wel de voorkeur maar je kan in principe gewoon disken mixen. Hou dan wel rekening met rare performance dips als de ene disk 5400rpm is en de andere bij wijze van spreken 10000rpm.

Wat betreft de grootte zal dat 2 maal de grootte van de kleinste disk zijn. De restruimte van een grotere disk word dan niet gebruikt.

• Jolke
  • Nu online
Kortom, nee hoeft niet, maar is wel aan te raden.

• ProAce
  • Nu online
Okee mooi, want ze zijn wel beiden 80 gb, en 7200 rpm als ik me niet vergis, dus dat zal geen probleem oplevereb

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de regel kun je snellere en tragere disks wel in een array zetten, maar prettiger is het als het ongeveer dezelfde drives zijn. Als ze beide 80GB zijn en 7200rpm ben je al een heel eind. Maar ook daarin kunnen nog aardig wat verschillen zitten.
Maar als je ze hebt liggen dan zou ik het gewoon proberen als ik jou was en benchen om te zien of het lekker genoeg werkt om RAID te draaien, of toch te gaan voor een singledisk oplossing.
Pagina: 1